Mitä päiväkoti voi vaatia? Ja millä hinnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihaa4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joopajo:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajo:
Alkuperäinen kirjoittaja Sandrah:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
ompas taas joku äiti tehnyt kärpäsestä härkäsen. huh.pitääkö omaa elämää tahalleen vaikeuttaa, jos ratkaisu on niin helppo kuin viedä kuravaatteet tarhaan. sääliks käy tarhatätejä ku vanhemmat pikku asioista ottaa itseensä.

Kyllä mun mielestä kans pitäs toimia periaatteella "maassa maan tavalla" =)

ja mun mielestä pk:n pitäis tulla jo 200-luvulle!

siis 2000. =) =)

No mutta turhaa se siellä päiväkodilla on alkaa hoitajille valittaa, jos niillä on se tyyli että kaikilla pitää olla kurahousut, niin sitten pitää olla. Kyllä se minustaki oudolta kuulostaa ettei voi käyttää veden pitävää pukua yksistään, mutta kai siihen joku syy on kunhan vaan kysyis sitä sieltä.

kyllä olen 4lapsen äitinä ja tarhatätinä huomannut, miten vanhempien käytös, tarkoitan täällä ylimielisyyttä ja kaikki tietävyyttä, vaikuttavat lapsen oloihin tarhassa. Kyllä henkilökunta puhuu, ja joskus myös lasten kuullen, kuinka ärsyttäviä ja hankalia, jotkut vanhemmat ovat. Se on työyhteisö, joka pienellä palkalla hoitaa ison kasan lapsia, ja jos he ovat huomanneet, jonkun asian toimivan, he varmasti toivovat, että vanhemmat tulevat jonkun verran vastaan.
Oletko ajatellut, että lapset, eivät tajua, miksi yhden ei tarvitse laittaa kuravaatteita, vaan kaikki alkavat tappelemaan pukemisesta, joka muuten sujuisi nopeasti? ehkei ajatuksena olekkaan kosteussuojattujen vaatteiden aliarvioiminen vaan yksinkertaisesti arjen toimivuus? helpomipi tehdä kaikille sama kuin yhdelle eri ja tapella kaikkien muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi eskarissa:
Tämä haalariasia on ikuisuusongelma niin kauan kun päiväkodeissa ei ole kunnon kuivaustiloja. Suurin ongelma siis lienee se, että päiävkodeissa ei ole eteisissä rittävästi tilaa ripustaa pitkää riviä haalareita henkarikuivatukseen. Eihän mikään vaate kuivu, jos ne on sullottu toisiinsa kiinni. Siksi suosivat vaatteita, jotka voi heittää kuivuriin, jossa ne kuivuvat nopeammin ja varmemmin.

Minä ostin eskarilaiselle halvemman haalarin, jonka päälle saavat vetää ne kurikset. Kotimatkalle ja kotipihaan tyttö pukee edelleen sen kosteussuojatun haalarin, kurikset majailevat päiväkodissa :D

Tässäkin yks viisas idea mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja piude:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Voiko noita kosteussuojattuja haalareita laittaa kuivauskaappiin kuivumaan? Naulakossa ne käyvät haisemaan jos märät...

mun mielestä ne kestää kuivauskaappikuivauksen samassa lämpötilassa kuin ne saa pestä!!!
rumpukuivattavat on erikseen!!

Ei niitä kaikkia saa sinne laittaa tai jonkun ajan päästä ei oo enää vedenpitävät.

JA PERUSTELUT TÄHÄN KIITOS? mihin se laminointi ja teippaukset häviävät,jos oikein pesee ja kuivaa?

