Mitä tukia saisin jos eroaisin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avioeroa miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis olen asiakkaana missä?? En ole sosiaalitoimeen edes koskaan ottanut mitään yhteyttä, jos sitä tarkoitit. Eläisin varmaan ihan omillani käymällä töissä (töitä on kun vaan töihin palaan), mutta tämän toisen lapsen parin kuukauden päästä... Että töihinmenoon on hetki aikaa.
Lasken näitä tukia sen mukaan, mitä sitten saan. Ei se ero kuitenkaan voimaan astu ennen äitiyspäivärahan saamista ja mies asuu tässä vielä kuitenkin jonkun aikaa.

Niin jos et hakisi mitään tukea sossusta ja olisit omillasi niin mitä tukea sinä haet, asumistukea vai mitä?
 
Siis olen asiakkaana missä?? En ole sosiaalitoimeen edes koskaan ottanut mitään yhteyttä, jos sitä tarkoitit. Eläisin varmaan ihan omillani käymällä töissä (töitä on kun vaan töihin palaan), mutta tämän toisen lapsen parin kuukauden päästä... Että töihinmenoon on hetki aikaa.
Lasken näitä tukia sen mukaan, mitä sitten saan. Ei se ero kuitenkaan voimaan astu ennen äitiyspäivärahan saamista ja mies asuu tässä vielä kuitenkin jonkun aikaa.
Jos teillä on yhteinen vuokrasopimus, mieskin on vastuussa vuokrista siihen asti, kunnes virallisesti vuokrasopimus on muuttunut. Ja vuokrasopimushan siis puretaan siinä vaiheessa, kun jompi kumpi teistä muuttaa asunnosta pois. Riippuu ihan vuokranantajasta, haluaako hän tehdä uuden vuokrasopimuksen asuntoon jäävän kanssa. Jos ei halua, niin sitten asunnosta lähtee molemmat. Jos vuokranantaja on kaupunki/kunta, nii n yleensä siihen saa jäädä. Yksityisten kanssa voi tilanne olla toinen. Ihan ekana kannattaa siis selvittää se, saako itsekään jäädä ko asuntoon, jos vuokrasopimus puretaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23414253:
Jos teillä on yhteinen vuokrasopimus, mieskin on vastuussa vuokrista siihen asti, kunnes virallisesti vuokrasopimus on muuttunut. Ja vuokrasopimushan siis puretaan siinä vaiheessa, kun jompi kumpi teistä muuttaa asunnosta pois. Riippuu ihan vuokranantajasta, haluaako hän tehdä uuden vuokrasopimuksen asuntoon jäävän kanssa. Jos ei halua, niin sitten asunnosta lähtee molemmat. Jos vuokranantaja on kaupunki/kunta, nii n yleensä siihen saa jäädä. Yksityisten kanssa voi tilanne olla toinen. Ihan ekana kannattaa siis selvittää se, saako itsekään jäädä ko asuntoon, jos vuokrasopimus puretaan.

Eihän kukaan sano irti ketään jos joku lähtee asunnon kirjoista pois, ei saisi niin tehdä ja koskaan en ole kuullut niin käyvänkään, miksi pitäisi jos vuokran voi hoitaa ajallaan ja ei ole häiriöksi.
 
Asuntoasia on kunnossa. Minä saan jäädä tähän ja vuokra pysyy ennallaan. Tästä on ihan mustaa valkoisella. Olen aikanaan vaatinut niin, kun miehen tähän otin asuinkumppaniksi. Ja mies maksaa osansa niin kauan kuin asuu tässä. Tää on ihan ok.
 
Miten se muuten menee jos meille tulee ero...mulla ei mitään tuloja eikä enää ees säästöjä.
<jos joudun hakemaan asuntoa niin mihin otta tälläsessa tilanteessa yhteyttä ekana.
Kelaan, sossuun vai voiko vaan jättää asuntohakemuksen...mutta siinähän kysytään tuloja, eli eihän ne tarjooa asuntoa kun tulot 0...miten se menee????

Anteeksi kun tungen tähän - mutta voisko joku vastata? Please!
 
Anteeksi kun tungen tähän - mutta voisko joku vastata? Please!

ERi ketjusta? sossuun pitää soittaa ja varata aika, sanoa mikä tilanne on ja sitä kautta kyllä asia selviää ihan varmasti, 1. varaa aika sossuun, 2. ota vuokrasopimuksesi mukaan ja näytä ne sinne siitä selviää lapsesi ja kanssasi asuvat(toivottavasti)3. Ota mukaasi tilitiedot, ns. tilitote missä näkee tulot ja meno, jos ekaa kertaa niin viimeisin verokortti mukaan missä näkyy velat ja tulot. 4. ole skarppina..
 
