Mitä sektiossa tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras

Olen yrittänyt googlettaa tietoja sektiosta, mutta en löydä tarkkaa kuvausta. Puudutuksen laitto on selvä, mutta se itse leikkaus.. Mitä kaikkea leikataan, montako kerrosta? Kuka leikkaa? Mitä muuta tehdään? Miten ommellaan? Mitä kaikkea näkyy? kosketaanko suolistoon?

Tämä ehkä kuulostaa typerältä, mutta minua kammoksuttaa se että joku käy vatsani sisällä. Se on jotenkin niin ... henkilökohtaista. :ashamed: Tieto leikkauksen kulusta voisi helpottaa.

Ei ole paha juttu! Ainakaan mulle ei ollut. Ei kannata jänskättää! :hug: Et näe itse mitään. Etkä tunne muuta kuin sellaista repimistä, ei pahassa mielessä. Siinä vaiheessa voi tulla huono olo kun vauva otetaan ulos, mulle tuli, mut sain sit heti siihen lääkkeen tipan kautta. :)

tässä otteita kirjasesta jonka sain sairaalasta
- yleisin on spinaalipuudutus, ennen puudutusta nesteytys ja neula laitetaan sopivaan nikamaväliin kyljellään
- puutuminen testatataan
- leikkauksen alussa laitetaan virtsarakkoon kestokatetri, joka poistetaan seuraavana päivänä
- puudutuksen jälkeen vatsa pestään ja potilas peitellään
- leikkauksessa avataan ihon lisäksi lihasten peitinkalvo, lihaskerros, vatsakalvo sekä kohdun peitinkalvo ja itse kohtulihas
- lapsi autetaan syntymään leikkaushaavna kautta
- lapsen hengitystiet imetään puhtaiksi, napanuora katkaistaan ja lapsi ojennetaan kätilölle
- aikaa leikkauksen alusta lapsen syntymään muutama minuutti
- istukka poistetaan kohdusta leikkaushaavan kautta ja varmistetaan kohdun normaali supistuminen
- kohtulihas suljetaan ompeleilla, verenvuotokohdat sidotaan ja sitten suljetaan kerros kerrokselta vatsanpeitteeti, kunnes viimeiseksi ommellaan ihohaava kiinni
- ompeluvaiheeseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa kuin avausvaiheesee ennen lapsen syntymää
- leikkauksen jälkeen synnytyssalin puolelle toipumaan, tunto alkaa palata noin tunnin kuluttua synnytyksestä, kipuun annetaan lääkkeitä

Yhteistyössä