Mitä tekisitte? (raha-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivoa!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mennyt on mennyttä. Tärkeintä olisi katsoa tulevaisuuteen ja varautua siihen, että mies joutuu velkansa maksamaan. Paljonko sitä on vielä jäljellä?
Siitähän voitte keskustella, että jatkossa et toivo hältä tämmöistä käyttäytymistä, että lähtee reissuun lainarahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Ai sun mielestä mies ei saa maksaa lainaamiaan rahoja takaisin???? :o
Ja tuommosessa taloustilanteessa kuin teillä on, niin menisit sitten hajottamaan läppärin ja tuhoamaan miehen vaatteet yms. Jumankauta, sähän fiksu olet! :headwall:

Heh joo, ihan tosissaanhan mä aion tietty pistää kaiken paskaks :D Joskus vaan voi ihminen olla aika vihanen, ja sillon tällasista ajatuksista saa kummasti helpotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Mies ei saa omasta palkastaan nostaa muutamaa satasta? :headwall:
Kiva elämä teillä :D

Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. Meillä ei ole yhtäkään ylimääräistä senttiä käytössä. Jos mies tienaisi tarpeeksi rahaa perheen tarpeisiin, niin saisi nostaa mitä mieli tekee. Mutta jos vuokra jää maksamatta tämän takia, niin kyllä jossain mättää.

Ja eikö sinun mielestäsi perheen rahankäytöstä pitäisi päättää yhdessä?

Jos mies tienaisi tarpeeksi rahaa? Just, meepäs kuule itse tienamaan ne rahat!
uokr

Jos toinen hoitaa kotona lapsia, on toisen velvollisuus tienata. Jos tienaa vähän, kuluttaa vähän. Jos tienaa vähän, joutuu taloutensa suunnittelemaan tarkemmin (ja yhdessä kumppaninsa kanssa). Jos ei niin halua tehdä, niin kannattaa varmaan sitten tienata enemmän tai asua yksin.

Kenenkään mielestä siis siinä ei ole mitään väärää, että yhteistaloudessa asuvan parin toinen osapuoli käyttää yhteisiä rahoja sopimatta siitä etukäteen? Ja siis varsin hyvin tietäen, että tämän takia jää esim.vuokra maksamatta?

Vaihtaaka osia: mies jää kotiin ja sinä lähdet tienamaan tarpeeksi rahoja. Katsot, että saatko paremmat tulot kasaan.
Minusta te ette olleet kait päässeet kompromissiin siitä miehesi reissusta? Ja sähän sen tiesit, että mies siellä reissussa kuitenkin kävi? Mitäs luulet, millä rahalla hän sen maksoi? Jos miehen mielestä oli asia sovittu? Meilläkin ovat yhteiset rahat ja niitä ei aina käytetä niin kun minä haluaisin tai järkevämmäksi näkisin :D Yhteistaloudessa kun sillä miehelläkin on sanavalta niihin rahoihin....

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. Meillä ei ole yhtäkään ylimääräistä senttiä käytössä. Jos mies tienaisi tarpeeksi rahaa perheen tarpeisiin, niin saisi nostaa mitä mieli tekee. Mutta jos vuokra jää maksamatta tämän takia, niin kyllä jossain mättää.

Jos mies tienaisi tarpeeksi rahaa? Just, meepäs kuule itse tienamaan ne rahat!
uokr

Jos toinen hoitaa kotona lapsia, on toisen velvollisuus tienata. Jos tienaa vähän, kuluttaa vähän. Jos tienaa vähän, joutuu taloutensa suunnittelemaan tarkemmin (ja yhdessä kumppaninsa kanssa). Jos ei niin halua tehdä, niin kannattaa varmaan sitten tienata enemmän tai asua yksin.

Kenenkään mielestä siis siinä ei ole mitään väärää, että yhteistaloudessa asuvan parin toinen osapuoli käyttää yhteisiä rahoja sopimatta siitä etukäteen? Ja siis varsin hyvin tietäen, että tämän takia jää esim.vuokra maksamatta?

En hyväksyisi. Meillä myös tilanne, että minä kotona kodinhoitotuella mies pienipalkkaisessa työssä.

