Mitä tienaa veturinkuljettaja tai konduktööri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Palkka

Veturinkuljettajan palkka muodostuu kiinteästä kuukausipalkasta sekä aikaan tai suoritukseen perustuvista lisäpalkkioista. Keskiansiot ovat noin 2 500 - 3 000 euroa kuukaudessa riippuen tehtävistä ja työkokemuksesta.

http://www.vr.fi/heo/popup_veturinkuljettajarekry2.htm

mun yx tuttu olis valmistunu veturinkuljettajax mut se idiootti meni viimesenä päivänä kännis ja repi ne työvaatteet ja sit kusi niihin, ja jotain muuta se oli vissii kans säätäny... siinä meni seki paikka! eikä sitä kuulemma vituta, eka se niin kehuskeli kuinka se sit ostaa uuden auton jne....

Mäkin oon joskus veturikuskin uraa miettinyt, mut mä oon niin aamu-uninen etten oo uskaltanut hommaan ryhtyä. Vähänks olis noloo kun junavuorot myöhästyis sen takii et kuski on nukkunut pommiin! :laugh: :laugh:

juu palkka voi olla ihan hyvä mutta vuorot on tosi kusisia...vai miltä kuullostais lähteä töihin vaika aamulla 3.lta? ja niissä ei oikein ole mitään rytmiä..ja alkuun saatat tiettää vasta edellisenä päviänä miten menet!
ja tosiaan sit ne itsemurhakandidaatit siihen!!!

Noh, mä ainakin tiedän, mihin pääni isken, jos veturikuskiksi alan. Tai konduktööriksi.

Vuorotyö ei ole ongelma, eikä perheellekään. Toki välillä joutuisi olemaan pitkät päivät lasten luota pois, mutta sitten toisaalta olisi pitkät vapaatkin. Miehellä on onneksi säännöllinen päivätyö, joten lasten elämä olisi suht säännöllistä.

Itsemurhakandidaatit on toki oma lukunsa tossa veturinkuljettajassa ja ikävät asiakkaat konduktöörin "ongelma". Mutta kaikenlaista mä olen jo elämäni aikana ehtinyt nähdä..

Täydennystä levänneeseen ketjuun. VR:n vuorotyöhommissa tehdään joko junaliikenteessä epäsäännöllistä vuorotyötä, joka alkaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja työvuoro kestää 7-12 tuntiin. Työvuoroja on 3 tai 4 peräkkäin, ja sitten 2 tai 3 vapaata. Kuvittele näin että laita kolme viikkoa peräkkäin ja sijoita sinne näitä tavallisia 8-10 tunnin työvuoroja välillä aamuun, välillä iltaan ja yöhön 12 kpl kolmen vuoron peräkkäisissä nipuissa niin jäljelle jääneet päivät ovat vapaita.

Valvonta ja päivystysluontoisissa hommissa tehdään aamua, iltaa ja yötä 8 h kerrallaan, tahti voi olla ilta, aamu, yö, loppupäivä lepoa ja 2 vapaata. Sitten sama uudelleen.

Lähiskonduktööri Hesan lähiliikenteessä tienaa ilman ylitöitä yhden keskusteluketjun mukaan 33000 vuodessa lomarahoineen ja kuljettaja 10000-15000 enemmän.

Koulutuksiin pyrkijöitä on ollut hirveästi mutta aina sinne joku otetaan. Tällä hetkellä koulutuksia supistetaan tai siirretään eteenpäin mutta lähimmän 10 vuoden kuluessa on koulutettava 1500-2000 uutta konduktööriä ja kuljettajaa että kyllä sinne aika moni vielä pääseekin.

