Mitä tarkoittaa, että mies on perheen pää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ja ei se meillä tarkota todellakaan sitä, että mies jotenkinpäättäis mun puolesta, eikä sitäkään, että mä päättäsin. Mutta käytännön syistä se pitää musta huolta, koska tietää joistain asioista enemmän.

Ja mä pidän siitä huolta, koska joskus se ei tiedä mitään.

Mut jos ois niin, et en vaikka osais lukea, mulla ei ois mitään koulutusta, enkä mä tietäis mistään mitään, niin sillon miehen ois pakko olla päänä mulle ja huolehtia siitä, että mulla on kaikkea ja että perhe pärjää.

Suomessa kuitenkin peruskoulu suo kaikille luku- ja kirjoitustaidon.

Meillä kummallakin on yliopistokoulutus ja käytän mielelläni aivojani, itse asiassa tuntuisi oudolta olla käyttämättä niitä.

Joo, tajusit varmaan kun sanoin, että meillä tuo perheen päänä oleminen on lähinnä nimellinen jäänne.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Mun mielestä ei ole mitään "perheen päätä" vaan kumppanit ovat tasa-arvoisia keskenään.

Alistuminen kuuluu naisen luonteeseen, ja tämä on pitkälti synnynnäinen piirre. Moni nainen tekeytyy avuttomaksi korostaakseen tätä, ja kiinnostuu vastaavasti vahvasta ja päättäväisestä miehestä. Harva nainen on oikeasti pahollaan vaikka mies sattuu olemaan vahvempi ja älykkäämpi, tai jos mies käytännössä elättää perheen, tekee tärkeät päätökset ja luo turvallisen ympäristön.

Vaihda "naisen" tilalle "lapsi", niin tekstisi on kohdallaan! Lapsiin kuuluvat tytöt ja pojat. Myös täysikäisiä tyttölapsia tulee toisinaan vastaan, sad but true. Se ei kuitenkaan kerro mitään keskimääräisestä tilanteesta.

Tahallaanko ärsytät ukko?

En sentään, mehän olitiin samaa mieltä siitä että sinua ei haittaa että miehesä pitää sinusta huolta ja "tietää joistain asioista enemmän"? Tämä sopii hyvin sinun luonteeseen koska olet nainen. Miehelle vastaava järjestely ei olisi yhtä luonteva, koska mies ei osaa kaivata vahvaa naista suojellakseen häntä.

Tahallaanko ärsytät ukko?

En sentään, mehän olitiin samaa mieltä siitä että sinua ei haittaa että miehesä pitää sinusta huolta ja "tietää joistain asioista enemmän"? Tämä sopii hyvin sinun luonteeseen koska olet nainen. Miehelle vastaava järjestely ei olisi yhtä luonteva, koska mies ei osaa kaivata vahvaa naista suojellakseen häntä.

Harva aikuinen ihminen haluaa olla isänä/äitinä puolisolleen =)

Entäs jos sen tulkitsisi niin, että mahdollisuuksien mukaan päätetään yhdessä, mutta jos päätöstä ei muuten saada aikaan, mies päättää? Tai esim. sitä, että nainen luottaa mieheensä ja tottelee välittömästi silloin harvoin,kun on tosi kiireellinen tilanne. Mutta tämä saisi siis olla vain harvoin.

Toisille naisille sopii, että mies ottaa viimekädessä vastuun ja pitää huolta perheestään vaimo mukaan lukien.

Ja samanaikaisesti toisille miehille sopii, että nainen kantaa lopullisen vastuun kaikesta ja omaa siis viimeisen sanan.

Kukin tavallaan, vakka kantensa löytää varmasti molemmissa tapauksissa.

Mun mielestä ei ole mitään "perheen päätä" vaan kumppanit ovat tasa-arvoisia keskenään.

Alistuminen kuuluu naisen luonteeseen, ja tämä on pitkälti synnynnäinen piirre. Moni nainen tekeytyy avuttomaksi korostaakseen tätä, ja kiinnostuu vastaavasti vahvasta ja päättäväisestä miehestä. Harva nainen on oikeasti pahollaan vaikka mies sattuu olemaan vahvempi ja älykkäämpi, tai jos mies käytännössä elättää perheen, tekee tärkeät päätökset ja luo turvallisen ympäristön.

Mä kuulun sitten niihin harvoihin naisiin joita aidosti häiritsisi asetelma perheen alfauroksesta ja alistuvasta lapsinaisesta.
Mä haluan yhtäläisen oikeuden perheen rahoihin ja haluan ythäläisesti vaikuttaa perheessä tehtäviin hankintoihin. Kaikki omaisuutemme on sekä mun että miehen nimellä. Koen olevani vähintäänkin yhtä älykäs kuin mieheni, fyysisesti hää varmasti on mua vahvempi mutta siihen asiaan en voikaan juuri vaikuttaa...

Mä tuntisin oloni helvetin turvattomaksi jos mulla ei olisi päätäntävaltaa yhtä paljon kuin miehellä tai jos olisin taloudellisesti hänestä riippuvainen.

• Tykkää
Reactions: Hilde-76
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alistuminen kuuluu naisen luonteeseen, ja tämä on pitkälti synnynnäinen piirre. Moni nainen tekeytyy avuttomaksi korostaakseen tätä, ja kiinnostuu vastaavasti vahvasta ja päättäväisestä miehestä.

Vaihda "naisen" tilalle "lapsi", niin tekstisi on kohdallaan! Lapsiin kuuluvat tytöt ja pojat. Myös täysikäisiä tyttölapsia tulee toisinaan vastaan, sad but true. Se ei kuitenkaan kerro mitään keskimääräisestä tilanteesta.

