Mitä ruokaa itse syömään opettelevalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti hukassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti hukassa"

Vieras
Jos ruoka on kuivaa, ei suostu syömään (esim. makaroonilaatikko) mutta myöskään isot palat ei kelpaa (paitsi keiton perunat, lihat, porkkanat jne)

Lusikassa ei meinaa pysyä kovin vetelät ruuat vaan valahtaa syliin lusikan ollessa vinossa. Meneillään minä itte kausi, ei saa autttaa syömisessä, ei saa edes lautasesta pitää kiinni. (Missään muussakaan asiassa ei saa auttaa, esim. sukkien jalkaan laitossa jne..)

Riisi on sotkun kannalta ihan vihoviimeinen ainakin! Sitä meillä välteltiin opetteluvaihn vaiheessa kun sitä löytyi joka paikasta ja liiskautui ikävästi sukkien pohjiin...

Meillä meni siististi alas esim. perunamuusipohjaiset ruoat esim. perunasosejauhelihalaatikko (on tönkköä, saa helposti lusikkaan ja kuitenkin tahmaista ettei valu lusikasta pois), perunamuusi ja makkara/jauheliha/kanakastike, keitot (makkara,kala, liha) joissa vain vähän lientä. Myös sellaiset ruoat joita voi auttaa helposti sormilla esim. lihapullat ja perunat tai kalapuikot tai pihvit jne meni näppärästi sormilla...

suostuuko syömään sormilla tai haarukalla?

tuo Maijan mainitsema lihasoselaatikko on hyvä vaihtoehto. Meil 2½v syö vieläki keitot "kuiviltaan" koska se liemi on kaikkealla muualla kuin suussa, ei kyl ole sitä kaipaillukkaan.
Meil syödään kaikki muut ite mut marjasoppa sekä viili/jogurtti syötetään (tosin nyt on alettu opetteleen niiden syömistä)

Meillä menee 1-vuotiaalle (+1kk) hyvin esim. paksu jauhelihakastike, erilaiset padat missä on just kaikennäkösiä vihanneksia-parsakaali, porkkana, herneet, maissit, paprika, sipuli....jne. Saattaa syödä puolet sormin ja puolet lusikalla. Riisit, makaronit ym. on kyllä aina vähän pitkin poikin syömisen jälkeen, mutta eipä tuo nyt niin haittaa..

koska..

Poika 2v (+1kk) ei vieläkään osaa syödä "nätisti" ja hänellä on vaan joku taipumus olla keskittymättä ruokailuun tarpeeksi että kaikki menisi suuhun. Uskon että taito löytyisi jos jaksaisi keskittyä eikä tuntisi niin kovaa viehtymystä ruualla leikkimiseen... Samoja ruokia syövät molemmat. Eli siis juuri sitä mitä minä teen koko perheelle ruuaksi, sotku täytyy vaan hyväksyä.
Keittoja meillä ei syödä.