Mitä tekisit tällasen mummon kanssa?

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Kyseessä miehen mummo, 62vuotias yksinasuva työtön ihminen.. asunut jo monen monituista vuotta yksinään ja työttömyyttäkin on kestänyt jo aika monta vuotta.. ystäviä ei ole ja sukulaisiaan näkee kerran viikossa-kahdessa.. välillä useammin.. loppusyksystä hän alkoi kuulemaan pelottavia ääniä asuntonsa naapurista.. uhkasivat kuulemma tappaa yms.. mummo vaihtoi asuntoa joulukuussa ja nyt uudenkin asunnon naapurit uhkailevat.. mies kävi siellä tänään eikä kuullut mitään kun mummo sanoi taas kuulevansa kovaa puhetta.. mummo tulee luultavasti meille yöksi tänään..

Mitä tässä pitäisi tehdä? mä olen nähnyt tuota mummoa ehkä sellaset 20 kertaa 6½ vuoden aikana.. eikä mieskään ole kovin läheisissä väleissä.. miehen äiti on itse valmista tavaraa terapiaan, joten hänestä ei hirveästi apua ole.. ainoa selväjärkinen lähiomainen on miehen eno.. mies on nyt soittamassa hänelle.. mutta mitä hittoa tällasessa voi tehdä? Pitäiskö mummo passittaa poliisille vai lääkäriin? vapaaehtoisesti se tuskin lääkärille menisi..

no mä veikkaisin että siitä lääkäristä olisi tässä tapauksessa apua. Hänella on selvästi harha-aistimuksia ja niiden taustalla on useimmiten sairaus. Henkinen tai fyysinen. Josko mummon saisi vaikka tavalliseen vuosittaiseen terveystarkastukseen ja kerrotte etukäteen lääkärille tilanteesta. Lääkäri osaa täten vetää oikeista naruista ja saada jotain selville. Näin olen ainakin itse toiminut työni puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
no mä veikkaisin että siitä lääkäristä olisi tässä tapauksessa apua. Hänella on selvästi harha-aistimuksia ja niiden taustalla on useimmiten sairaus. Henkinen tai fyysinen. Josko mummon saisi vaikka tavalliseen vuosittaiseen terveystarkastukseen ja kerrotte etukäteen lääkärille tilanteesta. Lääkäri osaa täten vetää oikeista naruista ja saada jotain selville. Näin olen ainakin itse toiminut työni puolesta.

No toihan on hyvä ajatus.. täytyy ehdottaa miehen enolle tällasta.. jos vaikka yksityiselle varais ajan..

teidän täytyy viedä mummo lääkäriin.Kotiin saa myös soitettua lääkärin jos tilanne sellainen ettei mummoa saa lähtemään lääkäriin.Lääkäri voi myös kirjoittaa lähetteen pakko hoitoon jos tlanne sitä vaatii.Poliisi ei asialle mitään teen.missähän päin asutte,siitä riippuu aika paljon mitä teitä pitki kuvio kulkee.

62-vuotias, omillaan pärjäävä vanhainkotiin..? Toimittakaa mummo lääkäriin, jos kuulee ääniä, tarvitsee lääkityksen ja ammattilaisen apua. Kaikille parempi ja helpoin ratkaisu, kun pääasiat saadaan kuntoon ja mummo voi jatkaa omassa kodissa asumista. Ehkä te sukulaiset voisitte sitten vierailla/pyytää kylään useammin?

Terveyskeskuksen kautta vaan johonkin palvelutaloon jossa ympärivuorokautinen valvonta. Jos mummo sattuu vaikka lähtemään karkuun niitä uhkailijoita niin ei sitten pitkälle pötki. Jos hän oikeasti on harhainen niin hänen ei ole turvallista olla kotonaan yksin tai ainakaan ilman kunnon lääkitystä ja hoitoa.

anoppikin 76v, alkoi samoin puhumaan lääkitys ,pitää äkkiä saada kohdalleen .sairaalaan pian. ja Aira Samulin on 80v, tanssii yhä että ei ne vuosi luvut mummoksi tee. ajatelkaa mitä puhutte

Alkuperäinen kirjoittaja jupiter:
teidän täytyy viedä mummo lääkäriin.Kotiin saa myös soitettua lääkärin jos tilanne sellainen ettei mummoa saa lähtemään lääkäriin.Lääkäri voi myös kirjoittaa lähetteen pakko hoitoon jos tlanne sitä vaatii.Poliisi ei asialle mitään teen.missähän päin asutte,siitä riippuu aika paljon mitä teitä pitki kuvio kulkee.

Mummo on siis itse sitä mieltä, että poliisi auttaisi kun veisi ne naapurit pois.. |O

Raumalla me asutaan.. jospa tuon saisi huijattua lääkäriin.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
62-vuotias, omillaan pärjäävä vanhainkotiin..? Toimittakaa mummo lääkäriin, jos kuulee ääniä, tarvitsee lääkityksen ja ammattilaisen apua. Kaikille parempi ja helpoin ratkaisu, kun pääasiat saadaan kuntoon ja mummo voi jatkaa omassa kodissa asumista. Ehkä te sukulaiset voisitte sitten vierailla/pyytää kylään useammin?

Ihan turha edes yrittää saada paikkaa mistään vanhainkodista noin nuorelle ja hyväkuntoiselle, kun niitä ei ole edes kaikille vuodepotilaille. Mutta lääkärille olisi kyllä hyvä mummon päästä.

