Mitä tekisitte, vai tekisittekö mitään, jos kuulisitte että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En osaa sanoa. Varmaan yrittäisin ottaa itseäni kunnolla niskasta kiinni, että saisin soitettua lasten vanhemmille. Lasten keskenään jättäminen on ehdottomasti väärin! Meilläkin yläkerrassa 6-v, joka on ollut 12h YKSIN kotona! Onneksi kyylänaapurit ilmeisesti tekivät ilmoituksen.

Toisten asioihin puuttuminen on niin pirun vaikeaa, mutta jos lapsien turvallisuudesta on kyse, olisi pakko puuttua.

Kyllä itse ainakin johonkin asiasta olisin yhteydessä.
Varmaan ensin vanhempiin tai sitten sossuun ilman että heti sanoisin nimiä. Kyselläkseni sieltä mielipidettä.

Sellaista se on tuo vuorotyö ja sen aiheuttamat hoitoongelmat, jotka eivät suinkaan helpotu sillä, että lapsi menee kouluun...
Lähihoitajilla varsinkin tuollaista perheessään.

Alkuperäinen kirjoittaja työajat ihan pyllystä;23414520:
Sellaista se on tuo vuorotyö ja sen aiheuttamat hoitoongelmat, jotka eivät suinkaan helpotu sillä, että lapsi menee kouluun...

Onneksi joissain paikoilla on ilta- ja vuorohoitopäiväkoteja sekä koululaisille iltapäiväkerhoja.
Tietenkään kaikki halukkaat ei aina niihin pääse.

[QUOTE="vieras";23408027]eihän tuo 7 -9 vuotiaskaan saisi vielä olla vastuussa itsestään useita tunteja saatika sitten huolehtia vielä pienemmästään[/QUOTE]

Hä? Tämän ikäiset ovat koulussa ja todellakin joutuvat olemaan tunteja yksinään ennen koulun alkua ja sen jälkeen, jos vanhemmat käyvät töissä.

Ap:n kysymykseen sanoisin, että ihan normaalia oli minun lapsuudessani, että tuon ikäiset kaitsivat toisiaan. Isosiskoni vahti n. 10 vuotiaana kahta alle kouluikäistä ja minua (7 v) kokonaisen kesäloman ajan päivisin. Hoidokit olivat äitini työkaverin lapsia. Hienosti päivät sujuivat. Ruoat oli laitettu valmiiksi.

Minä olen kyllä 9 vuotiaana ollut koko kesäloman 2 vuotiaan pikkuveljeni kanssa. Siis arkipäivät olin kotona n. 7-16 pikkuveljen kanssa. Tai veljiä oli kaksi. 7v ja 2v. Laitoin ruoan ( tai lämmitin valmiiksi hommattua toisinaan ), hoidin aamupalat, välipalat, syömiset, ulkoilut, vaipanvaihdot, päiväunet jne...

[QUOTE="vieras";23414533]Onneksi joissain paikoilla on ilta- ja vuorohoitopäiväkoteja sekä koululaisille iltapäiväkerhoja.
Tietenkään kaikki halukkaat ei aina niihin pääse.[/QUOTE]

Koululaisten ip-kerhot päättyvät klo 17 viimeistään ja vuorotyöläinen vanhempi tulee kotiin vasta klo 20,21 tai 22 riippuen ihan työpaikasta, noin yleensä. joka tapauksessa lapsi menee tyhjään kotiin yksin nukkumaan ja aamulla herää yksin kun vanhemmat ovat lähteneet jo 7mäksi töihin.
Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista ja ensin kannattaa aina kysellä vanhemmilta itseltään asiasta enneko lähtee ls-ilmotusta tekemään hatarien omien päätelmien takia. Turhia soittoja ja yhteydenottoja on muutenkin liian paljon ls.työntekijöillä juuri näiden vouhkaajien kanssa, jotka vaan olettavat asioita eivätkä vaivaudu selvittämään omien päätelmiensä todenmukaisuutta!

Ja toisekseen koululaisten ip-kerho on maksullinen niinkuin päivähoitokin. Eli tulojen mukaan maksat. Hoitoalan palkasta hoitomaksuihin menee n. 400 euroa eli hoitomaklsujen jälkeen käteen jää alle tonni laskuihin ja elämiseen, joten kyllä jokainen ymmärtää, että jos on tiukkaa muutenkin niin sitten säästetään kaikesta ylimääräisestä ja just hoitoalalla se on periaatteessa ihan sama onko lapsi sen pari tuntia koulun jälkeen kerhossa vai ei kun kuitenkin lapsi on loppuillan yksin kotona jne....

Alkuperäinen kirjoittaja työajat ihan pyllystä;23414520:

Ja sairaanhoitajilla, lääkäreillä, siivoojilla, ravintolatyöntekijöillä, kaupan myyjillä, poliiseilla, palomiehillä, bussikuskeilla, lentoemännillä, taksikuskeilla, vartijoilla...listaa riittää. Koko maailman pitää olla auki ja toiminnassa 24/7.