ERi ketjusta? sossuun pitää soittaa ja varata aika, sanoa mikä tilanne on ja sitä kautta kyllä asia selviää ihan varmasti, 1. varaa aika sossuun, 2. ota vuokrasopimuksesi mukaan ja näytä ne sinne siitä selviää lapsesi ja kanssasi asuvat(toivottavasti)3. Ota mukaasi tilitiedot, ns. tilitote missä näkee tulot ja meno, jos ekaa kertaa niin viimeisin verokortti mukaan missä näkyy velat ja tulot. 4. ole skarppina..

Mutta kun ei oo mitään vuokrasopimusta...tää talo on miehen nimissä ja jos joudun lähteen ni sossuko tarjoo asunnon - johonkin puliäijien sekaan???
 
Eihän kukaan sano irti ketään jos joku lähtee asunnon kirjoista pois, ei saisi niin tehdä ja koskaan en ole kuullut niin käyvänkään, miksi pitäisi jos vuokran voi hoitaa ajallaan ja ei ole häiriöksi.
Jokainen normaalijärkinen ihminen pitää huolen siitä, että ei ole enää maksuvelvollinen sellaisiin asioihin, jótka on luovuttanut jollekin toiselle. Okei, on tyhmiä ihmisiä, mutta nyt puhun normaalijärkisistä ihmisistä. Kun siis henkilö A muuttaa jostain asunnosta pois, totta mooses hän huolehtii myös siitä ettei sen muuton jälkeen enää joudu vastaamaan ko asunnon vuokrista tai muistakaan asuntoon liittyvistä maksuista. Jos vuokrasopimuksen on tehnyt neiti A ja herra B yhdessä, niin herra B:n purkaessa vuokrasopimuksen myös neiti A:n vuokrasopimus purkautuu. Neiti A voi toki solmia uuden vuokrasopimuksen, mutta silloin vain omissa nimissään eikä eikä enää yhdessä herra B:n kanssa. Mitä neiti A sopii vuokranantajan kanssa ei sido millään tavalla herra B:tä.

Kaupungin/kunnan vuokra-asunnoissa asuvilla ei yleensä ole mitään ongelmaa asian kanssa. Yksityinen vuokranantaja kuitenkin saattaa toimia toisin eikä välttämättä vuokraa pennittömälle kolmen lapsen työttömälle yh:lle asuntoaan. Erossa aina ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, miten asuminen järjestyy ja millä ehdoin.
 
Mutta kun ei oo mitään vuokrasopimusta...tää talo on miehen nimissä ja jos joudun lähteen ni sossuko tarjoo asunnon - johonkin puliäijien sekaan???

Ilmeisesti oot eri kuin ap. Jos sulla ei oo asuntoa etkä saa sitä paikallisista vuokrayhtiöistä hakemalla ihan itse ennen kuin joudut lähtemään nykyisestä kodistasi, niin kyllä, joudut menemään sosiaalitoimeen että he järjestävät teille asunnon. Sijaintiin ei pakosti pysty paljoakaan vaikuttamaan. Ja ne pahimmat puliäijät asuu asuntoloissa, he eivät pysty maksamaan edes vuokriaan. Mutta siis todellakin, joudut kerrostaloon/rivitaloon jossa naapurissa voi olla ketä vain ihan niihin samoihin kaupungin vuokra-asuntoihin (tsm.) mihin itsekin olet sitä ennen jo yrittänyt saada asuntoa omalla hakemuksella.

Ja kyllähän sulla pitäää joku tulo olla sen jälkeen kun muutat pois sieltä. Työttömyyskorvaus? Kotihoidontuki? Opintotuki? Töihin? No, alkuun saat rahat sossusta, eli joudut sinne kävelemään kuitenkin jos rahaa ei ole, vuokraa ei muuten makseta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23414298:
Jokainen normaalijärkinen ihminen pitää huolen siitä, että ei ole enää maksuvelvollinen sellaisiin asioihin, jótka on luovuttanut jollekin toiselle. Okei, on tyhmiä ihmisiä, mutta nyt puhun normaalijärkisistä ihmisistä. Kun siis henkilö A muuttaa jostain asunnosta pois, totta mooses hän huolehtii myös siitä ettei sen muuton jälkeen enää joudu vastaamaan ko asunnon vuokrista tai muistakaan asuntoon liittyvistä maksuista. Jos vuokrasopimuksen on tehnyt neiti A ja herra B yhdessä, niin herra B:n purkaessa vuokrasopimuksen myös neiti A:n vuokrasopimus purkautuu. Neiti A voi toki solmia uuden vuokrasopimuksen, mutta silloin vain omissa nimissään eikä eikä enää yhdessä herra B:n kanssa. Mitä neiti A sopii vuokranantajan kanssa ei sido millään tavalla herra B:tä.

