Alkuperäinen kirjoittaja KTM:
Minun mielestäni työnteko on hyvä tapa viettää välivuotta. Itselleni jokainen työpaikka on ollut hyvää työkokemusta ja elämänkokemusta, jopa se kaksiviikkoinen jonka vietin Suonenjoella poimimassa mansikoita. Minulta työt ja rahojen ansaitseminen ei ole vienyt pois opiskelumotivaatiota, vaan minulla oli sisäinen tarve jatkaa opintoja. Jokaisesta työpaikasta olen oppinut jotain, josta on ollut hyötyä myöhemminkin.
Minulle taas nuo hanttityöt eivät ole tuoneet mitään hemmetin kokemusta tai lisäarvoa elämääni. Olen siivonnut, pyykännyt, tarjoillut ja poiminut mansikoita jne. muuta turhaa ikävuodet 20-26 kesäisin. En koe oppineeni mitään, mitä en olisi voinut oppia myöhemmin muualtakin ja muulla tavalla. Ja kun ne eivät edes alaani liity, niin ihan yhtä tyhjän kanssa, pakollista rahan keruuta. Ei mitään muuta funktiota.
Nyt olen valmis fm (tietotekniikka) ja yhtäkään työnantajaa ei tasan ole kiinnostanut se, mitä olen kesäisin tehnyt, vai olenko tehnyt mitään. Eniten merkitsee se, onko opiskelut hoidettu kunnialla läpi ja osaanko asiani. Se on ihan se ja sama, tekeekö opiskeluaikanaan/välivuotena jotain turhia hanttihommia, kun ei niillä oikeasti ole niin suurta merkitystä. Paitsi taloudellisesti. Ainakaan akateemisessa maailmassa ja rekrytoinnissa. Oman alan osaaminen merkitsee, siis rekrytoijalle. Itsehän voi tietty arvottaa itsensä muiden yläpuolelle halutessaan, jos on tehnyt hanttihommia kesäisin, kun muut eivät. Mut sillä ei ole siltikään mitään väliä.
Kaikkeen ei tarvitse suostua muutenkaan. Ei ole mieltä siivota minimipalkalla väen vängällä, kun voi vaikka nostaa lainaa ja opintotukea ja tehdä kesäopintoja. Lainan saa sitten maksettua pois helposti (ainakin jos meidän alalle työllistyy).
No joo, ehkä meni nyt hieman ot, kun kyse oli välivuodesta. Halusin vain kommentoida tuohon ihmeelliseen käsitykseen, jonka mukaan koko ajan olisi kauheasti tehtävä jotain, vaikka tulisi toimeen muutenkin. Ja ihan kuin paskaduunit tekisivät ihmisestä jotenkin paremman ja kasvattaisivat, vaikka kasvaa voi tasan muillakin tavoilla.
Yksittäisenä esimerkkinä nyt ystäväni, joka ei ole ikinä elämässään tehnyt mitään perinteisiä kesätöitä tai työskennellyt välivuotenaan. Hän siis vietti välivuoden kotonaan, lukien, reissaten ja vain oleskellen, vanhemmat maksoivat. Opiskeluaikanaan ei yhtenäkään kesänä tehnyt hanttihommia, vaan nosti tukea ja otti lainaa jos tarvitsi, opiskeli sen mitä tuki vaati. Opintojen edistyessä pääsi sitten harjoitteluun oman alan työpaikkaan (siis eka työ ikinä) hyvällä liksalla ja siitä se ura sitten urkeni. Että pärjääpä sitä muutenkin.