Mitä teillä syötäisiin? 2 viikkoa ja 25€

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden hengen lapsiperhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden hengen lapsiperhe

Vieras
oho mikä kuukausi tuli! Laskuja osui tälle kuulle reilummin ja nyt huomasin tilinsaldon... 25€ ja seuraavaan rahapäivään on kaksi viikkoa.
Pärjääminen ei varmaan ole mahdotonta (ja tottakai aina voi lainata) mutta miten luulet, pärjättäisiinkö Teillä? Ja mitä syötäisiin?

t. Kesälomailevat äiti ja poika 5v.

Niin, siitä kai se riippuu mitä löytyy jo valmiiksi... hirmu pieneltä summalta kyllä kuulostaa. Mulla on itellä pakkasessa valmiita ruoka-annoksia lapsille ainakin viikoksi, enkä silti keksi miten tuolla pärjäisi.

Ostaisin kananmunia, soijarouhetta, kaalia, porkkanaa ja perunaa. Toivottavasti kaapissa on jauhoja ja riisiä ja makaronia ja mausteita. Tekisin makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa yms. Kananmunia, porkkanatikkuja ehkä myös omenaa välipaloiksi ja jos saa halvalla vaikka 2-laatusta leipää leipomosta tai leipoo itse.

Melkein sama homma täällä paitsi 12e ja viikko pitäs pärjätä :D

Äiti ja kaksi lasta 6v ja 3v

Me aioitaan syödä tänään makkarakastiketta ja makaroonia
Ja eilen leivottuja sämpylöitä ollaan syöty aamupalaks ja illalla syyään iltapalaks

Huomen sitten niitä sämpylöitä aamu/väli/iltapalaks
Ruuaks lihakeittoa (pakkasesta löytyy poroa)

Niitä sämpylöitä
Makkarakastikkeen ja lihakeiton jämät

Leivotaan lisää sämpylöitä
Lihapullia ja uusia pottuja (kaupan pullia)

Sämpylöitä
nuudeleita (onneks lapset rakastaa nuudeleita paljaaltaan :D )

Aamulla puuroa
Illalla mennään grillaamaan (onneksi ei tartte ostaa itse ruokaa)

Ja vika päivä syödään jämiä ja kehitellään jotain :D

Kyllä pärjätään ja maitoa pitää ostaa kaiken muun lisäksi, ei ole toki ravintoarvoiltaan mitenkään parasta, mutta ei meillä lapset muutenkaan syö kasviksia/hedelmiä tai marjoja.

No ekan viikon syötäis sitä mitä kaapissa on, pakasteesta, säilykkeistä, leivottais ym. Vois harjita myöskin leipäjonosta ruokakassien halemista.
Jos rahatilanne olis tuonkaltainen niin oisin koittanu pyytää lisäaikaa johonki laskuun sen sijaan että olisin maksanu kaikki hetiZ

Ongelma tuossa tulee siitä, että pienellä rahasummalla syödessä, kun perhe on pieni syödään sitten tosi pitkään yhtä ruokaa. Kaikkea ruokaa pitäisi jatkaa kasviksilla, esim perunalla. Ja leipoa leivät itse. Viikon tuolla rahalla voisi pärjätä, mutta kaksi viikkoa on jo tosi pitkä aika edes yrittää. Esim. minä lasken, että elätän hätätilanteessa perheeni (5 henkeä) n. 60 eurolla viikko. Siitäkin varmaan voisi vielä tinkiä jos olisi pakko. Minä kuitenkin voin tuolla rahalla ostaa esim. jauhelihaa, makkaraa, kanasuikaleita, kanankoipia, juustoa ja myös hedelmiä ja kasviksia. Esim 5 tai 6 euron juusto ei budjettia heilauttele ja rahalla saisi monipuolisesti vaikka mitä.

Kun rahaa on kahdelle käytettävissä ain 25 euroa kahdeksi viikoksi esim. yksi jauhelihapaketti syö valtavan summan budjetista. Sama koskee sitä juustoa. Pelkkiin maitoihin, jos niitä käyttää, tuosta summasta menisi valtava osa.

Melkein sama homma täällä paitsi 12e ja viikko pitäs pärjätä :D

Äiti ja kaksi lasta 6v ja 3v

Me aioitaan syödä tänään makkarakastiketta ja makaroonia
Ja eilen leivottuja sämpylöitä ollaan syöty aamupalaks ja illalla syyään iltapalaks

Huomen sitten niitä sämpylöitä aamu/väli/iltapalaks
Ruuaks lihakeittoa (pakkasesta löytyy poroa)

Niitä sämpylöitä
Makkarakastikkeen ja lihakeiton jämät

Leivotaan lisää sämpylöitä
Lihapullia ja uusia pottuja (kaupan pullia)

Sämpylöitä
nuudeleita (onneks lapset rakastaa nuudeleita paljaaltaan :D )

Aamulla puuroa
Illalla mennään grillaamaan (onneksi ei tartte ostaa itse ruokaa)

Ja vika päivä syödään jämiä ja kehitellään jotain :D

Kyllä pärjätään ja maitoa pitää ostaa kaiken muun lisäksi, ei ole toki ravintoarvoiltaan mitenkään parasta, mutta ei meillä lapset muutenkaan syö kasviksia/hedelmiä tai marjoja.