Kaupungin/kunnan vuokra-asunnoissa asuvilla ei yleensä ole mitään ongelmaa asian kanssa. Yksityinen vuokranantaja kuitenkin saattaa toimia toisin eikä välttämättä vuokraa pennittömälle kolmen lapsen työttömälle yh:lle asuntoaan. Erossa aina ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, miten asuminen järjestyy ja millä ehdoin.

Niin just, näinhän se toimi kun tuli ero ja ex-kumppani jäi asumaan sinne mutta ei siinä ollut mitään probleemaa sen sopimuksen kanssa, takuuraha oli maksettu sossun toimesta ja se jäi sinne minä muutin omilleni ja se asui oman aikansa siellä, takuurahan se kyllä otti itelleen sopimuksen loputtua :D Ei haitannutminua kun elämä oli paremmassa jamassa itsellä vaan ei ne yleensä koskaan irti sano jos ei todellakaan ole ihan pa. ja harvoin sitä nyt on kukaan niin pa. kun vuokralla asuu, sossun rahatkin korvaa aika paljon ja vuokransaaja useasti vaatii että asumistuki menee suoraan sinne tilille ei vuokralaisen tilille mikä on parempi asia minun mielestä, sossusta jos hakee tukea niin sinnekin voi sanoa että se tietty summa ohjataan suoraan vuokranantajan tilille niin vuokra tulee aina maksettua.
 
Niin just, näinhän se toimi kun tuli ero ja ex-kumppani jäi asumaan sinne mutta ei siinä ollut mitään probleemaa sen sopimuksen kanssa, takuuraha oli maksettu sossun toimesta ja se jäi sinne minä muutin omilleni ja se asui oman aikansa siellä, takuurahan se kyllä otti itelleen sopimuksen loputtua :D Ei haitannutminua kun elämä oli paremmassa jamassa itsellä vaan ei ne yleensä koskaan irti sano jos ei todellakaan ole ihan pa. ja harvoin sitä nyt on kukaan niin pa. kun vuokralla asuu, sossun rahatkin korvaa aika paljon ja vuokransaaja useasti vaatii että asumistuki menee suoraan sinne tilille ei vuokralaisen tilille mikä on parempi asia minun mielestä, sossusta jos hakee tukea niin sinnekin voi sanoa että se tietty summa ohjataan suoraan vuokranantajan tilille niin vuokra tulee aina maksettua.
Mä kyllä ihan vilpittömästi suosittelen sitä, että jokainen eronnut nainen nostaa sen oman naiseutensa sieltä pystyyn ja päättäää pärjätä byrokratiaakin vastaan. Jos on epävarma, niin saapi vaikka pukata mulle y-viestiä. Olen aika haka selvittämään lainsäädännön kiemuroita ja aikoinaan itsekin taistelin vammaisen lapsen yksinhuoltajana melkoisia tuulimyllyjä vastaan. Ja voitin ne taistelut. Selvittelen muitakin tukikiemuroita, taannoin Kelan lakiosaston kanssa yhtä juttua ja silloinkin taas olin oikeassa.

Jos ihminen tipahtaa yhteiskunnan tukibyrokratiaviidakkoon, niin silloin jos koskaan hän tarvitsee apua. Mä olen siinä viidakossa taapertanut jo 25 vuotta. Tosin viimeiset vuodet en ole ollut edes lapsilisän tuen piirissä. Mun ei enää omieni puolesta tarvitse pahemmin asioita selvitellä, mutta jonkun toisen puolesta olen valmis mahdollisimman paljon tekemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23414323:
Mä kyllä ihan vilpittömästi suosittelen sitä, että jokainen eronnut nainen nostaa sen oman naiseutensa sieltä pystyyn ja päättäää pärjätä byrokratiaakin vastaan. Jos on epävarma, niin saapi vaikka pukata mulle y-viestiä. Olen aika haka selvittämään lainsäädännön kiemuroita ja aikoinaan itsekin taistelin vammaisen lapsen yksinhuoltajana melkoisia tuulimyllyjä vastaan. Ja voitin ne taistelut. Selvittelen muitakin tukikiemuroita, taannoin Kelan lakiosaston kanssa yhtä juttua ja silloinkin taas olin oikeassa.

