Mitä tehdä 2-vuotiaalle yöheräilijälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
2-vuotias herää joka ikinen yö ja pyytää pissalle ja sen jälkeen äidin ja isin sänkyyn. Omaa sänkyä jos tarjoaa, alkaa hysteerinen itku. Nukkuu samassa huoneessa siskonsa kanssa (muuta vaihtoehtoa ei ole), joten en voi kantaa väkisin takaisin omaan sänkyyn, ettei toinenkin lapsi herää. Meidän sänky on mitoitettu kahdelle hengelle ja unissaan kääntyilevä ja potkiva 2-vuotias häiritsee meidän unia tosi paljon. Eilenkin heräsi ekan kerran silloin kun me vielä valvoimme. Nukahti meidän sänkyyn ja siitä kannettiin takaisin omaan sänkyyn, kun mentiin itse nukkumaan. Siitä huolimatta heräsi taas aamuyöllä ja tunki meidän väliin.

Nyt hyviä vinkkejä, et miten tästä tilanteesta päästään eroon? Tätä tapahtuu lähes joka yö ja on jatkunut siitä asti kun lapsi loppukesästä meni päiväkotiin. Eli liittyy varmaan osittain siihen isoon elämänmuutokseen, mutta tätä on nyt jatkunut jo monta kuukautta ja mä en jaksa kohta enää. Töissä väsyttää huonojen öiden jälkeen ja muutenkin koko ajan.

Otan osaa, mutta auttaa en pysty...aika opettaa...meillä 4 lasta...2 lapsistamme on olleet aina hyviä nukkuun. Vauvasta asti. 2 lapsistamme ovat yökukkujia. Nyt toinen yökukkujamme poika 6v. on alkanut eskarin alettua VIHDOINKIN NUKKUMAAN yöllä, eikä kömmi enää äiten ja isän viereen. (Onneksi, koska siellä on öisin tyttö 1v.3kk) Kyllä se aikanaan lapsi oppii...

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Otan osaa, mutta auttaa en pysty...aika opettaa...meillä 4 lasta...2 lapsistamme on olleet aina hyviä nukkuun. Vauvasta asti. 2 lapsistamme ovat yökukkujia. Nyt toinen yökukkujamme poika 6v. on alkanut eskarin alettua VIHDOINKIN NUKKUMAAN yöllä, eikä kömmi enää äiten ja isän viereen. (Onneksi, koska siellä on öisin tyttö 1v.3kk) Kyllä se aikanaan lapsi oppii...

Meilläkin esikoinen on aina nukkunut paremmin. Hyvin satunnaisesti herää öisin, mut normaalisti ei. Ikävä mennä töihin mustat pussit silmien alla. Monen kotivuoden jälkeen on pitänyt muutenkin kysyä kaikki asiat miljoona kertaa, kun on jo unohtunut sillä aikaa kun olin pois. Väsyneenä niitä saa kysyä monta kertaa uudestaan kun ei vaan mene jakeluun. Onneksi työkaverit on kärsivällisesti neuvoneet mua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meilläkin esikoinen on aina nukkunut paremmin. Hyvin satunnaisesti herää öisin, mut normaalisti ei. Ikävä mennä töihin mustat pussit silmien alla. Monen kotivuoden jälkeen on pitänyt muutenkin kysyä kaikki asiat miljoona kertaa, kun on jo unohtunut sillä aikaa kun olin pois. Väsyneenä niitä saa kysyä monta kertaa uudestaan kun ei vaan mene jakeluun. Onneksi työkaverit on kärsivällisesti neuvoneet mua.

Meillä tyttö 2 ja puol vuotta ja neuvoja yöheräämiseen en osaa antaa.. Meillä herätään monta kertaa yössä ei tule väliin, mutta muuten itkee, raivoaa, uhmaa, muuten vaan höpöttää, käy pissalla, peitto on huonosti...lista on loputon heräämisen syihin. Välillä saattaa valvoa toista tuntiakin yöllä välillä raivoten ja välillä muuten vaan lauleskelee.. huoh, välillä oon ollu niin väsyny ku töihin aamulla menen että tuntuu kuin olisi omissa maailmoissaan koko ajan.. -aina väsyttää- Monesti on öitä että nukun vain muutaman tunnin yössä ja senkin pätkittäin.. Viikonloppuina yritän sitten ottaa univelkaa kiinni edes vähän kun mies aamulla nousee ja minä nukun..niin pitkään kuin osaan, kyllä mies siis viikollakin nousee öisin, mutta minä herään lapsen ääniin vaan aina...

