Mitä teette kun teidän lasta kiusataan? (avoinpäiväkoti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"henni"

Vieras
Anteeks jo heti alkuun epäselvä, tuohtunut kirjoitus..
Mutta kun niin sieppaa...!

Olimme tänään syksynä ensimmäistä kertaa avoimessa päiväkodissa leikkimässä. Muitakin lapsia vanhempineen oli muutama. Vähän ajan päästä olin tilanteessa jossa oma rauhassa leikkinyt lapseni tönäistiin leikkitalosta mätkähtäen lattialle. Toinen lapsi about 3-4v isompii, eikä elettäkään että olisi tehnyt mitään väärää. Vanhempia ei näy missään.
Omani ei loukkaantunut, mutta alkoi toki itkemään viimeistään harmituksesta kun ei päässyt takaisin leikin ääreen. Sanoin toiselle lapselle (jonka vanhempia ei edellernkään näy itkusta huolimatta), että hei ei noin saa tehdä, tosi tuhma, nyt kyllä pyydät anteeksi. Ei mitään elettä vaan jatkaa vaan leikkiään. Ei vanhempia.

Omani itki siinä kovaa jonkunkin aikaa ja häntä lohdutellessani KIUSAAJA lähti pois.
Myöhemmin näin hänen äitinsä, ja sanoin tapahtuneesta. Vastaus oli Joo ja-jotain-muminaa-toiseen-suuntaan-puhuen.
Annoin olla. -ja nyt suututtaa vielä enempi.

Annatteko te olla?
Mitä te teette? Kannatteko sen toisen lapsen pois leikkihuoneesta vanhempiensa luokse? (Näin aion seuraavalla kerralla tehdä)
Aion myös seuraavalla kerralla "haastaa" ohjaajia, mikä on avoimenpäiväkodin suhtautuminen KIUSAAMISEEN? Miksi sielä leikkihuoneessa aina tapahtuu tollasta, eikä vanhempia näy missään?

Ja kyllä lapseni on ainut, minulle rakkain, ja joidenkin lapset on mielestäni kakaroita.

Kyllä mun oma lapsi sais aikamoista satikutia, jos tietäisin sen tönineen pienempiään syyttäsuotta.
Eikö tuollaisessa avoimessa päiväkodissa lapset ole vanhempiensa vastuulla? Pitäiskö sun sanoa jollekkin ohjaajalle tapauksesta?

Se on vähän niin, että kaikkia kiusaamisia ja tönimisiä ei saa kitkettyä pois. Lapset on aika julmia usein toisilleen. Joskus katson tönimisiä läpi sormien (ellei ole kyse mistään isommasta) ja varmistan vaan että oma lapsi on ok. Vähän se samalla vahvistaa omaa lasta sietämään epämukavuutta. Itse kun ei lapsen vanhetessa ole useinkaan paikalla, eikä kukaan täysin välty kiusaamiselta läpi elämänsä.

Omia lapsia kiellän kiusaamasta ja olen sen suhteen tosi tiukka. Kaikkia vanhempia ei kiinnosta jos oma lapsi kiusaa, eikä se monesti sanomallakaan parane.

Tässä pari pv sitten eräs poika heitti yhden lapiollisen hiekkaa ylöspäin niin että hiekka pöllysi. Toinen poika sanoi: "menen kertomaan", ja lähti juoksemaan äitiään kohti. En halua omista lapsista ihan tuollaisia vässyköitäkään kasvattaa.

Se on vähän niin, että kaikkia kiusaamisia ja tönimisiä ei saa kitkettyä pois. Lapset on aika julmia usein toisilleen. Joskus katson tönimisiä läpi sormien (ellei ole kyse mistään isommasta) ja varmistan vaan että oma lapsi on ok. Vähän se samalla vahvistaa omaa lasta sietämään epämukavuutta. Itse kun ei lapsen vanhetessa ole useinkaan paikalla, eikä kukaan täysin välty kiusaamiselta läpi elämänsä.

Omia lapsia kiellän kiusaamasta ja olen sen suhteen tosi tiukka. Kaikkia vanhempia ei kiinnosta jos oma lapsi kiusaa, eikä se monesti sanomallakaan parane.