Jos ihminen tipahtaa yhteiskunnan tukibyrokratiaviidakkoon, niin silloin jos koskaan hän tarvitsee apua. Mä olen siinä viidakossa taapertanut jo 25 vuotta. Tosin viimeiset vuodet en ole ollut edes lapsilisän tuen piirissä. Mun ei enää omieni puolesta tarvitse pahemmin asioita selvitellä, mutta jonkun toisen puolesta olen valmis mahdollisimman paljon tekemään.

Nin siis ei minulla ole mitään ongelmaa enään missään asiassa kun olen pedannut petini ja ainoastaan koisaan siinä jos näin voi sanoa, ei ole ongelmaa suuntaan eikä toiseen ja senhän nyt voisi jokainen ottaa työkseen että jokainen ihminen saa sen saman verran tukea mitä pitää saada mutta un sitä tukea tulee kaikille erimuodoissa ja erisummat niin se pitäisi ratkaista että miten toiset saa 300€ enemmän kuukaudessa ja toiset saa sen vähemmän, sen aiheuttaa juuri nimenomaan harkinnan varaiset toimeentulotuet ja sosiaalityöntekijän itsensä tekemät päätökset se kun voi vaikka maksaa 1000€. tilille ihan noin vaan ilman mitään erikoislupaa tai kysymistä keneltäkään. Siellä se ristiriita on kun ei ole kaikille sama tuli ja toisilla on enemmän velkaa uin toisilla ja se vaikuttaa siihen mitä jää kuukaudessa käteen ja se on sitä sairasta byrokratiaa jota nykyiset hallitus puolueet haluaa, en halua nyt mennä poliittisiin asioihin mutta sanon vaan sen että persut ajaa tätä kaikille samanverran ja timeen pitää tulla politiikkaa, kepu ja muut ajaa tätä nykyistä hälläväliä sinne tänne toisille enemmän politiikkaa.
 
Nin siis ei minulla ole mitään ongelmaa enään missään asiassa kun olen pedannut petini ja ainoastaan koisaan siinä jos näin voi sanoa, ei ole ongelmaa suuntaan eikä toiseen ja senhän nyt voisi jokainen ottaa työkseen että jokainen ihminen saa sen saman verran tukea mitä pitää saada mutta un sitä tukea tulee kaikille erimuodoissa ja erisummat niin se pitäisi ratkaista että miten toiset saa 300€ enemmän kuukaudessa ja toiset saa sen vähemmän, sen aiheuttaa juuri nimenomaan harkinnan varaiset toimeentulotuet ja sosiaalityöntekijän itsensä tekemät päätökset se kun voi vaikka maksaa 1000€. tilille ihan noin vaan ilman mitään erikoislupaa tai kysymistä keneltäkään. Siellä se ristiriita on kun ei ole kaikille sama tuli ja toisilla on enemmän velkaa uin toisilla ja se vaikuttaa siihen mitä jää kuukaudessa käteen ja se on sitä sairasta byrokratiaa jota nykyiset hallitus puolueet haluaa, en halua nyt mennä poliittisiin asioihin mutta sanon vaan sen että persut ajaa tätä kaikille samanverran ja timeen pitää tulla politiikkaa, kepu ja muut ajaa tätä nykyistä hälläväliä sinne tänne toisille enemmän politiikkaa.
Niinkö ne ajaa? Mulla on ihan ollut toisenalainen käsitys. Mä olen yrittäjä ja yh. Mun lapseni ei saa sen paremmin enää lapsilisää kuin opintotukeakaan. Persaukinen kelvoton yhteiskunnan hylkiö, joka koittaa raapia rahansa työnteolla kesäisin hanttihommissa rakennustyömailla. Toki mulla triittää rahat lapseni ruokaan, mutta kuinka moni äiti tekee 70-80 tuntista työviikkoa lastensa elättämiseksi? En valita. Itse olen tämän elämäntapani valinnut. Mutta yksikään ei euro mun tililleni tupsahda mistään muusta kuin omasta työstäni. Ja siitä työstänikin 70% menee jollekin muulle kuin minulle ja lapsilleni.

