Mitä teillä syötäisiin? 2 viikkoa ja 25€

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden hengen lapsiperhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28723671]Koska se on PALJON edullisempaa kuin halvinkaan jauheliha ja sillä on helppo pitää huolta proteiininsaannista halvalla. Makuahan siinä ei oikein ole ollenkaan, joten mausteita vaan peliin ja reilulla kädellä ja tietysti rasvaa, niin johan alkaa maistua. Todella edullisen ja maittavan makaronilaatikon vääntää soijarouheesta. Ja jos tuntuu liian vaikealta tai uudelta käyttää pelkästään sitä, niin hyvä säästökeino on myös jatkaa jauhelihaa rouheella.[/QUOTE]

Ei kiitos. Mä käytän mielummin oikeaa lihaa ja olen aina käyttänyt vaikka rahaa on ollut vähän. Mä tykkään lihasta enkä ala käyttämään mitään korviketta.

Olen kokki ammatiltani eli tiedän kyllä miten soijarouhetta voi käyttää, mutta omiin ruokiin en sitä halua.

[QUOTE="Yh-äiti";28723684]Ei kiitos. Mä käytän mielummin oikeaa lihaa ja olen aina käyttänyt vaikka rahaa on ollut vähän. Mä tykkään lihasta enkä ala käyttämään mitään korviketta.

Olen kokki ammatiltani eli tiedän kyllä miten soijarouhetta voi käyttää, mutta omiin ruokiin en sitä halua.[/QUOTE]

Selvä pyy. Jos kuitenkin ketjun otsikon luit, niin siinä oli kysymys; mitä MEILLÄ syötäisiin tuolla rahalla ja tuossa ajassa. Ei kaikki pidä kaalistakaan, mutta tosiasia on, että se on edullista ja sitä kannattaisi tuossa tilanteessa ostaa. Kuten myös soijarouhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28723689:
jos talossa ei olisi mitään ruokaa, niin pakko sanoa, että ei mitenkään pärjäis tuolla rahalla, ei vaikka olis ihan yksin

No sitten on kyllä pahasti jotakin tottumuksissa vialla jos ei edes yksin pärjäisi tuolla summalla. Helpostihan yksi ihminen elää tuolla rahalla pari viikkoa eikä tarvita edes paljoa mielikuvitusta.

Joskus on pakko pärjätä pienemällä summalla. Ei sitä syömättäkään voi jättää.

[QUOTE="Yh-äiti";28723684]Ei kiitos. Mä käytän mielummin oikeaa lihaa ja olen aina käyttänyt vaikka rahaa on ollut vähän. Mä tykkään lihasta enkä ala käyttämään mitään korviketta.

Olen kokki ammatiltani eli tiedän kyllä miten soijarouhetta voi käyttää, mutta omiin ruokiin en sitä halua.[/QUOTE]

Mäkin tykkään vain naudan sisäfileestä, possua en syö ollenkaan. Sisäfilettä meillä ostetaan, vaikka kuinka olis rahat tiukalla, mä en ala mitään possua syömään
:D

oikeesti? Jos on niin tiukalla rahat et vain 25e pariksi viikoksi, niin eikös silloin kannattais ostaa sitä kaikkista halvinta ja ravitsevinta, vaikka kuinka tykkäis siitä kalliimmasta lihasta enemmän?

[QUOTE="vieras";28723550]Maidonjuonti seis. Vettä tulee kraanasta ilmaiseksi. Ja turha tuhlata vähiä rahojaan mihinkään jauhoihin. Käy leipäjonossa. Kotitekoisilla sämpylöillä ja leivällä voisi pelata pesäpalloa, niin kumimaisia ne on. Sekä itsetekemäni että muiden. Osta makaronia ja jauhelihaa, makkaraa jne ja hae leipäjonosta lisuketta.[/QUOTE]
Vesi ei muuten ole ilmaista. Eihän siitä tosin tarvi maksaa heti kun hanan aukaisee, mutta näin ot :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28723689:
jos talossa ei olisi mitään ruokaa, niin pakko sanoa, että ei mitenkään pärjäis tuolla rahalla, ei vaikka olis ihan yksin

Yksin pärjää helposti. Opiskelijana menin muutaman kuukauden 25€/kk budjetilla. Ruisleipää ja nuudeleita :D ja pummilla spåralla :D

1,80 e/vrk
3,60e kahdelle päivälle. Kyllähän tuolla summalla nyt jotain ruokaa tekee mikä riittää pariksi päiväksi :)

Aika yksipuolista ruokaa sillä saa, mutta saa ruokaa kuitenkin :) Maidot kyllä kannattaa jättää kauppaan

Mäkin tykkään vain naudan sisäfileestä, possua en syö ollenkaan. Sisäfilettä meillä ostetaan, vaikka kuinka olis rahat tiukalla, mä en ala mitään possua syömään
:D

oikeesti? Jos on niin tiukalla rahat et vain 25e pariksi viikoksi, niin eikös silloin kannattais ostaa sitä kaikkista halvinta ja ravitsevinta, vaikka kuinka tykkäis siitä kalliimmasta lihasta enemmän?

