Mitä tapahtuu, jos olen työtön ja minulle tarjotaan töitä, mutta jättäydynkin kotihoidontuelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aurinko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aurinko"

Vieras
Olen ajatellut jääväni kotiin vielä joksikin aikaa, kun vanhempainvapaa loppuu. Tarkoituksena on jäädä työttömäksi ja nostaa samalla kotihoidontukea + kuntalisää. Mitä tapahtuu, jos minulle tarjotaan töitä ja jättäydynkin sen jälkeen kotihoidontuelle enkä ota työtä vastaan? Tuleeko karenssia? Millainen? Miten karenssi poistuu? Onko karenssilla kauaskantoisia seurauksia?

[QUOTE="Aurinko";23748615]Olen ajatellut jääväni kotiin vielä joksikin aikaa, kun vanhempainvapaa loppuu. Tarkoituksena on jäädä työttömäksi ja nostaa samalla kotihoidontukea + kuntalisää. Mitä tapahtuu, jos minulle tarjotaan töitä ja jättäydynkin sen jälkeen kotihoidontuelle enkä ota työtä vastaan? Tuleeko karenssia? Millainen? Miten karenssi poistuu? Onko karenssilla kauaskantoisia seurauksia?[/QUOTE]

Tuet vähennetään työttömyyskorvauksesta ja kolmen kuukauden karenssi napsahtaa työstä kieltäytymisestä. Jokseenkin kuolleena syntynyt ajatus.

karenssia 1-3kk jos ei oo hyvää syytä mikset voisi työtä vastaanottaa.. Ja pitäähän sun työttömänä jotain tehdä, esim. ilmoittautua ja esittää mitä toimenpiteitä teet työllistyäksesi.. eli ois varmaan sun tilantees parempi olla hoitovapaalla, kuten edelle jo sanottiin kotihoidontuki vaikuttaa työmarkkinatukeen.

Samaan talouteen ei makseta päällekkäisiä etuuksia, eli voit kyllä hakea sekä kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta mutta ymmärtäisin että työttömyyskorvauksesta vähennettäisiin kotihoidontuki?
ainakinVuorotteluvapaakorvauksesta vähennettiin kotihoidontuki ja vuorotteluvapaakorvausta maksettiin vain ylimenevän osan verran...
Kannattaa tarkistaa asia Kelasta suoraan että saat varmaa tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;23748685:
Samaan talouteen ei makseta päällekkäisiä etuuksia, eli voit kyllä hakea sekä kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta mutta ymmärtäisin että työttömyyskorvauksesta vähennettäisiin kotihoidontuki?
ainakinVuorotteluvapaakorvauksesta vähennettiin kotihoidontuki ja vuorotteluvapaakorvausta maksettiin vain ylimenevän osan verran...
Kannattaa tarkistaa asia Kelasta suoraan että saat varmaa tietoa.

Samaan talouteen kyllä maksetaan jos päätöksessä näkyy että on toiselle puolisolle myönnetty. Etuuden saaja itse jos on saajana niin sitten vähentää sitä työttömyyskorvausta.

Kiitos mainitsemistanne pointeista. Olen tietoinen, että kht vähennetään työttömyyskorvauksesta, mutta kuntalisää ei vähennetä. Tähän järjestelyyn todennäköisesti päädyn siksi, että työttömyyskorvauksen käsittely kestää kauan ja jostakin rahaa on saatava. Saan ansiosidonnaista eli siksi minun kannattaisi jäädä muutamaksi kuukaudeksi työttömäksi kuin jäädä vain kotihoidontuelle. Mutta siis eikö kenelläkään ole omakohtaista kokemusta siitä, että on tarjottu töitä ja sitten jättäytyy kotihoidontuelle? Tuleeko siitä edes karenssia? Se on työstä kieltäytymistä, mutta toisaalta minulla on täysi oikeus olla kotihoidontuella.

että siitä tulee karenssia, mutta eihän se sinun elämääsi vaikuta mitenkään muuten kuin niin, että rahat vähenevät. Kotihoidontuki tulee edelleen samalla lailla koko ajan. Ei se karenssi mihinkään rikosrekisteriin sentään päädy, joten ei siitä mitään seurauksia ole.