Tässä pari pv sitten eräs poika heitti yhden lapiollisen hiekkaa ylöspäin niin että hiekka pöllysi. Toinen poika sanoi: "menen kertomaan", ja lähti juoksemaan äitiään kohti. En halua omista lapsista ihan tuollaisia vässyköitäkään kasvattaa.

Samoilla linjoilla... itse käsitän kiusauksen olevan vähän eri asia kuin tuollainen töniminen, joka toki on väärin sekin ja siihen pitää puuttua. Toisten ihmisten lapsia en silti lähtisi kanniskelemaan leikkitilasta toiseen. Minkäikäisistä lapsista tässä oli kyse?

Mutta se tuntuu niin epäreilulta, että tuollaisissa mukavissa paikoissa, joiden kuitenkin pitäis olla turvallisia kasvuympäristöjä lapselle, on tollasia vanhempia.
Minäkin ymmärtäisin, että sielä ollaan vanhempien vastuulla. Ja ainakin tuola, aika yleinen tapa tuntuukin olevan, että jos vanhempi lähtee vaikka sinne vessaankin, niin siitä sanotaan jollekin. Ei noi käsittääkseni ole paikkoja, jossa itte juodaan kahvia, ja lapsi leikkii jossain itekseen-sellanen paikka on oma koti.

Omani on vajaa 2 ja toinen oli ehkä 3-4v.

Tai kyllä mää sit näkisin, että jos vanhempi ajattelee kahvinsa ääressä, että kyllä ne muut vahtii, nii ei sit ehkä tarvii hänenkään loukkaantua jos muut todella osallistuu hänen lapsen kasvatukseen ja tuo oman lapsen arestiin äidin luo.

Ei tuon ikäiset tahallaan "kiusaa", isompaa todennäköisesti häiritsi se pienempi siinä leikissä ja sitten tönäisi. Itse sanon vastaavassa tilanteessa, että toista ei saa töniä, se on kiellettyä, ja että kaikki pitää ottaa mukaan leikkiin. Kertaakaan ei ole tuollaisen sanomisesta kukaan lapsi ottanut itseensä tai jatkanut kiusaamistaan. Toki jos jatkaisi tuosta huolimatta, niin poistaisin sitten hänet ko. leikistä, vaikken vanhempia missään näkisikään. Yleensä tulevat kyllä kun oma lapsi alkaa karjua. ;) Anteeksi en yritä edes pakottaa pyytämään, kun kyseessä vieras lapsi - harvemmin tottelee kuitenkaan. Tuon ikäisellä, kun toiminta harvemmin on tahallista, kertasanominen asiasta yleensä riittää...

Mutta isompi ongelma tuossa oli se lapsen vanhempi, missä hän oli...? :( Mut siis ei se mikään maailmanloppu ole, aina noita sattuu.

Hmm.. ehkä nyt otat asian pikkuisen turhan vakavasti. Ja vaikka se toinen lapsi sinusta omaasi verraten tuntuu isolta, niin aika pieni tuollainen 3-4-vuotias kuitenkin on.

Oma lapseni ei ole koskaan toisia lapsia töninyt tai lyönyt, jossain vaiheessa kylläkin meitä vanhempia kiukuspäissään. Mutta lapsi aloitti vuosi sitten harrastuksen, jossa on iso ryhmä juuri tuollaisia 3-4-vuotiaita lapsia ja kyllä se töniminen vaan yleistä näyttää tuonikäisen keskuudessa olevan. Eipä sille tuollakaan muuta tehty, kuin kiellettiin ja muistutettiin toisten koskemattomuudesta. Jos sama lapsi toistuvasti muita töni tai jopa löi, saatettiin laittaa lapsi jäähylle. Ohjaaja ei olisi ehtinyt muuta tekemäänkään, kuin sovittelemaan noita tilanteita, jos niistä pitkät puhuttelut anteeksipyyntöineen olisi pidetty. Eikä tönittyjä sen enempää lohduteltu, vaan rohkaistiin vaan jatkamaan touhussa mukana.

Varmasti useimmilta tuo käytös jää aikanaan pois, eikä ole merkki siitä että lapsi olisi tuleva koulukiusaaja ja vanhempansa täysin piittaamattomia. Ehkä lähestyit lapsen äitiä (kirjoituksesi sävystä päätellen) turhan hyökkäävästi ja hän otti siksi puolustuslinjan.