Kylläpäs oot taas tehny ongelman itelles. Ensinnäki, miks pitää ostaa niitä julmetun kalliita kosteussuojattuja haalareita? Halvemmallakin löytää todella hyviä haalareita. Sit kuravaatteita löytää kirpparilta ja ajatella et sielläkin on hyviä kuravaatteita myynnissä edullisesti. Myös kaupoista löytää edullisesti kuravaatteita. Niidenhän ei tartte olla Rukkaa. Esim. Seppälä ja Lindex myy hyviä kuriksia. Meillä on tehty niin, et on yhet kuravaatteet päikkärissä ja yhet kotona. Näin niitä ei tarvii aina kuletella edestakasin. Välillä tuodaan sit päikkärissä olevat kurikset pesuun kotiin. Joka päivähän niitä ei tarvii pestä. Ainakaan meillä niiden ei tarvii kiiltää. Että eiköhän tässä nyt kannata miettii et mistä valittaa ja kenessä vika et tästä asiasta on tullu ongelma...

Ja tuosta et hoitajat ois sanonu et lapsella ois huonot haalarit. En tiiä minkä ikänen lapsi sulla on, mutta ootko tullu ajatelleeksi et lapset aika helposti muuntelee toisten sanomisia. Eli en usko et hoitajat on niitä huonoiks sanonu.

Tämä haalariasia on ikuisuusongelma niin kauan kun päiväkodeissa ei ole kunnon kuivaustiloja. Suurin ongelma siis lienee se, että päiävkodeissa ei ole eteisissä rittävästi tilaa ripustaa pitkää riviä haalareita henkarikuivatukseen. Eihän mikään vaate kuivu, jos ne on sullottu toisiinsa kiinni. Siksi suosivat vaatteita, jotka voi heittää kuivuriin, jossa ne kuivuvat nopeammin ja varmemmin.

Minä ostin eskarilaiselle halvemman haalarin, jonka päälle saavat vetää ne kurikset. Kotimatkalle ja kotipihaan tyttö pukee edelleen sen kosteussuojatun haalarin, kurikset majailevat päiväkodissa :D

ok, JOS ON RAHAA.kaikilla ei ole.

Kuraaika on päiväkodissa aika karmea aika. Kaikissa taloissa ei ole kunnollisia kuivauskaappeja ja jos lapsia on 21 niin 12-15 välisenä aikana ei välttämättä kerkeä saamaan kaikkien vaatteita kuivaksi. Muutamat vanhemmat ovat ratkaisseet asian niin että ovat tuoneet hoitoon toisen haalarin iltapäiväksi. Itse en ala pukemaan kosteussuojattujen haalareiden päälle enää kuriksia.

Ja muuten toi 500?/kk on sitten 2-3 lasta ei todellakaan kata niitä hoidon oikeita kustannuksia.

äitinä työssä
kyllä olen 4lapsen äitinä ja tarhatätinä huomannut, miten vanhempien käytös, tarkoitan täällä ylimielisyyttä ja kaikki tietävyyttä, vaikuttavat lapsen oloihin tarhassa. Kyllä henkilökunta puhuu, ja joskus myös lasten kuullen, kuinka ärsyttäviä ja hankalia, jotkut vanhemmat ovat. Se on työyhteisö, joka pienellä palkalla hoitaa ison kasan lapsia, ja jos he ovat huomanneet, jonkun asian toimivan, he varmasti toivovat, että vanhemmat tulevat jonkun verran vastaan.
Oletko ajatellut, että lapset, eivät tajua, miksi yhden ei tarvitse laittaa kuravaatteita, vaan kaikki alkavat tappelemaan pukemisesta, joka muuten sujuisi nopeasti? ehkei ajatuksena olekkaan kosteussuojattujen vaatteiden aliarvioiminen vaan yksinkertaisesti arjen toimivuus? helpomipi tehdä kaikille sama kuin yhdelle eri ja tapella kaikkien muiden kanssa.
Lainaa

tätä peesaan

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:

Minä olen ostanut kirpparilta kympillä haalareita ja sitäkin halvemmalla kuriksia. Koskaan ei ole ollut pienintäkään epäselvyyttä päiväkodin kanssa pelisäännöistä, vaan niillä on menty, mitä päiväkoti on toivonut.

