Mitä tekisitte työpaikan suhteen - raha vai helppous?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettivä

Vieras
Minulla on tällä hetkellä mukava ja helppo työ, jossa ei tarvitse stressata. Lomille pääsee silloin kun haluaa. Palkka on 2400 e/kk bruttona.

Nyt minulle tarjottiin mahdollisuutta urakehitykseen eli työaika säilyisi samana, mutta saisin todella vastuullisen työn, jota pystyisin hoitelemaan entisten töideni lomassa. Olisin tavallaan esimiesasemassa, eli minun vastuullani on, jos 'alaiseni' kämmäävät. Lomat pitäisi sumplia aina varahenkilön kanssa, koska yksi vastuuhenkilö on aina oltava paikalla.

Olen miettinyt, kuinka suuresta rahasummasta suostuisin muuttamaan nykyisen leppoisan toimenkuvani tuollaiseksi stressaavaksi työksi. Vähintään 3500 euroa pitäisi saada kuukaudessa tai sitten 4000 euroa.

En kyllä yhtään lämpene ajatukselle ottaa tuollaista työtä vastaan, joska en ole uraihminen, enkä pidä johtotason tehtävistä. Onko raha sen arvoista? Nykyiselläkin palkalla pärjään ihan mukavasti. Mikään pakko minun ei ole tätä työtä itselleni ottaa.

Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa? Kuinka paljon palkkaa haluaisitte vastuullisesta ja stressaavasta työstä, jos ylipäätään ottaisitte sitä vastaan.

Vastuullisuuttakin on erilaista. Ei esimiessuhde nyt niin ihmeellistä yleensä ole, että palkka sen takia nousisi 2400eurosta tuhansilla. Riippuu toki mitä se esimiestehtävä oikeasti tarkoittaa. Esimiestehtävät eivät usein ole johtotason tehtäviä, ne miellän sellaisiksi, missä on yrityksen talouteen liittyvä vastuu. Ei se että tekeekö joku tyyppi hommansa. Mutta jos ajatuskin uusista hommista tuo mieleesi stressin, ehkä ne eivät ole sinua varten.

Ensin pitää määritellä työ ja tehtävät, sitten katsotaan se palkka. Mä en esim ottaisi vastaan töitä, jossa pitäisi matkustella esim 50% ajasta ympäri maailmaa, vaikka se näkyisikin palkassani. Vapaa-aikani on korvaamatonta. Liian helpossa työssä en voi olla ollenkaan.

Tuohon vaikuttaa niin moni asia, ettei ulkopuolinen pysty arivoimaan tilannetta. Millainen on perhetilanne? Saisitko tosiaan noin ison palkankorotuksen? Meillä töissä yksi kertoi, että hänelle tarjottiin esimiestehtäviä alhaisemmalla palkalla kuin mitä aiemmin sai palkkaa - ihan tosi. Jos yrityksessä henkilöstöasioita hoidetaan huonosti, niin silloin esimiehenä ei ole hyvä olla. Jos henkilöstöasiat ovat kunnossa, niin sitten onnistuu paremmin. Esimiehenä olo riippuu tietysti siitäkin, millaisia alaisia on.

Tämä vastuu koskee ihmisten terveyttä. Toimenkuvaan kuuluisi antaa luvat työskentelyyn ja valvoa sitä, että luvan saaneet noudattavat sääntöjä, jotteivät altista itseään tai työtovereitaan vaaralle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millainen on perhetilanne? Saisitko tosiaan noin ison palkankorotuksen?

Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joten heinäkuu pitäisi saada jatkossakin lomaa päiväkodin takia. Voisi olla hankalaa uudessa hommassa, jos varamieskin haluaa lomailla heinäkuussa. Muuten uuden työn ei pitäisi vaikuttaa työaikoihin mitenkään.

Nykyinen asiasta vastaava henkilö saa luultavasti tuon suuruista palkkaa. Minulla on pätevyys työhön ja teinkin sitä muutama vuosi sitten vähän aikaa pienessä mittakaavassa omalla osastollamme. Tuleva pestin vastuualue käsittäisi koko laitoksen, ei vain yhtä osastoa, eli varsin suuriin saappaisiin pitäisi hypätä.

Ei kyllä taida olla minun juttuni, kun stressasin hirveästi jo osastotasolla hommaa tehdessäni. Lisärahalla saisi tietysti kaikkea luksusta elämään, mutta ei se taida olla sen arvoista, että menettää yöunensa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaa vaativalle. Luulen, että kannattaa tässä vaiheessa kieltäytyä. Sano, että voit harkita asiaa sitten, kun lapset ovat isompia.

Nykyisen pestin haltija jää parin vuoden päästä eläkkeelle, joten homma pitäisi ottaa viimeistään silloin vastaan. Varamieheksi voisi ryhtyä vaikka heti, mutta siitä tuskin lisäliksaa heruisi juurikaan.

Totta kai otat paikan vastaan! Lapset kasvaa ja pesti tuntuu aluksi varmaan ihan kauhean vaativalle, mutta totut siihen ja sekin muuttuu rutiiniksi. Muutaman vuoden päästä kyllä saattaisi harmittaa aika lailla. Määrittelet palkkatoiveesi siten että se kompensoi vaativuustason kanssa. Kyllä tuommoinen palkankorotus jo lämmittää.

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Totta kai otat paikan vastaan! Lapset kasvaa ja pesti tuntuu aluksi varmaan ihan kauhean vaativalle, mutta totut siihen ja sekin muuttuu rutiiniksi. Muutaman vuoden päästä kyllä saattaisi harmittaa aika lailla. Määrittelet palkkatoiveesi siten että se kompensoi vaativuustason kanssa. Kyllä tuommoinen palkankorotus jo lämmittää.

Kiitos rohkaisusta.

Totta on, että muutaman vuoden päästä voin leipiintyä nykyisiin hommiini ja alan kaivata jotain lisähaastetta. Viimeksi leipiintymiseni katkaisi lasten saaminen ja tauko työelämästä. En tosin tiedä, opinko ottamaan pestiä koskaan rennosti. Nykyisellä johtajalla todellakin on varsin rento ja rutiininomainen tapa suhtautua asiaan.

Taidan perehtyä nykyiseen toimenkuvaan perusteellisesti ja jättää asian sitten muhimaan vuodeksi. Jos sen jälkeen vielä ajatus kaihertaa, niin alan käydä palkkaneuvotteluja ja se saa ratkaista asian. Liian pienellä korvauksella en tosiaakaan hommaan ryhdy. Pitää tässä kai vähän ajatella myös tulevaa eläkettäkin.

Minä vaihtaisin varmaankin, ei tuo nyt mahdottomalta kuulosta.
Mutta palkankorotus 2400 eurosta 4000 euroon kuulostaa kyllä melkeinpä liian hyvältä ollakseen totta -samassa paikassa siis.

Tuskinpa tuota 4000 euroa saa. Veikkaan, että 3000 euroa voisivat aluksi tarjota, mutta sillä liksalla en hommaan suostu, koska ero entiseen on kuitenkin niin pieni, kun ottaa huomioon progressiivisen verotuksen. Jos tuon 3500 euroa saisi, niin voisin jo harkita.

Yhteistyössä