MITÄ TEHDÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
tyttäremme on nyt 5 kk ja viikon vanha. Hän ei kertakaikkiaan nuku millään päivällä. Yöt menevät tai ovet aina menneet paremmin. Heräillyt yöaikana 2-3 kertaa ja nyt on parina yönä nukkunut tuonne aamuyölle saakka.Tosin ei nukahda enään millään uudestaan vaikka väsyttäisi kuinka.
Päivisin hän ei osaa nukahtaa millään vaikka on väsynyt. Kun lopulta nukahtaa, hän nukkuu 15-30 min. eikä siis nukahda uudestaan ja taas rumba lähtee alusta. Minä koitan auttaa häntä nukahtamaan, jne. Meidän päivät menevät käytännössä siinä kun me koitamme nukkua ja välillä syödään. Ei nuku omassa sängyssään, ei enään parvekkeella vaunuissa ( siellä hän erehtyi vielä joku pari viikkoa sitten, nukkumaan joskus 2-3 tuntia putkeen)nykyään kun laittaa sinne, alkaa ihan sydäntäsärkevä huuto. Ulkona kun työnnän vaunuja, siinä on torkahtanut sen 15-30 min. Sitä ennen on yleensä työnnetty 1-2 tuntia ja silmät ovat lupsahdelleet vähän väliä ja lopulta menee kiinni mutta vain sen 15-30 min.
Tänäänkin päivällä hän on nukkunut vain kerran 15 min. ja kaksi kertaa 30 min.
Onko tämä enään normaalia? neuvolasta ei saa mitään apua tai vinkkejä asiaan, käski vain asennoitua, että sinulla nyt vain on tälläinen vauva.
Pitääkö minun lopettaa väkisin nukuttaminen? vaikka ei nukkuisi ollenkaan...? jostain kirjasta luin, että on vanhempien tehtävä huolehtia vauvansa unesta mutta enhän minä voi väkisin silmiä kiinni laittaa. Mielestäni tunnen vauvamme, tiedän ne ensimmäiset merkit väsymyksestä mutta toisaalta kun hän on koko päivän väsynyt, ei pääse ollenkaan virkeeseen tilaan.
Lisäksi kaikissa opuksissa neuvotaan yöunista ja iltarutiineista mutta päiväunista ei mitään....Samoin käsittäkseni unikoulut taitavat olla yöunille tarkoitettuja. Eli mistään ei saa apua. Uni on niin tärkeää pikkuiselle ja minä päivittäin itken asiaa ja murehdin että mitä sitä tekisi kun tuntuu että on kaikkensa tehnyt. Tunnen itseni surkeaksi äidiksi ja tätä on jatkunut jo kuukausia ja tilanne vain pahenee.
Tutuiltani en ole saanut apua/vinkkejä koska heille on sattuneet vauvat, jotka ovat nukahtaneet melkein heti kun sänkyyn ovat laskeneet.

Toivon todella, jos jollakin olisi antaa vinkkejä asiaan, että tilanteemme helpottuisi.

terv. todella surullinen äityli

en usko sen olevan vaarallista vaikka vauvasi nukkuukin lyhempiä pätkiä päivällä. Välillä meidänkin poika nukkuu päivisin lyhyitä 15min pätkiä, mutta sitten taas joskus enemmän. Kai vauvasi nukkuu yöt hyvin? Meidän nukkuu yöllä 11h. syö kerran välissä, siksi en ole huolissani päiväunien vähyydestä. Jostain luin, että alle vuodenikäisen unen tarve on 13h vuorokaudessa. Mikäli se täyttyy, niin ei kai siinä sit mitään hätää ole?

Onko tyttösi kiukkuinen tai muuten rutuinen ollessaan väsynyt päivällä? Entä jos hän ei tarvi enempää unta, kuin tuon 15-30 minuuttia? Lapset kyllä nukahtavat kun tarpeeksi väsyttää, jos ei väsytä, niin siinä ei nukuttaminenkaan auta.

