Meillä oli kolme luentokertaa. Puhuttiin yleistä asiaa raskaudesta, synnytyksestä, yms. Yhdellä kerralla joku imetysfanaatikko piti imetysvalmennusta ( "Lopetin itse imetyksen juuri, lapseni on 2½-vuotias, oloni on NIIIIIIN tyhjä, tunnen olevani todella epäonnistunut äiti ja ihminen" :'( ) ja me kaikki oltiin ihan että mit vit...

:headwall: . Toinen tyyppi sitten yritti esitellä rintapumppuja ja tuttipulloja, ja selittää ettei imetys ehkä kuitenkaan täysin elämän ja kuoleman kysymys ole...Jollain kerralla katsottiin pari synnytysvideota (ei mitään alapääkuvia) ja synnärin tutustumisvideo. Puhuttiin loppuraskaudesta (vaivat, raskausmyrkytyksen oireet, mistä tietää milloin pitää lähteä sairaalaan, jne) ja synnytyksen kulusta, sekä lapsivuodeajasta. Ihan kivaa siellä oli, ei tosin mitään mitä vähänkään aiheesta lukenut henkilö ei jo ennestään tietäisi. Mun mies ei osallistunut, oli töissä, enkä häntä olisi siellä kaivannutkaan, mutta olen tyytyväinen että itse osallistuin sinne.
Sitten oli tutustumiskäynti synnytyssairaalaan: synnytysosastolle ja lapsivuodeosastolle. Ensin kierrettiin synnäri läpi, tutustuttiin huoneisiin, apuvälineisiin, mahdollisiin synnytysasentoihin, saatiin tietoa kivunlievityksestä, käytiin leikkaussalissa, jne. Lapsivuodeosastolla kuunneltiin ensin imetysinfoa (puuduttava puolituntinen) ja sitten kierrettiin osasto läpi, kertoivat miten siellä toimitaan, jne.
Mitään perinteistä hengitys-puuskutusharjoitusta tms ei ollut ollenkaan.
Vauvanhoitokoulutus järjestettiin lastenneuvolassa samalle porukalle, mutta siellä mä en ollut, kun oletin (aivan oikein) että sairaalassa sitten neuvotaan, ja neuvolassa myös kun vauva on jo syntynyt.