Mitä teen, kostanko, annanko vain olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surumieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minusta ei ole ollenkaan outoa :
tuo salaaminen, koska ap on selvästi sairaalloisen mustasukkainen ja epätasapainoinen ihminen. Miesparka ei vain halua tapella ap:n kanssa. No, nyt hän kyllä tulee pettymään siinä toiveessaan...

Herranjumala!! Mistä sinä voit tietää minkalainen minä olen ja meidän suhteemme on. Miksi mies sitten itse alkoi kertomaan asioitten oikean puolen? Koska me olemme rehellisiä toisillemme ja hänellä alkoi omatunto kolkuttamaan.

Ei, vaan koska sinä kuulit puhelimessa, että miestäsi huusi joku nainen nimeltä.

Eli arvasi itsekkin, että nyt on parempi kertoa. Kuin jatkaa valehtelua, josta jäi vielä sillä hetkellä kiinni. Alunperin en edes välittänyt siitä että kuulin sen naisen huutavan, vasta sitten kun mies paljasti muut valheet, alkoi sekin mietityttään mistä kaikki lähti.

Ehkä tämä ei kuitenkaan ole sinun ongelmasi. En kaivannut minua soimaavia ja syytteleviä ihmisiä tähän,kun on jo nyt tarpeeksi paha mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Ikiteinix:
Kertomatta jättäminen ei mielestäni ole valehtelua. Ne on kaksi eri asiaa.

Tavoite ja lopputulos lienee sama, eli toiselle syntyy vääristynyt mielikuva asioiden oikeasta laidasta. Käytännössä yhdentekevää väittääkö että talossa ei asu naisia, vai jättääkö naiset kätevästi mainitsematta.

Tuon määritelmän mukaan olemme kaikki hirveitä valehtelijoita. Meidänhän pitäisi kertoa puolisollemme aina, kun tunnemme vetoa jotain kohtaan. Vaikka tietäisimme että se ei johda mnihinkään. Ja noita ihastuksia tulee ja menee pitkässä suhteessa.

Ei suinkaan tarvitse kertoa jokaisesta yksittäisestä ihastuksesta, kunhan puoliso tietää sinun taipumuksesta ihastua satunnaisiin vastaantulijoihin? Turhaa ja mahdollisesti haitallista pitää tällaista varsin yleistä luonteenpiirtettä salassa.

Näinpä!

En mää ainakaan sano heti, että heiii, näinpä kaupassa tosi hurmaavan tummatukkaisen miehen. Sanoi komealla hunajaisella äänellä hei ja nikkas silmääkin ja olin kuin sulaa vahaa. Kävelin pois silti sivistyneesti. Näin viime yönä untakin miehestä ja ja...

Pöh, tuommosia tarvi kertoa, jos asiasta ei tule erityisesti puhe.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
tuo salaaminen, koska ap on selvästi sairaalloisen mustasukkainen ja epätasapainoinen ihminen. Miesparka ei vain halua tapella ap:n kanssa. No, nyt hän kyllä tulee pettymään siinä toiveessaan...

...Niin, olisi ollut rehellinen niin asiaa olisi ehkä helpompi käsitellä. Valehtelu ja salailu ei ikinä tuo mitään muuta kuin epäilystä ja suuttumusta.

Tuossa olet väärässä. Valkoiset valheet toimivat ihmissuhteissa kitkana. Tästä oli tehty elokuvakin, Valehtelija, valehtelija. Ja jos haluat rehellisyyttä, niin hakeudu aspergerien seuraan. Huomaat samalla mitä ongelmia syntyy siitä, kun ei osaa valehdella.
Pöh,

Sellaisia asioita ei kannata valehdella, jotka tulee voi tulla selkeesti tietoon. Esim.
-Kävin kaupassa (todellisuudessa naapurissa),
-En ostanut kaupasta mitään (eteisen lattialla kuitti+uudet kengät)

Kun taas jos vaimo kysyy mielipidettä uudesta kukkamekostaan ja kysyy mielipidettä, voi heittää vähän asian sivusta (mutta edelleen totuudenmukaisesti) "Kyllä olet kaunis mekossa" (mutta totuudessa ajattelee "itse mekko on ihan hirveä")... Ja pieni valkoinen valhekaan tuossa ei tulisi esille, niin se ei pahoita toista.