Halaus sinulle muuta neuvoa en osaa antaa kuin että uskon vakaasti että lapseni oppii vielä joskus nukkumaan kunnolla ja lapsuus on niin lyhyt aika.. kyllä sinunkin lapsesi oppii vielä.

Niin ja meillä on kaks vanhempaakin joiden kanssa tätä ongelmaa ei ole koskaan ollut. Tää nuorin on ollut vauvasta lähtien äärimmäisen huono nukkumaan.

Poitsu (kohta 4v) herää lähestulkoon joka ikinen yö kolmen maissa yöllä ja huutaa meikäläisen viereensä nukkumaan..tuntuu että vieläkin elettäis sitä "vauva-aikaa"..HUOH! Mustat rinkulat silmien alle on taattua. Ja vaikka hän nukkuisikin vieressäkin niin aina herää tuolloin kolmen maissa itkemään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä tyttö 2 ja puol vuotta ja neuvoja yöheräämiseen en osaa antaa.. Meillä herätään monta kertaa yössä ei tule väliin, mutta muuten itkee, raivoaa, uhmaa, muuten vaan höpöttää, käy pissalla, peitto on huonosti...lista on loputon heräämisen syihin. Välillä saattaa valvoa toista tuntiakin yöllä välillä raivoten ja välillä muuten vaan lauleskelee.. huoh, välillä oon ollu niin väsyny ku töihin aamulla menen että tuntuu kuin olisi omissa maailmoissaan koko ajan.. -aina väsyttää- Monesti on öitä että nukun vain muutaman tunnin yössä ja senkin pätkittäin.. Viikonloppuina yritän sitten ottaa univelkaa kiinni edes vähän kun mies aamulla nousee ja minä nukun..niin pitkään kuin osaan, kyllä mies siis viikollakin nousee öisin, mutta minä herään lapsen ääniin vaan aina...

Halaus sinulle muuta neuvoa en osaa antaa kuin että uskon vakaasti että lapseni oppii vielä joskus nukkumaan kunnolla ja lapsuus on niin lyhyt aika.. kyllä sinunkin lapsesi oppii vielä.

Niin ja meillä on kaks vanhempaakin joiden kanssa tätä ongelmaa ei ole koskaan ollut. Tää nuorin on ollut vauvasta lähtien äärimmäisen huono nukkumaan.

:hug: sullekin. Meillä ei sentään (tällä hetkellä) nää valvomiset kestä pitkään kerrallaan. Lapsi siis nukahtaa, kun pääsee meidän sänkyyn. Sen jälkeen hän yleensä nukkuu, mut mä heräilen vähän väliä, kun potkii unissaan, on kuuma ja muutenkin tukala olla. Olenpa joskus kerännyt tavarani ja häipynyt sohvalle kesken yön. Ei sekään hyvä vaihtehto ole, kun sohvalla ei ole hyvä nukkua. On käynyt jo sekin mielessä, et pitäsikö lapsen sänky siirtää meidän makkariin, mut pelkään, et sitten esikoiselle tulee paha mieli ja hänkin alkaa vaatia päästä nukkumaan meidän kanssa. Miten sitten sanon 3-vuotiaalle, että hänen pitää nukkua omassa huoneessaan, mut 2-vuotias pääsee meidän kanssa... Jos olis mahdollisuus laittaa pienempi omaan huoneeseen, niin kantaisin öisin niin monta kertaa takaisin, että lopulta oppis pysymään sängyssä. Nyt jo pelkästä yrityksestä seuraa hysteerinen huuto, enkä voi väkisin kantaa huutavaa lasta huoneeseen, missä toinen lapsi nukkuu.

Onpa "kiva" kuulla että muillakin on samaa ongelmaa. Meillä erona se, että noita vajaa 2-vuotiaita viereen tunkijoita on 2, joten itse ei todellakaan saa nukuttua kun kumpikin pyörii ja potkii vieressä. Omaan sänkyyn palautusta ollaan kokeiltu, mutta siitä alkaa hirveä huutotappelu ja jos sattuvatkin nukahtamaan vielä omaan sänkyyn niin parin tunnin päästä sieltä tullaan taas takaisin. Meillä tämä alkoi myös kun itse palasin työelämään.