Aika leppoisesti vanhemmat täällä suhtautuu toisten tönimiseen.. mikä sinänsä ei ihmetytä itseä ollenkaan, kun hoitajana sitä näkee että monia lapsia ei juurikaan nykyään kasvateta kotona.

Tilanteessa sanoisin varmaan tönijälle suorat sanat että muita ei tönitä, lohduttaisin omaa lastani ja sen jälkeen antaisin kerhon vetäjille palautetta että osa vanhemmista jättää lapsensa vahtimatta leikkihuoneeseen, jossa nämä tuuppivat muita. Siellähän jokaisen vanhemman kuitenkin KUULUU vahtia omiaan ja puuttua näiden toimiin.

Ja meillä päiväkodissa ei todellakaan katsella minkäänlaista tuuppimista läpi sormien, niinkuin vieras nro 9 kertoi. Kyllä meillä puhutaan asiasta aina HYVIN painokkaasti jos sellaista tapahtuu, ja jäähylle pääsee hyvin nopeasti jos eka puhuttelu ei mene perille saakka. Tuuppimisella voi olla vakavat seuraukset, etenkin jos meno on vauhdikasta.

[QUOTE="hoitaja";30196352]Aika leppoisesti vanhemmat täällä suhtautuu toisten tönimiseen.. mikä sinänsä ei ihmetytä itseä ollenkaan, kun hoitajana sitä näkee että monia lapsia ei juurikaan nykyään kasvateta kotona.

Tilanteessa sanoisin varmaan tönijälle suorat sanat että muita ei tönitä, lohduttaisin omaa lastani ja sen jälkeen antaisin kerhon vetäjille palautetta että osa vanhemmista jättää lapsensa vahtimatta leikkihuoneeseen, jossa nämä tuuppivat muita. Siellähän jokaisen vanhemman kuitenkin KUULUU vahtia omiaan ja puuttua näiden toimiin.

Ja meillä päiväkodissa ei todellakaan katsella minkäänlaista tuuppimista läpi sormien, niinkuin vieras nro 9 kertoi. Kyllä meillä puhutaan asiasta aina HYVIN painokkaasti jos sellaista tapahtuu, ja jäähylle pääsee hyvin nopeasti jos eka puhuttelu ei mene perille saakka. Tuuppimisella voi olla vakavat seuraukset, etenkin jos meno on vauhdikasta.[/QUOTE]

:heart:

Ihana kuulla!

En mä tuota nyt ihan kiusaamisena pidä, ja jos kerhoissa meinaatte jatkossakin vierailla, niin kannattaa hiukan kovettaa omaa nahkaa ettei mene päivä pilalle vieraiden muksujen käytöksestä. Ja sekin päivä saattaa koittaa, että se on SINUN lapsesi joka tönäisee tai lyöä toista.

Minulla on 3 lasta ja jokunen vuosi tullut rampattu avoimissa kerhoissa lasten kanssa. Itse olen haukkana vahtinut omiani ja pitänyt silmällä, että eivät muita kolhi. Välillä on tullut tilanteita, että toinen lapsi tullut repimään omaltani lelua kädestä, tönäissyt tai kaatanut. Yleensä sieltä se lapsen oma vanhempi on tullut tilannetta selvittelemään, mutta jos ei aikuista näy mailla halmeilla, olen ystävällisesti mutta jämäkästi kertonut vieraalle lapselle, että noin ei saa tehdä. Jos lyöminen tms. meinaa jatkua, olen oman käteni laittanut eteen ettei onnistu tai ohjannut kädestä pitäen lapsen muihin touhuihin. En nyt suinkaan ekenkään lasta ala jäähyttämään tai kantamaan pois huoneesta, se ei ole asiallista käytöstä sekään.

Isompaa lasta häiritsi minun lapsi? Anteeksi mitä? "Häiritsi"?
Niin no, isompi lapsi tuli huoneeseen, katsoi että lapsellani on kiva leikki. Tuli ja tönäisi lapseni siitä pois, koska halusi itse. Lapseni mätkähtää rähmälleen lattialle, ja ei pitäisi lohduttaa itkevää lasta? Totta kai lohdutan ja toistan monta kertaa, että se toinen oli tuhma.
Enkä minä sitä lasta "syytä", vaan VANHEMPIA jotka eivät puutu kiusaamiseen.
Kyllä minunkin lapseni haluaisi viedä toisilta leluja, mutta minä kiellän, en istu sielä kahvilla.

