H
"höpöhöpö"
Vieras
Ole tyytyväinen, ettei sinun lapsesi tarvitse mennä päiväkotiin! Ole myös rauhallisella mielellä, lapsesi ei tarvitse vielä edes päiväkodin omaista toimintaa eikä hänen tasapainoinen kehityksensä ole siihen toimintamuotoon luotu.
Kotihoidosta esikouluun tai kouluun tulevilla lapsilla ei ole käytöshäiriöitä kuten päiväkodeissa varhaislapsuutensa viettäneillä.
Jos lapsi ei kotona opi kaikkia päiväkodissa opetustavoitteena olevia asioita, hän oppii ne myöhemmin, sen sijaan päiväkodissa opitut epäsosiaaliset taidot - jotka muovautuvat kuin itsestään - eivät ole helposti poistettavissa enää esikoulussa tai koulussa. Opitut huonot tavat ovat todella sitkeässä, niistä pois pääseminen on työlästä, jos lainkaan onnistuu.
Itse en näe nykyistä päiväkotitoimintaa lapselle hyvänä ratkaisuna. Päiväkodeista on tehty liiaan suuria, kodinomaisuus unohdettu, joissakin jopa nauretaan sanalle kodinomainen. Henkilökunta ei ole niin koulutettua kuin aikaisemmin (lastentarhanopettajiksi esittäytyvät eivät ole välttämättä lastentarhanopettajakoulutuksen saaneita vaan sosionomeja) ja henkilökunnan vaihtuvuus on suurta. Henkilökunnalla saattaa olla käsittämättömiä kasvatustapoja juuri tuon heikomman koulutustason takia. Jotta henkilökunta olisi lapsen mielestä mukavaa, naiset kilpailevat päivittäin suosiosta ja sen tietää, että silloin johdonmukaisuus, mikä on todella tärkeää lasten kasvatuksessa, puuttuu kokonaan ja monet toimintaratkaisut ovat käsittämättömiä.
"Omena päivässä pitää lääkärin loitolla". Minä sanon "Päiväkodin karttaminen pitää käytöshäiriöt loitolla".
Logiikallasi koulut olisivat täynnä häiriökäyttäytyviä kakaroita. Samoin suurin osia nelikymppisistä vanhemmista olisi häiriköitä - heistä kun suuri osa on alle vuosikkaina hoitoon menneet.
Voisin myös argumentoida tuttavapiirini kotihoidettujen ryhmään sopeutumattomien "mulle kaikki heti" -passattujen lasten koulukäytösongelmien pohjalta, että kotihoito se vasta haitallista on, mutta en kehtaa toimia yhtä heikoilla jäillä kanssasi.
Suomessa on pääsääntöisesti hyvää ja laadukasta päivähoitoa, jota pyritään parantamaan jatkuvasti (esim. uusi laki ryhmäkokojen maksimikoosta). Hoitajat ovat koulutetumpia kuin missään muussa maassa.