Mulla ei ole kokemusta, mutta itse jäisin työttömäksi. Jos joutuisin haastatteluun kertoisin "tyhmänä" lasten sairasteluista ja vauvan yrittämisestä. Tuskin saisin töitä. Pitäisi vaan olla varovainen ettei jää kiinni siitä ettei halua töihin.

Ja sitten kärsisin karenssin jos niin huonosti kävisi että töitä saisin. Pakko kai sossusta on saada rahaa ettei lapset nälkään kuole.

Nämä ominaisuudet juurikin pitäs saada pois meidän järjestelmästä!!

Jos sinulla on vakityö niin vaihtoehdot on palata töihin ja saada palkaa tai sitten sinnitellä kotihoidontuella. Mutta avot jos olet työtön niin voitkin nostaa työttömyyskorvausta ja vielä kotihoidon tukea. Ja jos työtä tarjotaan ja kieltäydyt niin voi voi, seuraa pikku karenssi.

Ketä tää motivoi töihin lähtemään??

[QUOTE="muttis";23748794]Ja näin taas keinotellaan...[/QUOTE]

Kauhee haloo siitä jos köyhä kotiäiti yrittää saada itselleen muutaman euron ylimääräistä.

Luuletko että rahakkaammat ihmiset maksavat kiltisti joka vero jne. Siellä sentään on isommista rahoista kyse ja hyvät neuvonantajat laskemassa miten vaan eniten kierretään veroja yms.

[QUOTE="...";23748813]
Ja sitten kärsisin karenssin jos niin huonosti kävisi että töitä saisin. Pakko kai sossusta on saada rahaa ettei lapset nälkään kuole.[/QUOTE]

Jos olet töissä (vakkari) on vaan pärjättävä sillä kotihoidontuella...Ja kun olet työtön etkä ota vastaan tarjottua työrtä niin saat samat rahat kuin työpaikan omaava ihminen, mutta vaan karenssiajan. Sen jälkeen työttömän tilipussi kasvaa kun saa taas korvaukset; vakkarityössäolija jatkaa kotihoidontuella.

Mitä järkeä tässä on?

[QUOTE="vieras";23748797]Karenssia tulee joo. Jos jäät hoitovapaalle, karenssi alkaa sit hoitovapaan jälkeen.[/QUOTE]

tuo EI pidä paikkaansa. karenssit häviää jos niiden aikana teet jotain, esim hara tai jäät muulle tuelle. nim.kokemusta on. vai luuletko et jos karenssia saanut saa töitä ja kun työt loppuu niin monta vuotta sitten saatu karenssi saapuu, no huh huh. älkää kirjotelko jos ei oo varmaa tietoa. ap:n kannattaisi kysyä kelalta? kysymyslomakkeella nimettömänä?

[QUOTE="mielikki";23748821]Nämä ominaisuudet juurikin pitäs saada pois meidän järjestelmästä!!

Jos sinulla on vakityö niin vaihtoehdot on palata töihin ja saada palkaa tai sitten sinnitellä kotihoidontuella. Mutta avot jos olet työtön niin voitkin nostaa työttömyyskorvausta ja vielä kotihoidon tukea. Ja jos työtä tarjotaan ja kieltäydyt niin voi voi, seuraa pikku karenssi.

Ketä tää motivoi töihin lähtemään??[/QUOTE]

Kyllähän siitä työpaikastakin voi irtisanoutua ja jäädä työttömäksi jos se niin helpolta kuulostaa..

Yleensä työssä käyvillä on talous paremmassa kunnossa kun työttömillä ja niin ollen kotihoidontuellakin on helpompi pärjätä.

Itsellä on työpaikka odottamassa ja kiituutan nälkäkuoleman partaalla kkh-tuella, mutta ei silti työttömyys kiinnosta

[QUOTE="...";23748832]Kauhee haloo siitä jos köyhä kotiäiti yrittää saada itselleen muutaman euron ylimääräistä.

