Mitä päiväkoti voi vaatia? Ja millä hinnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihaa4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ihaa4

Jäsen
25.05.2005
175
0
16
Lapset aloittivat syksyllä päiväkodin. Päiväkodista on tullut pyyntöjä sadevaatteista. meillä on kosteussuojatut puvut ja olen aina ollut lasten lanssa tosi paljon ulkona eikä ongelmia ole tullut sen suhteen että vaatteet kastuisivat sisältä. Päiväkodilla tuntuu olevan ongelmia. 1) heistä on ikävä pukea lapsille likaisia vaatteita (kuravaatteet on vietävä kotiin joka päivä ja pestävä) 2) vaatteet ovat ulkopuolelta märät, eli niitä ei voi pukea lasten päälle (miksi niiden pitäisi olla ulkopuolelta kuivat, kastuvathan ne joka tapauksessa ulkona?) 3) vanhoja malleja ei saa laitta kuivuriin = ovat uloslähtiessä ulkopuolelta märät 4) uudet mallit vievät tilaa kuivurissa, eivät mahdu sinne, jolloin ovat ulkopuolelta märät ulos lähdettäessä 5)ovat sanoneet lapselle, että pitää pyytää äitiä ostamaan kuravaatteet, sillä lapsen ulkovaatteet ovat niin huonot - lapselle oli tullut paha mieli ja itki kotona
En halua ostaa kuravaatteita haalarin päälle, sillä silloin haalarit rupeavat haisemaan, kuravaatteita ei ole tarkoitettu kosteussuojattujen vaatteiden kanssa pidettäväksi. Miten saan päiväkodin ymmärtämään tämän?

no et mitenkään saa päiväkotia tuota ymmärtämään, joten osta kiltisti ne kurahousut vaan! mä ymmärrän sen hyvin, että heidän on vaikea siellä naulakoissa säilyttää likaisia ja märkiä haalareita... =)

Päiväkodin henkilökunta on tuskin sanonut, että lapset ulkovaatteet ovat huonot, vaan ovat vuosien kokemuksen myötä todenneet, että ne kurahaalarit ovat välttämättömät, vaikka olisi kuinka kalliit ja hienot Reimatecit hankittuina.
Kurahaalarit on muuten äärimmäisen kätevät suihkuttaa puhtaaksi jo siinä vaiheessa, kun ovat vielä lapsen päällä ja kumpparit ovat jalassa. Siinä saa hiekat puhdistettua nopeasti ja helposti.

meillä tuo sama ongelma... ostin pojalleni tuulta ja vettä pitävät ulkoilu housut ja takin(sellaista liukasta kangasta et voi vaikka huuhtoa jos tulis kuraa...) mutta niiden järkeen ei mene se että vain niillä voi olla ulkona. hullua et jossain eskarissa tungetaan vielä kurahousut jalkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Päiväkodin henkilökunta on tuskin sanonut, että lapset ulkovaatteet ovat huonot, vaan ovat vuosien kokemuksen myötä todenneet, että ne kurahaalarit ovat välttämättömät, vaikka olisi kuinka kalliit ja hienot Reimatecit hankittuina.
Kurahaalarit on muuten äärimmäisen kätevät suihkuttaa puhtaaksi jo siinä vaiheessa, kun ovat vielä lapsen päällä ja kumpparit ovat jalassa. Siinä saa hiekat puhdistettua nopeasti ja helposti.

Toi suihkuttaminen toimii myös vedenpitävien pukujen kanssa. Mä ainakin suihkutan pojan puvun puhtaaksi ennenkuin mennään sisälle.

Me olemme aina vieneet kurikset päiväkotiin riippumatta siitä, millaiset haalarit lapsilla on. Minusta se on täysin ymmärrettävää, että päiväkodin henkilökunta saa helpommin valtavan ulkovaaterumban huolehdittua, kun kuivattavana on vain kurahousuja eikä haalareita.

Kurahousujen kuivaaminen ja peseminen on helpompaa kuin haalareiden, joten minusta se on vanhemmillekin helpompaa niin.

Jos kurahousut puetaan kuivien haalareiden päälle, en ymmärrä miksi haalarit muka alkaisivat haista. Eiväthän lapset edes vietä hirveän pitkiä aikoja ulkona, että tuota ongelmaa syntyisi - en ole kyllä ikinä tuollaista itse kokenut enkä edes kuullut.

Minusta kannattaa sopeutua päiväkodin pelisääntöihin näin pienessä asiassa, se helpottaa kaikkia.

