Mitä tehdä? Kohta 6v.poika yökastelee!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja emännyys:
Mä taidan nyt toivottaa hyvät yöt, alkaa vaan niin harmittamaan ku joka paikassa väännetään yökastelu heti vanhempien ja kotiolojen huonoudeksi.

tulihan se sieltä. Mun mielestä kaikki pitää kertoa jos kysytään??

Meillä tuonikäinen kasteli myös kausittain ja lopulta selvisi, että hän pelkäsi yöllä pimeää, eikä uskaltanut mennä huoneestaan vessaan. Laitoimme yövalon pojan huoneeseen ja käytävälle, sen jälkeen ongelmat katosivat.

Alkuperäinen kirjoittaja emännyys:
Mä taidan nyt toivottaa hyvät yöt, alkaa vaan niin harmittamaan ku joka paikassa väännetään yökastelu heti vanhempien ja kotiolojen huonoudeksi.

En vääntänyt, vaan kysyin. Itse olin yökaastelija ja kärsin siitä kovasti. Pyrin olemaan äitiä miellyttävä lapsi, pärjääjä. Isä oli paljon poissa. Omalla kohdallani ainakin osaksi liittyi kotiasioihin. Tuttuni poika oli myös isoksi asti yökastelija. Heillä oli alkoholismia ja riitaa perheessä. SIksi kysyin, koska psyykkiset tekijät voivat olla yksi osatekijä yökastelussa - sinua syyllistämättä. Jos syyllistyt, sille on mitään mahda.

Yökastelua esiintyy 40 %:lla kolmivuotiaista, 10 %:lla kuusivuotiaista ja 3 %:lla 12-vuotiaista. Yökastelun syytä ei tarkkaan tiedetä. Syynä voi olla se, että lapsi nukkuu sikeästi eikä herää virtsarakosta tuleviin signaaleihin. Toisaalta yökastelijoilla on kuvattu vedenerityksen säätelyyn liittyvää kehitysviivettä. Taipumus yökasteluun on periytyvää, toinen lapsen vanhemmista on usein ollut yökastelija pienenä.

.... jatkuu
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00134&p_haku=y%F6kastelu

Yhteistyössä