Kyllä rehellisyys kannattaa.

Olet baarissa ja joku mies yrittää iskeä sinua. Tiedät miehesi suuttuvan asiasta. Mitä sinun pitäisi tehdä, kun mies kysyy baarin tapahtumista?

Asian vierestä. Miksi joku suuttuisi, jos joku yrittää iskeä. Minä ainakin kerron innoissani miehelleni kuinka minua yritettiin. Miehelläkin nousee kusipäähän, kun hänellä on niin "haluttava" nainen.

Rehellisyys kannattaa minunkin mielestä, mutta pienet valkoiset valheet on joissakin tilanteissa paikallaan.

Majoitus lienee työnantajan valitsema, joten eipä varmaan syytä sun siihen puuttua. Olisi myös outoa, jos miehesi ei saisi lohduttaa ketä haluaa.

Ilmiselvään valehteluun saa tietenkin puuttua!

Aivan. Mutta tuo peitteleminen luultavasti johtui siitä, että mies halusi välttää turhaa riitaa ja ap:n mielen pahoittamista.

Kertomatta jättäminen ei mielestäni ole valehtelua. Ne on kaksi eri asiaa. Kertomatta jättäminenkin voi tapauskohtaisesti olla väärin, mutta ei mustasukkaisen puolison välttämättä tarvitse tietää, jos asuu naisten kanssa samassa talossa, kunhan salaaja itse tietää mitä tekee ja pitää vehkeen housuissa...

Kertomatta jättäminen _Voi_ olla myös valehtelua.
-Kenen kanssa asut siellä?
-Tepon kanssa mä asun.

(VALE: Annetaan ymmärtää, että asunnossa on vain Teppo, eikä ketään muuta)

Eihän tuo ole kertomatta jättämistä! Tuossa tilanteessa selvään kysymykseen on annettu osittain virheellinen vastaus eli valehteluahan tuo on!

Työprojekti voi muuten joskus olla niin salainen, ettei siihen osallistuvalla ole oikeutta kertoa muitten siihen osallistuvien nimiä edes puolisolle!

No suoranaisesti ei ole valehtelua. Teppokin oli niiden muiden kanssa, jätti vaan sanomatta, että oli muitakin. Mutta valeeksi tuota sanotaan, koska selkeesti johdatteli harhaan.

Salaisen projektin ollessa kyseessä voi hyvin sanoa, että asia on salainen, eikä asiaa voi paljastaa.

Tuo on valehtelua eikä tuota voi sanoa osatotuudeksi. Osatotuus olisi juuri sukupuolten nimien mainitsematta jättämisen. Samalla tavalla voisi sanoa että asuu yksin, koska välillä muut ovat kapakassa.

No ei minusta ole valehtelua, jos ei sano sanoja _vain_ teppo, ei ketään muuta (jos sanoo noin niin valehtelee). Jos sanoo yleisesti, että samassa asunnossa on teppo (ainoa lähin työkaveri) niin voi olla osatotuus vaan. Jos toinen suoraan kysyy, vain teppoko? ja siihen sanoo, joo, niin sitten valehtelee selkeesti.

Vielä kerran. Mies sanoi asuvansa vain tepon kanssa, kun kysyin. Kuulin naisen äänen, jonka jälkeen hänen oli pakko myöntää. Eikö tämä ole valehtelua?

On, jos sanoi, että siellä on VAIN Teppo, eikä ketään muuta. Silloin on vale!

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Älä kosta vaan puhutte asiat selviksi. :)
Ilmeisesti miehellä puhtaat jauhot pussissa mutta tosta naisesta ei koskaan voi olla varma. Kannattaa sanoa se miehelle sillä miehet osaa välilä olla niin sinisilmäisiä etteivät huomaa kun toinen vedättää 6-0.

Tämä oli varteenotettava näkemys!
Mietin tätä myös siten että mies olisi huomannut naisen yrittävän jotain, jonka jälkeen on päättänyt jättää kertomatta että nainen/naisia edes on siellä.

Ap, näin lasten parissa työskentelevänä halusi saada miehesi tuntemaan olonsa petetyksi ja mustasukkaiseksi kuulostaa aivan samanlaiselta kuin lapsen "mielenosoitus" päiväkotipäivän tai viikonlopun mummolassa jälkeen vanhemmalleen, kun lapsi kostaa hylkääämiskokemuksensa niin ettei ole huomaavinaankaan vanhempiaan eikä osoita ikävöineensä, ymmärrettävää mutta lapsellista käytöstä.