Sitä en ymmärrä miksi eivät esitä toivetta vanhemmille (jos siis ovat vain lapsille puhuneet), totta kai niin sen pitäisi mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja miekin:
Puhumalla, selittämällä ja sanomalla suoraan että lapsille ei tuollaisista asioista valiteta vaan ne hoidetaan aikuisten kesken.

Juuri näin! Ihme hyypiöitä kun avautuvat lapselle. Osta kirpputorilta joku vanha haalari ja osta ne kurahousut. Jätät ne sitten päiväkotiin. Minä tekisin noin. Itseänikin harmittaa kun ostin kosteussuojapuvun pojalle päiväkotiin, ihan helpottaakseni hoitajien työtä ja sitten tunkevat siihen päälle kurahousut. Onneksi kysyivät asiasta niin sanoin, että älkää tehkö turhaa työtä, koska teitä ajatellen ostin kostussuojapuvun. Eivät ole sitten pukeneet niitä.

Niin, lapsi vain sanoi heidän niin sanoneen... Miksi haalareita ei voi suihkuttaa päiväkodissa lapsen päällä, niin minä kotona teen? Minä olen ollut monta vuotta päiväkodissa töissä ja meillä ei ole ollut ongelmia kosteussuojattujen haalareiden kanssa, ne pitävät vettä ihan yhtä hyvin kuin perinteiset sadevaatteet ja sama kokemus on kotoa neljätä vuodelta. Voi tietysti olla, että kuvittelen vain tämän seitsemän vuoden kokemuksen, mutta en siltikään aio ostaa erillisiä sadevaatteita. Heillä on minusta siellä hienot tilat, oikein orsi, jossa haalarit kuivuvat väljästi ja kätevästi ennen seuraavaa ulkoilua, etteivät vettä valu ja ulkoahan niiden ei tarvitse olla kuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Me olemme aina vieneet kurikset päiväkotiin riippumatta siitä, millaiset haalarit lapsilla on. Minusta se on täysin ymmärrettävää, että päiväkodin henkilökunta saa helpommin valtavan ulkovaaterumban huolehdittua, kun kuivattavana on vain kurahousuja eikä haalareita.

Kurahousujen kuivaaminen ja peseminen on helpompaa kuin haalareiden, joten minusta se on vanhemmillekin helpompaa niin.

Jos kurahousut puetaan kuivien haalareiden päälle, en ymmärrä miksi haalarit muka alkaisivat haista. Eiväthän lapset edes vietä hirveän pitkiä aikoja ulkona, että tuota ongelmaa syntyisi - en ole kyllä ikinä tuollaista itse kokenut enkä edes kuullut.

Minusta kannattaa sopeutua päiväkodin pelisääntöihin näin pienessä asiassa, se helpottaa kaikkia.

Sitä en ymmärrä miksi eivät esitä toivetta vanhemmille (jos siis ovat vain lapsille puhuneet), totta kai niin sen pitäisi mennä.

No minä tyhmänä ihmisenä ja omaan kokemukseen päiväkotityöstä nojaten ajattelin jotenkin niin vinksahtaneesti, että lapsen on helpompi pukea pelkkä haalari, jolloin hoitajien ei tarvitse pukea lasta, kun ei tarvitse laittaa kuriksia päälle. Ainakin minun lapset hikoaa, ja kun tämä kosteus, jonka siis pitäisi mennä puvun läpi ulkoilmaan, niin jos sen jättää sadevaatteiden sisään, niin haiseehan se, koska puvun pinnalla on ties mitä bakteereja.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ja onhan niitä haalareita mm. lassiella jossa se haalarin alaosa on sellaista "kumia" eli melkein kuin kurahaalari...

Niin meillä on toppahaalari pojalla juuri tämä. Laittavatko ne kurikset tuohonkin päälle? :laugh:

Tulipahan tästä mieleen, että kyllä meillä on sitten ihanat tädit pk:ssa tässäkin asiassa. Vaikka on iso kunnallinen pk.
Ovat minulle kertoneet monia asioita, joita en ole itse tiennyt juuri näistä.

Kurahousuja eivät laita vettä kestävien pukujen päälle, ja hoitaja tiesi jopa informoida, että neidin lahjaksi saamat kengät ovat sellaiset, että jalka pysyy lämpimämpänä jos sinne nimenomaan ei laita villasukkia.

Muutenkin ihania ja asiansa osaavia, iloisia ja välittäviä ihmisiä.
Melkein sääli, että ollaan vielä useampi vuosi kotona.