Jossain harrasteryhmässä on ne ohjaajat, jotka ovat vastuussa ja puuttuvat tarvittaessa tilanteeseen. Mutta avoimissa päiväkodeissa ohjaaja ei ole vastuussa, vaan se vanhempi, jota ei kiinnosta kun oma lapsi kiusaa, todennäköisesti ei edes ymmärrä, että tuo on kiusaamista.

Ja tokihan olen puolueellinen puhumaan itseni puolesta, mutta omasta mielestä en sanonut pahasti tuolle toiselle äidille. He olivat myöhemmin samassa huoneessa leikkimässä, en sanonut mitään. Äiti jutteli tuolle lapselle että muistathan miten leikitään nätisti, niin siinä vaiheessa sanoin että hää leikki äsken niin innostuneesti että tönäs meidän lapsen pois tuosta. Varmaan juuri sen vähättelevän sanomiseni vuoksi hän ei asian todellisuutta ymmärtänytkään.

Ja suurin suuttumushan kohdistuukin juuri itseeni, kun annoin asian olla. Ja annoin tuon lapsen töniä lapseni pois leikistään noin vaan ilman mitään.

Sitä minä vaan ihmettelen, kun tuntuu että niin täällä kuin muuallakin huomaa, että ok sitä ihan pikkuista vahditaan, mutta sit sellaset 3-4-vuotiaat saa tehdä mitä vaan koska "ovat niin pieniä" tai just toi "etteivät tee sitä tahallaan". "Häiritsi?" jonka vuoksi asia ei ole kiusaamista, eikä ainakaan vanhemman vastuulla?

Minä kyllä kerron tällaiselle tönivälle tai vastaavasti käyttäytyvälle lapselle itselleen että noin ei saa tehdä. Pakkohan se on jonkun kasvattaa ja sosiaalista käytöstä opettaa jos se ei ole kotoa tarttunut.

[QUOTE="henni";30196491]

Sitä minä vaan ihmettelen, kun tuntuu että niin täällä kuin muuallakin huomaa, että ok sitä ihan pikkuista vahditaan, mutta sit sellaset 3-4-vuotiaat saa tehdä mitä vaan koska "ovat niin pieniä" tai just toi "etteivät tee sitä tahallaan". "Häiritsi?" jonka vuoksi asia ei ole kiusaamista, eikä ainakaan vanhemman vastuulla?[/QUOTE]

Totta. 3-4 vuotias ymmärtää jo ihan hyvin ettei toisia saa töniä, etenkin se 4 v. Jopa oma 2 v ymmärtää jollain tasolla jo että toisia EI saa lyödä eikä töniä. Ei tietenkään ymmärrä että toiseen sattuu, mutta ymmärtää tekevänsä kiellettyä asiaa.

Ja en ymmärrä sitäkään vähättelyä että "sellaista nyt sattuu", "ei aina ehdi jokaiseen asiaan puuttua" jaada jaada jaada.... kasvatuksen välttelyä. Nyt ap:n lapselle ei käynyt onneksi pahasti, mutta itse olen todistanut mm. tapahtumaa jossa se tuuppiminen tapahtui lumikasan päällä. Sieltä kun toinen mätkähtää alas naamalleen niin tilanne muuttuu vaaralliseksi; tönityllä hampaat huulesta läpi ja lievä aivotärähdys. Siksi tuuppimista ja tönimistä ei mielestäni koskaan saa katsoa läpi sormien, ei edes silloin kun toinen ei loukkaa pahasti. Siihen pitäisi aina puuttua. Kun se 3-4 vuotias ei näe eroa siinä tuuppiiko liukumäessä vai leikkimaton päällä, siksi sen pitäisi olla hänen näkökulmastaan kiellettyä aina ja kaikkialla. Ja jokainen meistä aikuisistakin sen jo tietää, että kuolemaan ei tarvita kuin yksi tuuppaisu nakkikiskan jonossa ja terävä kadunkulma.

Töniminen on vaarallista ja myös ihan yksi tapa kiusata toista.