Itselläni 7,5 kuukautta vanha poika ja välillä nukutaan enemmän ja välillä vähemmän. Ennen puolta vuotta meni pitkään niin, että poika nukkui kaksi kertaa päivässä puoli tuntia. Aluksi ihmettelin kovasti, kun muut kertoivat vauvojen nukkuvan 3-4 tuntia putkeen ja parikin kertaa päivässä. Mutta tämä on niin vauvakohtaista. Kaikki eivät tarvitse niin paljon unta. Tällä hetkellä nukutaan kerran puoli tuntia ja toisen kerran ehkä jopa tunti päivässä.

Ei kaikki lapset nuku monien tuntien päiväunia, eikä se kai ole mitenkään vaarallista vaan yksilöllistä vaihtelua. Meillä on myös ollut kausia kun on nukuttu vain lyhyitä torkkuja, sitten taas pitempiä unia, rytmit vaihtelee tuossa iässä ja on välillä ihan sekaisinkin. Hyvä asia on, että nukkuu yöllä, jotkut ei nuku silloinkaan. Jos lapsi muuten kasvaa ja kehittyy normaalisti, luulisi että saa tarpeeksi unta. Jatkuva nukuttaminen ja äidin hermoilu nukkumattomuudesta voi hermostuttaa vauvaakin, ehkä kannattaa välillä vaikka leikkiä ja touhuta jotain hauskaa ja väsyttävää. Lapset kasvaa niin nopeasti että 5kk:n ikäinen saattaa tarvita jo erilaisia tai enemmän virikkeitä kuin vastasyntynyt, jolle voi riittääkin uni ja ruoka. Meillä ainakin jos yrittäisin koko ajan rauhoitella unille, tulisi vaan huutoa, mutta käytän pikemminkin ""väsytystaktiikkaa"", riehutaan sen verran että alkaa ruumiillisestikin väsyttää. Tyttö tosin jo lähes 9kk nyt.

Hei,

Meillä on kohta 5,5 kk:n vaavi eikä hänkään nuku päivällä kuin pikku torkkuja. Keskipäivällä hän saattaa nukkua tunnin, mikä on tosi hyvin eikä aina näin ole. Muuten hän nukkuu pari-kolme 15-30 minuutin tirsaa päivän aikana. Yöllä hän sensijaan nukkuu tosi hyvin 10-11 tuntia yhdellä tai kahdella syötöllä (imetys).

Neuvolassa sanottiin, että on ihan yhtä hyvä, jos vaavi nukkuu muutamia pikku-unia kuin että nukkuu esim. kahdet pitkät päikkärit.

Mutta luulen, että pakkonukutusta ei kannata jatkaa. Sensijaan koeta vaikka kirjata ylös vauvan muuta päivärytmiä eli syömiset ym. Syökö teidän vaavi jo kiinteitä? Koeta saada päivään jonkinlainen rytmi eli samanlainen herätysaika, syöminen, leikit ja muut touhut. Koeta seurata vaavia esim. aamulla tarkkaan, miten kauan jaksaa touhuta, leikkiä. Sitten kun alkaa osoittaa väsymisen merkkejä, tarjoa vauvalle nukahtamismahdollisuutta, mutta älä koeta sitäkään väkisin. Vähitellen ehkä opit, miten monta tuntia vauva jaksaa valvoa unien välissä ja tarjoat nukahtamismahdollisuutta ns. ""oikeaan"" aikaan. Nukkukoon sitten tai ei, ainakin olet tarjonnut mahdollisuutta. Mutta nukuttamiseen päiväsaikaan ei mielestäni kannata uhrata enempää kuin 15-30 minuuttia. Jos ei siinä ajassa nukahda, ei vauva kovin väsynyt voi olla. Tärkeätä on myös se, että vaavi on muuten ehdottoman kylläinen ja muutenkin ""tyydytetty"" jotta malttaa nukahtaa.

Ja lopuksi: Kyllä vauva nukkuu sen, minkä tarvitsee. Jos yöt menevät ok, en olisi huolestunut. Mutta tärkeätä on, että itse alat suhtautua huolettomammin päikkäreihin, koska vauva aistii Sinusta jos olet jännittynyt ja alkaa itsekin jännittää koko nukuttamistouhua.

