Mitä sinä kasvattajana/äitinä tekisit? Uhmaikäisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielletty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kielletty

Aktiivinen jäsen
29.03.2008
7 796
1
36
Lapsi jatkaa kiellettyä touhua, toistuvasta kieltämisestä huolimatta. Ei lotkauta korvaansakaan.
Äiti ottaa lapsen tilanteesta pois, jolloin lapsi juoksee vähän matkan päähän viskelemään tavaroita ja leluja. Lattialla pikkusisko, joka on tällöin myös vaarassa saada ilmaan viskatun tavaran päähänsä.
Äiti menee taas ottamaan lapsen pois tilanteesta syliinsä, ja komentaa, jolloin lapsi alkaa läpsimään ja nipistelemään.

Tilanne jo ohi, mutta mitä sinä olisit tehnyt, kun kyseessä on vähän alle kaksivuotias?

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jäähylle ehdottomasti.

Aina tätä jäähyä toitotetaan täällä:(

Niin no meillä ainakin on toiminut, oletan tietysti että päiväunet on jo nukuttu apn tapauksessa. Parempi kai jäähykin kun viedä niskavilloista porraspäähän?

Jaa, että siinä on vaihtoehdot sun mielestä? Väkivalta?

Jäähylle ehdottomasti.

No ei todellakaan tuon ikäistä:(
Se on vaan kiellettävä ja kiellettävä, eihän siinä muu auta!

Miksei? Eihän siellä tarvitse tuntitolkulla lasta istuttaa. Meillä on pistetty tuolille jäähylle istumaan ja selitetty samalla MIKSEI niin saa tehdä. Eipä tuo näyttänyt kielloista uskovan.

Jäähylle ehdottomasti.

No en mä ainakaan keksi sopivampaa tapaa keskeyttää lapsen riehumista, kuin jäähy/ nurkkarangaistus.

Pahanteko keskeytyy -> lapsi saa sanktion -> lapsi saa aikaa rauhoittua ja miettiä tekosiaan.

meil tuo jäähylle vienti et toimi.. esim. tänään kävin kolmannen kerran hakemassa tytön wc:stä ku oli pesemässä siellä käsiä. Otin siltä sit tuolin pois, jonka avulla saa oven auki.. itku potku raivarit han se siitä sai.. mut selitin et tuoli lähti nyt jäähylle koska sen avulla kiivetään. Vähän aikaa annoin raivota otin syliin ja sit hetkeksi lattialle leikkiin.

Meil tuolla 2v:llä nuo tempaukset on suurimaksi osaksi sitä, et saa äidin huomion ja jos suinki maltaa ni yritän sen 5min sit olla tytön kanssa ennen ku lähen taas touhuihini

Meillä on kyllä jäähy käytössä. Se on tietysti vaikeaa ymmärtää, jos oma lapsi ei ole sellaista vielä tarvinnut. Toiset on rauhallisempia, kenties pelokkaampia ja uskovat vähemmälläkin, ainakin noin pienenä. Meidän poika on tempperamenttinen, kenties vähän pikkuvanhakin, ei pelkää mitään.

Jäähylle ehdottomasti.

Niin no meillä ainakin on toiminut, oletan tietysti että päiväunet on jo nukuttu apn tapauksessa. Parempi kai jäähykin kun viedä niskavilloista porraspäähän?

Jaa, että siinä on vaihtoehdot sun mielestä? Väkivalta?

meidän ratkaisu on ajan antaminen ja ajatuksen vieminen pois kielletystä.. jos yrittää udestaan on se reilu EI ja sit jatketaan muuta touhua aletaan esim. laittamaan yhdessä pyykkejä

meil tuo jäähy ei vain toimi, koska tiedän itseni.. siitä et vien lapsen jäähylle tulee loputon suora ja jossain vaiheessa menetän väistämättä hermoni joten ei minun/meidän juttu

Eipä ole tuollaista tilannetta vielä lasten kanssa tullut eteen että minun kielloista ei välitettäisi. Mutta jos tosiaan oma lapsi noin käyttäytyis niin laittaisin varmaan johonkin huoneeseen, jossa ei voi saada mitään pahaa aikaan ja sieltä sais tulla pois sitten kun on rauhoittunut ja pyytänyt anteeksi.
Tietenkin riippuu myös siitä mikä on sitä kiellettyä toimintaa, aika moni äiti tuntuu kieltävän hengittämisenkin ja suuttuu kun lapsi ei tottele :whistle:

Tulin siihen tulokseen että minun roolini kasvattajana on jo täydessä vauhdissa, siinä missä toiset lapset piileskelevät vielä äidin helmoissa. Eikä se edes "kenenkään vika" ole, lapset kertakaikkiaan vaan ovat erilaisia, ja meillä on vallitsee armeijakuri, tai muuten menee plörinäksi. Tunnen sen luissani, että jos nyt annan tämän vaiheen mennä päänsilittelyllä niin myöhemmin ollaan pahassa pulassa :/

meil tuossa tilanteessa olis toimittu samoi, lapsi kiinni selitys EI ja sit oltas yhdessä kerätty ne lattialle viskotut tavarat paikalleen.. meil rangaistus on se, et jos viskoo ni myös kerää ja siitä mä pidän huolen et ne kerätään.. yleensä ei ala ite keräämään, mut menen lattialle ja kädestä pitäin ohjaan jokaisen tavaran paikalleen..

olen samaa mieltä, että meillä on kans "sanani on laki" menetelmä.. jos mä sanon et nyt syödään ni nyt syödään tai sit se on kiitos ja pois pöydästä.. seuraava ruoka on sit seuraavaan ruoka-aikaan

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Tietenkin riippuu myös siitä mikä on sitä kiellettyä toimintaa, aika moni äiti tuntuu kieltävän hengittämisenkin ja suuttuu kun lapsi ei tottele :whistle:

Mulla myös muutama kaveri joilla esim olkkarin pöydällä on kukkia ja kaikkee lapselle mielenkiintoista tilpehööriä ja sitten tuskailevat kun taapero ei tottele ja on aina ronkkimassa tavaroita.