[QUOTE="sama";23414688]Koululaisten ip-kerhot päättyvät klo 17 viimeistään ja vuorotyöläinen vanhempi tulee kotiin vasta klo 20,21 tai 22 riippuen ihan työpaikasta, noin yleensä. joka tapauksessa lapsi menee tyhjään kotiin yksin nukkumaan ja aamulla herää yksin kun vanhemmat ovat lähteneet jo 7mäksi töihin.
Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista ja ensin kannattaa aina kysellä vanhemmilta itseltään asiasta enneko lähtee ls-ilmotusta tekemään hatarien omien päätelmien takia. Turhia soittoja ja yhteydenottoja on muutenkin liian paljon ls.työntekijöillä juuri näiden vouhkaajien kanssa, jotka vaan olettavat asioita eivätkä vaivaudu selvittämään omien päätelmiensä todenmukaisuutta!

Ja toisekseen koululaisten ip-kerho on maksullinen niinkuin päivähoitokin. Eli tulojen mukaan maksat. Hoitoalan palkasta hoitomaksuihin menee n. 400 euroa eli hoitomaklsujen jälkeen käteen jää alle tonni laskuihin ja elämiseen, joten kyllä jokainen ymmärtää, että jos on tiukkaa muutenkin niin sitten säästetään kaikesta ylimääräisestä ja just hoitoalalla se on periaatteessa ihan sama onko lapsi sen pari tuntia koulun jälkeen kerhossa vai ei kun kuitenkin lapsi on loppuillan yksin kotona jne....[/QUOTE]

No onhan siinä valtava ero, onko ekaluokkalainen yksin kotona klo 12.30-21 tai 17.30-21. Iltapäiväkerho maksaa esim. täällä Turussa 80e/kk, joka tekee alle neljä euroa päivässä.

[QUOTE="Outoko";23414644]Minä olen kyllä 9 vuotiaana ollut koko kesäloman 2 vuotiaan pikkuveljeni kanssa. Siis arkipäivät olin kotona n. 7-16 pikkuveljen kanssa. Tai veljiä oli kaksi. 7v ja 2v. Laitoin ruoan ( tai lämmitin valmiiksi hommattua toisinaan ), hoidin aamupalat, välipalat, syömiset, ulkoilut, vaipanvaihdot, päiväunet jne...[/QUOTE]

Oisitko halunnut että sossu puuttuu asiaan?

[QUOTE="sama";23414688]Koululaisten ip-kerhot päättyvät klo 17 viimeistään ja vuorotyöläinen vanhempi tulee kotiin vasta klo 20,21 tai 22 riippuen ihan työpaikasta, noin yleensä. joka tapauksessa lapsi menee tyhjään kotiin yksin nukkumaan ja aamulla herää yksin kun vanhemmat ovat lähteneet jo 7mäksi töihin.

Ja toisekseen koululaisten ip-kerho on maksullinen niinkuin päivähoitokin. Eli tulojen mukaan maksat. Hoitoalan palkasta hoitomaksuihin menee n. 400 euroa eli hoitomaklsujen jälkeen käteen jää alle tonni laskuihin ja elämiseen, joten kyllä jokainen ymmärtää, että jos on tiukkaa muutenkin niin sitten säästetään kaikesta ylimääräisestä ja just hoitoalalla se on periaatteessa ihan sama onko lapsi sen pari tuntia koulun jälkeen kerhossa vai ei kun kuitenkin lapsi on loppuillan yksin kotona jne....[/QUOTE]

Jos lapsi on koulun ip-kerhossa, ei jää ainakaan niin pitkää aikaa olla yksin.
Mutta joka puolella ei ole ip-kerhoja tai lapsi ei sinne välttämättä pääse.
Eikä joka puolella ole vuoro- /iltapäiväkotiakaan.
Hoitajia saattaa silti löytyä kotiin.

Täällä ip-kerhon maksu on kaikille sama, ei ole tuloihin perustuva.
Tietysti jollekin on iso raha maksaa ip-hoidosta esim 100e jos vaikka päikky on ollut ilmainen tai halvempi.
Voisi sekin mennä vaikka tuojen mukaan.

Laitoin sähköpostia.