Meillä vauva nukkui myös vain 15min -30 min kerrallaan. Pidempään olisi nukkunut vain sylissä. Myös yöt olivat meillä heräilyä 1,5h -2h välein. Eikä nukahtanut itse. Vasta ikä toi helpotusta asiaan. Eli jossain 9kk paikkeilla nukkui päivisin 1h-3h päikkäreitä. Unikoulun avulla saimme myös yöt ehjemmiksi. Eli n. 8kk paikkeilla opetimme vauvan nukahtamaan itsekseen. Illalla laitoimme nukkumaan sänkyynsä. 10min annettiin huutaa ja sitten kävimme taputtamassa. Jatkoimme niin kauan että nukahti. Noin viikossa oppi nukahtamaan. Yöllä jos heräsi niin taputtelin uneen. Nykyään syö vielä kerran yössä. Senkin kyllä voisi jo jättää pois, mutta kun en siitä rasitu niin en ole vielä raaskinut lopettaa. Jaksamisia.

Älä turhaan murehdi. Meillä on myös 5 kuukauden ikäinen vauva, joka myös nukkuu vain 15-30 min kerrallaan pari kolme kertaa päivässä. Välillä vaikuttaa todella väsyneeltä, mutta luotan siihen, että saa tarpeeksi unta. Yöt nukkuu hyvin n.10-11 h ja syö pari kertaa yössä.

Tarjoan aina mahdollisuutta nukahtaa, kun vauva vaikuttaa väsyneeltä, mutta eihän vauvaa voi väkisin nukuttaa! Helpottaa kyllä kuulla, että muilla on samanlaisia kokemuksia.

Muistaakseni meillä tuon ikäisenä vauva jaksoi olla valveilla n. 2h ja sitten nukkui myös aika vaihtelevasti, välillä vaan 30 min. Eli seurustele vauvan kanssa, leiki leluilla hänen kanssaan, käykää kaupassa yms. Niin kyllä sitten luulisi ruuan päälle unen tulevan. Oletko kokeillut kantoliinaa tai rintareppua tai sitteriä? Niissäkin jotkut vauvat nukkuvat hyvin.

Meillä nukuttiin kans vain 30min kerrallaan, mutta samaa tahtia kun unet vähenivät ne myös pitenivät.
Eli 5x30min, 4x30min, 2x30min+1h, 40min+1,5h ja nyt 2h päikkärit vuoden vanhana.
Jos yöt menee ok, niin kyllä pärjäätte.

Pidempiä unia sain aikaiseksi: kantoliinassa tai kainalossa.

Meillä ei ole vauva oikeastaan ikinä nukkunut yli 30min päikkäreitä. Ihan vauvasta asti on valvonut päivällä ja sitten nukkunut yöllä. Varmaan alle viisi kertaa on nukuttu yli 30min päikkäreitä sen jälkeen kun vauva täytti 1kk. Nyt siis on 5,5kk. Toiset tarvitsevat vähemmän unta.
Meillä ollaan aika tarkkaan 2h hereillä ja sitten unille. Samaa rumbaa koko päivä.

Eikös se ap sanonut että hänen vauvansa on koko päivän väsynyt. Eli vinkkejä kaipaa, ei vain ""älä huoli"" kommentteja.

