Mitä tasa-arvo parisuhteessa sinulle on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viola"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viola";29613156]Mitkä on mielestäsi niitä perustarpeita?[/QUOTE]

Kaikki ne, mitä on pakko tehdä vaikka ei huvittais :D Ruuanlaitot, pyykit, tiskit, harratuksiin kuskaamiset, autonhuollot, remppahommat... neuvolat, kouluun liittyvät jutut, kaikki perustauhka mitä se arki nyt enimmäkseen on. Jos nämä on aina vain toisen vastuulla, se ei ole tasa-arvoa.

Totta tuo edellinen. Ja kun ajatusta vielä jalostaa, aika vähän on loppupelissä hommia, jotka ON PAKKO tehdä ja joita kumpikaan ei saa mitään iloa/rentoutusta. Itse esim. pidän ruuanlaittoa terapeuttisena hommana, ja terveyden edistäjänä koko perheelle, ja saan siitä iloa. Samoin koirien lenkitystä. Siivouksesta emme pidä kukaan erityisemmin, joten silloin kun lapset olivat pieniä, siivottiin vain välttämättömin (kaappeja ei todellakaan, katoista puhumattakaan), nykyisin sen hoitaa nuoriso palkkaa vastaan, MIELELLÄÄN :)
Jotenkin kotityöt ovat meillä enemmän harrastus ja elämätapa, ei välttämättömyys tai velvollisus niinkään. Eikä varsinkaan aihe riidalle.

[QUOTE="viola";29613236]Totta tuo edellinen. Ja kun ajatusta vielä jalostaa, aika vähän on loppupelissä hommia, jotka ON PAKKO tehdä ja joita kumpikaan ei saa mitään iloa/rentoutusta. Itse esim. pidän ruuanlaittoa terapeuttisena hommana, ja terveyden edistäjänä koko perheelle, ja saan siitä iloa. Samoin koirien lenkitystä. Siivouksesta emme pidä kukaan erityisemmin, joten silloin kun lapset olivat pieniä, siivottiin vain välttämättömin (kaappeja ei todellakaan, katoista puhumattakaan), nykyisin sen hoitaa nuoriso palkkaa vastaan, MIELELLÄÄN :)
Jotenkin kotityöt ovat meillä enemmän harrastus ja elämätapa, ei välttämättömyys tai velvollisus niinkään. Eikä varsinkaan aihe riidalle.[/QUOTE]

Tarkoitin Vaimo-rakkaan edellistä :)

[QUOTE="Jenis";29613219]Kaikki ne, mitä on pakko tehdä vaikka ei huvittais :D Ruuanlaitot, pyykit, tiskit, harratuksiin kuskaamiset, autonhuollot, remppahommat... neuvolat, kouluun liittyvät jutut, kaikki perustauhka mitä se arki nyt enimmäkseen on. Jos nämä on aina vain toisen vastuulla, se ei ole tasa-arvoa.[/QUOTE]

Jos ei huvita/koe tärkeänä laittaa ruokaa, voi syödä eineksiä.
Jos ei huvita siivota, pärjää yllättävänkin vähällä! (Kokemusta on..)
Pyykkäämisen taitaa hoitaa meillä jokaisella pyykkikone, pyykin kuivamaan laitto vie aikaa max. 10 min päivässä. Pyykkiä ei ole välttämätöntä silittää, jos ei huvita.
Tiskikone tiskaa.
Kuskaamiset ovat pitkälti oma arvovalinta - ei pakko.
Auton huolto - no, liike hoitaa, jos ei itse halua. Jos haluaa, niin ok. Mutta ei ole pakko!
Rempat - voi ulkoistaa, jos ei itse halua. Ja voi asua kerrostalossa, missä on vähemmän remppaa, jos sen kokee työksi.

Oikeasti, on aika vähän asioita, joita on pakko tehdä, vaikkei haluaisi.

[QUOTE="viola";29613286]Jos ei huvita/koe tärkeänä laittaa ruokaa, voi syödä eineksiä.
Pyykkäämisen taitaa hoitaa meillä jokaisella pyykkikone, pyykin kuivamaan laitto vie aikaa max. 10 min päivässä. Pyykkiä ei ole välttämätöntä silittää, jos ei huvita.
Tiskikone tiskaa.
Auton huolto - no, liike hoitaa, jos ei itse halua. Jos haluaa, niin ok. Mutta ei ole pakko!
Rempat - voi ulkoistaa, jos ei itse halua. Ja voi asua kerrostalossa, missä on vähemmän remppaa, jos sen kokee työksi.