Lapset eivät tekeydy avuttomiksi, vaan yrittävät kovasti päteä ja ovat ylpeitä omista kyvyistä. Pojilla tämä on korostuu, ja ovat usein pelottomia ja omasta mielestään täysin ylivertaisia. Alistuminen ja blondiksi tekeytyminen on selkeästi naisellinen piirre, joka näkyy luonteessa jo nuorilla tytöillä ja korostuu sen mukaan kun oppivat hyödyntämään tätä asemaa.

Alistuminen kuuluu naisen luonteeseen, ja tämä on pitkälti synnynnäinen piirre. Moni nainen tekeytyy avuttomaksi korostaakseen tätä, ja kiinnostuu vastaavasti vahvasta ja päättäväisestä miehestä.

Lapset eivät tekeydy avuttomiksi, vaan yrittävät kovasti päteä ja ovat ylpeitä omista kyvyistä. Pojilla tämä on korostuu, ja ovat usein pelottomia ja omasta mielestään täysin ylivertaisia. Alistuminen ja blondiksi tekeytyminen on selkeästi naisellinen piirre, joka näkyy luonteessa jo nuorilla tytöillä ja korostuu sen mukaan kun oppivat hyödyntämään tätä asemaa.

Johtuneekohan siitä, että pojille hoetaan kylläpäs olit reipas ja rohkea (tyyliin pojat eivät itke)... ja tytöille taasen kylläpäs olet söpö pikku prinsessa... lapset oppivat pian alueen, jolla heidän oletetaan pätevän...

Mää näen perheen pään vastuullisena hommana. Hän vastaa suuremmat ratkaisujen seuraukset, huolehtii, että perheellä on katto ja ruokaa ja perhe voi hyvin. Hyvä "perheen pää" ottaa huomioon toisten ajatukset ja tekee kompromisseja siten, että koko perhe voi hyvin. Perheen pää ei ole diktaattori, eikä se tarkoita sitä, ettei kukaan muu saisi päättää mitään. Perheen pää ei käytä "valtaansa" väärin vaan on tasa-arvoinen.

Rukoilijasirkan ajatukset on fiksuja.

Jännää, meidän tyttö ei ollenkaan ole tuollainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Ja samanaikaisesti toisille miehille sopii, että nainen kantaa lopullisen vastuun kaikesta ja omaa siis viimeisen sanan.

Mies osaa kyllä arvostaa sitä että nainen osaa pyörittää arkea ja tehdä tähän liittyvät päätökset ilman kädessä pitämistä, mutta jää kyllä helposti tyhjän päälle ja vailla roolia jos nainen ei "tarvitse" miestä ns. perinteisiin miesten hommiin.

Feministien olisi hyvä muistaa että tämä perinteinen asetelma ei vaadi alistamista miehen toimesta, vaan nainen hakeutuu vaistonvaraisesti omaan rooliinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

Mies osaa kyllä arvostaa sitä että nainen osaa pyörittää arkea ja tehdä tähän liittyvät päätökset ilman kädessä pitämistä, mutta jää kyllä helposti tyhjän päälle ja vailla roolia jos nainen ei "tarvitse" miestä ns. perinteisiin miesten hommiin.

Feministien olisi hyvä muistaa että tämä perinteinen asetelma ei vaadi alistamista miehen toimesta, vaan nainen hakeutuu vaistonvaraisesti omaan rooliinsa.

Kyllä siihen arjen pyörittämiseen voi osallistua myös mies... usein juuri nämä "perinteiset miehet" jäävät jotenkin perheen arjen ulkopuolelle ja vieraiksi lapsilleen, kun aika kuluu työpäivän jälkeen autotallissa tai kavereiden luona...

Meillä siis vaikka saatan mieltää oman mieheni perheen pääksi, se ei ole sellaista, ettei mun mies tekis mitään naisten juttuja, päin vastoin se on sitä, että se kohtelee mua erittäin hyvin ja kunnioittavasti ja tekee kaikkensa, että mulla ja lapsilla ois aina hyvin.

Onhan Jeesuskin seurakunnan pää ja sehän uhrautu.

Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Mies on meillä perheen pää, mutta minä olen se joka sitä päätä kääntää ;)

Tämä on sitä alistuvan aseman hyödyntämistä jota naiset osaa pelottavan hyvin - viisas nainen ohjaa miestä, riistämättä miehen roolin.

Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
se on se uhkaus, "odotas ku isi tulee kotiin", ku ei saa muksua tottelemaan. ja tuo piru vieköön toimii joissain tapauksissa.

Mutta vie samalla äidiltä auktoriteetin, ikävä kyllä. :/

totta. tiedän tästä yhden hyvän esimerkin mutta henkiöllisyyttä en kerro koska tiedän että kyseinen hlö lukee palstaa aina välillä..

Tämä on sitä alistuvan aseman hyödyntämistä jota naiset osaa pelottavan hyvin - viisas nainen ohjaa miestä, riistämättä miehen roolin.

Tyhmä, perheen pääksi sopimaton mies antaa näin tapahtua. Nykyajassa perheen päänä oleminen voisi tarkoittaa sitä, että mies jakaa vastuuta sille naiselle tasapuolisesti.

En tunne ketään tiskirätti kädessään syntynyttä naista, enkä myöskään ketään jakari kädessään syntynyttä miestä...

Tyhmä, perheen pääksi sopimaton mies antaa näin tapahtua. Nykyajassa perheen päänä oleminen voisi tarkoittaa sitä, että mies jakaa vastuuta sille naiselle tasapuolisesti.

Meillä kyllä ollaan tasavertaisia molemmat miehen kanssa.Jos mua tyhmäksi tarkoitit :saint:

Yhteistyössä