Mitä tehdä, kun lähes kuusikymppinen mies ei välitä hygieniasta eikä asunnon siisteydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Lähipiirin lähes 60v mies asuu yksin, erosi vaimostaan ja ei ole tottunut tekemään kotitöitä. Nyt yksin asuessaan kaikki pitäisikin tehdä itse, mutta ei ole tehnyt tai opetellut. Asunto on kuin sikolätti, asuu kaiken paskan keskellä. Minä ja toinen sukulaisnainen ollaan käyty siivoamassa tän miehen luona satunnaisesti, vuorotellen. On siis tottunut nyt vissiin siihen, että joku muu siivoaa, hänen ei tarvitse. Kerran oli pidempi tauko, lähes kuukausi ja sen näköistäkin oli kun menin siivoamaan: lattiat hiekkaa, pölyä, roskia ym. täynnä, vessanpönttö paskaa reunoja myöten täynnä, sängyssä oksennusta, verta, lakanat hiestä ja muista eritteistä likaisena. Jääkaappi tyhjä mutta oli siellä yli pari viikkoa vanhoja ruokia homeessa, tiskiallas täynnä astioita ja roskis täynnä niin että roskia sitten heitelty myös tiskialtaaseen. Ym. mitä en kaikkea viitsi edes alkaa luetella. Mies käy töissä mutta ei välitä itsestään, ei käy missään ei kutsu ketään kylään jne. Olen tästä kaikesta sanonut miehelle, niin vastaus oli ylimalkainen mulkaisu ja "no, hyvin olen mahtunut asumaan täällä ja ei ole sotku häirinnyt." Ei siis tarvitse siivota, ei hänen eikä kuulemma tarvitse auttajiakaan. Mutta pitääkö meidän muiden nyt vaan hyväksyä, että asia on näin vai mitä tässä on tehtävissä?

Alkuperäinen kirjoittaja KyöpelinVuori;29214881:
Sängyssä oksennusta ja verta :O.

Kyllä. Näin on. Eikä tuo edes vielä pahimmasta päästä. Olen hänelle näyttänyt veriset ja oksennuslakanat niin ei välitä. Hyvin nukuttaa kuulemma niissäkin, eikä tiedä mistä ko. eritteet on tulleet. Itse tosin otin ja vein roskikseen ne lakanat. Ostin uudet tilalle.

Mies on masentunut. Erosta, yksinäisyydestä ja varmaan muustakin. Ei puhu kellekään. Ei tapaa ketään jos kukaan ei mene oma-aloitteisesti hänen luokseen. Ja kovin moni siellä ei käy. Masennukseen kuulunee tuo välinpitämättömyys. Ei vaan vissiin itse joko tajua tai välitä masennuksestaan. Alkoholiakin käyttää ihan liikaa.

No mä uhkaisin että joutuu sitten lääkäriin jos ei ala käydä edes pesulla. Sanoisin myös, että apuni loppuu siihen paikkaan, jos ei voi tehdä mitään itse.

No mä uhkaisin että joutuu sitten lääkäriin jos ei ala käydä edes pesulla. Sanoisin myös, että apuni loppuu siihen paikkaan, jos ei voi tehdä mitään itse.

Pesulla vissiin käy kun pyykkikorissa on likaisia vaatteita, joita olen pessyt hänen puolestaan. Mutta muuten ei välitä "mistään".

Minulle totesi ettei tarvitse apuani. Joten jos lopetan siellä käymisen, hänelle on ihan sama ja elää sitten sotkussa.

Pesulla vissiin käy kun pyykkikorissa on likaisia vaatteita, joita olen pessyt hänen puolestaan. Mutta muuten ei välitä "mistään".

