Mitä sanoa/kuinka lohduttaa ystävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja urpelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

urpelo

Vieras
Ystäväpariskunta sai tänään tulokset lapsivesipunktiosta eikä kaikki ollut niin kuin piti. Viestillä ilmoitti, sanoi että jutellaan myöhemmin. Meni pala kurkkuun, en keksinyt mitä olisin vastannut viestiin. Tai siis tuntui, ettei osannut oikeita sanoja sanoa. En tiedä mitä aikovat tehdä, en edes kuinka vakavasta oli kyse.

Seuraavan kerran kun ystäväsi ottaa sinuun päin yhteyttä ja kertoo jotain asiaan liittyvästä niin olet tietysti pahoillasi heidän puolestaan. Kuuntele mitä hän haluaa puhua, älä yritä täyttää vaikeaa tilannetta turhalla höpötyksellä. Mitkään lohdutuksen sanat eivät auta vaan voivat tuntua jopa pahalta. Myötäelä ja kuuntele.

Mun mielestä olisit voinut vastata pelkästään ok tms. Ystäväsi haluaa jutella myöhemmin, joten haluaa varmaan kuuntelijaa kunhan on itse sisäistänyt asian. Kuunteleminenkin riittää ja se että ystäväsi tietää että olet käytettävissä, jos hän tukea tarvitsee. Mitään "oikeita sanoja" ei ole olemassakaan.

Kun meille syntyi sairas lapsi, itse halusin käydä sitä läpi ystävien kanssa ja kertoilin tunteistani. Helpompi oli kertoa sellaisille jotka hieman itsekkin kyseli. En mä mitään keskustelua kummempaa odottanut.

Yhteistyössä