Mitä tekisit jos säästötililläsi olisi 10000 "ylimääräistä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En kumpaakaan noista. Säästötilit ovat saatanasta. Asuntolainaa ei ole. Sijoittaisin eettisesti.
Mua on aina hämmästyttänyt, että jotkut ihmiset maksaa mieluummin vuokraa - tosin en tiedä, oletko ostanut omistusasunnon käteisellä - ventovieraalle kuin pankille. Koska siitävuokra-asunnosta lähtiessäsi et saa mukaasi muuta kuin irtaimistosi, omistuskämpästä sentään jotain.

No saako sen omistusasunnon sitten mukaansa kun kuolee,mihin sitten kuoleman jälkeen joutuukin...
Vai perillisille maksettavaa perintöverojen muodossa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vai perillisille maksettavaa perintöverojen muodossa?

No uskon ainakin että asunnon arvo kattaa ainakin perintöveron (ei se nyt kuitenkaan huimasti ole) ja eiköhän siitä jää vielä jotain jaettavaakin.

Ehdottomasti lyhentäisin asuntolainaa. Ehkä parilla tonnilla voisin perhettäni hemmotella mutta kaikki loput laittaisin lainan lyhentämiseen. Miten muuten teille noin "kävi", että onkin yhtäkkiä noin paljon ylimäärästä? Vai ootteko vaan pikkuhiljaa säästäneet?

joo, pikkuhiljaa säästetään ja välillä ollaan aina tehty ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaankin. tänä kesänä jäi lomareissut tekemättä vauvan syntymän vuoksi ja niinpä esim. kummankin lomarahat on tuolla säästössä. toisaalta, pian pitäis alkaa säästää siihen jos jään kotihoidontuelle...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En kumpaakaan noista. Säästötilit ovat saatanasta. Asuntolainaa ei ole. Sijoittaisin eettisesti.
Mua on aina hämmästyttänyt, että jotkut ihmiset maksaa mieluummin vuokraa - tosin en tiedä, oletko ostanut omistusasunnon käteisellä - ventovieraalle kuin pankille. Koska siitävuokra-asunnosta lähtiessäsi et saa mukaasi muuta kuin irtaimistosi, omistuskämpästä sentään jotain. Hyvässä lykyssä enemmän kuin siihen aikoinaan investoit. Mutta toisaalta on hyvä, että on olemassa niitäkin,. jotka noin tekee. Muutoinhan mä - jos päätän lähivuosina maasta lähteä - joutuisin itse maksamaan tän kämpän yhtiövastikkeen ja lainan. Toivoni mukaan siis asuntolainani ja yhtiövastikkeeni maksaa tulevaisuudessa vuokralainen =)

Noh, itse olen fundeerannut tämän asian niin, että mieluummin maksan matalaa vuokraa kuin lainaa, korkoja ja vastiketta sekä lainan viimein maksettuani tai jo lainanmaksuaikana remppakuluja tms. Ne rahat, jotka "säästän", eli jotka eivät uppoa lainan korkoihin tms., sijoitan muilla keinoin ja näin saan lisää rahaa.

Aikanaan omaisuutta tipahtamassa kohdalleni jonkin verran, kiinteistöjäkin, joten vanhuuden (jota ei ehkä koskaan tule, sillä elinikäänsä ei voi ennustaa) loppusijoituspaikka on tiedossa.

Eli asun joustavasti nyt, kun en edes tiedä missä maanosassa aion töitä tehdä. Maksan pienintä mahdollista kulua asumisestani (lukuunottamatta sitä vaihtoehtoa, että naisi jonkun ukon itseään elättämään!) elämällä vuokralla. Ei muita asumiskuluja kuin vuokra ja sähkö. En haikaile oman asunnon perään, kotini on siellä minne pääni kallistan. Lasten lähdettyä pesästä asunen ilman vakituista osoitetta jossain päin maailman slummeja taikka kommuunissa.

mulla oli vuosi sitten 25000 ylimääräistä, maksoin autolainan pois, 6000, remppasin taloa, 3000, matkusteltiin 15000 (2 eri reissua koko perheen voimin) siinäpä ne sitten menikin, aikaa meni alle vuosi, eikä paljon missään näy eikä tunnu. taas syödään viimeisen päivän laputettua ruokaa... :D

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Ostaisin itelleni tissit ja mies pääsis lasikkiin. *Juu, turhanpäivästä sakkia...*

mullakin jäi lasikki tekemättä, kun rahat loppui! ei se kymppitonni taida riittää muuten nioihin kahteen juttuusi

Alkuperäinen kirjoittaja mammali:
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Ostaisin itelleni tissit ja mies pääsis lasikkiin. *Juu, turhanpäivästä sakkia...*

mullakin jäi lasikki tekemättä, kun rahat loppui! ei se kymppitonni taida riittää muuten nioihin kahteen juttuusi

Riittää, laskettu on. Tissit kuus ja silmät neljä. Suurinpiirtein. :|

Kun ei ole lainaa asunnosta eikä autosta niin voi miettiä turhanpäiväsiä...

Kotiäidillä jolle ei tule mitään muuta rahaa tilille kuin lapsilisät ei ole pelkoa, että olis noin kamala summa ylimääräistä rahaa :whistle:
Tai no jos saisin ja voisin vapaasti käyttää mihin haluaisin niin aloittaisin uuden huoneen tekoa varastosta.

Yhteistyössä