Jos persut takaa mulle edes 600 e/kk kansalaispalkan, niin kiiitän ja kumarran. Sen jälkeen voin lopettaa työnteon, myydä tän kämpän ja alkaa todenteolla metsästämään unemieni Pedroa :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23414346:
Niinkö ne ajaa? Mulla on ihan ollut toisenalainen käsitys. Mä olen yrittäjä ja yh. Mun lapseni ei saa sen paremmin enää lapsilisää kuin opintotukeakaan. Persaukinen kelvoton yhteiskunnan hylkiö, joka koittaa raapia rahansa työnteolla kesäisin hanttihommissa rakennustyömailla. Toki mulla triittää rahat lapseni ruokaan, mutta kuinka moni äiti tekee 70-80 tuntista työviikkoa lastensa elättämiseksi? En valita. Itse olen tämän elämäntapani valinnut. Mutta yksikään ei euro mun tililleni tupsahda mistään muusta kuin omasta työstäni. Ja siitä työstänikin 70% menee jollekin muulle kuin minulle ja lapsilleni.

Jos persut takaa mulle edes 600 e/kk kansalaispalkan, niin kiiitän ja kumarran. Sen jälkeen voin lopettaa työnteon, myydä tän kämpän ja alkaa todenteolla metsästämään unemieni Pedroa :heart:

En halua litsoa pulueiden kesken mitää asoita mutta näin ovat luvanneet ensitöikseen tehdä, kotona olevat ja arityishoidossa olevien saamaa rahaa korottaa, aanovat suoraan ettö energiaveron korotus ei ole ajankohtainen, ulkomeille ei pidä syytää rahaa kun omissakin on tiukkaa mutta parempi on tuvata omat kuin ottaa lainaa ja antaa sitä maahan missä raha ei koskaan kasvaa itseään takaisisin, sitö sopii miettiä oikeasti ja en näe syytä sinullekaan olla äänestämättä persuja, pääsi ne halllituksen tai ei mutta jokainen puolue puhuu samaa paitsi kokoomus, kepu ja vihrerät.
 
Persut ei ole koskaan kehoittanut missään vaiheessa töttömyteen vaan pitää keksiä jotain muuta duunia miss´ä tienaa enemmän kun pienipalkkaine..
Onks niillä jotai ehdotuksia tähän? Siis missä tienaa enemmän kuin pienpalkkainen? Ja ennenkaikkea miten sellaisen duunin saa?

Mä olen ollut äänioikeutettu jo 32 vuotta ja kieltämättä suhtaudun kaikkiin vaaleihin aika kyynisesti. Olen niin monet kerrat jo nähnyt sen, miten luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Jokainen puolue lupaa kaikkea sitä, mitä uskoo potentiaalisten äänestäjiensä haluavan. Ne lupaukset vaan eivät koskaan toteudu, koska olivat jo alun alkaenkin katteettomia lupauksia.

Mä kyllä ihan oikeasti haluaisin kuulla niistä persujen keksimistä työpaikoista, joissa tienaa enemmän kuin pienipalkkaisissa duuneissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23414357:
Onks niillä jotai ehdotuksia tähän? Siis missä tienaa enemmän kuin pienpalkkainen? Ja ennenkaikkea miten sellaisen duunin saa?

Mä olen ollut äänioikeutettu jo 32 vuotta ja kieltämättä suhtaudun kaikkiin vaaleihin aika kyynisesti. Olen niin monet kerrat jo nähnyt sen, miten luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Jokainen puolue lupaa kaikkea sitä, mitä uskoo potentiaalisten äänestäjiensä haluavan. Ne lupaukset vaan eivät koskaan toteudu, koska olivat jo alun alkaenkin katteettomia lupauksia.

Mä kyllä ihan oikeasti haluaisin kuulla niistä persujen keksimistä työpaikoista, joissa tienaa enemmän kuin pienipalkkaisissa duuneissa.

Itsestäänhän ne ei tule ja puolueena ei voi olla yksin mutta ideologoa menee kut.näin isotuolisilta oteen aiemman enemmän pääomaveroa, turhat ulkomaan avustukset lopetaan, kannattaa käydä lukemassa se vaaliohjelma ja löytää varmasti kun kirjoitta perjuen vaaliohjelman.
 
Mä tahtoisin vielä tietää, että miten persujen mielestä sosiaali-ja terveydenhuolto sitten järjestyy, kun kaikki työntekijät irtisanoutuvat noista matalapalkkaisista töistä ja menevät sinne hyväpalkkaisiin. Tunnetusti tuolla alalla palkat ovat jäljessä yleistä palkkakehitystä.

Samantasoisella koulutuksella tienaa jopa yli 1000 euroa enemmän toisaalla kuin sosiaali-ja terveysalalla.
 

Yhteistyössä