Itse en ole kovin hyvä neuvomaan, sillä meillä on myös vähän päivällä nukkuva tapaus. Olen todennut, että väsymyksen ensi merkeistä on saatava kiinni, muuten menee todella nopeasti yliväsymyksen puolelle. Poikamme on nyt 3kk. Syntymän jälkeen nukkui ainoat ""varmat"" unet vaunuissa niiden liikkuessa. N. kuukausi sitten noistakin unista tuli epävarmat, jolloin päätin viettää muutaman päivän sisällä ja ""kuunnella"" vauvaa tarkasti ja yritin nukuttaa aina kun väsymys tuli (""Opi kuuntelemaan vauvaasi"" -kirjan innoittamana). Totesin että meidän vauvan luonnollinen rytmi olisi se, että n. 2-3 tunnin välein nukutaan 45-60 min (kirjasin muutaman päivän ylös kaikki syönnit, unet, seurustelut, yliväsymyskohtaukset jne.). Näin hävisi melkein kaikki väsymyskitinä ja poika on (hyvänä hyvin nukuttuna päivänä) aurinkoinen ympäri päivän. Tällä hetkellä nukutan vauvan vaunuihin sisällä. Pari päivää oli hankalaa, koska vauva itki saman tien kun makuulle laittoi, mutta pikkuhiljaa alkoi rauhoittumaan kun vaunua työnteli heti hieman. Nyt ei tarvita välttämättä edes työntelyä vaan vauva on alkanut oppimaan että kyseessä on turvallinen ja hyvä juttu, joka virkistää! Uskon että avain tässäkin oli rutiinin luominen ja peiliin katsominen. Kyllä se meidänkin poika nukkuu ja unen tarvitsee, mutta piti vaan itse oppia nukuttamaan oikeaan aikaan. Ja jotkut vauvat tosiaan tarvitsevat sitä tukea enemmän, kun pelottava väsymys tulee eikä uskalla nukahtaa. Ja vaunut hyvä kikka koska niitä voi myös välillä heijailla jos tarve vaatii. Niin ja joskus mennään rinnan kautta jos on oikein vaikeaa...

Tsemppiä sinulle ap!

kiitokset kaikille kommenteista !

täytyy ekana sanoa, etten olisi ikinä uskonút lapsen saatuani, että päiväunista voisi tulla näin vaikeita. Yöuniin olinkin asennoitunut, että syödään ja herätään vaikka kuinka monta kertaa mutta että päivät olisivat näin vaikeita.
Ne ovat tosiaan olleet n. ekasta kuukaudesta lähtien hankalat. Mutta on sentään nukkunut aina yhdet pidemmät päikkärit, kunnes n. viikko sitten ne loppuivat. Ei näyttäisi mm. tulevan hampaita, ei ole oppinut kääntymään, mikä voisi selittää asian...
Ja tässä parin päivän aikana hän on itkenyt varmaan jo enemmän kuin koko elämänsä aikana. On nauranut ja hymyillyt senkin edestä ( on ollut tosiaan vähän itkevä vauva)

Eli vastauksena jollekin joka kysyi että kitiseekö tai itkeekö hän unien jälkeen. KYLLÄ, tänääänkin kun heräsi 25 min. jälkeen, alkoi melkein suunnaton huuto ja itku. Kuin joku olisi keskeyttänyt tosi pahasti unet. Sitä kestää ja koitan rauhoittaa vaikka millä ja ei lopulta rauhoitu kuin tissillä...
Kiinteitä ollaan syöty jo jonkun aikaa, ettei sekään ole kai syynä. Vatsavaivojakaan ne eivät mielestäni ole.
Yöt ovat aikaisemmin menneet 2-3 syötöllä, niin silloin yhteensä laskettuna yöunta tuli n. 10 tuntia mutta nyt kun herää vasta aamuyöstä ekan kerran ( muutaman kerran ) ja syö, eipä enään nukahdakkaan, joten yöunet ovat jääneet n.8-9 tuntiin. Vaikka väsyttäisi selvästi vielä, haukottelee ja hieroo silmiään...
Eli se tarvittava vuorokausi tuntiunimäärä ei täyty tällä hetkellä lähellekkään, ei se ole sitä tehnyt aikaisemminkaan mutta oli lähempänä kuitenkin sitä oikeaa.

Olen myös lukenut ""opi kuuntelemaan vauvaasi"", olen pitänyt useamman päivän, uni- ja ruokapäiväkirjaa. Mutta ne poikkeavat niin paljon toisistaan, etten saa siitäkään kiinni...
Selkeesti olen huomannut että se kaksi tuntia alkaa olemaan sellainen valveillaoloaika, jolloin tulee ekat väsymyksen merkit ja alan tarjoamaan nukkumista.
Tietenkin sekin vaikuttaa asiaan miten on nukuttu yö.
Olen koittanut leikkiä ja hassutella hänen kanssaan aina mutta nyt viime päivinä hän ollut niin väsy, että suunnilleen makoilee, eikä oikein jaksa edes kontaktia ottaa kunnolla.

