Mitä tehdä kun 4v ei tottele...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva

Vieras
Ulos lähdössä vaatteet valmiina ja ei ala pukemaan vaan menee leikkimään.Talutan pukemaan.Ei ala pukea vaan makaa veltona.Yritän auttaa alkuun,mutta ei ala pukemaan.Juoksee hakemaan lelua ja alkaa leikkimään.Talutan uudelleen pukemaan.Uhkaan ,että jää kotiin jos ei pue(en tietenkään jättäisi tietää sen).
Kuopus huutaa kuumuuttaan ja lopulta joudun pukemaan velton 4v.
Että päästään lähteemään............Miksei tottele lainkaan.Kehumme aina kuinka taitavasti ja hienosti pukee kun pukee.
Sanotaan ,että kissa kiitoksella elää,mutta tämä lapsi ei ....

Lähes kaikissa asioissa sama meno.Miksei tottele ja milla saa tottelemaan.Menee ihan kuuroille korville kaikki............musta tuntuu ,etten osaa tätä kasvatusta yhtään.Joskus vielä luulin osaavani.Miten saisi pelin vihellettyä poikki nyt kun toi on vasta 4v.

Voi, NIIN tuttua touhua.
Meillä mä hyvin dramaattisesti alan kailottamaan että laitan miinuksen jääkaapin oveen,,se toimii :) Hyvästä käytöksestä saa plussaa ja tosi hyvästä käytöksestä saa ISON plussan :D
Sit vieraille tottakai sanon että huomioi niitä plussia ja miinuksia ja antavat kommenttia lapselle sen mukaan.
Mutta kyllä toi poika pakahtuu ylpydestä kun vieraat päivittelevät plussien määrää :)

meil toimii kolmevuotiaalla joulupukilla muistuttaminen. selaa nimittäin leluleehteä koko ajan.

toi pukeminen on niiin raivostuttavaa kun ei sujuu, kerran otin lapsen kengät ja vaatteet kainaloon ja lapsi karjui ja käveli perässä alkkareissa hissiin ja alas ja puin vasta alhaalla. kerrostalossa asutaaan.

Ei lapsi tottele, kun tietää, että uhkaat asialla, joka ei koskaa toteudu. Jos nassikka ei pue, ilmotat, että ja nyt puetaan ja puet hänet.

Meillä nelivuotiaan kanssa toimii sellanen, että nakkaan vaatteet eteiseen, ilmotan, että vaatteet niskaan ja heti. Eteisin välioven laitan kiinni, jotta muksu ei kovin alottas esiintymistä ja huomionhakua. Jos ei ala pukemaan, puen hänet itse. Jos alkaa, kehun ja kiitän.

Lapsi ei mun kokemuksen mukaan tottele, jos saa mahdollisuuden olla tottelematta. Karsi se mahdollisuus, niin onnistuu. Kehu tekee ihmeitä. Joskus kun antaa 2 vaihtoehtoa, niin lapsi kokee saavansa valita ja tottelee. Vaihtoehtoja voi säätää niin, että tietää, kumman lapsi valitsee.

Yhteistyössä