Mitä tehdä kun 2,5v kiusaa koko ajan pikkusiskoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
sisko 1v ja ei anna tehdä yhtään mitään, tönii, tuuppii, repii tavarat käsistä, läpsii, heittää tavaroilla. Isompi saa todella paljon huomiota kummaltakin vanhemmalta ja mitään ongelmia ei ollut ennen kuin kesän jälkeen. Pikkusisko huutaa kuin syötävä suunnilleen jo veljen nähdessään! Olen ihan poikki ja masentunut tilanteesta. Kaikki meni niin älyttömän hyvin ja nyt elämä on yhtä huutamista ja jäähyä mistä ei ole mitään apua. apua kaipaan nyt!

samassa iässä kun toinen alkaa liikkua ja osallistua alkoi meilläkin se tappelu. eka vuosi ok.
meillä sitä samaa että isompi määräilee ja tiuskii edelleen. tappelua ei niin paljon enää. väsyttää kyllä.
en tiedä kun aina sanotaan, että huomiota isommalle, mutta rajansa se on vanhempienkin ajalla ja jaksamisella. pitää ne kotityötkin tehdä ja montako vuotta sille isommalle pitää antaa yksilöllistä huomiota.
en osaa siis auttaa. ihan sama ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
laitat isomman arestiin, kun tekee tommosta. tönit kerran takas, sekin voi auttaa. voimia.

Älä vaan tee tätä. Silloin vaipuu samalle tasolle kuin lapsi ja osoittaa, että sellainen käytös on hyväksyttävää.

Oletko kokeillut keksiä jotain yhteistä leikkiä lapsille tai siis oikeastaan koko perheelle? Isoveli voisi siitä tajuta, että pikkusisko onkin ihan kiva tyyppi, kun siitä saa seuraa.

vai vaipuu sitä lapsen tasolle...jotkut lapset ei vain muuten tajua, että sattuu, jos itelle ei koskaan niin käy. kokemusta on. lasta ei siis tartte satuttaa, tönii vain takas, ni sekin on jo tarpeeksi inhottavaa.

Kysyisin tällaistä, Onko esikoinen joutunut jossakin (esim. tarhassa) kohtaamaan itse kertomaasi kiusaa? Lapsilla on taipumus kostaa ja kierrättää saamansa kiusa pienemmillä. Olen huomannut omasta lapsestani tällaisen käytöksen tarttuvan. Jos tiedät paikan, missä esikoista kohdellaan näin, on syytä välttää tätä paikkaa hetken ja tällaiset tavat saattavat unohtua.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Kysyisin tällaistä, Onko esikoinen joutunut jossakin (esim. tarhassa) kohtaamaan itse kertomaasi kiusaa? Lapsilla on taipumus kostaa ja kierrättää saamansa kiusa pienemmillä. Olen huomannut omasta lapsestani tällaisen käytöksen tarttuvan. Jos tiedät paikan, missä esikoista kohdellaan näin, on syytä välttää tätä paikkaa hetken ja tällaiset tavat saattavat unohtua.

Ei ollut vielä päiväkodissa kun tämä alkoi. Meillä lapsilla ikäeroa 1v5kk ja kaikki alkoi juuri silloin kun pienempi alkoi nousemaan pystyyn ja liikkumaan. Siihen asti kaikki meni todella hyvin. Poika kyllä tietää, että siskoon sattuu ja käy halaamassa, pyytää anteeksi, mutta seuraavassa sekunnissa työntää toisen taas kumoon. ollaan samoja leikkejä leikitty, oltu paljon ulkona, mutta aina kun sisko tulee samaan leikkiin niin se kiljuminen alkaa ja tuuppiminen. En jaksa!

niin ja olen erityisen huolestunut siksi, koska oma isoveljeni on tehnyt minulle ihan samaa. Meillä ikäero 1v8kk ja isoveljeni oli ihan mahdottoman mustasukkainen ja se on jatkunut läpi elämän. Nyt huolestuttaa, kun toivoin aina, että omilla lapsilla synkkaisi tosi hyvin.

Varmasti rauhoittuu siitä. Omaa lastani töni ja tuuppi lapseni serkkupoika. Olin tosi ahdistunut, mutta se meni ohi puolen vuoden jälkeen kun pahin uhma meni ohi. Nykyään on rauhallinen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
laitat isomman arestiin, kun tekee tommosta. tönit kerran takas, sekin voi auttaa. voimia.

Älä vaan tee tätä. Silloin vaipuu samalle tasolle kuin lapsi ja osoittaa, että sellainen käytös on hyväksyttävää.

Oletko kokeillut keksiä jotain yhteistä leikkiä lapsille tai siis oikeastaan koko perheelle? Isoveli voisi siitä tajuta, että pikkusisko onkin ihan kiva tyyppi, kun siitä saa seuraa.

En ole mennyt samalle tasolle, mutta kerran kyllä läpsäytin poikaa kun heitti painavalla tavaralla pikkusiskoa :( olen erittäin pettynyt itseeni, koska en koskaan uskonut tekeväni moista. Hermot on ollut hiukan kireällä viime aikoina.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin ja olen erityisen huolestunut siksi, koska oma isoveljeni on tehnyt minulle ihan samaa. Meillä ikäero 1v8kk ja isoveljeni oli ihan mahdottoman mustasukkainen ja se on jatkunut läpi elämän. Nyt huolestuttaa, kun toivoin aina, että omilla lapsilla synkkaisi tosi hyvin.

Vanhemmat yleensä liittävät omia lapsuuden kokemuksiaan ja tunteitaan omiin lapsiinsa. Tämä on ihan normaalia! Tilanne voi olla silti aivan toinen omien lastesi kanssa. Esikoisesi on pieni ja kovassa uhmaiässä ja siksi käyttäytyy noin, tilanne voi muuttua. Ymmärrän silti, että sinua huolestuttaa koska sinulla on omakohtaisia kokemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

En ole mennyt samalle tasolle, mutta kerran kyllä läpsäytin poikaa kun heitti painavalla tavaralla pikkusiskoa :( olen erittäin pettynyt itseeni, koska en koskaan uskonut tekeväni moista. Hermot on ollut hiukan kireällä viime aikoina.

On aivan eri asia ajattelematta läpsäyttää kuin ihan harkitusti tehdä jotain lapsellista.

Meillä ihan sama juttu. Ikäeroa reilu vuosi ja 2v suoranaisesti rääkkää 1v. Välillä hermot on tosiaan kireällä, mutta täytyy ymmärtää. 2v on tosi pieni vielä.

Yhteistyössä