Ei elämä ole mitään peliä, jos olet ahdistunut ja tunnet olosi petetyksi ja mustasukkaiseksi niin kerro siitä suoraan miehellesi ilman turhia leikkimisiä ja esittämisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Älä kosta vaan puhutte asiat selviksi. :)
Ilmeisesti miehellä puhtaat jauhot pussissa mutta tosta naisesta ei koskaan voi olla varma. Kannattaa sanoa se miehelle sillä miehet osaa välilä olla niin sinisilmäisiä etteivät huomaa kun toinen vedättää 6-0.

Tämä oli varteenotettava näkemys!
Mietin tätä myös siten että mies olisi huomannut naisen yrittävän jotain, jonka jälkeen on päättänyt jättää kertomatta että nainen/naisia edes on siellä.

Hienoa tämä naisten solidaarisuus toisiaan kohtaan =) Näinhän se ehdottomasti on, mies valehtelee, mutta sen työkaveri naisen vikahan se on. Ja ihan varmasti vielä yrittää pokaillakin sitä valehtelevaa miestä!!11!! Se lortto!!11!!! Olette te uskomattomia =)

Olet baarissa ja joku mies yrittää iskeä sinua. Tiedät miehesi suuttuvan asiasta. Mitä sinun pitäisi tehdä, kun mies kysyy baarin tapahtumista?

Kyllä mu mielestä tällanen pitää kertoa. Etenkin, jos on vaikka puhuttu, et sit kerrotaan jos jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtuu. Ja meil ainaki nää kerrotaan aina. Enhän mä siinä mitään väärää tee, jos mies tulee iskemään mua. Sit teen väärin jos annan ymmärtää, et oisin vapaa ja flirttailen.

Ja sanomatta jättäminen on valehtelua. Kaikkee ei toki tarvihe kertoo (kävin kaupasta tullessa myös kioskilla kun jäi se ja se ostamatta kaupasta), mutta sellaiset asiat, mitä toisen kuuluu tietää ni tulee myös kertoa. Eikä siis jättää toista väärään luuloon. Kyl mu mielestä ap:lla on oikeus epäillä. Ois luullu miehen kertoneen heti kun asia ilmeni.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Ei elämä ole mitään peliä, jos olet ahdistunut ja tunnet olosi petetyksi ja mustasukkaiseksi niin kerro siitä suoraan miehellesi ilman turhia leikkimisiä ja esittämisiä.

Peesailen. Asioista tulee mun mielestä puhua suoraan. Mut ei sillai syyttämällä, sillo mies saattaa sulkeutua kuoreensa.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Ap, näin lasten parissa työskentelevänä halusi saada miehesi tuntemaan olonsa petetyksi ja mustasukkaiseksi kuulostaa aivan samanlaiselta kuin lapsen "mielenosoitus" päiväkotipäivän tai viikonlopun mummolassa jälkeen vanhemmalleen, kun lapsi kostaa hylkääämiskokemuksensa niin ettei ole huomaavinaankaan vanhempiaan eikä osoita ikävöineensä, ymmärrettävää mutta lapsellista käytöstä.

Olen kertonutkin ja kysynyt että voiko hän asettua asemaani ja tuntea miltä minusta tuntuu. Vastaa kyllä mutta käyttäytyy silti toisin (valehtelee lisää) ja saa oloni tuntemaan vielä enemmän petetyksi. Ja kiitos siitä että vertaat minua hoitolapsiisi. Se kostontunne lähti siitä, että hän ei tunnu edes haluavan ymmärtää minun ajatuksiani. Ja hei! Yhtä lapsellista on valehtelu, kuin pahan tunteen käsitteleminen kääntämällä se kostoksi. Tiedäm itsekkin että se on lapsellista, enkä ehkä nyt sitä aio tehdä vaikka sitä ajattelin.

Vielä kerran. Mies sanoi asuvansa vain tepon kanssa, kun kysyin. Kuulin naisen äänen, jonka jälkeen hänen oli pakko myöntää. Eikö tämä ole valehtelua?

