Mitä teen? Pelkään näyttäväni ylpeältä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "A P"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"A P"

Vieras
Joku on joskus vuosia sitten maininnutkin asiasta. Pelkään sitä koko ajan ja tästä syystä yritän mm. hymyillä typerästi koko ajan, laskea leukaani välillä luonnottomalta tuntuvan alas ja olla vähän lytyssä, enkä selkä täysin suorana. En koe olevani mitenkään erityisen ylpeä, ei minussa ole syytä sellaiseen. Aliarvion itseäni ja niitä paria onnetonta saavutusta jotka olen saavuttanut. Pelkään myöntää kenellekään, että olen onnistunut jossain. Olen muutenkin vähän arka ja ujo ja syytökset perättömästä ylpeydestä vain pahentavat asiaa. Mitä teen? Olenko sellainen kuin olen, vai yritänkö viimeineen hengenvetoon saakka yrittää näyttää vähemmän ylpeältä?

Ennen kuin tutustuin yhteen ystävääni, sain hänestä ensivaikutelmana juuri ylpeän ja kovan kuvan. Tämä siis ennen kuin sanaakaan oli vaihdettu, hän vain näytti sellaiselta. Tutustuttuamme hän paljastui araksi ja ujoksi, tuo ylpeä ja kova ilme tuli siitä kun hän jännitti kovasti uusia tilanteita ja ikään kuin piiloutui kovan ulkokuoren taa.

Sinulla on selvästi menestymisen pelko, se on yksi peloista, fobioista, joka liittyy heikkoon itsetuntoon. En nyt muista mihin muihin pelkoihin se rinnastetaan, mutta luulisi että sellaista ei voi edes olla, jokainenhan on mielissään kun menestyy. Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen kuitenkin pelkää menestyä, sehän voisi tuoda kateutta ja liian suuren muutoksen omaan nöyrään elämäntyyliin...
siis diagnoosi: menestymisen pelko

Mulla samaa vikaa, monet sanoneet että alkuun pitivät mua ylpeänä. Oikeasti olen vaan ujo ja vähän hajamielinen, saatan ajatella jotain ihan muuta kuin mistä muut puhuvat ja siitä saa varmaan vaikutelman ettei mua kiinnosta. Lisäksi mulla on ehkä maailman huonoin kasvomuisti, joten jos en moikkaa jotain puolituttua kaupungilla niin sekin vahvistaa vaikutelmaa. No en mä tuosta paineita ota, onneksi sentään ne jotka mut tuntevat ovat sanoneet että en mä ylpeä ole vaikka muuten ehkä vähän omituinen. :D

Yhteistyössä