Mitä tukia saisin jos eroaisin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avioeroa miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avioeroa miettivä

Vieras
Omaisuutta ei jäisi avioliitosta yhtään. Velkaa ehkä 30 000e.
Lapsia kaksi, joista toinen vauva ja saan hänestä äitiyspäivärahaa hieman päälle minimin eli noin 700e brutto / 540e netto. Isommasta en saa mitään.
Lisäksi kahdet lapsilisät eli noin 210e + yh-korotus 92e. Saako tuon yh-korotuksen jos on on yhteishuoltajuus, mutta lapset vain toisella?

Asumistuki kattaisi kai kokonaan vuokran, ihan muutamaa kymppiä vaille. Onko nyt jotain mitä en ole huomannut?
 
Sitähän ei voi tietää tarkalleen kun se riippuu ihan sossusta miten laskee, minä en saanut yhtään mitään tukea eri sossusta missä asuin ennen ja täällä sain sitten 500€. enemmän, syytä en tiedä kun tulot oli samat ja vuokra oli asunnossa suurinpiirtein sama, siihen kai vaikuttaa pärstäkertoin ja sossutädin oma mieli vaikk ne onkin kirjoitettu lakipykäliin mitä pitäisi jokaisen saada.
 
Ei pitäis vaan ne siltii vaikuttaa, helpoimmalla selviät kun soitat sinne ja kysyt että mitä saat milläkin tuloilla ne näkee sinun tiedot kun olet siellä asiakkaana(?) ja tekee pikaisesti arvio laskelman, se on vaan arvio vaikka sinulla olisi mustaa valkoisella kun se systeemi on niin mätä.
 
Yksinhuoltajana saat ainoastaan lapsilisään yh-korotuksen, joka lienee nykyisin noin 46 euroa per lapsi. Ja sen korotuksen saa siis se yhteishuoltajista, jonka luona lapset ovat kirjoilla. Exäsi maksama elatusmaksu riippuu sinun ja exäsi tuloista sekä lapsen iästä. Sen jälkeen kaikki muut saamasi yhteiskunnan tuet riippuvat saamistasi tuloista ja pakollisista menoistasi. Kannattaa muuten muistaa, että asumistukea määriteltäessä ainoastaan parisuhteessa elävät tarvitsevat makuuhuoneen...yh voi nukkua vaikka keittiössä, koska eihän sillä mitään seksielämää ole :D
 
Asumistukeen vaikuttaa myös monet asiat mm. ne remontit mitä on esim taloyhtiöön tehty, valmistumisvuosi, neliöitä ei saa olla liikaa tai ylimenevistä et saa mitään tukea.

Aika pieniä ne tuet oikeassa elämässä ovat kuitenkin.

elatusmaksut lasketaan menot ja tulot huomioiden, sekä miehesi maksukyky huomioiden lainojen ym maksut myös.
 
Sitähän ei voi tietää tarkalleen kun se riippuu ihan sossusta miten laskee, minä en saanut yhtään mitään tukea eri sossusta missä asuin ennen ja täällä sain sitten 500€. enemmän, syytä en tiedä kun tulot oli samat ja vuokra oli asunnossa suurinpiirtein sama, siihen kai vaikuttaa pärstäkertoin ja sossutädin oma mieli vaikk ne onkin kirjoitettu lakipykäliin mitä pitäisi jokaisen saada.

Lakisääteiset tuet on pakko myöntää kaikille jotka täyttävät ehdot (veikkaan että sinulla ne eivät täyttyneet), mutta sen lisäksi sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus myöntää ns. harkinnanvaraisia tukia sen mukaan mitä asiakas heidän mielestään tarvitsee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin;23414218:
Lakisääteiset tuet on pakko myöntää kaikille jotka täyttävät ehdot (veikkaan että sinulla ne eivät täyttyneet), mutta sen lisäksi sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus myöntää ns. harkinnanvaraisia tukia sen mukaan mitä asiakas heidän mielestään tarvitsee.

se harkinnanvarainen on just se mitä kaikki tarvisi saada mutta kun ei saa ja on turhaa valittaa minulla on kokemusta siitä asiasta.
 
Miten se muuten menee jos meille tulee ero...mulla ei mitään tuloja eikä enää ees säästöjä.
<jos joudun hakemaan asuntoa niin mihin otta tälläsessa tilanteessa yhteyttä ekana.
Kelaan, sossuun vai voiko vaan jättää asuntohakemuksen...mutta siinähän kysytään tuloja, eli eihän ne tarjooa asuntoa kun tulot 0...miten se menee????
 
On asunto. Asumme vuokralla ja minä jäisin lasten kanssa tähän. Neliöt ylittyy kahdella ja tämä ei ole taloyhtiö vaan okt. Vuokra on tosi halpa.
Asumistuki lasketaan joka tapauksessa henkilöluvun mukaan. 4 henkeä tarvitsee enemmän tilaa kuin 3. Siitäkin huolimatta, että se perheen toinen aikuinen nukkuu samassa huoneessa ja samassa sängyssä perheen toisen aikuisen kanssa. Jos se toinen aikuinen siitä lähtee, pienenee myös asunnon koko yhdellä huoneella.
 
Elarit on minimissäänkin sen n. 140e/lapsi. Miehesi tuloilla voi olla enemmänkin.

Asumistuessa on joo rajat miten paljon neliöitä hyväksytään, maksimi vesimaksulle per hlö että neliövuokran maksimisumma.

Mitkä tuet saat: elarit, yh-korotukset lapsilisiin, lapsilisät, vanhempainrahat. Mitä voit saada on sitten asumistuki että toimeentulotuki. Ja jos kontollesi jää velkaa, sitä ei huomioida mitenkään esim. toimeentulotuessa, vaan se on teidän peruselämisestä pois. Kun kaikki saamasi tuet huomioidaan tulona. Ellei joku perheestä saa vammaistukea, se taitaa olla ainoita rahoja joita ei katsota sossussa tuloksi.
 
Ei pitäis vaan ne siltii vaikuttaa, helpoimmalla selviät kun soitat sinne ja kysyt että mitä saat milläkin tuloilla ne näkee sinun tiedot kun olet siellä asiakkaana(?) ja tekee pikaisesti arvio laskelman, se on vaan arvio vaikka sinulla olisi mustaa valkoisella kun se systeemi on niin mätä.

Siis olen asiakkaana missä?? En ole sosiaalitoimeen edes koskaan ottanut mitään yhteyttä, jos sitä tarkoitit. Eläisin varmaan ihan omillani käymällä töissä (töitä on kun vaan töihin palaan), mutta tämän toisen lapsen parin kuukauden päästä... Että töihinmenoon on hetki aikaa.
Lasken näitä tukia sen mukaan, mitä sitten saan. Ei se ero kuitenkaan voimaan astu ennen äitiyspäivärahan saamista ja mies asuu tässä vielä kuitenkin jonkun aikaa.
 
En ollut tästä neliöjutusta koskaan kuullutkaan! Minkä kokoisessa asunnossa esimerkiksi äiti ja yksi lapsi SAA asua? En ole eroamassa mutta rupesi ihan kiinnostamaan. :)
 
[QUOTE="apua";23414239]Mistä saa omakotitalon vuokralle??? ja halvalla? Paljonko? Miten sait tietää tosta talosta?[/QUOTE]

No mä olen asunut tässä samassa talossa jo yli 10v.. No sanotaanko vaikka, että hieman alle 500e. Minusta ihan edullinen vuokra. Mut ei tästä sen enempää.
 

Yhteistyössä