Mitä tehdä? Äiti tyrannoi taas..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Isoäitini on samanlainen tyyppi kuin ap:n äiti. Olen huomannut, etä ei ole muita tapoja, kuin määrittää rajansa itse ja tiukasti sittenkin. Otteesta pääsee irti, kun kovettaa itsensä siinä kohtaa, kun toinen kokeilee suuttumusta ja haukkuja, itkua, kiristämistä ja marttyyrinasennetta - tai mairittelua. Tottakai narsisti yrittää kaikkea peräkanaa, jos huomaa, että ote on lipsumassa.

Lähtekää te hyvillä mielin lomalle, pitäkää puhelin kiinni ja unohtakaa kaikki ikävä. Jos tekee mieli kuulla lapsen kuulumisia, sopikaa vaikka soittoaika, jolloin otatte yhteyttä/lapsenne ja anoppi voi ottaa yhteyttä teihin. Muuten luuri kiinni, ettei kukaan pääse soittamaan syyllistäviä puheluita kesken loman.

Alkuperäinen kirjoittaja Kinsella:
Olen käynyt vuoden äitini takia terapiassa, mutta vaikeaksi osoittautuu silti suhde häneen kun sitten on aina mummut yms. soittelemassa ja neuvoja jakelemassa.

Älä välitä muista. Äitisi osaa kyllä manipuloida mummut ja muun suvun leikkiinsä mukaan. Pääasia, että sinä tunnistat ongelman. En nyt neuvoisi välejäkään katkomaan, mutta kerää voimasi ajatella omilla aivoillasi. Siinähän sinulla meneekin jo hienosti! Ja kyllä, äitisi tulee vielä tekemään kaikki temput kun kuulee että lapsesi meneekin anoppilaan. Älä syyllistä itseäsi! Muista pitää oma pääsi. Sinä olet nyt äiti ja ajattelet oman lapsesi parasta.

Terapeuttini mielestä pitäisi pitää yhetydenotot minimissä eikä kertoa kaikista suunnitelmista yms. kun vasta jälkeenpäin. Mutta siitähän se äiti aina suuttuu kun saa kuulla kaikesta viimeisenä. Tiedän, että vielä liikaakin mietin mitä mieltä äitini on ja hänen mielipiteet saa aina miettimään, että olikohan oma päätökseni hyvä vai ei.. Aina alan epäröimään.
En tiedä, onko äitini uskaltanut vastata anopilleni jos se on sille soittanut. Saattaa olla sitten pelkuri ja jättää vastamatta.

Lapsi anopille, ja reissuun rentoutumaan. Jos alat perua, niin äitisi saa vain tahtonsa läpi jota ilmeisesti odottaa. Et ole äidillesi asiassa mitään selityksen velkaa, olette asiat sopineet appivanhempienne kanssa. Näin ollen ei äitiin asiasta edes tarvitse olla yhteyksissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen käynyt vuoden äitini takia terapiassa, mutta vaikeaksi osoittautuu silti suhde häneen kun sitten on aina mummut yms. soittelemassa ja neuvoja jakelemassa.

Älä välitä muista. Äitisi osaa kyllä manipuloida mummut ja muun suvun leikkiinsä mukaan. Pääasia, että sinä tunnistat ongelman. En nyt neuvoisi välejäkään katkomaan, mutta kerää voimasi ajatella omilla aivoillasi. Siinähän sinulla meneekin jo hienosti! Ja kyllä, äitisi tulee vielä tekemään kaikki temput kun kuulee että lapsesi meneekin anoppilaan. Älä syyllistä itseäsi! Muista pitää oma pääsi. Sinä olet nyt äiti ja ajattelet oman lapsesi parasta.

Narsismihan syntyy varhaislapsuuden vuorovaikutusongelmista, siitä ettei hoitaja täytä pienen lapsen tarpeita. Oliko äitisi kasvatusvastuu mummollasi, ehkä hänkin on narsisti?