Luuletko että rahakkaammat ihmiset maksavat kiltisti joka vero jne. Siellä sentään on isommista rahoista kyse ja hyvät neuvonantajat laskemassa miten vaan eniten kierretään veroja yms.[/QUOTE]

Köyhä kotiäiti se minäkin olen - mutta onnetonta kastia kun satun omaamaan työpaikan mihin palata. Tää systeemihän vaan kannustaa jäämään työttämäksi koska korvaus kotona olosta on suurempi kuin sellaisella jolla olisi se työ olemassa.

Ei tähän tartte rikkaita edes sotkea mukaan. ei muuta kuin kaikki äidit irtisanoutumaan työstään että pärjäävät paremmin kotiäitinä.

Jos leikkiin ryhdyn, niin olen valmis toki kärsimään karenssin. Siksi selvittelenkin asiaa nyt, että tiedän, mikä minua saattaa seurata. Minua kiinnostaa tietää tarkemmin, millainen karenssi siitä napsahtaisi ja miten se purkautuisi. Olen kuullut, että se purkautuisi siitä huolimatta, mitä tekee karenssin ajan (onko työtön, kotihoidontuella vai töissä). Täällä on ehdotettu 1-3kk karenssia. Se on mahdollista ja aika todennäköistä, jos siitä karenssia tulee

[QUOTE="...";23748853]Kyllähän siitä työpaikastakin voi irtisanoutua ja jäädä työttömäksi jos se niin helpolta kuulostaa..

Yleensä työssä käyvillä on talous paremmassa kunnossa kun työttömillä ja niin ollen kotihoidontuellakin on helpompi pärjätä.

Itsellä on työpaikka odottamassa ja kiituutan nälkäkuoleman partaalla kkh-tuella, mutta ei silti työttömyys kiinnosta[/QUOTE]

En mä sitä epäile että työttömällä on helppoa. Mutta eihän ap:lla ole edes haluja työllistyä vaan ainostaa keplotella menemään.

Mä olin työkkärin kirjoilla työnhakijana vaikka olin kotihoidontuella. Välillä tuli lappuja missä oli etten oo hakenu jotain paikkaa ja tulee karenssia, mutta se ei vaikuttanu mun kotihoidontukeen mitenkään.

Ei nyt liity suoranaisesti tähän ketjuun, mutta pikkasen sieppaa, kun jäin pitkän kotiäitiyden jälkeen työttömäksi (työttömyyskorvaus oli mulla pienempi kuin kotihoidontuki!) ja jo kahden viikon työttömyyden jälkeen mulle tuli työkkäristä työpaikkaehdotus, jota mun piti hakea tai muuten olis seurannut karenssi (mikäs tuo ehdotus nyt onkaan nimeltään?).

Sitten taas tunnen nuoren ihmisen, joka on maannut kotonaan viisi vuotta(!) työttömänä eikä ole vieläkään saanut karenssia, vaikka on aina jonkun tekosyyn varjolla kieltäytynyt jokaisesta työkkärin ehdottamasta työpaikasta. Itse ei ole koko aikana etsinyt töitä eikä ole hakenut paikkoihin, joita minä olen hänelle ehdottanut.

Tuon viiden vuoden aikana tuo nuori aikuinen on käynyt muistaakseni jonkun harjoittelun sekä jonkun lyhyen työkkärin koulutuksen. Ei siis ole ihan täysin laakereillaan maannut, mutta lähestulkoon.

Eikö tämä ole vähän epäreilu tilanne? Mulla kun on vielä lapsiakin, joille pitää etsiä hoitopaikat ja kaikki, joten mielestäni ei niin kiire olis ollut pakottaa töihin, kun taas tämä toinen ihminen on yksineläjä jolla ei siis periaatteessa olis mitään vaikeuksia aloittaa töitä vaikka tältä istumalta. Olenhan minä kiitollinen siitä, että työkkäri mulle tuota paikkaa ehdotti ja että vielä satuin saamaan kyseisen paikan vaikkei se todellakaan ole mikään haaveilemani ihannetyö, mutta syö kyllä motivaatiota työnteolta tuo, että samaan aikaan toinen laiskottelee kotona ja nostaa jatkuvasti työttömyyskorvauksia :( .