Miksi ostaa jotakin halpaa vain sen takia, että se on halpaa. Mä en halua soijarouhetta omiin ruokiini joten en sitä osta. Osaan silti tehdä todella edullista ruokaa kun on ollut pakko välillä.

[QUOTE="Yh-äiti";28723863]Miksi ostaa jotakin halpaa vain sen takia, että se on halpaa. Mä en halua soijarouhetta omiin ruokiini joten en sitä osta. Osaan silti tehdä todella edullista ruokaa kun on ollut pakko välillä.[/QUOTE]

No ihan vaan vaikka siksi, että jos ei ole rahaa niihin kalliimpiin aineisiin :O
Jos mulla olis rahaa vain 25e kahdeksi viikoksi, niin kyllä meillä syötäis soijarouhetta, kaalia yms edullisia MUTTA ravitsevia ruokia.

Pärjäisin tuolla, mutta vähän niukille vetää.

Ennen oli ihan yleistä, että lihaa käytettiin vähän. Jauheliha on kaikkein riittoisinta ja toinen voisi olla ihan soijarouhe, jos siitä osaa ruokaa laittaa. Jauhelihakastike, jossa paljon sitä kastikeosaa ja vähän jauhelihaa, voisi riittää aika pitkäksi ajaksi. Jauhelihakastikkeen hinnaksi tulisi lähinnä sen jauhelihan hinta eli jos on vielä sikanautaa, voit sen alennuksella saada 2,5€. Toinen voisi olla jauhelihakeitto.

Aloittaisin siis noilla lihoilla.

Lämpimät ruoat:

-jauhelihakeitto: liha 2,5-3 e, kasvissuikaleet (pakaste) pari pussia (n. 1,50), perunoita n. 1 € ja mausteet ja vesi löytyy varmasti kotoa. Hinnaksi tulee 5-5,5€
-jauhelihakastike: liha 2,5-3, sipuli (jos löytyy kotoa tai kaupasta yksi sipulipussi 1€, josta riittää myöhemmäksi), makaroni 30 cent halvin ja jos pariksi päiväksi, niin max 1,50 hinnaksi. Hinnaksi tulee lähes sama eli n. 5-6 e.

-Nämä ruuat luulisi riittävän vähän toisellekin viikolle ja kolmella ruoalla luulisi kaksi viikkoa pärjäävään. TUosta voi vielä vaikka karsia sipulin ja makaronin hinnan, jos niitä löytyy kotoa.

-580g makkarapaketti lenkkimakkaraa maksaa sellaisen 2,5 euroa yleensä. Siitä vaikka makkarakastike. Sillä mennään jo loppuviikko. Perunat, pastat siihen ovat todella edullisia.

Oltaisiin käytetty siis n. 15 euroa näihin pääruokiin. Vähemmälläkin voitaisiin pärjätä, jos osa löytyy jo kotoa. 9 euroa kahden viikon lihoihin voisi onnistua.

Tuosta on jäänyt siis 10-15 euroa muihin eli esimerkiksi maitoon. Kaurapuuto maksaa 1 euron (nalle pikapuuro), josta kyllä riittää siihen pariksi viikoksi vaikka aamiaiset. On myös terveellistä. Lopuilla voisi ostaa vaikka voi paketin ja leipää, josta sitten parit välipalat. Tuosta jäisi vielä vaikka omenoihin tai muihin hedelmiin tai kasviksiin. Niitä omenoita voisi vaikka vaihtelun vuoksi laittaa välillä kaurapuuroon ja laittaa välillä kanelia kaurapuuroon, että maistuu erilaiselta. Suurin rahanmeno on kai maito, mutta kyllä tuolla mennään ihan terveellisestikin.

No ihan vaan vaikka siksi, että jos ei ole rahaa niihin kalliimpiin aineisiin :O
Jos mulla olis rahaa vain 25e kahdeksi viikoksi, niin kyllä meillä syötäis soijarouhetta, kaalia yms edullisia MUTTA ravitsevia ruokia.

Sä se sitten et tajua mitään vaikka ratakiskosta vääntäisi. Miksi ostaa jotakin sellaista minkä takia ruoka jäisi syömättä? Sehän on rahanhaaskausta. Ei jotakin osteta vain sen takia, että on edullista. On olemassa paljon muutakin edullista kuin soijarouhe mitä köyhät voi syödä. Meillä EI syödä soijarouhetta vaikka sä miten asiasta vääntäisit eikä tarvitse yhdenkään köyhän ihmisen syödä sitä jos ei siitä kerran pidä.

Sä et kyllä missään ole sanonut, ettet pysty syömään soijarouhetta kun se on pahaa. Kun sen valmistaa oikein, niin kovinkaan lihansyöjä äijä ei sitä makaroonilaatikossa tai kastikkeessa erota lihasta.

Mut asia tuli selväksi, sä et soijarouhetta syö. Tässä ketjussa puhuttiin et mitä TEILLÄ syötäis.....