Se minua eniten ärsyttää että minun pitäisi kasvattaa lapseni täysin samalla lailla kuin äitini on kasvattanut omat lapsensa. Joskus oikein on iloinen jos lapseni vahingossa kutsuu häntä äidiksi. Ihan kuin kuvittelee hänet omaksi lapsekseen.

Onko mahdollista katkaista välit äitiin täysin?

Teillä on oma perheenne ja lapsenne ja te päätätte itse mitä teette ja kenelle annatte lapsen hoitoon. Jos omaa lapsuuttasi ajattelee niin en kyllä tuollaiselle mummolle lasta antaisi mielelläni hetkeksikään. :/

Sinulla vaikuttaa kuitenkin olevan hyvät appivanhemmat joten nauttikaa heistä ja tätä kautta saattee lapsellekin ne rakkaat ja tärkeät isovenhemmat. Älä anna äitisi tulla tuon suhteen väliin. Te lähdette hyvinansaitulle lomallenne ja lapsi jää anoppilaan hoitoon, ei todellakaan ole syytä pilata tuollaista mahdollisuutta miettimällä mitä mieltä äitisi siitä on. olet varmaan jo huomannut ettet kuitenkaan pysty mitenkään täyttämään äitisi odotuksia vaikka kuinka yrittäisit.

Terapeuttini mielestä pitäisi pitää yhetydenotot minimissä eikä kertoa kaikista suunnitelmista yms. kun vasta jälkeenpäin. Mutta siitähän se äiti aina suuttuu kun saa kuulla kaikesta viimeisenä. Tiedän, että vielä liikaakin mietin mitä mieltä äitini on ja hänen mielipiteet saa aina miettimään, että olikohan oma päätökseni hyvä vai ei.. Aina alan epäröimään.
En tiedä, onko äitini uskaltanut vastata anopilleni jos se on sille soittanut. Saattaa olla sitten pelkuri ja jättää vastamatta.

älä hyvä ihminen päästä anoppiasi äitisi vaikutuspiiriin. Itsekin olen joutunut tiukasti estämään narsku-isäni yhteydenpidon appivanhempiini. Narsku osaa keittää melkoisen sopan ja saattaa jopa tahallaan tulehduttaa sinun ja appivanhempien välit esim. väittämällä että sinä olet sanonut anopista jotain pahaa tms. Jos anoppi ei tiedä äitisi narskuudesta mitään niin äitisi kyllä pyörittää anoppia 6-0 ja saa manipuloitua tämän.

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Lapsi anopille, ja reissuun rentoutumaan. Jos alat perua, niin äitisi saa vain tahtonsa läpi jota ilmeisesti odottaa. Et ole äidillesi asiassa mitään selityksen velkaa, olette asiat sopineet appivanhempienne kanssa. Näin ollen ei äitiin asiasta edes tarvitse olla yhteyksissä.

Juurikin näin. Jos annat periksi äitisi vaatimuksille, ja viet lapsen hänelle hoitoon loman ajaksi/perut reissun, hän saa taas tiukemman otteen sinusta ja tilanne pahenee. Narsistin ote läheisistä pysyy kurissa vain, jos hänelle asettaa tiukat rajat ja pitää niistä kiinni.

Vie anopille hyvillä mielin ja rentoudu lomalla itse :)

Äitisi ei ole välttämättä narsisti vaan autoritaarinen persoonallisuus kuin myös minun anoppini :/ Tällaisen ihmisen kasvatustyyli on kuvaamasi saamasi kasvatus.
Katkaise itse napanuorasi lopullisesti ja tee omat päätökset omista asioistasi niin kuin sinusta ja miehestäsi tuntuu hyvälle. Äitisi ei tarvitse joka asiaan koittaa puuttua ja kontrolloida teidän tekemisiä typerällä käytöksellään.