no juu.. mä sanon vielä sen verran, että tosiaan, olen tyytyväinen kun kivat tädit hoitaa mun lapsia, ja äitinä katson mun homman olevan se, että teen varusteiden osalta työn heille mahdollisimman helpoksi.. eli jos tarhalta jotain pyydetään, niin minähän toimitan =) se on vähintä mitä voin tehdä, kun lapseni saa hyvää hoitoa! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Kuraaika on päiväkodissa aika karmea aika. Kaikissa taloissa ei ole kunnollisia kuivauskaappeja ja jos lapsia on 21 niin 12-15 välisenä aikana ei välttämättä kerkeä saamaan kaikkien vaatteita kuivaksi. Muutamat vanhemmat ovat ratkaisseet asian niin että ovat tuoneet hoitoon toisen haalarin iltapäiväksi. Itse en ala pukemaan kosteussuojattujen haalareiden päälle enää kuriksia.

Ja muuten toi 500?/kk on sitten 2-3 lasta ei todellakaan kata niitä hoidon oikeita kustannuksia.

Kattaa tai ei,mutta me ollaan ihan keskituloisia joten toi 500 euroa on meille iso raha.Ei mun tolla rahalla tartte alkaa päiväkodin tätejä ymmärtämään ja heidän työtaakkaansa,onhan mullakin raskas duuni. Eihän munkaan duunissa sairaalassa potilaiden maksama sairaalamaksu kata koko hoitoa!;)

Alkuperäinen kirjoittaja en jymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja piude:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Voiko noita kosteussuojattuja haalareita laittaa kuivauskaappiin kuivumaan? Naulakossa ne käyvät haisemaan jos märät...

mun mielestä ne kestää kuivauskaappikuivauksen samassa lämpötilassa kuin ne saa pestä!!!
rumpukuivattavat on erikseen!!

Ei niitä kaikkia saa sinne laittaa tai jonkun ajan päästä ei oo enää vedenpitävät.

JA PERUSTELUT TÄHÄN KIITOS? mihin se laminointi ja teippaukset häviävät,jos oikein pesee ja kuivaa?

Ei se mihinkään häviä, mutta jotenkin haurastuu tms. niissä on niitä varoitustekstejä jos et oo lukenu.

Meillä on useitakin ulkoiluvaatteita, joita ei saa edes valmistajan mukaan pestäkään kun nestemäisellä pesuaineella. Ja rumpukuivaus on useimmissa kielletty, toisissa voi laittaa alemmalla lämpötilalla.

nytkypylly
no juu.. mä sanon vielä sen verran, että tosiaan, olen tyytyväinen kun kivat tädit hoitaa mun lapsia, ja äitinä katson mun homman olevan se, että teen varusteiden osalta työn heille mahdollisimman helpoksi.. eli jos tarhalta jotain pyydetään, niin minähän toimitan se on vähintä mitä voin tehdä, kun lapseni saa hyvää hoitoa!
Lainaa

täysin samoilla linjoilla

jos he käyttävät kuivauskaappia niin ymmärrän et toivotaan kuriksia, ei sellaiseen mahdu kovin monet haalarit. helpompi ne kurikset on tosiaan kuivattaa kuin iso paksu haalari. minun lapsilla on kosteussuojatut puvut, mut laitanpa silti kurikset päälle kun esim hiekkalaatikolle mennään. sitä möhnää on niistä kuitenkin helpompi putsata.