Onkohan talossa useampi huone ja asukeilla huonekavereita? Voi mennä saivarteluksi, mutta jos Teppo on miehesi huonekaveri ja 'ne muut' asuu muissa huoneissa, niin mies saattoi ajatella kysymyksen sillä tavoin, että asuu yhdessä huonekaverinsa kanssa..?

Jos olet joskus asunut esimerkiksi opiskelijasoluasunnossa, saatat ymmärtää mitä ajan takaa. Muussa tapauksessa kenties vedät lisää herneitä nenään, minkä riskin tämän kysymyksen esittäessäni otan.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Luin vaan aloituksen. Tosi lapsellisen kuuloista meininkiä. Mä en yhtään ihmettele, ettei miehes ole kertonut jos olet noin mustis.

Mitä mustasukkaisuutta siinä on, jos ainoa asia mikä saa epäilemään, on valehtelu? Kenties ap ois ollu täysin sujut asian kanssa, jos mies ois kertonu avoimesti.

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Luin vaan aloituksen. Tosi lapsellisen kuuloista meininkiä. Mä en yhtään ihmettele, ettei miehes ole kertonut jos olet noin mustis.

Mitä mustasukkaisuutta siinä on, jos ainoa asia mikä saa epäilemään, on valehtelu? Kenties ap ois ollu täysin sujut asian kanssa, jos mies ois kertonu avoimesti.

Asia olisi ollut suju. sanoin juuri tämän miehellekkin. Valehtelu tuo salaamisen makua.

Onkohan talossa useampi huone ja asukeilla huonekavereita? Voi mennä saivarteluksi, mutta jos Teppo on miehesi huonekaveri ja 'ne muut' asuu muissa huoneissa, niin mies saattoi ajatella kysymyksen sillä tavoin, että asuu yhdessä huonekaverinsa kanssa..?

Jos olet joskus asunut esimerkiksi opiskelijasoluasunnossa, saatat ymmärtää mitä ajan takaa. Muussa tapauksessa kenties vedät lisää herneitä nenään, minkä riskin tämän kysymyksen esittäessäni otan.

Normi talo, missä asuvat. Ei mitään soluhuoneita. En usko että mies ajatteli noin...

...Niin, olisi ollut rehellinen niin asiaa olisi ehkä helpompi käsitellä. Valehtelu ja salailu ei ikinä tuo mitään muuta kuin epäilystä ja suuttumusta.

Tuossa olet väärässä. Valkoiset valheet toimivat ihmissuhteissa kitkana. Tästä oli tehty elokuvakin, Valehtelija, valehtelija. Ja jos haluat rehellisyyttä, niin hakeudu aspergerien seuraan. Huomaat samalla mitä ongelmia syntyy siitä, kun ei osaa valehdella.

Pitäisköhän mun Asperger-ihmisenenä nyt loukkaantua tuosta?

Siis eikö miehes esim kertonut lohduttaneensa tätä naista. Miksi kertoisi jos olisi jotain salattavaa? Mä toisaalta ymmärrän sua. Itselläkin oli ex reissutöissä ja kyllä siinä kehitteli omassa päässään vaikka minkälaisia systeemejä. Totuus oli loppupelissä melko tylsä ja arkinen. Veikkaan tässä olevan ihan samoin. Älä pilaa suhdettas ja jouluas ainakaan kostamalla kun ei taida olla mitään aihetta.

Kannattaa nyt ensin kuunnella miehen tarina, antaa selittää ja pistää selittämään pohjiaan myöten tämä tilanne ja oma toimintansa. Miehet on joskus niin tampioita, menevät sieltä mistä aita on matalin vaikka hyvin tietävät (tai pitäisi) jäävänsä kiinni ja joutuvansa vaan pahempaan pulaan. Ehkä mies ei kertonut kun pelkäsi että ap alkaa mustasukkaiseksi, eikä miettinyt sen enempää omaa moraaliansa tai että mitä sitten jos ap saakin selville. Olisi niin tyypillisen putkiaivoista.

Kyllä mu mielestä tällanen pitää kertoa. Etenkin, jos on vaikka puhuttu, et sit kerrotaan jos jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtuu.