Kipeän oloinen hän ei kuitenkaan ole, ei kuumetta tai muuta sellaista.

Tämä päivä oli vielä vaikeampi kuin eilinen, mitähän huominen tuo.

Hän jo oppi tässä pari viikkoa sitten itse nukahtamaan hyvin sänkyyn yöunille mutta nyt sekään ei enään onnistu, koska on niin yliväsy, että itkee ja pyörii sängyssä ja olen joutunut sylissä nukuttamaan.

Toivon vieläkin neuvoja/vinkkejä asiaan. Kirjoitelkaa !

kiitti !

Kannattaa miettiä kyllä noita syömisiäkin. Onko vauva saanut jotain uutta ruokaa esimerkiksi? Oletko kokeillut antaa särkylääkettä, josko olisi hammas tulossa tai muuta kipua?

Täytyy vielä lisätä omia ""uskomuksiani"". Olen monesti miettinyt miksi toiset vauvat heräävät useammin kuin toiset vaikka tutkimusten mukaan kaikilla on kuitenkin suurinpiirtein samanlainen unijaksotus eli ensin on kevyen unen vaihe josta seuraa todella sikeä uni ja taas uni kevenee. Ja monissa lähteissä sanotaan, että pienillä vauvalla tämä kestää noin 1/2h. Uskon, että syy siihen miksi toiset vauvat nukkuvat pidempään löytyy siitä miten vauva on oppimut nukahtamaan uudelleen tai jatkamaan unia. Vaikka lapsi olisi ennen osannut tämän taidon niin esim. hammaskivut voivat yhtäkkiä muuttaa sitä miten lapsi nukkuu. Eli siis vauva ei välttämättä käy hereillä kokonaan kevyen unenkaan aikana, mutta kyllähän sen itsekkin tietää, että jos on kipuja niin herää helpommin. Lääkäri sanoi minulle, että hammaskivutkin voivat tulla jo monta viikkoa ennen kuin ensimmäiset puhkeavat. Vaikka lapsi ei selvästi olekkaan kipeä ja lämpöä ei ole, niin voihan ikeniä vaikka kutittaa, joka häiritsee sitten nukkumista ja nukahtamista.

Voisko unilauluista olla apua? Meillä poika nukahti yhteen väliin päiväunille vain kun kuunneltiin rauhoittavaa musiikkia. Lisäksi itse lauloin mukana ja tanssin rauhallisesti poika sylissä.
Entäpä unirätti? Meillä unirätti (harso) on aina käytössä. Ilman sitä ei voi nukahtaa, sekä päikkäreille että yöunille.
Osaisinpa neuvoa vielä paremmin...mutta nyt ei tule muuta mieleen.

Moi! Minäkin kerron kokemukseni. Mulla on kaksi tyttöä ja tossa viiden kuukauden paikkeilla (äitini avustuksella) saatiin tytöt nukkumaan kahdet unet päivällä. Ekat oli n.klo 12 eteenpäin ja toiset unet noin klo 17 eteenpäin ja väliajat pidettiin hereillä ja joka päivä samat kellon ajat suunnilleen. Tietysti toimin lapsen mukaan, päivät eivät ole samanlaisie. Ja kaikki kyläilyt ym. tehtiin unien ehdoilla. Nykyään tuntuu et lapsilla ei ole mitään rytmiä, ne vaan roikkuu vanhempien mukana. Oliskohan tästä mitään apua?

Kuulostaisi ainakin siltä, että vauvelillasi on nukkumisrytmi kadonnut kokonaan. Kerroit, että olet nukuttanut vauvaa nykyään jopa sylissä ja aiemmin hän on nukkunut vain vaunuissa päiväunet. Yksi syy nukkumisongelmiin voi olla se, että kun hän havahtuu kevyempään uneen, hän säikähtää ja huomaa, että liike, heijaaminen ja hytkyttely on kadonnut eikä äidin kasvoja näy.