Oikeasti, on aika vähän asioita, joita on pakko tehdä, vaikkei haluaisi.[/QUOTE]

No sittenhän teillä on kaikki kunnossa - itse pidän tärkeänä terveellistä, puhtaista raaka-aineista valmistettua ruokaa, vaikka ihan joka päivä en jaksaisi sitä alkaa vääntääkään. Pidän myös tärkeänä että lapset pääsevät rakkaisiin harrastuksiinsa, vaikka joka kerta se kuskaaminen ei niin hirveästi huvittaisikaan. Ja edelleen, pointti tässä oli että joku ne eineksetkin kotiin kantaa ja pöytään pistää, pyykeistä yms. puhumattakaan - tasa-arvoa on, että kaikki tuo ei aina ole vain toisen vastuulla.

[QUOTE="viola";29613286]Jos ei huvita/koe tärkeänä laittaa ruokaa, voi syödä eineksiä.
Tiskikone tiskaa.

Oikeasti, on aika vähän asioita, joita on pakko tehdä, vaikkei haluaisi.[/QUOTE]

Tuokin toki totta. Mutta ne PAKKO TEHDÄ jutut on paljon mukavampia kun tekee yhdessä =) Meillä yleensä hommat menee niin. Tehdään noin muutenkin asioita miehen kanssa yhdessä, mutta vaikkapa se pakollinen siivous. Se muutuu niin paljon mukavammaksi kun kurjuus jaetaan. On niin mukava homman pääteeksi istua sylikäin sohvalle ja palkita itsensä vaikka lasilla viiniä tai lämpimällä saunalla.

Ja ehkä tärkeintä on se että molemmat puolisot tuntee oikeasti olevansa tasa-arvoisia ja tasa-veroisia suhteessa. Se riittää. Yksityiskohdat määräytyy ihmisten mukaan ja ne on nyanssi.

Perheitä ei voi laittaa rinnan eikä vertailla. Ystäväni tuntee olenso kotosaiksi hyvin "50-lukulaisessa" perhe kuviossa. Minä en tuntisi. Minä kokisin eriarvoisuutta heidän suhteessaan. Mutta minähän en elä heidän elämää. Vaan omaani. Sellaista missä minä ja mieheni viihdytään.

[QUOTE="Jenis";29613300]No sittenhän teillä on kaikki kunnossa - itse pidän tärkeänä terveellistä, puhtaista raaka-aineista valmistettua ruokaa, vaikka ihan joka päivä en jaksaisi sitä alkaa vääntääkään. Pidän myös tärkeänä että lapset pääsevät rakkaisiin harrastuksiinsa, vaikka joka kerta se kuskaaminen ei niin hirveästi huvittaisikaan. Ja edelleen, pointti tässä oli että joku ne eineksetkin kotiin kantaa ja pöytään pistää, pyykeistä yms. puhumattakaan - tasa-arvoa on, että kaikki tuo ei aina ole vain toisen vastuulla.[/QUOTE]

Mun pointti taas oli se, että koska terveellinen ruoka on mulle tärkeää, en koe sen valmistamista pakollisena kotityönä vaan omana valintanani, joka tuo minulle mielihyvää. Miehelleni kelpaisi eineksetkin, joten tästä mielestäni ei olisi tasa-arvoista vaatia miestä tekemään MINUN MIELEISTÄNI ruokaa j.k.p.

[QUOTE="jeps";29613318]Tuokin toki totta. Mutta ne PAKKO TEHDÄ jutut on paljon mukavampia kun tekee yhdessä =) Meillä yleensä hommat menee niin. Tehdään noin muutenkin asioita miehen kanssa yhdessä, mutta vaikkapa se pakollinen siivous. Se muutuu niin paljon mukavammaksi kun kurjuus jaetaan. On niin mukava homman pääteeksi istua sylikäin sohvalle ja palkita itsensä vaikka lasilla viiniä tai lämpimällä saunalla.[/QUOTE]

Samaa mieltä!

Tiskikone tiskaa.

Kyllä einekset maistuu niin paskalle, että ruokaa tekee mielummin hampaat irvessä kuin söisi eineksiä.

