Paljonko on säästössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tittelstuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tittelstuuu

Vieras
Olemme n.30 vuotiaita, yksi 1-vuotias lapsi.
Säästöjä tilillä pahan päivän varalle n.18€ tuhatta.

Toki asuntolainaa, autolainaa, opintolainaakin.

Mietin vaan kun on tuo ketju paljonko köyhällä pitäisi olla säästössä...

Mikä ois sellanen realistinen pesämuna millä pärjäis jos tulee työttömyyttä, sairautta tms...?

Sanoisin että säästössä on tällä hetkellä noin 27 tuhatta euroa. Perheessä yksi alle kouluikäinen, toista lasta odotetaan. Molemmat työelämässä. Muita lainoja ei ole kuin iso asuntolaina.

Mulla on n 9000e, miehellä 5000e suunnilleen kai. Omia säästöjäni ajattelin käyttää hoitovapaalla olemiseen kunhan äitiysloma loppuu, meillä on sen verran iso lyhennys asuntolainassa että ei pelkästään miehen tuloilla pärjätä. Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta.

Periaatteessa oon ajatellu että jos tulee pitkäaikainen sairastuminen tai työttömyyttä niin voidaan neuvotella laina uusiksi pidemmälle maksuajalle, tällä hetkellä meillä 10v lainaa jäljellä.

Mutta noin muuten minusta 5000e on semmoinen hyvä puskuri(koko perheen säästöt). Toki lisäksi on molemmilla luottokortit joilla yhteensä 4000e katetta.

Tällä hetkellä säästössä on vasta reilu 1000 €, mutta pesämuna kasvaa koko ajan :) Toivottavasti hädän hetki ei iske aivan heti!

Suositeltavaa olisi että säästötililtä löytyisi edes parin kk:n puskuri työttömyyden iskiessä.

Mulla säästötilillä 8000 ja miehellä 13000. Niitä tarvitaan, kun jään kotihoidontuelle reiluksi puoleksi vuodeksi. Tietty yritän, että mahdollisimman vähän niitä pitäs kuluttaa.

Ei meillä mitään isoja säästöjä ollut silloin, kun oli lainaa. Jonkin verran vain extraa yllättäviin menoihin. Jotenkin tuntuisi järjettömältä makuuttaa tilillä 18000 euroa ja samaan aikaan maksaa autolainaa. Maksaisin autolainan säästöillä pois.

Meitä on 2 aikuista+3 alle kouluikäistä lasta. Asuntolainan viimeinen erä saadaan maksettua kesällä pois. Muita lainoja ei ole. Säästössä tällä hetkellä n. 15 000€.

Meillä on säästössä nykyisin "aina" 10 tonnia, siis sellaista varten että jotain sattuu.

Lisäksi on osakkeissa yhteensä miehen kanssa noin 50 tonnia, mitkä saa aika nopeasti rahaksi, mutta tietysti kursseja pitäisi vaihtia.

Itse pidän tota 10 tonnia miniminä meille, kun on iso perhe, iso talo ja kesämökki ja kaksi autoa. Siis että mikä vaan voi "lahota" ja pitää silti voida elää.

Se mitä saadaan yli ton 10 tonnin, niin sillä lyhentelen mökkilainaa. Velkaa siis vielä sekä talosta että mökista, autot sentään ihan hyvät ja velattomat.

Jos meillä ei olis lähisuvussa rahaa, niin pitäisin isomaa jemmaa. Siis tiedän että vanhemmat auttais jos tulis joku hätä, heillä on kuitenkin ns. irrallista rahaa ja auttaisivat kyllä jos hätä tulisi.

Ei ole montaa vuotta siitä kun oli ehkä se pari tonnia enintäään jemmassa, onneksi ajan myötä helpottuu (kun omaisuus karttuu, palkat nousee ja ehkä saa jotain lahjoituksiakin sukulaisilta kuten meillä on käynyt)

Oon ollut nyt 5kk kotona ja käteistä varaa olisi vielä n. 13kk kotona notkumiseen normaalilla elintasolla. Omilla säästöillä ja ilman tukia.

Kiinteä omaisuus taas takaa aika hyvin, ettei tulla näkemään nälkää jos tapahtuu jotain katastrofaalista.

Mun mielestä on hyvä tilanne, kun on n. vuoden kassa kriisien varalta.

Siis teillä on tileillä vaan nuo parinkymmenen tonnin säästöt? Ja sen lisäksi kaikenlaisia pienempiä lainoja? Meillä on asuntolaina 8(jäljellä n. 150Ke), rahastoissa ja tileillä yht. n. 20Ke. Ostettiin vene juuri, ei tarvittu lainaa siihen. 2 aikuista, pk-seudulla, päälä 30v.

N 20 000 yhteensä minulla ja miehellä, tilillä ja rahastoissa. Iso asuntolaina ja mulla paljon myös opintolainaa. Silti pidetään vararahastoa. Mun mielestä on fiksumpaa pitää taloudellista puskuria ja maksella lainoja vähitellen kuin käyttää kaikki säästöt pois lainan maksuun.

30 kympin molemmin puolin olemme, lapsettomia ja ei velkaa. Säästöä noin 250 000 edellisen kodin myynnin jäleltä ja talo ajateltiin rakentaa kunhan sopiva tontti löytyy.

Yhteistyössä