Tein aikoinaan tyttäreni kanssa lopulta niin (hänkin kitisi ja oppi nukahtamaan lopulta vain rinnalle, kun hyssytin häntä), että en antanut hänen nukahtaa rinnalle. Otin hänet rinnalta, jos hän nukahti, vaihdoin vaipat ym ennen nukahtamista tehtävät toimenpiteet. Opetin siis hänelle uudelleen ne rutiinit, mitä tehdään ennen nukkumaan menoa.

vaikka vauvelisi siis kitisee, pidä huoli, että hän on oikeasti väsynyt, kun panet hänet nukkumaan. Toista joka päivä samat rutiinit ennen päiväunia. Mielestäni vain sillä tavoin voit opettaa hänet ymmärtämään teoillasi, että nyt ollaan menossa päiväunille.

Kirkkaalla säällä vaunun suojaksi voi laittaa esim. pyykkipojilla sideharson. Voit myös työntää häntä välillä etuperin ja välillä takaperin, jottei ainakaan kirkas auringonpaiste paista silmään ja herätä häntä. Kun jätät hänet nukkumaan rattaisiin, pidä huoli, että vaunut (vuodenajasta riippumatta) eivät ole auringonpaisteessa, jolloin vauvalle tulee äkkiä liian kuuma.

Pidäthän myös huolen, että vauva röyhtäisee kunnolla syömisen jälkeen? Jotkut vauvat kitisevät ihan vain sitä, että röyhtäys ei tule ulos.

Onko mahdollista, että reagoit vauvan huutoon liian herkästi? Tein itse esikoiseni kanssa sen virheen, että ryntäsin samantien hänen luoksensa, kun hän heräsi. Vasta toisen lapsen kanssa opin, että usein vauva nukahtaa myöhemmin itsestään. Jos äiti/isä menee siinä vaiheessa katsomaan, onko kaikki OK, vauva tietysti virkistyy ja nukahtamisprosessi katkeaa. Ei siis tarvitse reagoida ekaan inahdukseen eikä näinollen opettaa vauvaa siihen, että tarpeet pitää tyydyttää heti ekasta inahduksesta.

Kuulostaa siltä, että näet jollakin lailla liikaa vaivaa nukahtamiseen. Jos hän ei nuku, niin ei sitten nuku. Olkaa sitten hereillä ja leiki vauvan kanssa vaikka laululeikkejä yms. Jos ""hoitopäiväkirjasi"" mukaan esim. joka päivä nukutat häntä klo 11 alkaen päiväunille, mutta hän nukahtaa aina vasta aikaisintaan klo 12, niin mitä järkeä on sitten uuvuttaa itseään sitä tunnin aikaa, jos vauva ei kerta millään nukahda?

Ikävä kyllä, sinä itse olet paras vauvasi tuntija. Tarkoitan, että kukaan muu ei oikeastaan voi niitä muutoksia tehdä sinun puolestasi (ei neuvolassa eikä muuallakaan). Muista, että vauvalle rutiinia on herkästi jo se, että teet 2 päivää samalla tavalla asiat. Vaikka asiat ovat esim. 1 vko sitten olleet OK, asia on jo pyyhkiytynyt vauvan mielestä.

Meillä poika teki samaa,kun hänellä oli KORVATULEHDUS. Muita oireita ei ollut. Ei kuumetta,ei mitään. Ainoastaan päikkärit(ja jonkin verran yöunet) takkusi. Pitkällään olo kuulemma koskee korviin. Voisithan kai käydä näyttämässä korvat lääkärissä?

