Mitä teidän mielestä tarkoittaa jos ollaan tiukilla? (rahasta kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
Meillä kun mies on jo pikään sanonut, että hänen mielestään me kyllä eletään tiukilla ja mun mielestä meillä menee oikein hyvin! :o

Kertaakaan ei olla nälässä oltu, eikä olla jouduttu mitenkään kitkuttelemaan, kaupasta aina saatu kaikki mitä tarvittu, koskaan ei ole tarvinnut perus elämiseen lainata rahaa...

Tottakai katsotaan kaupassakin vähän mitä ostetaan kun tuo minun minimi ja miehen palkka ei mikään päätähuimaava ole, mutta ei siis missään välissä olla oltu missään ahdingossa.

Ja tottakai olisi kiva elää vähän leveämmin (=ostaa se tavara tai syötävä mitä tekee mieli ), mutta mun mielestä meillä ei ole ollenkaan huono näin. Miten mulla ja miehellä voi olla niin eri näkemykset?! :o =)

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Silloin ollaan tiukilla kun ei ole rahaa maksaa laskuja vaan pitää ylittää eräpäivät jotta ehtii tulla palkka tai joku etuus josta taas riittää laskunmaksuun.

Näin. Sitä minäkin. Laskuja meillä paljon ja melkein loppuun asti rahat käytetään viimeistään laskuihin, mutta koskaan ei olla jouduttu jättää maksamatta eräpäivänä...

Olen miehesi kanssa samaa mieltä, että jos tulot riittävät vain peruselämiseen, voi sanoa olevansa tiukilla. Teidän tilanteenne ei varmastikaan ole huono, mutta monet kaipaavat elämäänsä muutakin kuin jotenkuten toimeentulemisen.

kun ei ole rahaa maksaa laskuja tai ostaa kunnon ruokaa... säästetään joka asiassa ja mitään ylimääräistä ei osteta. se on sitä kun on rahat tiukilla- loppu.

Alkuperäinen kirjoittaja Samoin ajatteleva:
Olen miehesi kanssa samaa mieltä, että jos tulot riittävät vain peruselämiseen, voi sanoa olevansa tiukilla. Teidän tilanteenne ei varmastikaan ole huono, mutta monet kaipaavat elämäänsä muutakin kuin jotenkuten toimeentulemisen.

Joo tottakai mäkin rahaa kaipaan ehdottomasti lisää! Mutta vielä en todellakaan halua laittaa tyttöä (7kk) vieraan hoitoon.
Ja kyllä me silloin tällöin ostellaan vaatteita, herkkuja yms. sälää =)

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
sit kitkutellaan kun kaupassa lasketaan senttejä et saadaan ruokaa pöytään eikä kuukaudessa käytetä eurookaan muuhun kun peruslaskuihin ja ruokaan.

Peesaan tätä, ja lisään, että jos esim tulee sairastapaus eikä perheellä ole vaikka antibioottikuuriin rahaa, niin sit voi sanoa, että tiukilla ovat

Meillä miehen mielestä ollaan myös tiukilla, minä olen eri mieltä, sillä olen ollut aiemmin ollut paljon tiukemmalla. Ei ollut rahaa ruokaan pari viikkoa kuukaudessa, laskujen jälkeen, ja ei todellakaan nähty sipsejä meidän taloudessa. Tämä siis eksän kanssa. Nyt eilenkin ukko lähti hakemaan kaupasta leipää ja maitoa, pussissa oli kotiin tullessaan myös sipsipussi ja fasupaloja, ei minusta olla tiukille jos voi tuollaisia heräteostoksia tehdä...Minun "entisessä elämässä" oli luksusta kun rahapäivänä sai syödä mahansa täyteen, silloin ehkä jopa ostettiin pullaa kahville, muutoin ei herkkuja syöty.

Nyt miehen mielestä ollaan tiukilla, kun hällä ei jää koko ajan rahaa säästöön satasia kuussa. Kuitenkin on varaa kulkea 180km:n päässä kalalla ja metillä lähes joka viikonloppu, ostaa kelkkaan siellä bensat ja kaljat reissuun jne.

No meillä esim. laitoin laskut kasaan palkan jälkeen jää puuttumaan noin 100? ja ruokaan ei ole varattu centtiäkään. Eli ollaan joka kuukausi noin -300e. Kelalta ei tipu apua!!!
Ei harrastus menoja kun ei varaa harrastaa!! Siis vain pakolliset laskut.. meille ei tule lehtiä, ei kirjakerhoja, ei yhtikäs mitään!!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti83:
No meillä esim. laitoin laskut kasaan palkan jälkeen jää puuttumaan noin 100? ja ruokaan ei ole varattu centtiäkään. Eli ollaan joka kuukausi noin -300e. Kelalta ei tipu apua!!!
Ei harrastus menoja kun ei varaa harrastaa!! Siis vain pakolliset laskut.. meille ei tule lehtiä, ei kirjakerhoja, ei yhtikäs mitään!!!!!!!!!!!!!!!!

Mitä laskuja teillä sitten on? Vuokra, vesi ja sähkö menee noin pahasti yli? Kai silloin saa apua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti83:

Mitä laskuja teillä sitten on? Vuokra, vesi ja sähkö menee noin pahasti yli? Kai silloin saa apua.

No kyllä pitäis saada silloin tukea jos noin kerran on :o

Ei ole mielipidekysymys, vaan tottumuskysymys, mikä on tiukillaoloa ja mikä ei. Ennen työttömänä ollessa (n. 10v sitten) tiukillaolo mulle merkkasi sitä että oli 20 markkaa joilla piti viikon tai kahden ruuat ostaa.
Nyt töissäolevana tiukillaolo on jo sitä, kun en voi esim. puhelinta vaihtaa nyt kun haluaisin, vaan täytyy odottaa seuraava tili ja katsoa onko varaa sitten.

Mun mielestä tiukoilla ollaan jo silloin, kun rahat juuri riittävät pakolliseen (ei siis tarvita mitään eräpäivän ylityksiä tms.). Heti, jo tulee jotain ylimääräisiä kuluja, ollaan jo pulassa.

Kun ei ole varaa ees tehä niitä laskuja (autoon ei ole varaa, ei lehtiä ym) ja kun ei ole moneen vuoteen ollut varaa ostaa vaatteita. Ruokaan on rahaa, mutta silti sen kaurapuuron syöminen tökkii niin pahasti että ennemmin sitä sitten on nälässä.

kyllähän toimeentulotukkee voi hakkee jos talous miinuksella peräti, eri vaan on saako sitä jos on kaikkeen huppaan nuo rahat kuluttanut. jokaisellahan lasketaan perusosa toimeentulotuessa, joka pitäisi jäähä elämiseen kuukautta kohden.

Mä katsosin, että liian tiukilla oltaisiin jos tarvisi esim. kaupassa katsoa ostettavat hinnan mukaan tai tarvisi miettiä onko varaa kulkea autolla. Tai muuten tinkiä tuollasista pakollisista. Tokihan on taloudellista ja fiksua tuollasia asioita seuratakin, mutta se on sitten eri asia tehdä niin omasta alotteestaan kun pakosta. Ei meilläkään tässä turhia rahaa ole nyt mun kotona ollessa. En halua viedä lasta hoitoon vielä, mutta jos joudun noista edellä mainituista karsimaan niin sitten menen töihin. Mä en jaksaisi elää "liian" tiukilla, kun on omalla kohdallani vaihtoehtokin sille.

Yhteistyössä