Tietenkin riippuu myös siitä mikä on sitä kiellettyä toimintaa, aika moni äiti tuntuu kieltävän hengittämisenkin ja suuttuu kun lapsi ei tottele

No ei meillä ainakaan, vilkkaan nappulan kanssa saisi koko ajan olla kieltämässä |O Kyllä meillä saa lapset olla ja elää, mutta väkivaltaa ja tavaroiden hajottamista en hyväksy. Ja kyllä lapsen tulisi uskoa jos äiti sanoo ei. Sitä minä tässä päivittelenkin että what did I do wrong?!? |O

Meillä on tällaisia tilanteita varten käytössä "jäähypenkki". Tai sit just omaan huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan, jos ihan mahdottomaksi menee. Jäähypenkillä istutaan vaan sen aikaa, että tullaan pyytämään anteeksi. Eli kunnes lapsi rauhoittuu. Ja just selitän, että miksi niin ei saa tehdä.

Yllättävää kyllä, niin pelkkä uhkaus, että joutuu penkille, yleensä auttaa. Välillä tosiaan on kyllä sellasia raivareita ja riehumista (pahanteosta toiseen), että käsken omaan huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja masa:
meil tuossa tilanteessa olis toimittu samoi, lapsi kiinni selitys EI ja sit oltas yhdessä kerätty ne lattialle viskotut tavarat paikalleen.. meil rangaistus on se, et jos viskoo ni myös kerää ja siitä mä pidän huolen et ne kerätään.. yleensä ei ala ite keräämään, mut menen lattialle ja kädestä pitäin ohjaan jokaisen tavaran paikalleen..

Näin meilläkin. Ei meillä onneksi suinkaan aina tällaista ole. Taitaa nuo uhkaavasti lähestyvät 2vee synttärit vaan tehdä tietä...

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Meillä on tällaisia tilanteita varten käytössä "jäähypenkki". Tai sit just omaan huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan, jos ihan mahdottomaksi menee. Jäähypenkillä istutaan vaan sen aikaa, että tullaan pyytämään anteeksi. Eli kunnes lapsi rauhoittuu. Ja just selitän, että miksi niin ei saa tehdä.

Yllättävää kyllä, niin pelkkä uhkaus, että joutuu penkille, yleensä auttaa. Välillä tosiaan on kyllä sellasia raivareita ja riehumista (pahanteosta toiseen), että käsken omaan huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan.

Minkäikäinen sinun lapsesi on? Meilläkin tuo "jos ei lopu, niin jäähylle" on monesti tehonnut, ja jäähyltä tullaan lopulta kädet avoinna syliin, halataan ja pyydetään anteeksi (ei osaa puhua, joten minä ikäänkuin siinä pyydän molempien puolesta) ja "rakastan sinua". Myös perään yleensä muistutus siitä, mitä siellä jäähyllä tekikään.

Katkaiseehan tuo jäähy tilanteen - sillä kertaa. Mutta pelkään kuollakseni, kun nyt meille on tullut tällainen vaihe, että jos vaikka kävellään pojan kanssa jossain niin lähtee juoksemaan karkuun minkä kintuista pääsee, ihan huvikseen, kielloista huolimatta. Pelkään että vilistää vielä auton alle tai ties mitä! Miten minä saan lapsen tottelemaan :ashamed: Yleensä olen tosi varma itsestäni ja tekemisistäni, mutta nyt tunnen oloni ihan neuvottomaksi.

Tuohon karkuun juoksemiseen on meillä tehonnut niinkin yksinkertainen asia kun sylissä tai kädestä kiinni pitäminen. Ikään kuin rangaistuksena siis. Kuulostaa kauheelta mut lapsi oppi ihan parista kerrasta et niin kauan kun kävelee nätisti, saa kävellä itse, jos ei, niin ei saa kävellä. Toimii myös et laittaa takaisin rattaisiin istumaan. Kyllähän siitä huutoa tulee, ja rimpuilua, mutta se on kestettävä. Mutta vähän offtopic, ton ikäinen kuuluu musta vielä matkustaa rattaissa etenkin teiden varsilla yms paikoissa, ihan turvallisuuden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Tietenkin riippuu myös siitä mikä on sitä kiellettyä toimintaa, aika moni äiti tuntuu kieltävän hengittämisenkin ja suuttuu kun lapsi ei tottele

No ei meillä ainakaan, vilkkaan nappulan kanssa saisi koko ajan olla kieltämässä |O Kyllä meillä saa lapset olla ja elää, mutta väkivaltaa ja tavaroiden hajottamista en hyväksy. Ja kyllä lapsen tulisi uskoa jos äiti sanoo ei. Sitä minä tässä päivittelenkin että what did I do wrong?!? |O

oon samaa mieltä, että koti pitää olla sellainen että siellä on hyvä olla.. siis ettei ole liikaa niitä EI sallituja asioita. Meil on aikapitkälle sisustettu lasten ehdoilla. Mut sit on tietty kirjahylly jossa on lasiset ovet ja se on ehoton EI samoten ku tietokone. Mut sit taas olemme penkomis intoa hillinneet laittamalla alakaappeihin (tietokone kaappiin) lapsilukot.