Meillä meni hyvät päiväunirytmit sekaisin pari viikkoa sitten. Tein niin, että jos ei nukkunut, niin heti sängystä pois ja kaikenlaista ohjelmaa; lelujen katsomista, köröttelyleikkejä, musiikkia ja tanssimista. Kyllähän se siihen väsyy lopulta ja sitten nukkuu pari tuntia putkeen. Sitten voi vaan peitellä sänkyyn ja uni tulee heti :)

Tällä hetkellä poikani on reilut 9 kk ja nukkuu kahdet kunnon päikkärit ja nukahtaa yleensä itse yöunille, nukkuu omassa huoneessaa yms. eli tällä hetkellä kaikki hyvin, mutta matka tähän tilanteeseen on ollut pitkä.

Poju oli aluksi tosi hyvä nukkumaan öisin (söi vain korkeintaan 2 kertaa yössä ja jatkoi heti uniaan). Päivisin on ollut aina erittäin huono nukkumaan. just tuossa 4kk eteenpäin tilanne meni siihen, että nukkuin 2 tunnin välein 30minuuttia eikä yhtään pitempään. tein kaikkeni, mutta ei. poju meni tosi herkästi yliväsyneeksi eli oli oltava tosi tarkkana uniajan kans ja otettava kiinni heti merkeistä (tai oikeastaan vaan kellosta) eikä auttanut venyttää unille menoa pitempien päikkäreiden toivossa. aivan sama kuinka väsyneenä meni nukkumaan niin nukkui vain 30min. tätä jatkui tuonne 7kk saakka, välilliä olli helpompia kausia ja välillä vaikeampia. itse kokeilin kaikki keinot, mutta en tiedä mikä meillä tilanteeseen auttoi, mielestäni siihen auttoi vain aika ja elämäntilanteen rauhoittuminen (reissattiin aika paljon aiemmin kun asuttiin kauempana kotikunnastamme ja suvusta/ystävistä). yöunet menivät meillä tuohon aikoihin myös pahemmaksi ja lopulta nyt 8kk iässä siihen, että kun olin siihen asti hyvin palvellut myös öisin niin poika saattoi vaatia puolentunnin välein maitoa. sen kierteen katkaisin unikoululla. nyt poika heräilee edelleen, parhaimpina öinä vain 2 kertaa, mutta maitoa en anna kuin todella harvoin. öistä kerron myös sen takia, että yritän varoittaa muita että älkää alkako palvelemaan öisin, siitä ei tahdo tulla loppua.

suosittelen sinua kokeilemaan kaikkia vinkkejä mitkä hyviltä tuntuvat. ja tiedän, että ei paljon lohduta, mutta lopulta kaikkeen auttaa aika. yleensä kun ikää tulee lisää ja aletaan enemmän liikkumaan niin vastapainoksi tulee myös unentarve ja uni. mieleeni tuli myös allergian mahdollisuus, mutta jos et ole antanut mitään uutta ruoka-ainetta (saattavat alkaa reagoimaan vasta 2 viikkoa syömisestä). mitään sen kummempia neuvoja en osaa oikeastaan antaa.

tiedän että tuo on erittän raskasta aikaa, voimia sinulle!

ps. meillä poika noiden huonojen unikuukausien aikana nukkui vain 11-12tuntia vrk. nyt nukkuu 12-13tuntia vrk. eli kaikilla ei ole edes vauvana todellakaan sen 16tunnin unentarve vuorokaudessa

kiitokset edelleen kovasti vastanneille, erityisesti Marjaanalle!

helpotusta ei ole vielä tullut mutta viime yönä hön nukkui ekan kerran koko yön kokonaan heräämättä 19.30-06.30 ( levoton oli kyllä entisiin syöntiaikoihin) kaipa hän on ollut niin ""sippi"" että nyt uni maittoi....koska tänäänkin päivä meni entiseen nukuttomaan tapaansa.
saa nähdä kuinka yöt menevät jatkossa, luultavasti se oli vain yksi yö...

olen yrittänyt ottaa vinkeistänne vaarin ja olen ennestäänkin jo tehnyt niitä asioita mitä olette esittäneet mutta ei ole todellakaan helppoa, kun tämä on päässyt meillä jo niin pahaksi. Useat sanovat että se aika yleensä helpottaa, kun tulee ikää lisää.

Yhteistyössä