Mitä perhevalmennuksessa tapahtuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
Tänään ollaan ekaa kertaa menossa ja kiinnostaisi, millaisia kokemuksia muilla. Onko enemmän luentotyyppistä vai jotain ryhmäkeskusteluja vai mitä? Tietty voi vaihdella paikkakunnittain, mutta ylipäänsä kokemuksia kuulisin mielelläni. :)
 
Meillä oli enemmän luentotyyppistä. Tosi huono esiintymään se ihminen, joka sen piti. Ainoo mikä on jäänyt oikeen mieleen oli niiden hokema "ilonen mieli, iloisempi alapää, helpompi synnytys" :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Meillä oli enemmän luentotyyppistä. Tosi huono esiintymään se ihminen, joka sen piti. Ainoo mikä on jäänyt oikeen mieleen oli niiden hokema "ilonen mieli, iloisempi alapää, helpompi synnytys" :laugh:

Iloisempi alapää?! :o
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Meillä oli enemmän luentotyyppistä. Tosi huono esiintymään se ihminen, joka sen piti. Ainoo mikä on jäänyt oikeen mieleen oli niiden hokema "ilonen mieli, iloisempi alapää, helpompi synnytys" :laugh:

Iloisempi alapää?! :o

Varsinaiset hymyhuulet :whistle:
 
Riippuu varmasti tosi paljon paikasta ja pitäjästä. Meillä oli ihan kamala. Siis ihan hirveä lässyttäjä se nainen, ja mitään oikeaa infoa ei saatu. Ei käsitelty juuri ollenkaan itse synnytystä, mikä nyt kuitenkin oli ainoa asia mikä kiinnosti. Kerta kaikkiaan, ajan tuhlausta oli meillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Meillä oli enemmän luentotyyppistä. Tosi huono esiintymään se ihminen, joka sen piti. Ainoo mikä on jäänyt oikeen mieleen oli niiden hokema "ilonen mieli, iloisempi alapää, helpompi synnytys" :laugh:

Iloisempi alapää?! :o

Varsinaiset hymyhuulet :whistle:

Meillä olis se perhevalmennus parin viikon päästä... ILOISEMPI ALAPÄÄ?! Mä en pääse tästä yli, mä muistan tän koko loppuraskauden, miten mun alapään pitää olla iloinen että synnytys luonnistuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Meillä olis se perhevalmennus parin viikon päästä... ILOISEMPI ALAPÄÄ?! Mä en pääse tästä yli, mä muistan tän koko loppuraskauden, miten mun alapään pitää olla iloinen että synnytys luonnistuu.

Parempi yrittää unohtaa. Mä ite muistin ton ponnistusvaiheessa ja sain kauheen nauruhepulin ja kysyin ukolta, että näyttääkö se alapää nyt tarpeeks iloselta. Ja siitä naurusta ei meinannu tulla loppua... Kätilö tais pitää mua ihan kahelina :saint: :laugh:
 
Noppis: Toi justiin mietityttää, että kuinka hyödyllisiä mahtavat olla... Meillä yhteensä viisi kertaa, joista eka tänään. Kaikista eniten hirvittää, jos on jotain mukakivaa ryhmätyöskentelyä... Tylsillä luennoilla nyt tulee istututtua muutenkin, joten siinä ei mitään uutta... Vaikka tietysti toivoisi, että saisi oikeasti hyödyllistä tietoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Meillä olis se perhevalmennus parin viikon päästä... ILOISEMPI ALAPÄÄ?! Mä en pääse tästä yli, mä muistan tän koko loppuraskauden, miten mun alapään pitää olla iloinen että synnytys luonnistuu.

Parempi yrittää unohtaa. Mä ite muistin ton ponnistusvaiheessa ja sain kauheen nauruhepulin ja kysyin ukolta, että näyttääkö se alapää nyt tarpeeks iloselta. Ja siitä naurusta ei meinannu tulla loppua... Kätilö tais pitää mua ihan kahelina :saint: :laugh:

:D No mutta sehän toimi! Iloista oli synnytys :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Noppis: Toi justiin mietityttää, että kuinka hyödyllisiä mahtavat olla... Meillä yhteensä viisi kertaa, joista eka tänään. Kaikista eniten hirvittää, jos on jotain mukakivaa ryhmätyöskentelyä... Tylsillä luennoilla nyt tulee istututtua muutenkin, joten siinä ei mitään uutta... Vaikka tietysti toivoisi, että saisi oikeasti hyödyllistä tietoa.