"Yksi olennainen ero: tein avauksen, koska ajttelin että saisin selville argumentteja puolesta ja vastaan, siis mihin voisin päiväkodilla varautua. Pieni lapsi taas joutuu pukemaan ne kamalat kosteussuojatut haalarit, vaikka päiväkodin tädit sanovatkin niitä huonoiksi ja kieltävät ulkona leikkimisen koska äiti on ne ostanut leikkimistä kestäviksi ulkovaatteiksi. Viikon joutui tyttö olemaan leikkimättä, sitten tajusivat etten osta kuriksia. Olin siis tietysti sanonut etten osta kun pyysivät ostamaan, mutta... tää on vissiin tällaista valtapeliä, kun sopimusta ei tunnu syntyvän suuntaan eikä toiseen. He naputtavat ja minä käytän lapsella tämän kauden niitä vaatteita, jotka on valmiiksi hankittuna."
No niinkuin olet huomannut niin käytännöt vaihtelevat ja yllättäen ihmisetkin ovat erilaisia. Palstalla kyselemällä et saa muuta kuin tietoa siitä että miten kenenkin lapsen pk:ssa toimitaan ja kommentteja tyyliin "voi vit.. minä kyllä menisin ja sanosin et..". Ei noita ehkä voi argumentteja siellä keskustelussa hyödyntää? Enkä tiedä että miten sopimuksia voi syntyä jos tilanne on se että päiväkoti ilmoittaa mitä varusteita lapsella pitää olla että hän voi toimintaan osallistua ja sinä ilmoitat että en hanki. Mikäli käytännöt eivät mielestäsi ole toimivat ja lapsesi oman osaston henkilökunnan kanssa ei keskustelu onnistu niin mene hyvä ihminen sen päiväkodin johtajan luo keskustelemaan asiasta. Eihän mitään keskustelua voi etukäteen suunnitella koska et tiedä mitä toinen osapuoli mihinkin kysymykseen vastaa.. Herrijee.. Harmi kyllä tuo jääräpäisyytesi (anteeksi vain) taitaa kostautua tässä tilanteessa vain ja ainoastaan lapsellesi eli tilanteen selvittely mahtaisi olla paikollaan..

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:

Ei ne haalarit kirppiksellä paljon maksa, varsinkin jos ostaa ihan tavallisen. Kympillä saa kirppikseltä jo haalarin ja kurahousutkin siihen päälle.

Minä ostin pojalle tarhaan ellokselta fleece-vuoratun kumipuvun, on lämmin loskakelillä ja pitää vettä ja tädit tarhassa tykkää. Kotiin ostan sitten kosteussuojapuvun kaiketi keväällä. Ton puvun pesen koneessa kerran viikkoon muuten vaan harjaus tai suihkutus. Ei tartte pukee päälle kurahousuja :)

Meilläkin on lapsilla kahdet haalarit päiväkodissa. Yhdet aamulle ja yhdet iltapäivälle. Silti siinä on jokin ongelma, jota minä en ymmärrä. Ja ehkä siksi minusta tämä tuntuu ennen kaikkea asenneongelmalta.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
"Yksi olennainen ero: tein avauksen, koska ajttelin että saisin selville argumentteja puolesta ja vastaan, siis mihin voisin päiväkodilla varautua. Pieni lapsi taas joutuu pukemaan ne kamalat kosteussuojatut haalarit, vaikka päiväkodin tädit sanovatkin niitä huonoiksi ja kieltävät ulkona leikkimisen koska äiti on ne ostanut leikkimistä kestäviksi ulkovaatteiksi. Viikon joutui tyttö olemaan leikkimättä, sitten tajusivat etten osta kuriksia. Olin siis tietysti sanonut etten osta kun pyysivät ostamaan, mutta... tää on vissiin tällaista valtapeliä, kun sopimusta ei tunnu syntyvän suuntaan eikä toiseen. He naputtavat ja minä käytän lapsella tämän kauden niitä vaatteita, jotka on valmiiksi hankittuna."
No niinkuin olet huomannut niin käytännöt vaihtelevat ja yllättäen ihmisetkin ovat erilaisia. Palstalla kyselemällä et saa muuta kuin tietoa siitä että miten kenenkin lapsen pk:ssa toimitaan ja kommentteja tyyliin "voi vit.. minä kyllä menisin ja sanosin et..". Ei noita ehkä voi argumentteja siellä keskustelussa hyödyntää? Enkä tiedä että miten sopimuksia voi syntyä jos tilanne on se että päiväkoti ilmoittaa mitä varusteita lapsella pitää olla että hän voi toimintaan osallistua ja sinä ilmoitat että en hanki. Mikäli käytännöt eivät mielestäsi ole toimivat ja lapsesi oman osaston henkilökunnan kanssa ei keskustelu onnistu niin mene hyvä ihminen sen päiväkodin johtajan luo keskustelemaan asiasta. Eihän mitään keskustelua voi etukäteen suunnitella koska et tiedä mitä toinen osapuoli mihinkin kysymykseen vastaa.. Herrijee.. Harmi kyllä tuo jääräpäisyytesi (anteeksi vain) taitaa kostautua tässä tilanteessa vain ja ainoastaan lapsellesi eli tilanteen selvittely mahtaisi olla paikollaan..