Ja mä toin esille sen, että kaikki ei todellakaan syö soijarouhetta, mutta teillä joillakin näyttää olevan siitä joku pakkomielle ja kaikkien pitäisi syödä samaa kuin teillä. Koittakaa tajuta, että kaikki ei tykkää kaikesta ja jokaisella on oikeus syödä mitä haluaa niillä vähillä rahoillaan ostaa.

[QUOTE="Yh-äiti";28723656]Miksi aina joku ehdottaa soijarouhetta näissä keskusteluissa? Ei kaikki tykkää siitä ja siinä menisi helposti rahaa hukkaan siitä pienestä summasta mitä on käytettävissä.
[/QUOTE]

Tässä lainaus mun ekasta viestistä tähän ketjuun.

[QUOTE="Yh-äiti";28723920]Ja mä toin esille sen, että kaikki ei todellakaan syö soijarouhetta, mutta teillä joillakin näyttää olevan siitä joku pakkomielle ja kaikkien pitäisi syödä samaa kuin teillä. Koittakaa tajuta, että kaikki ei tykkää kaikesta ja jokaisella on oikeus syödä mitä haluaa niillä vähillä rahoillaan ostaa.[/QUOTE]
Mitä ihmettä sä nyt skitsoat siinä? Sulla vaikuttaisi menevän ketjun aihe ja sulle kirjoitetut viestit ihan viuhahtaen ohi. Kellään ei ole tuntunut olevan pakkomiellettä, olen lukenut vain hyvin perusteltuja soijarouheviestejä. Sulla vaikuttaisi sen sijaan olevan jotain henkilökohtaista soijatuotteita kohtaan. :D

Makkarakeiton saa tehtyä halvalla... riisipuuroa... lihamakaroonilaatikkoa?

Itse takavuosina joutunut pennilleen laskemaan ruokarahat et riittää, joten tiedän mitä saa halvalla ja on hyvää :saint:

Muoks.

Lisään vielä tonnikalapastan, ja kasvismakaronilaatikon ^_^

Viimeksi muokattu:
Hei ap jos asut kaupungissa missä ilmainen kesäruokailu leikkipuistoissa alle 16v niin käy siellä lapsesi kanssa. Ja jos tarpeeksi on pokkaa niin syö itsekin siellä, näin olen venäläisten äitien nähnyt tekevän täällä Helsingissä päin.

Onneksi on kuivatarvikkeita kaapeissa, mutta ei siltikään meiltä onnistuisi tämä. Tsemppiä ap.lle koitokseen! Kannattaa tarkkailla että ruoka on sikäli monipuolista ettei pelkkää hiilaria.

Onneksi kaapissa on puuroa, riisiä, makaroonia, mausteita, kahvia jne. Mutta pakkasessa ei kyllä ole kun kalapuikkoja ja pari pussia kasviksia ja pari rasiaa marjoja.

Minusta tämä on melko huvittava haaste, josta koitetaan selvitä. Osaan ehkä ottaa tilanteen rennosti, koska tiedän että apua kyllä saa jos vain pyytää :). Mutta tahto selvitä on nyt niin suuri ettei viellä voi apua pyytää! :D normaalisti tuolla saisi ehkä kahden päivän ruoat :DD

Jaahas, yritetäänpä. Eli aamupalaksi puuroa. Marjoista voi tehdä kiisseliä tai piirakkaa (jos on margariiniä, jauhoja, sokeria, leivinjauhetta kaapissa) tai marjat voi syödä vaikka puuron päällä. Ostaisin jauhelihaa ja tekisin makaronilaatikkoa (sitä voi osan pakastaa). Sitten ostaisin nakkia ja perunaa ja tekisin niistä ja kasviksista pariksi päiväksi nakkisopan. Broilerinkoipia ja riisiä. Kaupassa syynäisin lihat ja leivät -30 prossan alennuksella. Pakkaseen vaan kaikki suoraan niin eivät ehdi pilaantua. Lämpimiä voileipiä (tonnikalaa, sinappia/ketsuppia/sipulia, juustoa). Ostaisin niitä halvimpia pikkujogurtteja muutaman ja rasvatonta rahkaaa. Niistä saa miksattua todella hyvää kevyttä rahkaa ja sinne voi paloitella banaanin tai ananasta joukkoon. Ja on täyttävämpää kuin pelkkä jogurtti. Porkkanoita voisit myös ostaa, koska niitä voi syödä raasteena ruoan kanssa, tikkuina välipalaksi ja nakkisoppaan voi laittaa osan....

herneissä on paljon proteiinia yms. hyödyllistä ravinnetta kaikille. keitto kestää muutaman päivän. suurpakkauksia kannattaa myös harkita esim. kilo pekonia voi suurpakkauksena maksaa 8-9e/kg kun pikkupaketti 23e/kg.Yleensä pakastan pekotin erikokoisiin määriin, siitä saa kastikkeet,aamupalat ja mihin se pekoni uppoaa osana.

Yhteistyössä