Sun täytyy vaan kysyä hoitajilta että mistä nyt on kyse ettei yksi puku kelpaa. Selvität siellä päiväkodilla asian. Eikä lapsi välttämättä ole ymmärtänyt oikein asiaa. Kyllä kait hoitajat mielellään käyttää tuota helpompaa vaihtoehtoa. Luulisin ainakin... :/
Ei meidänkään nuoremman pojan eskarissa kuravaatteita kukaan putsaile.
Vanhempi poika oli toisessa eskarissa ja siellä taas oli eri käytäntöjä ja siellä puhdistivat kuravaatteetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
no et mitenkään saa päiväkotia tuota ymmärtämään, joten osta kiltisti ne kurahousut vaan! mä ymmärrän sen hyvin, että heidän on vaikea siellä naulakoissa säilyttää likaisia ja märkiä haalareita... =)

no en minä ainakaan vienyt kuriksia tarhaan.ne ovat turhia ja voi lapsi parkoja kuinka KUUMA heillä on kun puetaan kaks vedenpitävää tuotetta päällekkäin.yritä siinä nyt leikkiä.

kyllä se nyt on niin että päiväkoti tätit saa olla onnellisia ettei tavi turhaa pukemista suorittaa.

ap:lle ota asia puheeksi kunnolla niinkuin minä tein;ilmoitin että olen ostanut kalliit ulkovaatteet lapsille niin niitä pidetään ulkona ja ne saavat mennä likaiseksi yms.jopa rikki.minä vastaan siitä. turhaa rahanmenoa ostaa kurikset.

Alkuperäinen kirjoittaja ihaa4:
Niin, lapsi vain sanoi heidän niin sanoneen... Miksi haalareita ei voi suihkuttaa päiväkodissa lapsen päällä, niin minä kotona teen? Minä olen ollut monta vuotta päiväkodissa töissä ja meillä ei ole ollut ongelmia kosteussuojattujen haalareiden kanssa, ne pitävät vettä ihan yhtä hyvin kuin perinteiset sadevaatteet ja sama kokemus on kotoa neljätä vuodelta. Voi tietysti olla, että kuvittelen vain tämän seitsemän vuoden kokemuksen, mutta en siltikään aio ostaa erillisiä sadevaatteita. Heillä on minusta siellä hienot tilat, oikein orsi, jossa haalarit kuivuvat väljästi ja kätevästi ennen seuraavaa ulkoilua, etteivät vettä valu ja ulkoahan niiden ei tarvitse olla kuivat.
No mites jos vaikka on henkilökuntaa vähänlaisesti? Lapset ovat mestareita ilmoittamaan että jos Aatu EI tarvi tuohon päälle kuriksia niin EN MUUTEN MINÄKÄÄN LAITA! Yksi suihkutellaan puku päällä, toisen puku pyyhitään nihkeällä, kolmannen kurikset saa loirauttaa reilusti suihkulla puhtaaksi ja laittaa kuivauskaappiin -ai hitsi, tämän Reimatecin sai laittaa kuivauskaappiin mutta tuo muuten samannäköinen sitten onkin sellainen jota sinne ei saa laittaa... Että ettei vain olisi osaltaan kyse siitä että yhtenäinen käytäntö kaikilla vaatteiden osalta helpottaa koko osaston hommia? Yleensä vielä eskareitakin vaan pitää kovasti auttaa pukemisessa -mikäli vaatteet ovat märät ulkopuolelta kun niitä pitää päälle kiskoa niin siinä sitten on tyypillisimmin hoitaja märkänä -lapsethan kun eivät ala niitä märkiä vaatteita mielellään itse päälleen kiskoa. Näihin asioihin ei ratkaisut täältä löydy, soita päiväkotiin tai mene käymään siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Voiko noita kosteussuojattuja haalareita laittaa kuivauskaappiin kuivumaan? Naulakossa ne käyvät haisemaan jos märät...

mun mielestä ne kestää kuivauskaappikuivauksen samassa lämpötilassa kuin ne saa pestä!!!
rumpukuivattavat on erikseen!!

Olen kokenut, että koska olen itse töissä päiväkodissa (siis toisessa) niin kokevat mun sanomiset oman ammattitaitonsa arvosteluna. varsinkin tää yks tyyppi, joka just oli avautunut mun lapselle. Olen yrittänyt pitää avointa puheyhteyttä ja aina sanoa että "musta tuntuu" ja "mä olen ajatellut", en ole yrittänyt neuvoa heitä omassa työssään. Vaikka tota yhtä tyyppiä tekisi mieli vähän neuvoa, että "otapa tähän asiaan sellainen ammattimainen ote, jos kapsen vaatteissa joatin on vialla, puhu vanhemalle, lapsi ei niitä vaatteita joka tapauksessa osta... "

Yhteistyössä