Niin, ja VR Oy ei ole (enää) mikään suojatyöpaikka vaan siellä tehdään töitä. Veturinkuljettaja, konduktööri ja liikenteenohjaus ovat tosin aina joutuneet tekemään yhtä lailla töitä palkkansa eteen mutta muuta henkilökuntaa on eläköitymisen kautta vähennetty todella paljon. Työnantajana VR on ollut yllättävänkin ihmiskasvoinen ja ymmärtää sen, että ammattilaisia ei voi kohdella ihan miten tahansa, myöskään huonoina aikoina. Uusi sukupolvi tervetuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Mä en toipuisi koskaan niistä itsemurhakandidaateista... :|

Sitten ei kannattais lähteä sillä niitä riittää :/

Mä olin kerran junassa kun joku jäi alle. En ole ikinä nähnyt niin myrtsiä konduktööriä kuin silloin se, kun lähti taskulampun kanssa tutkimaan junan alusia.

Onnea ap:lle uranvaihtoon!

Niin ja VR:llä on täydellinen nolla-toleranssi koskien kaikkia työntekijöitä kunnossapito päästä aina ylempiin hommiin asti. Meidän isää ja sen työporukkaa on käyty puhalluttamassa kesken työpäivän. Ja nollaa on näyttänyt :)

Mun mies on veturinkuljettaja. Ensinnäkin koulutukseen oli todella vaikea päästä.
Hakijoita on moninkertainen määrä ja noita testejä ja kokeita ennen koulutukseen pääsyäkin oli vaikka miten. Koulutusaika voi olla tiukkaa kun tosta ei makseta mitään vaan kuuluu normi opintotuen piiriin.
Ja noi vuorot.. Voin sanoa ettei mitään herkkua ole kuule kun mieskin saa joka päivä tietää työvuoronsa klo:16 jälkeen ja työt saattavat alkaa jo 00.15. Siinä ei paljon etukäteen menemisiä suunnitella.
Vapaita on ihan kivasti ja ne kyllä tietää etukäteen. Naisilla kuulemma vähän vaikeampi pääsät koulutukseen. Miehenkin kurssilla ei ollut kun yksi ainoa vaikka hakijoita kyllä olisi ollut.

Olin veturissa 6v. mut en jaksanu ns.haitarista olevia työvuoroja!
Sitten olin rekkakuskina 4v. en jaksanu 60-100tunnin työviikkoja vaikka rahaakin tienas!
Nyt onnellisesti ajanut jäteautoa koht 5v. ja työvuoro mukavasti ma-pe 05.30-13.30, vapaa ehtoisesti olen töissä myös joka toinen lauantai, ja palkkaa saan mokomasta duunista suht kivasti eli näppiin jää n.1100-1250? kahdessa viikossa eli 2200-2500?kuukaudessa!
Mutta kannattaahan se kokeilla veturi hommaakin mistä sitä tietää mikä kenellekin työnä sopii!!

Sitten olin rekkakuskina 4v. en jaksanu 60-100tunnin työviikkoja vaikka rahaakin tienas!
Nyt onnellisesti ajanut jäteautoa koht 5v. ja työvuoro mukavasti ma-pe 05.30-13.30, vapaa ehtoisesti olen töissä myös joka toinen lauantai, ja palkkaa saan mokomasta duunista suht kivasti eli näppiin jää n.1100-1250? kahdessa viikossa eli 2200-2500?kuukaudessa!
Mutta kannattaahan se kokeilla veturi hommaakin mistä sitä tietää mikä kenellekin työnä sopii!!

Missähän olit? Et tuolla kuvauksella ainakaan VR:llä. Viimeinen vanhamuotoinen koulutus alkoi 1982, joka päättyi 1984, jolloin tuleva kuljettaja valmistui vasta koneapulaiseksi (= ex veturinlämmittäjä). Tämän jälkeen alkoivat uusimuotoiset koulutukset veturinkuljettajaksi vasta vuonna 2001, eli välissä oli yhdeksäntoista (19) vuotta "rekrytointikieltoa." Ajat eivät oikein täsmää... Nuo täällä esitetyt palkka-arviot ovat nuoremman veturinkuljettajan vuositason mukaisia.

Tuttu aloittaa veturinkuljettajan koulutuksen. Testeistä ja lääkärintarkastuksista ja haastatteluista oli melko vaikea päästä läpi. Eli pitää olla hyvä henkinen ja fyysinen kunto että edes pääsee koulutukseen. On sen verran monta ihmistä kyydissä.

