Mitä pitäis tehdä? millä maksaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyynenäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyynenäkö

Vieras
Poika ja serkkunsa, toinen 8v. toinen 9v. löysivät jostain keskustan kujalta maasta 100euroa. setelinippu, kuminauha ympärillä. Eivät kertoneet meille vanhemmille, vaan törsäsivät rahat, jakoivat kavereille jne.

Yhden kaverin äiti sitten soitti serkkupojan äidille, että oli huomannut pojallaan rahaa, ja tämä oli tunnustanut mistä oli saanut..

Poikien istuessa pöydässä ja kertoessa asiaa, suurin huolen aihe oli että jos he olisivat kertoneet meille olisimme ottaneet rahat pois....

Lähdemme juuri lomamatkalle 4viikoksi, mutta mitä sitten?

Marssinko poikien kanssa poliisiasemalle, jonne menevät tunnustamaan tekonsa? kaipa se kavallukseksi lasketaan?

Menkää vaan käymään poliisilaitoksella, kuitenkin aika suuresta summasta oli kyse ja jos ei muuta niin säikähtävätpä pojat että jos joskus uudestaan tuollaisia summia löytävät niin eivät ihan suunapäänä lähde törsäämään niitä.

Ja muistelisin että jos löytää jonkun 20e niin sen saa pitää, mutta suuret rahasummat pitää viedä poliisilaitokselle.

Ja meille ainakin tuo 100e tekisi SUUREN loven kuukauden rahoihin jos sellaisen hukkaisimme eikä saataisi takaisin.

olisin vaan pitäny ne rahat ja ollu hissukseen.

mua jäi ärsyttämään ku löydettiin kännykkä ja siihen vastattiin kun soi ja sovittiin haku niin omistaja oli vaan tosi tyly saadessaan sen takas tyyliin olisit jättäny sen puhelimen baariin. olis vaan pitäny sanoa että pidä parempi huoli tavaroistas... en enää palauta jos tollainen kohtelu tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:

mua jäi ärsyttämään ku löydettiin kännykkä ja siihen vastattiin kun soi ja sovittiin haku niin omistaja oli vaan tosi tyly saadessaan sen takas tyyliin olisit jättäny sen puhelimen baariin. olis vaan pitäny sanoa että pidä parempi huoli tavaroistas... en enää palauta jos tollainen kohtelu tulee.

Mä kanssa löysin viereisen talon suurperheen äidin lompakon juuri joulun alla, oli varmasti kaikki joulurahat siellä ja kun menin hänen ovelleen ja annoin lompsan, hän sanoi että "ootas, mä katon onko kaikki tallella", ihan kuin olisin nyysinyt sieltä osan :o

Eipä tullut kovin hyvä joulumieli, vaikka oikein teinkin :|

Mä kanssa löysin viereisen talon suurperheen äidin lompakon juuri joulun alla, oli varmasti kaikki joulurahat siellä ja kun menin hänen ovelleen ja annoin lompsan, hän sanoi että "ootas, mä katon onko kaikki tallella", ihan kuin olisin nyysinyt sieltä osan :o

Eipä tullut kovin hyvä joulumieli, vaikka oikein teinkin :|

joo on se kumma kun ei osata kiittää. kumminkin vaiva siitä että kaikki kännykän numerot saa takas ja myös sen lompakon pankkikortit ja rahat yms.

eikös se ole niin, että rahan saa löytäjä pitää, tavarassa arvo on tuo 20euroa.. vai pitäisköhän pokkana marssia poliisilaitokselle ja sanoa, että kadotin juuri 5000euroa käteistä rahaa, onko näkyny?? :D

Me löydettiin kerran kännykkä, jonka joku vanha muori oli pudottanut vahingossa. Oli kyllä se muori niin innoissaan siitä, että sai puhelimensa takasin ja antoi 10e löytöpalkkionkin.

Juu, olisinpa itsekkin miettinyt kerran tai kaksi että mitä tekisin... mutta se, että pienet lapset, jotka lähtivät limua ostamaan, ja jäivät hetkeksi leikkimään puistoon n. 2tunniksi, ehtivät 100eurolla syödä, juoda, jakaa ja tunkea niihin hiton kolikkomaatteihin, mistä saa leluja... niin voi että...käsittämätöntä...

Ja näistä löytötavara-asioista on puhuttu moneen kertaan, kun kotiin on ilmestynyt potkulautaa, sekeittilautaa... jne. että ne palautetaan, eikä oteta itselleen... ja että poliisilaitokselle viedään löydetyt arvokkaammat tavarat

Mutta tosiaan tuolla nyt huoneessa istuu ja miettii tekojaan. eilen pidettiin kunnon saarna. ja kännykkä takavarikoitu nyt kesäksi... koulu kun alkaa saa takas.