Minulle totesi ettei tarvitse apuani. Joten jos lopetan siellä käymisen, hänelle on ihan sama ja elää sitten sotkussa.
Miksi hän siis ei saa elää siellä peikkona jos kerran tahtoo? Ei ketään voi auttaa väkisin. Kauhea vaiva vaan teille eikä ukko arvosta yhtään.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Uhkailuko auttaa masentunutta? Ei auta. Sano ap että olet huolissasi, ajattelin olisko muistisairaus mutta tuskinpa vaan kun käy työssäkin...paremminkin se masennus. Vaikea tilanne. Oliko miehellä varaa palkata joku siivoamaan aina välillä? Voisit myös opettaa hänet siivoamaan itse muttei se auta jos ei halua ja jaksa opetella...

Miksi hän siis ei saa elää siellä peikkona jos kerran tahtoo? Ei ketään voi auttaa väkisin. Kauhea vaiva vaan teille eikä ukko arvosta yhtään.

No saa toki. Mutta mietin vaan että voisinko auttaa häntä jotenkin, että saisi elämästään kiinni ja jos saisi apua tuohon masennukseen? Kyllä varmaan sinänsä arvostaa apua mutta ei välitä jos se loppuu sen takia että hänen pitäisi alkaa itse tekemään jotain. Kun ei halua/välitä/osaa tehdä mitään. Tekee ruokaa tai syö töissä mutta kodista ei välitä. En vaan voi antaa olla. :(

No saa toki. Mutta mietin vaan että voisinko auttaa häntä jotenkin, että saisi elämästään kiinni ja jos saisi apua tuohon masennukseen? Kyllä varmaan sinänsä arvostaa apua mutta ei välitä jos se loppuu sen takia että hänen pitäisi alkaa itse tekemään jotain. Kun ei halua/välitä/osaa tehdä mitään. Tekee ruokaa tai syö töissä mutta kodista ei välitä. En vaan voi antaa olla. :(

Olet kyllä tosi kiltti ihminen. :)

Uhkailuko auttaa masentunutta? Ei auta. Sano ap että olet huolissasi, ajattelin olisko muistisairaus mutta tuskinpa vaan kun käy työssäkin...paremminkin se masennus. Vaikea tilanne. Oliko miehellä varaa palkata joku siivoamaan aina välillä? Voisit myös opettaa hänet siivoamaan itse muttei se auta jos ei halua ja jaksa opetella...

Muistiin ei todennäköisesti liity vaan siihen että ei ole tottunut tekemään kotihommia, kun vaimo ne teki. Nyt sitten on tosiaan masentunutkin niin se taitaa olla suurin syy ettei välitä. Ei halua ostaa apua, sanoi ettei rahatkaan riitä (taitavat mennä alkoon suurin osa...). Miten opetan miestä siivoamaan? Luulisi, että osaa tarttua imuriin ja moppiin sekä vaihtaa lakanat itse. Ei se roskapussin vieminenkään niin vaikeaa ole. Ei muakaan ole kukaan opettanut, itse opettelin kun yksin asumaan muutin.

Mitähän hommasta tulee sitten, kun mies jää alle 5 vuoden päästä eläkkeelle... ei ole sitten edes töitä, jotka jotenkin rytmittävät elämää tai mitään tekemistä. Muuta kuin kotona oleminen, erakoituminen ja alkoholin ottaminen. Ei varmaan masennus itsestään parane eikä koti siivoudu. :(

Saattaisin kysyä mt-toimistosta tms. terveydenhuollon paikasta voisiko siellä joku käyd juttelemassa edes tai jotain siivousapua tms. järjestää...joku kodinhoitokurssi ois tarpeen mutta ei varmaan mies sinne lähtis.

Saattaisin kysyä mt-toimistosta tms. terveydenhuollon paikasta voisiko siellä joku käyd juttelemassa edes tai jotain siivousapua tms. järjestää...joku kodinhoitokurssi ois tarpeen mutta ei varmaan mies sinne lähtis.

Mietin itsekin mielenterveysneuvolaa ja työterveyshuoltoa mutta jotenkin vaikea toisen puolesta varata aikaa. Enkä tiedä onnistuuko edes. Suuttuu se mies ainakin, kun saa tietää kuka on tehnyt. Sitten ei tarvitse mennä enää kyllä siivoamaan eikä auttamaan.