Tää nyt menee lievästi ot, mutta kolahti korvaan tuo "lapset ei syö mutenkaan kasviksia" jne. Siis JOS teillä olisi rahatilanne parempi ja olisi varaa ostaa myös luonnonantimia, väitätkö että lapsesi eivät niitä söisi? Miksei? Ovatko he ehdottomia asiassa?

Tää nyt menee lievästi ot, mutta kolahti korvaan tuo "lapset ei syö mutenkaan kasviksia" jne. Siis JOS teillä olisi rahatilanne parempi ja olisi varaa ostaa myös luonnonantimia, väitätkö että lapsesi eivät niitä söisi? Miksei? Ovatko he ehdottomia asiassa?

Jep meillä on kaskviksia/hedelmiä normaalisti aina tarjolla ja itse syön! Lapset eivät. Ja ovat aivan ehdottomia, toinen saattaa maistaa palan banaania tai porkkanaa kerran viikossa.. Toinen ei sitäkään.. Ei syö edes hoidossa :( Ja aina meillä on niitä ollut ettei ole siitä kyse ja siis ruuassa ja paljaaltaan ettei voi olla siitäkään etteikö olis tottunut jo. ei vaan halua maistaa..

Onneksi kaapissa on puuroa, riisiä, makaroonia, mausteita, kahvia jne. Mutta pakkasessa ei kyllä ole kun kalapuikkoja ja pari pussia kasviksia ja pari rasiaa marjoja.

Minusta tämä on melko huvittava haaste, josta koitetaan selvitä. Osaan ehkä ottaa tilanteen rennosti, koska tiedän että apua kyllä saa jos vain pyytää :). Mutta tahto selvitä on nyt niin suuri ettei viellä voi apua pyytää! :D normaalisti tuolla saisi ehkä kahden päivän ruoat :DD

Jep meillä on kaskviksia/hedelmiä normaalisti aina tarjolla ja itse syön! Lapset eivät. Ja ovat aivan ehdottomia, toinen saattaa maistaa palan banaania tai porkkanaa kerran viikossa.. Toinen ei sitäkään.. Ei syö edes hoidossa :( Ja aina meillä on niitä ollut ettei ole siitä kyse ja siis ruuassa ja paljaaltaan ettei voi olla siitäkään etteikö olis tottunut jo. ei vaan halua maistaa..

Minä olisin kyllä kovin huolissani, jos lapseni eivät söisi mitään kasviksia, eli yrittäisin kyllä totuttaa heitä niihin päivittäin. Omianikin olen joutunut totuttamaan. Kaksi pienintä syövät tällä hetkellä salaatin lautaseltaan yleensä ensimmäisenä, niin paljon siitä pitävät. Eli ihan joka päivä maistettaisiin ensin vaikka kurkkua, joka ei ole voimakkaan makuinen.

Aika fakiiri saa olla että tuolla summalla viikon selviäisi, jos kaapeissa tai pakkasessa ei ole paljon mitään.
Meillä 25 euroa hupenee viikossa jo pelkästään maitoihin eikä edes riittäisi.
Mies ja lapset (2kpl) juovat maitoa, itse käytän vaan kahvissa ja ruoanlaittoonkin sitä saa menemään jonkun verran.

Maidonjuonti seis. Vettä tulee kraanasta ilmaiseksi. Ja turha tuhlata vähiä rahojaan mihinkään jauhoihin. Käy leipäjonossa. Kotitekoisilla sämpylöillä ja leivällä voisi pelata pesäpalloa, niin kumimaisia ne on. Sekä itsetekemäni että muiden. Osta makaronia ja jauhelihaa, makkaraa jne ja hae leipäjonosta lisuketta.

Kyllä sillä voi pärjätä.

Katso tarjoukset tarkkaan, esim. olisiko jossain euron jauhelihaa? Mene kauppaan jossa olet nähnyt iltaisin alelappuja, -50% jauhelihasta jää hinnaksi enää n. 1,5e.

Itse katsoisin maanantaina tarjouslehtiset ja sen mukaan suunnittelisin ostokset.
Jätä salaatit esim. kaikki pois, vihreänä syötte porkkanaraastetta ja vaikka kaali-ananas-salaattia.