Meillä tyttö taas löysi kaverinsa kanssa kännykän koulumatkalla ja veivät opettajalle, omistaja antoi tytöille 2e per nuppi+ erään edun työpaikallaan :)

Niin, eihän noissa seteleissä juurikaan ole mitään erityisiä tuntomerkkejä ja kuka sitä sarjanumeroita tietäis. Minusta sitä ei tarvitse ilmoittaa poliisille, koska oikeaa omistajaa ei kyllä tule löytymään tai sitä ei voi todistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyynenäkö:
Lähdemme juuri lomamatkalle 4viikoksi, mutta mitä sitten?

Lapsilla olisi hauskempi loma, jos juttu käsiteltäisiin ennen lomaa. Nyt ajatuksissa on taka-alalla, miten tässä käy.

Soittakaa ja kysykää mitä tehdä. Jos asialle ei tehdä mitään, voisivatko pojat mennä lähipoliisin luo juttusille ja saamaan laillisuuskasvatusta.

Ei tämä mikään kavallusjuttu ole, lähinnä kyse teidän perheen arvoista ja siitä, millaisen kasvatuksen lapsillenne haluatte.

Alkuperäinen kirjoittaja munsta:
Niin, eihän noissa seteleissä juurikaan ole mitään erityisiä tuntomerkkejä ja kuka sitä sarjanumeroita tietäis. Minusta sitä ei tarvitse ilmoittaa poliisille, koska oikeaa omistajaa ei kyllä tule löytymään tai sitä ei voi todistaa.

En mä tiedä mitä laki sanoo, mutta periaatteessa ainakin pitäisi viedä, olisipahan pojatkin tuhlanneet rahat varmaankin fiksummin, eikä salaa peitellen, tietäen että tekevät väärin.. jos ei tarvitsisikaan palauttaa.. tai ainakin olisivat saaneet 10% löytöpalkkion, tai koko summan, jos sitä ei kukaan olisi kaivannut...

100e= 600mk....

JA jos minä hävittäisin 100e, niin miksi en marssisi poliisiasemalle kertomaan siitä, jos vaikka rahan löytäisi joku rehellinen ihminen---

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Ja rehellisyyden nimissä, kuka veisi löytämänsä rahat poliisiasemalle? :D
olisihan se ihan eri asia jos rahat olisivat olleet lompakossa jossa ehkä olisi ollut jotain henkilötietoja omistajasta. Ja kuka sitä nyt esim tekee itse poliisiasemalle rikos ilmoituksen että on hukannut rahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
miten 100 e voi olla jossain setelinipussa kumilenkillä kiinni..sori taas epäilen... oliko ne sitten 5 e seteleitä vai?

itseasiassa en tiedä mitä seteleitä ne oli... pojat kertoivat että rahaa oli nipussa ja kuminauha oli ympärillä...

Tänään, 11:44
vieras (vierailija)

Tiedän yhden joka pitää rahansa kuminauhalla kiinni taskussa.Ei ole lompsaa aina mukana.

joo eli lähetä rahat tälle vieraalle niin se toimittaa ne eteenpäin :attn: :laugh:

En nyt ihan sitä tarkoittanut.

Juu, jos jostain löytyy setelinippu, niin varmaa on, etei sille löydy omistajaa. Tosi epätodennäköistä, että kenellekään tulee mieleen edes kysellä sellaisen perään, mä ainakin pitäisin menetystä niin varmana, etten edes hoksaisi kysyä löytötavaroista, ja eihän tuommoisesta lehteen ilmoitusta voi pistää "löytynyt setelinippu..." sille löytyis aika paljon omistajia!
Kinkkinen paikka!

joo eli lähetä rahat tälle vieraalle niin se toimittaa ne eteenpäin :attn: :laugh:

valitettavasti mulla ei oo sellaisia rahoja ;)

Mutta lähetän mielelläni pojat tekemään 100eurolla hommia, mitä nyt keksivät sitten, ulkovessan tyhjennys, navetassa lannanluonti, polttopuiden kasaus, mitä vielä?

ottaisko 4viikoksi hommiin?

No minä ehkä jättäisin asian siihen. Olette pitäneet saarnan. Tuskin siellä poliisilaitoksella enää teiltä pyydetään niitä sataa euroa takaisin. Pojat varmaan ovat oppineet tästä jotakin, eikös se ollut tärkeintä.

Yhteistyössä