No fiksua se on maksaa lainaamansa takaisin.Mutta jos tilanne on tuollainen että kädestä suuhun eletään olisi tietysti voinut varmaan kaverin kanssa sopia pienemmissä erissä maksaa takaisin velkansa.

Ja tuommosessa taloustilanteessa kuin teillä on, niin menisit sitten hajottamaan läppärin ja tuhoamaan miehen vaatteet yms. Jumankauta, sähän fiksu olet! :headwall:

Heh joo, ihan tosissaanhan mä aion tietty pistää kaiken paskaks :D Joskus vaan voi ihminen olla aika vihanen, ja sillon tällasista ajatuksista saa kummasti helpotusta.

No ok. Ja siis kyllä mä ymmärrän sun ketutuksen, mutta eihän asialle näin jälkikäteen oikein voi enää mitään tehdä. Mun mielestä teidän pitäisi vaan ehdottomasti puhua pelisäännöt selviksi vastaisuuden varalle. Mies maksaa lainansa veke ja kituuttelette sen ajan sitten vähän niukemmin.

No kyllä mun mielestä teidän tapauksessa perheen rahat on yhteisiä, eihän se voi niin olla että mies matkailee omalla palkallaan ja sinä elätät itsesi ja lapsen kht:lla. Muakin ärsyttäisi todella paljon tuollainen. Mutta jos mies on niitä velkoja jo maksanut, niin.. Onko velka nyt maksettu loppuun? Pärjäättekö mitenkään loppukuuta?

Raivostuisin ihan tappiin, jos nyt joudutte siihen tilanteeseen että tuon takia pitää ottaa lainaa että saatte ruoat tälle kuulle.

No pakko kai miehen on kaverilleenkin ne velkansa maksaa?!

Meillä on omat tilit, asumis- ja ruokamenot maksetaan puoliksi tai se maksaa kummalle paremmin sopii mutta molemmilla on myös omat rahansa mitkä saa käyttää mihin tykkää. Kyllä aikuisen ihmisen pitää itse saada päättää mihin oman palkkansa käyttää (tietysti pakolliset menot esim. vuokra on hoidettava, mutta muuten).

No nimenomaan, pitäisi käyttää harkintaa mihin ne rahat pistää. Muutama satanen on pienituloiselle todella suuri raha. Tässähän nyt oli tilanne se, että vuokra tai ainakin osa siitä jää maksamatta. Mun mielestä tässä on kyllä oikeus vetää herne nenukkaan...

mä kait suuttusin kans mut enempi siitä et on menny kyselemättä lainailee ja sit laittanu haiseen "johonkin".. Ja samalla toinen joutuu laskee joka sentin et saa ruuat ja vaatteet ja yms. Meillä on rehellisesti yhteiset rahat, mä oon vanhempainpäivärahalla, et tienaan noin puolet siitä mitä mies. Mut silti kaikki rahat on YHTEISIÄ, mut tottakai kumpiki saa ostaa aina jotai pelkästää itelleki, kunhan keskustellaan eka et onko nyt varaa ja miten tehdään ( jos siis isompi ostos). Tää toimii meillä mut pitäkää te tiukasti kiinni OMISTA rahoista ja OMISTA oikeuksista.

Huohh.. Sanokaa mitä sanotte, mutta ton takia jos ihmisillä EI OLE VARAA hoitaa lapsiaan kotona, jopa niin että toinen työssäkäyvä ei saa omasta palkastaan käyttää omiin menoihin rahaa, niin eiköhän se olis teidän perheelle paras ratkaisu et menet sinäkin töihin.

Käsittämätöntä että suurin osa vastaajista on sitä mieltä että kun mies tienaa, niin mies saa palkallaan tehdä mitä sattuu, viis siitä saavatko lapset ruokaa ja tuleeko vuokra maksettua. Joo mies on kuningas ja palkka pyhä.

No pakko kai miehen on kaverilleenkin ne velkansa maksaa?!