Nyt on uusi vauva tulossa maaliskuussa ja kyllä hirvittää, että mitä tästä oikein tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt myös:
Onpa "kiva" kuulla että muillakin on samaa ongelmaa. Meillä erona se, että noita vajaa 2-vuotiaita viereen tunkijoita on 2, joten itse ei todellakaan saa nukuttua kun kumpikin pyörii ja potkii vieressä. Omaan sänkyyn palautusta ollaan kokeiltu, mutta siitä alkaa hirveä huutotappelu ja jos sattuvatkin nukahtamaan vielä omaan sänkyyn niin parin tunnin päästä sieltä tullaan taas takaisin. Meillä tämä alkoi myös kun itse palasin työelämään.

Nyt on uusi vauva tulossa maaliskuussa ja kyllä hirvittää, että mitä tästä oikein tulee...

Eli sulla on parivuotiaat kaksoset, jotka heräilee joka yö ja kohta vielä vauva heräämässä öisin syömään? Apua, toivottavasti saat isommat jollain konstilla nukkumaan vähän paremmin sitä ennen. Muuten et saa nukkua enää yhtään jatkossa. Ei ne kuitenkaan yhtä aikaa herää. Tsemppiä sulle!

En jaksa edellisiä tekstejä lukea. Mut ajattelin, että voisiko ajatella, että lapsen kantaisi nukahtaessaan takaisin omaan sänkyynsä? Siis, kun nukkuu jo sikeää unta. Yritä! Minä aiemmin kuvittelin, että meidän lapset on niin herkkäunisia, että heräävät, jos niitä alkaa kantelemaan nukahdettuaan toiseen sänkyyn, mutta läheskään aina eivät herää, harvemmin heräävät.

Meidän 3-vuotias herää myös melkein joka yö ja tulee miedän viereen/väliin nukkumaan, musta se on vaan ihanaa, vaikka aika usein häiritseekin meidän tai ainakin munin nukkumista. Usein sängyssä ollaan koko perhe, eli 2 aikuista ja 2 lasta.

Kyllä, tilanne on juurikin tämä... Jotain pitäisi siis keksiä ja pian. Tuntuu että kaksosten vauva-aika oli helppoa tähän verrattuna... Nyt on niin väsynyt että ei oikein jaksa edes yrittää yöllä mitään, mielummin nukkuu edes ne rippeet mitä pystyy. Mutta siitä nyt ei varmasti tule mitään että kolmen kanssa valvoo kaiket yöt, eli vinkkejä kaivataan!

Tsemppiä myös sulle, tiedän miten inhottavaa on olla väsyneenä töissä!

En jaksa edellisiä tekstejä lukea. Mut ajattelin, että voisiko ajatella, että lapsen kantaisi nukahtaessaan takaisin omaan sänkyynsä? Siis, kun nukkuu jo sikeää unta. Yritä! Minä aiemmin kuvittelin, että meidän lapset on niin herkkäunisia, että heräävät, jos niitä alkaa kantelemaan nukahdettuaan toiseen sänkyyn, mutta läheskään aina eivät herää, harvemmin heräävät.

Meidän 3-vuotias herää myös melkein joka yö ja tulee miedän viereen/väliin nukkumaan, musta se on vaan ihanaa, vaikka aika usein häiritseekin meidän tai ainakin munin nukkumista. Usein sängyssä ollaan koko perhe, eli 2 aikuista ja 2 lasta.

Siis kyllä kannetaankin takaisin, mutta tulee sitten parin tunnin päästä uudestaan siinä tapauksessa. Viime yönä viimeksi kokeiltu. Eli lapsi heräsi jossain vaiheessa uudestaan ja huomasi olevansa omassa sängyssään ja eikun äkkiä takaisin äitin ja isin kainaloon :headwall: Mä en näe tilanteessa enää mitään kovin ihanaa, kun aamuisin pitää herätä töihin. Mielelläni toki pidän lasta lähelläni, mutta en öisin. Töissä on hirmu rankkaa, kun yöllä on nukkunut liian vähän