Hmmm.. Jos mua joku mies tulee baarissa iskemään, se
- ei ole tavallisuudesta poikkeavaa; itse asiassa tapahtuu baariin mennessäni niin jatkuvasti, etten niissä sen vuoksi juuri koskaan jaksa käydä
- ei ole minun aloitteestani tapahtuvaa
- ei johda mihinkään, ainakaan jos olen suhteessa; en ole koskaan pettänyt yhtään miestäni tai poikaystävääni

Mistä tuossa pitäisi kumppanille kertoa? Ja miksi mies asiasta suuttuisi? Eihän "iskettävällä" ole juuri vaikutusmahdollisuuksia siihen tullaanko häntä iskemään vai ei.

Kannattaa nyt ensin kuunnella miehen tarina, antaa selittää ja pistää selittämään pohjiaan myöten tämä tilanne ja oma toimintansa. Miehet on joskus niin tampioita, menevät sieltä mistä aita on matalin vaikka hyvin tietävät (tai pitäisi) jäävänsä kiinni ja joutuvansa vaan pahempaan pulaan. Ehkä mies ei kertonut kun pelkäsi että ap alkaa mustasukkaiseksi, eikä miettinyt sen enempää omaa moraaliansa tai että mitä sitten jos ap saakin selville. Olisi niin tyypillisen putkiaivoista.

Miehet ymmärtävät, että naiset kuvittelevat, että "miehet on vaan niin tampioita, että menee mistä on aita matalin" ja pääsevät sen tähden helpommalla. Naiset yrittävät vielä ymmärtää (kuten lasta), miksi toinen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja yrittään painaa villaisella. (=onhan ne miehet vaan putkiaivoja)

Jos naiset ei olisi niin "helppoja" noissa asioissa, niin loppuisi "pikkuvalheetkin". Tuskin mies sietäisi samanlaisia valheita naiseltakaan, joten miksi nainen sietäisi mieheltäkään vaan "putkiaivojen" tähden.

Toki siis nämä on silti ihmiskohtaisia oikeasti. Pisti silmään vaan tuo asian vähättely siksi koska on mies.

Kyllä mu mielestä tällanen pitää kertoa. Etenkin, jos on vaikka puhuttu, et sit kerrotaan jos jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtuu.

Hmmm.. Jos mua joku mies tulee baarissa iskemään, se
- ei ole tavallisuudesta poikkeavaa; itse asiassa tapahtuu baariin mennessäni niin jatkuvasti, etten niissä sen vuoksi juuri koskaan jaksa käydä
- ei ole minun aloitteestani tapahtuvaa
- ei johda mihinkään, ainakaan jos olen suhteessa; en ole koskaan pettänyt yhtään miestäni tai poikaystävääni

Mistä tuossa pitäisi kumppanille kertoa? Ja miksi mies asiasta suuttuisi? Eihän "iskettävällä" ole juuri vaikutusmahdollisuuksia siihen tullaanko häntä iskemään vai ei.

No mua melki jokakerta yrittää "iskeä" tai flirtata joku baarissa, jos sinne änkisin, joten meille tuo ei olisi tavallisesta poikkeavaa.. Uskon, että tuollainenkin asia on niin ihmiskohtaista, onko tavallista vai ei.

Miehet ymmärtävät, että naiset kuvittelevat, että "miehet on vaan niin tampioita, että menee mistä on aita matalin" ja pääsevät sen tähden helpommalla. Naiset yrittävät vielä ymmärtää (kuten lasta), miksi toinen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja yrittään painaa villaisella. (=onhan ne miehet vaan putkiaivoja)

Jos naiset ei olisi niin "helppoja" noissa asioissa, niin loppuisi "pikkuvalheetkin". Tuskin mies sietäisi samanlaisia valheita naiseltakaan, joten miksi nainen sietäisi mieheltäkään vaan "putkiaivojen" tähden.

Toki siis nämä on silti ihmiskohtaisia oikeasti. Pisti silmään vaan tuo asian vähättely siksi koska on mies.

Tarkoitus ei ollut vähätellä. En sietäisi omalta mieheltäni tuollaista, eikä hän sellaista tekisikään. Tarkoitin vain sitä että koko juttuun saattaa olla sen verran "viaton" selitys että kannattaa ottaa asioista selvää, ennenkuin alkaa kostamaan tai tekemään jotain peruuttamatonta.

Kiitos vastauksista aj näkemyksistä. Mies on täällä ihan kohta, juttelemme, kun hän on hetken levännyt. Mikä oli minun ideani, ettei tule väsymyksen takia vielä lisää riitaa

Yhteistyössä