[QUOTE="viola";29613345]Mun pointti taas oli se, että koska terveellinen ruoka on mulle tärkeää, en koe sen valmistamista pakollisena kotityönä vaan omana valintanani, joka tuo minulle mielihyvää. Miehelleni kelpaisi eineksetkin, joten tästä mielestäni ei olisi tasa-arvoista vaatia miestä tekemään MINUN MIELEISTÄNI ruokaa j.k.p.[/QUOTE]

Hmm... mutta jos perheessä on lapsia, joille "pitää" noin niinkun virallisterveellisesti tarjota kunnon ruokaa eikä eineksiä, niin eihän se silloin ole vain toisen tahto että näin tehdään, vaan se on ns. oikein. Samoin jos mä jäisin oottamaan että miehen mielestä on aika pyykätä, ei ois nicopetterillä ja nennajannicalla sopivia kamppeita päikkyreippuun laitettavaksi, urheilupäivän erikoisasusteista puhumattakaan. Noi hommat vaan on pakko tehdä ja yleensä vielä ennakoidusti eikä vartti ennen päikkyynlähtöä.

Kyllä einekset maistuu niin paskalle, että ruokaa tekee mielummin hampaat irvessä kuin söisi eineksiä.

Lähtökohtaisesti olen hyvinkin samaa mieltä!
Mutta pakko kertoa; viime viikolla mulla oli kaikenlaista ylimääräistä menoa ja ruokavastuu jäi miehelle aika pitkälti, pakastimen ruokavarastot syötiin ensin pois ja sitten yksi päivä se oli ostanut sellaista kokkikartanon broilerpastaa ja yllätyin, miten hyvää se olikin! (Mutta oli ollut melko hintavaakin, ettei talous kyllä jatkuvasti sellaista kestäisi.)

[QUOTE="Jenis";29613369]Hmm... mutta jos perheessä on lapsia, joille "pitää" noin niinkun virallisterveellisesti tarjota kunnon ruokaa eikä eineksiä, niin eihän se silloin ole vain toisen tahto että näin tehdään, vaan se on ns. oikein. Samoin jos mä jäisin oottamaan että miehen mielestä on aika pyykätä, ei ois nicopetterillä ja nennajannicalla sopivia kamppeita päikkyreippuun laitettavaksi, urheilupäivän erikoisasusteista puhumattakaan. Noi hommat vaan on pakko tehdä ja yleensä vielä ennakoidusti eikä vartti ennen päikkyynlähtöä.[/QUOTE]

Luojan kiitos meidän perheessä molemmilla vanhemmilla on ymmärrys siitä että lapsille kuuluu puhtaat vaatteet ja vaikka sitten tuo tervellinen ruoka. Mutta joskus ei hotsita, joko minua tai miestä. Joskus kummaltakin inspis kadoksissa...silloin ei tehdä mitään. Ehkä noin yhtenä päivänä kuussa. Silloin ei vaan pyykätä (koska kaapeissa on varavaatteitakin) Tai silloin syödään kaupan pinaattikeittoa.

Pakko ja pakko. Silläkin voi olla monta eri nyanssia.

[QUOTE="Jenis";29613369]Hmm... mutta jos perheessä on lapsia, joille "pitää" noin niinkun virallisterveellisesti tarjota kunnon ruokaa eikä eineksiä, niin eihän se silloin ole vain toisen tahto että näin tehdään, vaan se on ns. oikein. Samoin jos mä jäisin oottamaan että miehen mielestä on aika pyykätä, ei ois nicopetterillä ja nennajannicalla sopivia kamppeita päikkyreippuun laitettavaksi, urheilupäivän erikoisasusteista puhumattakaan. Noi hommat vaan on pakko tehdä ja yleensä vielä ennakoidusti eikä vartti ennen päikkyynlähtöä.[/QUOTE]

Kyllä valmiinakin saa ihan virallisterveellistä ruokaa, jos kukkaro vaan kestää!
Nuo sitten taas nuo hoitokamppeet ja muut ovat niitä asioita, joista on huolehdittava, mutta ovatko ne kotitöitä? Vai elämää? Niin kuin ennen matkalle lähtöä otettavat rokotukset, patterin vaihto seinäkelloon, lahjan osto kummilapselle? Laskujen maksaminen, eväiden teko töihin, saunan lämmitys?

[QUOTE="viola";29613397]Kyllä valmiinakin saa ihan virallisterveellistä ruokaa, jos kukkaro vaan kestää!
Nuo sitten taas nuo hoitokamppeet ja muut ovat niitä asioita, joista on huolehdittava, mutta ovatko ne kotitöitä? Vai elämää? Niin kuin ennen matkalle lähtöä otettavat rokotukset, patterin vaihto seinäkelloon, lahjan osto kummilapselle? Laskujen maksaminen, eväiden teko töihin, saunan lämmitys?[/QUOTE]

No jos se elämä on jatkuvasti vain toisen vastuulla, se ei ole tasa-arvoista elämää :D Tää menee nyt ihan jankuttamiseksi.