No tuota mäkin ajattelin, että kun kuitenkin on aika nuori vielä.. että ehkä lääkärin kautta hoitoon mieluummin..

Hän ei kauheasti tykkää siitä että käydään.. silloin tällöin harvakseltaan on hyvä..

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:

Mummo on siis itse sitä mieltä, että poliisi auttaisi kun veisi ne naapurit pois.. |O

Ei ne lääkärit kyllä kovin helposti kirjoita mitään lähetteitä pakkohoitoon. Lääkityksenhän tuommoinen mummo tarvitsee kuitenkin, joten sinne lääkäriin on päästävä varmaan aika pian. Tarvittaessa voi mennä keskellä yötä terveyskeskus päivystykseen, jos tilanne menee hankalaksi/tai tilata ambulanssi.

No tuota mäkin ajattelin, että kun kuitenkin on aika nuori vielä.. että ehkä lääkärin kautta hoitoon mieluummin..

Hän ei kauheasti tykkää siitä että käydään.. silloin tällöin harvakseltaan on hyvä..

Samaa mieltä olen! Mummolle sopiva lääkitys ja jopas alkaa lyyti kirjoittamaan ja elämänlaatu paranee.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Kuullostaa ihan anopilta. Hälläkin oli harhoja jotka sitten paheni, tauluista ja telkkarista tuli ihmiset hänen sohvalleen juttelemaan. Radiosta orkesteri tuli olohuoneeseen soittamaan jne. Hällä diagnosoitiin altzheimer tutkimusten jälkeen.

Jotain tuon tapaista tuokin selittää.. että häntä vakoillaan television ja radion kautta.. ja että ne naapurit puhuu hänelle kun keskenään juttelevat.. nytkin kun mies olis siellä niin mummo sanoi että ne naapurit puhui jotain niin että täytyy puhua hiljaa ettei Ville kuule.. siis mit vit.. ei ne naapurit todellakaan tiedä mun miehen nimeä.. kyllä tuo jotenkin harhainen on.. puuttuu vaan keino saada hänet hoitoon..

Ei ne lääkärit kyllä kovin helposti kirjoita mitään lähetteitä pakkohoitoon. Lääkityksenhän tuommoinen mummo tarvitsee kuitenkin, joten sinne lääkäriin on päästävä varmaan aika pian. Tarvittaessa voi mennä keskellä yötä terveyskeskus päivystykseen, jos tilanne menee hankalaksi/tai tilata ambulanssi.

Juu tuskin se pakkohoitoon "pääsis".. mutta hoitoon se tarvis jotenkin saada.. onnistuisinkohan lykkäämään anopin mukaan.. :whistle: sekin tarvis hoitoa..

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Kuullostaa ihan anopilta. Hälläkin oli harhoja jotka sitten paheni, tauluista ja telkkarista tuli ihmiset hänen sohvalleen juttelemaan. Radiosta orkesteri tuli olohuoneeseen soittamaan jne. Hällä diagnosoitiin altzheimer tutkimusten jälkeen.

Jotain tuon tapaista tuokin selittää.. että häntä vakoillaan television ja radion kautta.. ja että ne naapurit puhuu hänelle kun keskenään juttelevat.. nytkin kun mies olis siellä niin mummo sanoi että ne naapurit puhui jotain niin että täytyy puhua hiljaa ettei Ville kuule.. siis mit vit.. ei ne naapurit todellakaan tiedä mun miehen nimeä.. kyllä tuo jotenkin harhainen on.. puuttuu vaan keino saada hänet hoitoon..

Meilläkin meni siihen pisteeseen että poliisi soitti yhtenä sunnuntaina et anoppi oli löydetty harhailemasta. Mies lähti siltä seisomalta äitinsä luo, kotiin kutsuttiin lääkäri joka teki pakkohoito määräyksen sillä reissulla sai diagnoosin ja lääkityksen. Nyt hyvässä kunnossa kotona lääkityksen turvin.

Alkuperäinen kirjoittaja juukelsson:
anteeksi, mutta mun on pakko kysyä, minkäikäisiä olette? Kun siis miehesi mummo on noin nuori vielä...

Mun mummoni on vielä nuorempi.. :D kaikki ollaan tällasina parikymppisinä tehty ekat lapset niin hyvinhän sitä ehtii..

Onko lapset profiilissa sinun? Aika isoja jo ovat ja sanoit, että mummosi on alle 62v. Eli äitisi on n.40v ja itse sitten olet 20v eli nuo lapase tolet tehnyt alakäsienä? Huh, tottahan se on, että ns. teiniäitiys on periintyvää.

anteeksi, mutta mun on pakko kysyä, minkäikäisiä olette? Kun siis miehesi mummo on noin nuori vielä...

Mun mummoni on vielä nuorempi.. :D kaikki ollaan tällasina parikymppisinä tehty ekat lapset niin hyvinhän sitä ehtii..

Onko lapset profiilissa sinun? Aika isoja jo ovat ja sanoit, että mummosi on alle 62v. Eli äitisi on n.40v ja itse sitten olet 20v eli nuo lapase tolet tehnyt alakäsienä? Huh, tottahan se on, että ns. teiniäitiys on periintyvää.

Hih, tulipa nopeesti kirjoitettua ihan siansaksaa :)

Eli nuo lapset olet tehnyt alaikäisenä?

Yhteistyössä