Mun mielestä ei ole kyse siitä, etteikö osaisi siivota yms. vaan siitä ettei oikeasti välitä siitä missä kunnossa koti on. Toki voi olla sitäkin, että ajattelee ettei osaa mutta jos vaan alkais tehdä niin osaisi.

Mietin itsekin mielenterveysneuvolaa ja työterveyshuoltoa mutta jotenkin vaikea toisen puolesta varata aikaa. Enkä tiedä onnistuuko edes. Suuttuu se mies ainakin, kun saa tietää kuka on tehnyt. Sitten ei tarvitse mennä enää kyllä siivoamaan eikä auttamaan.

Mun mielestä ei ole kyse siitä, etteikö osaisi siivota yms. vaan siitä ettei oikeasti välitä siitä missä kunnossa koti on. Toki voi olla sitäkin, että ajattelee ettei osaa mutta jos vaan alkais tehdä niin osaisi.

Jos tuollainen toiminta onnistuisi ja mies siitä suuttuisi, yrittäisin selittää että syy siihen oli huoli miehen terveydestä.
Tuo käytös ei kuulosta miusta vain välinpitämättömyydeltä, epäilisin masennusta tms.

Huvittavaa kuinka naiset kokevat oikeudekseen ja jopa velvollisuudekseen ottaa holhoavan ja tuomitsevan asenteen ihan tuosta noin vaan. Ihan hirvittävä tarve päteä heti kun on tilaisuus kokea olevansa edes jonkun yläpuolella.

Minäkin pidän toki tietyllä tavalla säälittävänä jos aikuinen mies ei kykene tai viitsi huolehtia kotinsa siisteydestä tai hygieniastaan mutta minun puolestani jokainen saa elää juuri niinkuin haluaa jos on täysivaltainen aikuinen ihminen eikä minulla tai kellään muullakaan ole siihen mitään oikeutta sanoa mitään, holhota tai tuomita.

Masennusdiagnoosi ja passitus mielenterveyshoitoon tulee palstalta kuin apteekin hyllyltä. :laugh:

Kuinkakohan monta tässä maassa yksin asuvaa aikuista miestä saisi samat diagnoosit jos palstaämmät saisivat päättää?

Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä?;29215041:
Huvittavaa kuinka naiset kokevat oikeudekseen ja jopa velvollisuudekseen ottaa holhoavan ja tuomitsevan asenteen ihan tuosta noin vaan. Ihan hirvittävä tarve päteä heti kun on tilaisuus kokea olevansa edes jonkun yläpuolella.

Minäkin pidän toki tietyllä tavalla säälittävänä jos aikuinen mies ei kykene tai viitsi huolehtia kotinsa siisteydestä tai hygieniastaan mutta minun puolestani jokainen saa elää juuri niinkuin haluaa jos on täysivaltainen aikuinen ihminen eikä minulla tai kellään muullakaan ole siihen mitään oikeutta sanoa mitään, holhota tai tuomita.

Siis sun mielestä pitäisi vaan jättää ja unohtaa koko mies yksin?

Valitettavasti totuus on se, että jos mies ei arvosta sinunkaan apuasi, niin hän ei sitä sitten ota vastaan muualtakaan. Uhkailu ei todellakaan auta, vaan miehen pitäisi itse tajuta tilansa. Ja vaikka tällä tuo yksi arvosteleekin, niin kyllähän suomalainen mies masentuu ja alkoholisoituu hyvin herkästi eron sattuessa. Ja olen itsekin sitä mieltä, että taitaa tuo välipitämättömyys tosiaan johtua eron aiheuttamasta masennuksesta. Eli jos mies haluaa itsensä vaikka juoda hengiltä tai hukkua paskaan, eikä halua ottaa apua vastaan, niin se kuuluu hänen itsemääräämisoikeuteensa, vaikka se pahalta tuntuukin. Olette kilttejä, että pidätte hänestä huolta, mutta väkisin ette häntä saa mistään mitään välittämään, vaan hänen pitää ITSE sitä ensin haluta, ennen kun muutostakaan voi tapahtua.

Yhteistyössä