No meillä mm. miesten piti opetella hieromaan vaimojaan. Siellä sitten kaikki istuivat väsyneenä pitkän työpäivän jälkeen, ja miettivät, milloin pääsisi kotiin, mutta ei, se hierominen vain jatkui ja jatkui... kohteliaisuudesta ohjaajaa kohtaan kukaan ei kehdannut lähteä etuajoissa. :laugh:
 
Meillä oli kolme luentokertaa. Kaksi synnytyksestä+vanhemmuudesta ja viimenen lapsen hoidosta. + tutustuminen sopivaan aikaan laitokselle. Kaksi ekaa luentoa olivat tosi mukavia ja hyvin ajateltuja, viimonen sekava, mitään ei selitetty sen enempää ja vetäjä ärsyttävä. Oli siis eka äitiyspuolelta kätilöterkka ja sitten lastenpuolelta terkka. Vaikka ns. luentoja niin kyselivät meiltä ja sai keskeyttää aina kun tuli asiaa. Ihan hyvä oli käydä, mies mukana joka kerta.
Kätilö ei vetänyt niitä hengitys jne juttuja, sanoi vaan että turhaa sekottaa kun siinä tositilanteessa on muutakin tehtävää kun miettiä koska puhkua ja koska puhaltaa. Hauska tyyppi ja naurua piisas meilläkin, vähän oli porukka melkein pissat housussa kun nauratti ja istuttiin putkeen, mikä ei vatsan kanssa ole niin helppo juttu. Pois lähtiessä oli aina vessaan jono äitejä kun kauhea hätä :laugh: Samainen täti oli mun äitiysneuvolassa ja sielläkin varsin letkeä persoona :D Toiste ne kumminkaan menis valmennukseen. Yksi kerta riittää.
 
leijona76: Kiitos perusteellisesta vastauksesta. :) Voi kun meilläkin olisi just noin, että luento, mutta saa kysyä, jos tulee kysyttävää. Ja tietty tosi paljon riippuu luennon pitäjästä, kuinka informatiivinen/ kiinnostava/ mukaansa tempaava luento on. Ensi viikolla meillä on sellainen "lastenhoitotunti", pääseeköhän siellä tosi toimiin...?
 
Meillä oli kolme luentokertaa. Puhuttiin yleistä asiaa raskaudesta, synnytyksestä, yms. Yhdellä kerralla joku imetysfanaatikko piti imetysvalmennusta ( "Lopetin itse imetyksen juuri, lapseni on 2½-vuotias, oloni on NIIIIIIN tyhjä, tunnen olevani todella epäonnistunut äiti ja ihminen" :'( ) ja me kaikki oltiin ihan että mit vit... :o :laugh: :headwall: . Toinen tyyppi sitten yritti esitellä rintapumppuja ja tuttipulloja, ja selittää ettei imetys ehkä kuitenkaan täysin elämän ja kuoleman kysymys ole...Jollain kerralla katsottiin pari synnytysvideota (ei mitään alapääkuvia) ja synnärin tutustumisvideo. Puhuttiin loppuraskaudesta (vaivat, raskausmyrkytyksen oireet, mistä tietää milloin pitää lähteä sairaalaan, jne) ja synnytyksen kulusta, sekä lapsivuodeajasta. Ihan kivaa siellä oli, ei tosin mitään mitä vähänkään aiheesta lukenut henkilö ei jo ennestään tietäisi. Mun mies ei osallistunut, oli töissä, enkä häntä olisi siellä kaivannutkaan, mutta olen tyytyväinen että itse osallistuin sinne.

Sitten oli tutustumiskäynti synnytyssairaalaan: synnytysosastolle ja lapsivuodeosastolle. Ensin kierrettiin synnäri läpi, tutustuttiin huoneisiin, apuvälineisiin, mahdollisiin synnytysasentoihin, saatiin tietoa kivunlievityksestä, käytiin leikkaussalissa, jne. Lapsivuodeosastolla kuunneltiin ensin imetysinfoa (puuduttava puolituntinen) ja sitten kierrettiin osasto läpi, kertoivat miten siellä toimitaan, jne.

Mitään perinteistä hengitys-puuskutusharjoitusta tms ei ollut ollenkaan.

Vauvanhoitokoulutus järjestettiin lastenneuvolassa samalle porukalle, mutta siellä mä en ollut, kun oletin (aivan oikein) että sairaalassa sitten neuvotaan, ja neuvolassa myös kun vauva on jo syntynyt.
 
Kiitos myös Ravistettavalle. :) Tota sairaalaan tutustumista odotan kyllä kaikista eniten, tuntuu, että siitä saa varmaan eniten irti, kun siitä ei ole minkäänlaista kokemusta. Se on ensi viikolla. Tänään kai sitten on ohjelmassa luento...
 

Yhteistyössä