Mun äiti on ihan samanlainen! Paitsi lapsuudesta en muista että mitä silloin oli se käytös vaan nyt kun minä viimeisenä olen pois kotoa lähtenyt, niin tuo käytös on pahentunut koko ajan. Ja itse asiassa muutamaan viikkon en ole ollut äitiini väleissä edellisen konfliktin jälkeen ja täytyy sanoa,että on kyllä helpottava tunne kun saa olla miten päin haluaa ja laittaa kotia ihan niinkuin itse haluaa etikä tarvi miettiä mitä mieltä äiti on ja tuleeko se taas arvostelemaan ja muuttamaan kaiken.
Nyt tässä muutaman viikon ajan oon ehtiny miettiä mitä kaikkee mä tyhmä oon antanu sen tehdä ja päättää ja terrorisoida ja toivon ettei enää sitä samaa koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Narsismihan syntyy varhaislapsuuden vuorovaikutusongelmista, siitä ettei hoitaja täytä pienen lapsen tarpeita. Oliko äitisi kasvatusvastuu mummollasi, ehkä hänkin on narsisti?

Äitini on aina kertonut miten rankkaa hänellä on lapsuudessaan ollut ja että hän ei ole koskaan kelvannut vanhemmileen miten pikkusiskonsa jolle onkin kateellinen. Äiti on myös kateellinen monille, monesti myös omille lapsilleen jos he ovat saaneet jotain mitä hän ei ole saanut koko elämänsä aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Onko mahdollista katkaista välit äitiin täysin?

Teillä on oma perheenne ja lapsenne ja te päätätte itse mitä teette ja kenelle annatte lapsen hoitoon. Jos omaa lapsuuttasi ajattelee niin en kyllä tuollaiselle mummolle lasta antaisi mielelläni hetkeksikään. :/

Sinulla vaikuttaa kuitenkin olevan hyvät appivanhemmat joten nauttikaa heistä ja tätä kautta saattee lapsellekin ne rakkaat ja tärkeät isovenhemmat. Älä anna äitisi tulla tuon suhteen väliin. Te lähdette hyvinansaitulle lomallenne ja lapsi jää anoppilaan hoitoon, ei todellakaan ole syytä pilata tuollaista mahdollisuutta miettimällä mitä mieltä äitisi siitä on. olet varmaan jo huomannut ettet kuitenkaan pysty mitenkään täyttämään äitisi odotuksia vaikka kuinka yrittäisit.

Samaa meinasin itsekkin kirjoittaa. Ei kenenkään kiintymys, ja auttaminen voi olla siitä kiinni että tehdään kuin hän sanoo. Ja ennenpitkää se äiti pääsee vaikuttamaan lapseenkin, jos ovat paljon tekemisissä.

Se minua eniten ärsyttää että minun pitäisi kasvattaa lapseni täysin samalla lailla kuin äitini on kasvattanut omat lapsensa. Joskus oikein on iloinen jos lapseni vahingossa kutsuu häntä äidiksi. Ihan kuin kuvittelee hänet omaksi lapsekseen.

Meilläkin on tuota ollut! :o :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja narsistin lapsi:
ihan ystävän ja "kollegan" neuvona, katkaise nyt äkkiä kaikki riippuvaisuussuhteesi äitiin ja nopeasti. Narsistin kanssa voi tulla toimeen vain silloin kun narsistilla ei ole mitään "hirttolassoa" kaulasi ympärillä jonka narua hän voi halutessaan kiristää ja löysätä mielialojen mukaan. Riippuvuussuhteita ovat mm. seuraavat asiat
-lastenhoitoapu
-rahallinen apu
-esim. auton käyttö (lainaat äitisi autoa tms)
-kalliiden lahjojen vastaanotto
-palvelusten vastaanotto (siivous, marjojen saaminen jne).

Normaalissa perheessä nämä ovat toki pyyteetöntä avunantoa mutta narsistin perheessä ei. Narsisti kiristää, uhkailee ja manipuloi ihan kaikella millä pystyy. Oma narsisti-isäni on kerännyt viimeisen 20 vuoden aikana eräänlaisen "velkakirjan" kaikesta mitä on minulle ostanut. Velkakirjassa on mm. häälahja, valmistumislahja, joululahjat ja isän ostama nahkatakki vuodelta -99. Kaikista siis hinta ja hankinta-aika listattuna ja tällä lahjalistalla nyt sitten kiristää. Ja kiristää myös perinnöllä ja ties millä.

