M
mietin vaan
Vieras
Lähipiirin lähes 60v mies asuu yksin, erosi vaimostaan ja ei ole tottunut tekemään kotitöitä. Nyt yksin asuessaan kaikki pitäisikin tehdä itse, mutta ei ole tehnyt tai opetellut. Asunto on kuin sikolätti, asuu kaiken paskan keskellä. Minä ja toinen sukulaisnainen ollaan käyty siivoamassa tän miehen luona satunnaisesti, vuorotellen. On siis tottunut nyt vissiin siihen, että joku muu siivoaa, hänen ei tarvitse. Kerran oli pidempi tauko, lähes kuukausi ja sen näköistäkin oli kun menin siivoamaan: lattiat hiekkaa, pölyä, roskia ym. täynnä, vessanpönttö paskaa reunoja myöten täynnä, sängyssä oksennusta, verta, lakanat hiestä ja muista eritteistä likaisena. Jääkaappi tyhjä mutta oli siellä yli pari viikkoa vanhoja ruokia homeessa, tiskiallas täynnä astioita ja roskis täynnä niin että roskia sitten heitelty myös tiskialtaaseen. Ym. mitä en kaikkea viitsi edes alkaa luetella. Mies käy töissä mutta ei välitä itsestään, ei käy missään ei kutsu ketään kylään jne. Olen tästä kaikesta sanonut miehelle, niin vastaus oli ylimalkainen mulkaisu ja "no, hyvin olen mahtunut asumaan täällä ja ei ole sotku häirinnyt." Ei siis tarvitse siivota, ei hänen eikä kuulemma tarvitse auttajiakaan. Mutta pitääkö meidän muiden nyt vaan hyväksyä, että asia on näin vai mitä tässä on tehtävissä?