Enkä tajua miten ip-kerhot liittyy asiaan, koska a) niitä on kyllä täällä pilvin pimein ja b) varsinainen ongelma ei ole koululaisen yksinolo vaan se, että pieni päiväkoti-ikäinen lapsi on ekaluokkalaisen hoidettavana sen sijaan että olisi päiväkodissa (ja kyllä, täällä on vuorohoitoa hyvin tarjolla).

mihin tää maailma on oikee menossa. Uksokaa tai älkää niin paljon on maailmassa lapsia ketkä joutuu hoitamaan pikkusisaruksiaan ja ihan suomessakin tätä tapahtuu. Ei siis mitenkään ihmeellistä. Minkäikäinen voisi sitten hoitaa sisarustaan ku kysellään joskus,että voiko 12v hoitaa2-5v sisarustaan. Kyllähän jokainen vanhempi tietää kenet lapsistaan voi hoitovastuuseen laittaaa. kasvakaa

mihin tää maailma on oikee menossa. Uksokaa tai älkää niin paljon on maailmassa lapsia ketkä joutuu hoitamaan pikkusisaruksiaan ja ihan suomessakin tätä tapahtuu. Ei siis mitenkään ihmeellistä. Minkäikäinen voisi sitten hoitaa sisarustaan ku kysellään joskus,että voiko 12v hoitaa2-5v sisarustaan. Kyllähän jokainen vanhempi tietää kenet lapsistaan voi hoitovastuuseen laittaaa. kasvakaa

Toki muutama tunti menee mutta ei välttämättä koko päivä. Se on mun mielipide.
Ja tässähän oli kyse ekaluokkalaisesta, ei 12 veestä.

Itse olisin tehnyt suoraan ls-ilmoituksen. Eiväthän he ryhdy toimenpiteisiin jos asia on heidän mielstään ok. ja toisekseen, tarjoavat apua, eikä mitään huostaanottoa. Jos asia olisikin väärinymmärrys (lapsen värittämää tms.) niin asia jäisi selvityksen jälkeen siihen jos perheen muut asiat kunnossa.
Itse hoidin veljeäni 9kk ikäisestä alkaen, ja olin 8v vanhempi. Kun veli oli 2 ja minä 10 niin vanhempamme käväisivät mm. Lontoossa....
Kyllä minä olisin ollut tyytyväinen jos ls olisi tullut puuttumaan tilanteeseen.

Itse oisin mennyt henkilökohtasesti juttelemaan vanhempien kanssa.Nykyän niin herkästi tehdään johtopäätökset ja ollaan soittamassa sossuun yms kun suoraan kasvotusten ei uskalleta sanoa.ja toinen asia kauhistellaan ja soitellaan mutta apua ei itse voi esim tarjota.:|

[QUOTE="pikkuäiti";23417095]Itse olisin tehnyt suoraan ls-ilmoituksen. Eiväthän he ryhdy toimenpiteisiin jos asia on heidän mielstään ok. ja toisekseen, tarjoavat apua, eikä mitään huostaanottoa. Jos asia olisikin väärinymmärrys (lapsen värittämää tms.) niin asia jäisi selvityksen jälkeen siihen jos perheen muut asiat kunnossa.
Itse hoidin veljeäni 9kk ikäisestä alkaen, ja olin 8v vanhempi. Kun veli oli 2 ja minä 10 niin vanhempamme käväisivät mm. Lontoossa....
Kyllä minä olisin ollut tyytyväinen jos ls olisi tullut puuttumaan tilanteeseen.[/QUOTE]

Huh huh!

[QUOTE="pikkuäiti";23417095]Itse olisin tehnyt suoraan ls-ilmoituksen. Eiväthän he ryhdy toimenpiteisiin jos asia on heidän mielstään ok. ja toisekseen, tarjoavat apua, eikä mitään huostaanottoa. Jos asia olisikin väärinymmärrys (lapsen värittämää tms.) niin asia jäisi selvityksen jälkeen siihen jos perheen muut asiat kunnossa.
Kyllä minä olisin ollut tyytyväinen jos ls olisi tullut puuttumaan tilanteeseen.[/QUOTE]

Eikö kukaan sukulainenkaan ihmetellyt kun vanhempasi lähti reissuun ilman teitä ja ettei teillä ollut aikuista katsomassa perään?
Oudolta kuulostaa.

Ota sossuun yhteys. Niin mä tekisin.

Ei se ls-ilmoitus ole NIIN maata järisyttävä, kuin mitä sitä moni pitää. On meistäkin tehty ls-ilmo ja koska kaikki oli ok, ei siitä seurannut mitään. Ja mä olen itse tehnyt ls-ilmon kun naapusin lapsi huusi "äiti älä enää lyö". Ikää huutajalla 6v, enkä koskaan ollut mitään väkivaltaan tms. viittaavaa, jotta tiedä sitä sitten että löikö äiti vai ei. Mutta se ei ollutkaan enää mun ongelmani, vaan sossun.

no meillä huutaa 2,5vuotias aiaiaiai,sattuu sattuu sattuu. jos sen ottaa syliin hänelle itselleen väärällä hetkellä! eikä varmasti satu oikeesti! ihan samanlain pidän sylissä esim.kaupan kassalla jos hän koettaa karata, kun mitä halin kotona. no halimisesta ei sano mitään,mutta jos kyse on rajoittamisesta niin huutaa että sattuu.

kiva siinä sitten olla ku ihmiset tuijotta ja kakara huutaa että sattuu sattuu vaikka ei satukkaan.

Yhteistyössä