Meillä on omat tilit, asumis- ja ruokamenot maksetaan puoliksi tai se maksaa kummalle paremmin sopii mutta molemmilla on myös omat rahansa mitkä saa käyttää mihin tykkää. Kyllä aikuisen ihmisen pitää itse saada päättää mihin oman palkkansa käyttää (tietysti pakolliset menot esim. vuokra on hoidettava, mutta muuten).

No nimenomaan, pitäisi käyttää harkintaa mihin ne rahat pistää. Muutama satanen on pienituloiselle todella suuri raha. Tässähän nyt oli tilanne se, että vuokra tai ainakin osa siitä jää maksamatta. Mun mielestä tässä on kyllä oikeus vetää herne nenukkaan...

Jep. Ihan rehellisesti voin sanoa, että jos kaikki tarpeelliset maksut on hoidettu, niin minulle on ihan sama, mitä mies rahoillaan tekee. Mutta nyt ei siis ole asia näin.

Ja joo, onhan velat maksettava, mutta asia pitäisi kenties suunnitella hieman paremmin ja tilanteesta olisi kenties myös hyvä infota sitä ihmistä, joka perheen maksuasiat yleensä hoitaa. Kyllä se kuulkaa pienoinen shokki on, kun menet koneelle laskupinon kanssa ja olet tarkkaan laskenut, mitä mihinkin menee, ja sitten tilillä ei olekaan sitä tarvittavaa rahaa enää.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
No kyllä mun mielestä teidän tapauksessa perheen rahat on yhteisiä, eihän se voi niin olla että mies matkailee omalla palkallaan ja sinä elätät itsesi ja lapsen kht:lla. Muakin ärsyttäisi todella paljon tuollainen. Mutta jos mies on niitä velkoja jo maksanut, niin.. Onko velka nyt maksettu loppuun? Pärjäättekö mitenkään loppukuuta?

Raivostuisin ihan tappiin, jos nyt joudutte siihen tilanteeseen että tuon takia pitää ottaa lainaa että saatte ruoat tälle kuulle.

Peesaan. Tosi typerää käytöstä mieheltä, joka varmasti tietää teidän rahatilanteen. Mutta ei varmaan auta muu kuin odottaa mies kotiin ja selvittää saako edes osan rahoistaan takaisin ja maksaa pienemmissä erissä kaverille lainan pois.

Jotenkin käsittämätöntä, että täällä näinkin moni on miehen puolella tässä tapauksessa :o Olisiko teistä ok, jos oma mies käyttäisi liikaa rahaa (mikä se summa sitten olisikaan kenenkin tapauksessa), lähtisi lainarahalla reissuun niin että teillä ei olisi sitten varaa maksaa vuokraa?

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
Huohh.. Sanokaa mitä sanotte, mutta ton takia jos ihmisillä EI OLE VARAA hoitaa lapsiaan kotona, jopa niin että toinen työssäkäyvä ei saa omasta palkastaan käyttää omiin menoihin rahaa, niin eiköhän se olis teidän perheelle paras ratkaisu et menet sinäkin töihin.

Voi kuule, ei se oo niin yksinkertasta vaan "mennä töihin". Ensin pitäs olla se työpaikka. Mistä sä tiiät vaiks hakee töitä kokoajan.

Käsittämätöntä että suurin osa vastaajista on sitä mieltä että kun mies tienaa, niin mies saa palkallaan tehdä mitä sattuu, viis siitä saavatko lapset ruokaa ja tuleeko vuokra maksettua. Joo mies on kuningas ja palkka pyhä.

PEESI

Hahahaa! Hyvin sanottu siellä takana. Mistä näitä ap:n kaltaisia idiootteja oikein sikiää..?
Tosin ei se ap:n mieskään ihan täysjärkinen ole kun tollaisen akan kanssa on perheen perustanut ja rahansa suostuu jakamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen:

Peesaan. Tosi typerää käytöstä mieheltä, joka varmasti tietää teidän rahatilanteen. Mutta ei varmaan auta muu kuin odottaa mies kotiin ja selvittää saako edes osan rahoistaan takaisin ja maksaa pienemmissä erissä kaverille lainan pois.