Narsistin temppuiluihin ja kiukutteluihin ei pidä lähteä mukaan vaan kylmästi sanoa että "minä päätän tämän asian ja teen nyt näin - PISTE". Äitisi on juuri tyypillinen narsisti joka nostaa sodan kun ei saa tahtoaan läpi.

Sinuna varoisin jättämästä lastasi kovin pitkäksi aikaa äitisi kanssa ilman valvontaa. Kai tiedät että narsistilla on taipumus manipuloida lapsia itsensä puolelleen ja esim. haukkua lapsen äitiä, udella lapsen perheen intiimejä asioita ja korottaa itsensä lapsen silmissä jumalaksi?

Itse en valitettavasti voi antaa lasteni olla missään tekemisissä narsisti-isäni kanssa, sillä kaiken kieroilun ja manipuloinnin lisäksi mukana on voimakas ja raaka väkivalta mitä isäni on käyttänyt minuun koko lapsuuteni ja ajoittain myös aikuisiällä. Tämä väkivalta kohdistuu myös lapsiin. Olethan varovainen ettet sinä anna narsistin myrkyttää herkän lapsesi mieltä.
VOimia!

Laatuneuvoja! Näihin kannatta uskoa.

Annan sellaisen neuvon, että huolehdi sinä välit äitiisi ja älä laita vaikka anoppia välikädeksi soittelemaan asioista. Se ei ole hänen velvollisuutensa ollenkaan, vaan sinun, koska olet iältäsi aikuinen. Sinun pitää päättää ja asettaa rajat, ei kenekään muun.

Ja isää voit nähdä muuallakin kuin äitisi luona.

Mulla on ihan samanlainen äiti kuin ap:lla. Psykologit, joilla perheemme jäsenistä pari on käynyt, ovat todenneet äitini narsistiksi ja sitähän se on. Psykologin neuvo oli pitää etäisyyttä ja sitä olen yrittänyt. Mulla on kuitenkin vastaavia kiltin tytön piirteitä kuin ap:lla eli alan kaikkia tekemisiämme kertomaan kuitenkin äidilleni, koska pelkään, että se suuttuu muuten. Tästä tulis vaikka kuinka pitkä tarina. Elämä narsistin lapsena ei ole tosiaankaan helppoa. Tarkastelen kokoajan itseäni, ettei vaan itsessäni ala ilmenemään äitini piirteitä. Joku psykologi tai vertaistuki tekisi kyllä hyvää. Jaksamista AP:lle ja mulavaa matkaa :) Kiva, että sullakin on noin hyvät appivanhemmat!

Mulla on ihan samanlainen äiti kuin ap:lla. Psykologit, joilla perheemme jäsenistä pari on käynyt, ovat todenneet äitini narsistiksi ja sitähän se on. Psykologin neuvo oli pitää etäisyyttä ja sitä olen yrittänyt. Mulla on kuitenkin vastaavia kiltin tytön piirteitä kuin ap:lla eli alan kaikkia tekemisiämme kertomaan kuitenkin äidilleni, koska pelkään, että se suuttuu muuten. Tästä tulis vaikka kuinka pitkä tarina. Elämä narsistin lapsena ei ole tosiaankaan helppoa. Tarkastelen kokoajan itseäni, ettei vaan itsessäni ala ilmenemään äitini piirteitä. Joku psykologi tai vertaistuki tekisi kyllä hyvää. Jaksamista AP:lle ja mulavaa matkaa :) Kiva, että sullakin on noin hyvät appivanhemmat!

Anoppi halusi itse soittaa, se oli hänen ideansa. Hän halusi itse selvittää missä on vika.

kai sentään varoitit anoppia että äitisi ei ole ns. tavallinen ihminen? Tavallisen ihmisen kanssa voi neuvotella, sopia ja kertoa mielipiteitään, mutta narsistin kanssa ei todellakaan voi!

Yhteistyössä