Kaksi viikkoa on niin lyhyt aika, että ravintoainepuolta ei kannata miettiä, kunhan lähtee nälkä. Tsemppiä yritykseen!

meilläkin on aika tiukkaa, meitä kuitenkin on 4henkeä ja kaikkien pakolisten menojen jälkeen jää reilu 50e parille viikolle. Onneksi lapset käy hoidossa joten aamupala+lounas+välipala on hoidossa. Päivällinen taas perustuu perunoiden ja kastikkeiden ympärille. Jos haluaa tuhlata vois ostaa juureksia+hedelmiä. Itse en erityisesti enään syö kotona juuri sen takia kun mitään ei ole. Töissä vedän valmisaterian max.3e. Paino on pudonnut ja etsitään halvempaa asumista että vapautuisi 250e/kk enemmän ruokaan!!

Eih, ei pärjättäis millään. En edes haluaisi enää kokeilla. Sinnittelin viime kesänä pari viikkoa 50€/vko budjetilla kolmen lapsen kera, selvittiin niukinnaukin jäi rahaa vielä perjantaille karkeille/limulle ja sipseillekin. Ja syötiin ihan kunnollista ja terveellistä ruokaa + hedelmiä, minä vain kävin kaupassa laskin kourassa. :D

[QUOTE="Anne";28723245]Ostaisin kananmunia, soijarouhetta, kaalia, porkkanaa ja perunaa. Toivottavasti kaapissa on jauhoja ja riisiä ja makaronia ja mausteita. Tekisin makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa yms. Kananmunia, porkkanatikkuja ehkä myös omenaa välipaloiksi ja jos saa halvalla vaikka 2-laatusta leipää leipomosta tai leipoo itse.[/QUOTE]

Juuri tällaista minäkin olin tulossa kirjoittamaan.

Leipoisin sämpylöitä, ostaisin kaalia ja vaikkapa edullista jauhelihaa ja tekisin kaalipadan josta söisi tosi monta päivää. Toisen paketin jauhelihaa, pottuja ja kananmunia ja tekisin jauheliha perunalaatikon, siitäkin söisi monta päivää.

Onko pakkasessa mitään?

Miksi aina joku ehdottaa soijarouhetta näissä keskusteluissa? Ei kaikki tykkää siitä ja siinä menisi helposti rahaa hukkaan siitä pienestä summasta mitä on käytettävissä.

Itsellä on aina ollut pakkasessa ja kuiva-aineissa sen verran ruokaa, että niillä pärjäisi helposti kuukauden. Tämä siitäkin huolimatta, että välillä on eletty toimeentulotuella. Eli mulle ja lapselle ei olisi ongelma tuo 25€ koska ruokaa on kotona jo valmiiksi.

Yksipuolista ruoka saattaa välillä olla huonon rahatilanteen takia, mutta koittakaa nyt miettiä sitä niin, että lapset kuitenkin saa syödäkseen. Parempi syödä yksipuolisella ruualla vatsa täyteen kuin elää nälässä.

[QUOTE="Yh-äiti";28723656]Miksi aina joku ehdottaa soijarouhetta näissä keskusteluissa? Ei kaikki tykkää siitä ja siinä menisi helposti rahaa hukkaan siitä pienestä summasta mitä on käytettävissä.
[/QUOTE]

Koska se on PALJON edullisempaa kuin halvinkaan jauheliha ja sillä on helppo pitää huolta proteiininsaannista halvalla. Makuahan siinä ei oikein ole ollenkaan, joten mausteita vaan peliin ja reilulla kädellä ja tietysti rasvaa, niin johan alkaa maistua. Todella edullisen ja maittavan makaronilaatikon vääntää soijarouheesta. Ja jos tuntuu liian vaikealta tai uudelta käyttää pelkästään sitä, niin hyvä säästökeino on myös jatkaa jauhelihaa rouheella.

[QUOTE="Yh-äiti";28723656]Miksi aina joku ehdottaa soijarouhetta näissä keskusteluissa? Ei kaikki tykkää siitä ja siinä menisi helposti rahaa hukkaan siitä pienestä summasta mitä on käytettävissä.

Itsellä on aina ollut pakkasessa ja kuiva-aineissa sen verran ruokaa, että niillä pärjäisi helposti kuukauden. Tämä siitäkin huolimatta, että välillä on eletty toimeentulotuella. Eli mulle ja lapselle ei olisi ongelma tuo 25€ koska ruokaa on kotona jo valmiiksi.

Yksipuolista ruoka saattaa välillä olla huonon rahatilanteen takia, mutta koittakaa nyt miettiä sitä niin, että lapset kuitenkin saa syödäkseen. Parempi syödä yksipuolisella ruualla vatsa täyteen kuin elää nälässä.[/QUOTE] olisko vaikka siksi, että liha on kallista pieneen budjettiin ja soijarouhe edullista ja riittoisaa. Mausteilla senkin saa maistumaan ihan hyvältä. Itse en pelkällä hiilarilla paria viikkoa eläisi ja vaikka -50% lihoja saisi niin ei paljoa. Itse pystyisain tinkimään lihasta kun kotona on prodejauheita, muutoin en. Tai siis prodesta, eli munat liha soija yms.

Yhteistyössä