Jotenkin käsittämätöntä, että täällä näinkin moni on miehen puolella tässä tapauksessa :o Olisiko teistä ok, jos oma mies käyttäisi liikaa rahaa (mikä se summa sitten olisikaan kenenkin tapauksessa), lähtisi lainarahalla reissuun niin että teillä ei olisi sitten varaa maksaa vuokraa?

Ei se olisi ok, pakolliset menot hoidetaan ja sen jälkeen tehdään "omilla" rahoilla mitä lystää.

Mutta toisaalta helpottaisi vastata itse aiheeseen jos tällaiset pikkufaktat selviäisi jo heti avausviestistä.. kuten että vuokra jää nyt maksamatta.

Ja joo, onhan velat maksettava, mutta asia pitäisi kenties suunnitella hieman paremmin ja tilanteesta olisi kenties myös hyvä infota sitä ihmistä, joka perheen maksuasiat yleensä hoitaa. Kyllä se kuulkaa pienoinen shokki on, kun menet koneelle laskupinon kanssa ja olet tarkkaan laskenut, mitä mihinkin menee, ja sitten tilillä ei olekaan sitä tarvittavaa rahaa enää.

[/quote]

Hyi toi ois kauhee tilanne :( eipä taida mammoilla koskaan tällasta tilannetta ollukaa ku noin ahneesti miestä puolustaaa..

[/quote]

Hyi toi ois kauhee tilanne :( eipä taida mammoilla koskaan tällasta tilannetta ollukaa ku noin ahneesti miestä puolustaaa..

Alkuperäinen kirjoittaja -_:

Hyi toi ois kauhee tilanne :( eipä taida mammoilla koskaan tällasta tilannetta ollukaa ku noin ahneesti miestä puolustaaa..[/quote]

No mutta, luepa toi ap:n aloitusviesti uudelleen! Siitä saa just sen käsityksen että mies EI SAA KÄYTTÄÄ omia rahojaan mihinkään ja et siel on pirttihirmuvaimo.

Sitten parin sivun jälkeen selviää että aaa, siis vuokrakin on maksamatta ja ...

Mä oon vähän samoilla linjoilla. Jos yhdessä on sovittu että toinen on kotona lasten kanssa ja toinen käy töissä, ei voi olettaa että mies voi käyttää kaiken rahansa omiin menoihin ja unohtaa muun perheen...

Mä suon matkan miehelleni, mutta sen takia ei jää vuokra maksamatta ja kaupassa on varaa käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja nojust:
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:

Voi kuule, ei se oo niin yksinkertasta vaan "mennä töihin". Ensin pitäs olla se työpaikka. Mistä sä tiiät vaiks hakee töitä kokoajan.

Jep...Kuten tuolla jo aiemmin sanoin, niin minähän voi tietenkin mennä tänään heti töihin, ja kaikki ongelmamme ratkeavat sillä sekunnilla ;) Ja siis, olenko kertonut, minkäikäisiä lapsia minulla on?

Siis edelleenkin pointtini on se, että pakolliset maksut olisivat tulleet hoidetuksi, jos mies olisi viitsinyt sopia minun kanssani näistä asioista. Tottakai meillä on tiukkaa, mutta olemme tähän asti tulleet toimeen kuitenkin. Tällainen tilannehan on aika monella silloin kun lapset ovat pieniä, jopa monella palstalaisellakin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Bang:

Hahahaa! Hyvin sanottu siellä takana. Mistä näitä ap:n kaltaisia idiootteja oikein sikiää..?
Tosin ei se ap:n mieskään ihan täysjärkinen ole kun tollaisen akan kanssa on perheen perustanut ja rahansa suostuu jakamaan.

Mutta onneksi sinä olet kykenevä fiksuun ja rakentavaan kritiikkiin :)

No ok. Ja siis kyllä mä ymmärrän sun ketutuksen, mutta eihän asialle näin jälkikäteen oikein voi enää mitään tehdä. Mun mielestä teidän pitäisi vaan ehdottomasti puhua pelisäännöt selviksi vastaisuuden varalle. Mies maksaa lainansa veke ja kituuttelette sen ajan sitten vähän niukemmin.

Oon samoilla linjoilla tämän e:n kanssa. Ketjussa niitä vissiin useampi.

Yhteistyössä