Meidän kaksosten yövierailut vanhempien sänkyyn loppuivat vauvan syntymään. Puhuttiin koko odotusaika neideille,kuinka äitin masussa on vauva,joka haluaa nukkua äitin ja isin kanssa. Tsempattiin tyttöjä,että noin isot neidit (3 v.) osaavat nukkua jo omassa sängyssä. Toki tyttömme olivat vuoden vanhempia kuin sinun kaksosesi. Auttaisko teillä patjan/varasängyn tuominen vanhempien sängyn viereen ja lapset siihen yöllä nukkumaan? Selostaisit päivisin heille,että tässä on teidän nukkumispaikka. Meidän nuorimmaiselle kaksvuotiaalle ainakin menee asiat perille,kun tarpeeksi monta kertaa höpöttää samasta asiasta :)

meillä neidin (2v5kk) sänky on seinän ja meidän sängyn välissä..ja hyvin nukkuu..viime yönä heräsi yhtäkkiä kiukkuisena..lätkäsin käden päälle ja hyssyttelin ehkä 3s ja sit unta kaaliin..

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
meillä neidin (2v5kk) sänky on seinän ja meidän sängyn välissä..ja hyvin nukkuu..viime yönä heräsi yhtäkkiä kiukkuisena..lätkäsin käden päälle ja hyssyttelin ehkä 3s ja sit unta kaaliin..

Teillä on varmaan vain yksi lapsi? Meillä on kaksi pientä lasta, eikä meidän makuuhuoneeseen mahdu kahta lastensänkyä. Lisäksi siellä tulisi törkeän kuuma ja huono ilma, jos neljä henkeä nukkuisi siellä. Vaikka esikoinen nyt nukkuukin kiltisti omassa sängyssään omassa huoneessaan, niin takuulla alkais vaatia myös päästä meidän makkariin, jos pikkuveljen sänky sinne siirrettäisiin. Eli se ei ole ratkaisu

noo..meillä on välillä 3 lasta ja mä nukun heidän kanssaan samassa makkarissa..poitsun ollessa vasta 2v, kun hän meille tuli, niin yölliset heräilyt oli aikas normaalia..ja olis kyllä tosi tyytyväinen, että olis ihan lähellä jotta sain käveltyä heti pinnasängyn viereen ja lätkästyä käden päälle..nykyään lapsilla ei ole kyseistä heräämistä..

Luin edelliset viestit ja toisaalta lohduttaa vaikka sen jo tiesinkin, että oma lapsi 1,5 v. ei ole ainoa joka heräilee yöllä ja haluaa nukkua äidin isän vieressä eikä omassa sängyssä. Tuntuu, että ongelma on tosi yleinen ja sitäkin kiusallisempi, mutta mistä apu?!? Neuvolasta? Ei. Uniklinikalta? Ei..joko liian kallista tai vaikea päästä. Ilmeisesti tuo heräily on jotenkin geeneissä kuten muutkin täällä arveli. Täytyy sanoa, että esikoisemme ja ainokaisemme on aina heräillyt yöllä, mutta pääosin kuitenkin nukkuu aika hyvin. Se vain on niin pakarista, kun hän herää keskellä yötä tai juuri kun itse on menossa nukkumaan ja valvoo sitten täysin virkeänä 1-4 tuntia! Argh! Välillä auttaa kun hän saa pyytämäänsä "tissaa" jolla hän yleensäkin nukahtaa (muuten tulee hirveä parku jos ei saa) tai sitten vain antaa siinä sitten peuhata tyynyn kanssa ja pitää itse hysshyss meininkiä, että nyt on yö, ny nukkumaan. Hohhoi. Kyllä ei monessa asiassa ole näin neuvoton olo kuin tässä. Kaikille muillekin vai jaksamista, muuta ei (kai?!?!?) voi. Mieheni kuulemma alkoi lapsena nukkumaan kunnolla vasta 4-vuotiaana. Joten...sitä odotellessa, jos menee geeneissä ;) heheh.

en ymmärrä miks ihmiset jos joku kysyy esim. et "mitä tehdä kun lapsi heräilee yöllä, pliis auttakaa!", niin sivu on täynnä melkein miten kerrotte kuinka vanha oma lapsenne on ja miten se nukkuu todella hyvin yöt..........joooooh........

Yhteistyössä