Viimeinen lauseesi!!!!!
Eli jos vanhemmat ovat pk-hlökunnan mielestä nk.vaikeita he ammattilaisina kostavat sen lapselle!!!!!!!!!!!!!Ohhoh!Sit ois varmaan ammatinvaihdos paikallaan!

"ei mun tarvii alkaa päiväkodintätejä ymmärtämään"

jees, taas yksi esimerkki itsekkyydestä ja luulosta, et raha korvaa inhimillisyyden ja aidon kanssa käymisen. kyllä mä tiedän keskituloisia ja varakkaitakin, jotka ymmärtävät ja osaavat toimia niin, että yhteistyö sujuu. Nousukkailla on vaan toi pissi nousee ekana päähän ja vasta sitten alkaa järki juosta.

"Kattaa tai ei,mutta me ollaan ihan keskituloisia joten toi 500 euroa on meille iso raha.Ei mun tolla rahalla tartte alkaa päiväkodin tätejä ymmärtämään ja heidän työtaakkaansa,onhan mullakin raskas duuni. Eihän munkaan duunissa sairaalassa potilaiden maksama sairaalamaksu kata koko hoitoa!;)"
Mutta kummasti vaan siellä sairaalassa potilaidenkin pitää toimia niinkuin hoitohenkilökunta tahtoo että se hommia helpottaa... ;) Ei siellä esim. omissa vaatteissa saa loikoilla vaan sairaalakamppeet pitää olla päällä jne... Eli yhteiset pelisäännöt on vähän joka paikassa että hommat toimii..

"Kattaa tai ei,mutta me ollaan ihan keskituloisia joten toi 500 euroa on meille iso raha.Ei mun tolla rahalla tartte alkaa päiväkodin tätejä ymmärtämään ja heidän työtaakkaansa,onhan mullakin raskas duuni. Eihän munkaan duunissa sairaalassa potilaiden maksama sairaalamaksu kata koko hoitoa!;)"
Mutta kummasti vaan siellä sairaalassa potilaidenkin pitää toimia niinkuin hoitohenkilökunta tahtoo että se hommia helpottaa... ;) Ei siellä esim. omissa vaatteissa saa loikoilla vaan sairaalakamppeet pitää olla päällä jne... Eli yhteiset pelisäännöt on vähän joka paikassa että hommat toimii..

meidän osastolla saa olla omissa vaatteissaan!;)

no kyllähän siellä saa olla omat vaatteet,niistä vaan pitää itse/omaisten huolehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Päiväkodin henkilökunta on tuskin sanonut, että lapset ulkovaatteet ovat huonot, vaan ovat vuosien kokemuksen myötä todenneet, että ne kurahaalarit ovat välttämättömät, vaikka olisi kuinka kalliit ja hienot Reimatecit hankittuina.
Kurahaalarit on muuten äärimmäisen kätevät suihkuttaa puhtaaksi jo siinä vaiheessa, kun ovat vielä lapsen päällä ja kumpparit ovat jalassa. Siinä saa hiekat puhdistettua nopeasti ja helposti.

Meillä myös lapsilla vedenpitävät haalarit, mutta päiväkoti perusteli kuravaatteiden käyttöa, juuri näin. Hiekka saatava vaatteista pois, ennenkuin se leviää eteiseen ja sisävaatteisiin. Kurahousut tarvitsevat tuulikaapissa pienemmän tilan kuin haalarit kuivuakseen ennen seuraavaa ulkoilukeikkaa.

Turha pullikoida, tee niinkuin päiväkoti pyytää, siten kaikilla paljon helpompaa ja mukavampaa =)

Yhteistyössä