Puhu pukille ei roskakuski tuollaisia summia tienaa

Tietääkö kukaan pystyykö veturinkuljettajakoulutuksen päätteksi mitenkään pitää hetken vapaata?
Useamman vuoden jo vaivannut aivan tolkuton matkakuume ja olisi tarkoitus lähteä 1 - 1,5kk reppureissulle Aasiaan.

Asiaa kuitenkin vaikeuttaa se, että minulla on enään terveyskokeet esteenä kurssille pääsemiselle. Samat terveyskokeet kävin keväällä ratahommissa, kun kävin T-Mies kurssin eli toivon ja uskon pääseväni kurssille.

Asiat ovat kuitenkin tärkeysjärjestyksessä, ensimmäisenä kouluun pääseminen ja sen suorittaminen, koska sekin ollut pitkäaikainen haave. Nyt vaan tuntuu, että reissuhaave taitaa jäädä haaveeksi jos ei kurssin jälkeen ole mitään mahdollisuutta pitää vapaata. Ja jos pääsen veturinkuljettajaksi, niin varmaan seuraavaksi mahdollisuus päästä mihinkään reissuun vasta, kun olen ollut talossa muutaman vuoden ja vuosilomat ovat sen mittaisia vaikka nekään tuskin tulee olemaan mitään 1,5kk.
Oli vain matkasuunniteltu jo 2012-2013 syksylle / talvelle, mutta saa nyt nähdä estääkö koulu sen.

Jos joku asiasta tietävä voisi vastata mielellään asiallisesti, kiitos.

VR ei koskaan ole ollut mikään suojatyöpaikka ja jokainen on siellä palkkansa ja paikkansa kyllä ansainnut ...nykypäivän rautatieläisiltä puuttuu yhteisöllisyys, mikä oli aikoinaan oli arkipäivää vr:llä .......ei ole meitä

Täydennystä levänneeseen ketjuun. VR:n vuorotyöhommissa tehdään joko junaliikenteessä epäsäännöllistä vuorotyötä, joka alkaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja työvuoro kestää 7-12 tuntiin. Työvuoroja on 3 tai 4 peräkkäin, ja sitten 2 tai 3 vapaata. Kuvittele näin että laita kolme viikkoa peräkkäin ja sijoita sinne näitä tavallisia 8-10 tunnin työvuoroja välillä aamuun, välillä iltaan ja yöhön 12 kpl kolmen vuoron peräkkäisissä nipuissa niin jäljelle jääneet päivät ovat vapaita.

Valvonta ja päivystysluontoisissa hommissa tehdään aamua, iltaa ja yötä 8 h kerrallaan, tahti voi olla ilta, aamu, yö, loppupäivä lepoa ja 2 vapaata. Sitten sama uudelleen.

Lähiskonduktööri Hesan lähiliikenteessä tienaa ilman ylitöitä yhden keskusteluketjun mukaan 33000 vuodessa lomarahoineen ja kuljettaja 10000-15000 enemmän.

Koulutuksiin pyrkijöitä on ollut hirveästi mutta aina sinne joku otetaan. Tällä hetkellä koulutuksia supistetaan tai siirretään eteenpäin mutta lähimmän 10 vuoden kuluessa on koulutettava 1500-2000 uutta konduktööriä ja kuljettajaa että kyllä sinne aika moni vielä pääseekin.

Niin, ja VR Oy ei ole (enää) mikään suojatyöpaikka vaan siellä tehdään töitä. Veturinkuljettaja, konduktööri ja liikenteenohjaus ovat tosin aina joutuneet tekemään yhtä lailla töitä palkkansa eteen mutta muuta henkilökuntaa on eläköitymisen kautta vähennetty todella paljon. Työnantajana VR on ollut yllättävänkin ihmiskasvoinen ja ymmärtää sen, että ammattilaisia ei voi kohdella ihan miten tahansa, myöskään huonoina aikoina. Uusi sukupolvi tervetuloa.

Yhteistyössä