1. Tasa-arvoa on, jos asioista huolehditaan yhdessä
2. Tasa-arvoa on, jos molemmat tuntevat että asioista huolehditaan yhdessä
3. Tasa-arvoa on, jos asioista lipsutaan yhdessä/vuoron perään
4. Tasa-arvoa ei ole, jos asioista huolehtii jatkuvasti vain toinen
5. Tasa-arvoa ei ole, jos asioista lipsuu jatkuvasti vain toinen

Tuliko tää nyt selväksi, vai vieläkö jatketaan? :D

Meidän parisuhteessa tasa-arvo tarkoittaa sitä, että rahat menee tasan riippumatta siitä, kumpi ne on ansainnut, ja sitä, että molemmilla on yhtä paljon aikaa itselleen.

Onko tuossa kysymys siitä, että mies ei koe puhtaita vaatteita tärkeinä tai sitä, että lapsella on varusteet mukana? Vai eikä hän osaa, ymmärrä, muista? Vai oletko ottanut asian omaan hoitoosi siten, että mies kuvittelee sinun haluavan tehdä sen itse? Sanooko hän, että ihan sama, mitä siellä repussa on?

[QUOTE="Jenis";29613443]No jos se elämä on jatkuvasti vain toisen vastuulla, se ei ole tasa-arvoista elämää :D Tää menee nyt ihan jankuttamiseksi.

Tuliko tää nyt selväksi, vai vieläkö jatketaan? :D[/QUOTE]

Tämän verran voisin vielä jatkaa:
6. Asiat, joista tässä puhutaan, on yhteisesti määritelty eikä puhuta vain toiselle merkityksellisistä asioista

[QUOTE="viola";29612995]Jatkan vielä pohdintaani. Monessa perheessä tuntuisi olevan niin, että vaimo määrittelee, mitä kotona PITÄÄ tehdä (siisteystaso, sisustus, millaista ruokaa jne) ja sitten aika herkästi marmattaa, jos mies ei tee näistä puolta.
Minä lähtökohtaisesti ajattelen niin, että kumpikin tekee niitä asioita, jotka kokee perheen hyvinvoinnille tärkeiksi. Jos minua häiritsee sotkuiset kaapit, koen niiden siivouksen kuuluvan minulle, miestä taas häiritsee paljon minua useammin likaiset autot, joten hän ne saa pestä. Kaupassa käy se, jonka aikatauluun se paremmin sopii ( ja miten vältetään turhia ajokilometreja). Jos miehelleni välttäisi einesruoka, mutta minulle ei, ei mielestäni ole tasa-arvoista alkaa vaatimaan miestä tekemään terveellistä kotiruokaa joka toinen päivä. Ne asiat, jotka ovat kummallekin yhtä merkityksellisiä, jakaantuvatkin vähän pidemmässä juoksussa kuin itsestään tasan.[/QUOTE]

Tässä on nyt vaan se vaara, että jos toista ei lähtökohtaisesti huvittaisi tehdä omaa osuuttaan kotitöistä, niin hän vois sitten vaan todeta, että "no mulle siisteys, puhtaat vaatteet, terveellinen ruoka, jne ei ole niin tärkeitä" - jolloin toinen sitten tekee kaiken, ja lusmukin pääsee nauttimaan lopputuloksesta. Mutta hänelle jää sitten valtavasti omaa aikaa, koska on ovelasti saanut toisen tekemään kaiken puolestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29613834:
Tässä on nyt vaan se vaara, että jos toista ei lähtökohtaisesti huvittaisi tehdä omaa osuuttaan kotitöistä, niin hän vois sitten vaan todeta, että "no mulle siisteys, puhtaat vaatteet, terveellinen ruoka, jne ei ole niin tärkeitä" - jolloin toinen sitten tekee kaiken, ja lusmukin pääsee nauttimaan lopputuloksesta. Mutta hänelle jää sitten valtavasti omaa aikaa, koska on ovelasti saanut toisen tekemään kaiken puolestaan.

Sitten ne ongelmat onkin jo ihan toisaalla, ei kunnioiteta puolisoa eikä yhteistä kotia. Ja mitä järkeä sellaisessa suhteessa on?

Itse en puolisokseni olisi ottanutkaan ketäään kenellä on täysin päinvastaiset toiveet esim. sisiteydestä kuin minulla.

Yhteistyössä