Mitä pahaa siinä on jos lapsi viedään vanhemman vapaapäivänä päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olettaen siis että päiväkoti on lapselle kiva paikka?
Ja että lapsi ei ole siellä normi pituista päivää?

Jos lapsi itse nauttii olla päiväkodissa leikkimässä kavereiden kanssa ja itse sanoo haluavansa mennä, niin pitä niin kauhean pahaa siinä on että lapsi sinne viedään?

Meillä minä teen arki ja viikonloppu työtä ja minulla on useinkin viikolla pari vapaapäivää ja olen vienyt lapset muutamaksi tunniksi hoitoon. Joko aamuksi leikkimään ja kotiin syömään ja unille tai klo 9 aamulla ja haen välipalan jälkeen pois. Silloinkin ovat kysyneet että miksi eivät saa jäädä leikkimään muiden kanssa.

Ja tekee varmasti myös vanhemmalle hyvää saada vähän omaa aikaa, varsinkin jos sitä ei juuri muuten ole tarjolla. Esimerkiksi meillä, tukiverkosto on olematon.
Ja minun ja meidän koko perheen elämänlaatu on muuttunut parempaan suuntaan kun omaa aikaa on liiennyt myös vanehmmille. Itsekkin olen kuin uusi ihminen kun saan olla vain muutaman tunnin ihan vain itselleni.

Mietinkin että miksi se on niin monelle punainen vaate viedä lapsi päiväkotiin jos itse on kotona.
En minäkään toki veisi jos lapsi ei siellä tykkäisi olla, mutta meillä kiva pk ja kivat hoitajat. Ja lapset eivät mitään ihan pieniä enää.

Lapsellekin ne ylimääräiset vapaat on joskus ihan kiva juttu. Omakin tyttö on ollut hoidossa vaikka olin työttömänä työnhakijana, mutta silloinkin lyhyttä päivää ja vapaita tuli paljon. Töissä ollessani ja nyt opiskelun aloitettuani yritän pitää hoitopäivät mahdollisimman lyhkäsinä. Minua ei häiritse jos joku vapaapäivänään vie lapsen hoitoon, mutten ymmärrä jos sen lapsen pitää olla hoidossa täysi päivä.

[QUOTE="vieras";26915921]Ei meillä mukulat tuollaisia kysele, niillä on kyllä puuhaa ja kavereita pk;n ulkopuolellakin. Harmi että joidenkin lasten koko elämä on päiväkodissa.[/QUOTE]

No se on kiva juttu teille. :)
Meillä lapsilla ei tässä ole muita kavereita lähettyvillä.

Ja suppea on ajatusmaailmasi jos tämän perusteella nyt ajattelet että lasten koko elämä on päiväkodissa.

[QUOTE="vieras";26915921]Ei meillä mukulat tuollaisia kysele, niillä on kyllä puuhaa ja kavereita pk;n ulkopuolellakin. Harmi että joidenkin lasten koko elämä on päiväkodissa.[/QUOTE]

Siis täh? Mikä siinä on niin kamalaa? Onko ne päiväkotilapset jotenkin "huonoa seuraa" vai mitä? Jos on kiva pk ja kivat hoitajat, ja kivoja kavereita, niin saahan siitä nyt ihminen tykätä! Ja moni lapsi tykkää just siitä säännöllisyydestä, esim. meillä 6 tuntia kolmena päivänä viikossa on pojasta ok.

Ja siinä on eroa missä asuu. Meillä ei ole kuin srk:n kerho kaverillisena harrastusvaihtoehtona 20 km sisällä ja sinne en haluis lastani viedä.

Kyllä munkin lapsi tykkää olla hoidossa mutta en kyllä ikinä laittas omina vapaapäivinä häntä sinne. Ite teen kans arki- ja viikonlopputyötä kolmessa vuorossa ja sillon kun mulla on vapaata niin haluan olla lapsen kans kotona. Väsyttäviä ne hoitopäivät kuitenki lapselle ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;26915941:
Lapsellekin ne ylimääräiset vapaat on joskus ihan kiva juttu. Omakin tyttö on ollut hoidossa vaikka olin työttömänä työnhakijana, mutta silloinkin lyhyttä päivää ja vapaita tuli paljon. Töissä ollessani ja nyt opiskelun aloitettuani yritän pitää hoitopäivät mahdollisimman lyhkäsinä. Minua ei häiritse jos joku vapaapäivänään vie lapsen hoitoon, mutten ymmärrä jos sen lapsen pitää olla hoidossa täysi päivä.

Tässä puhuttiinkin nimenomaan lyhyestä ajasta päiväkodissa vanhemman ollessa vapaalla. EI koko päivästä.

[QUOTE="aloittaja";26915942]No se on kiva juttu teille. :)
Meillä lapsilla ei tässä ole muita kavereita lähettyvillä.

Ja suppea on ajatusmaailmasi jos tämän perusteella nyt ajattelet että lasten koko elämä on päiväkodissa.[/QUOTE]

En mä sun lapsista tiedä, mutta siltä vähän kuulostaa jos ylimääräinen vapaapäivä kotona on jotenkin vastenmielinen lapselle. Meille se on lähinnä luksusta, vaikka ei pitkiä päiviä olekkaan.

Mutta en mä sitä pahana pidä, muiden lasten kohdalla. Omistani lähinnä huolehdin. Muut tekee mitä lystää, ja jos tietää että se on omalla kohdalla hyvä juttu niin mitä sitä tämmösiä kyselemään.

[QUOTE="aloittaja";26915953]Tässä puhuttiinkin nimenomaan lyhyestä ajasta päiväkodissa vanhemman ollessa vapaalla. EI koko päivästä.[/QUOTE]

Ok. Moni vaan pitää lapsia hoidossa koko päivän vaikka ovat kotosalla. (eikä koske sitten taas niitä vanhempia, jotka ovat olleet yön töissä tai menevät yöhön, vaan ihan niitä lomaa pitäviä)

No meilläpä ei ole kavereita arkisin päivällä. Täällä asuu vain työssäkäyviä ihmisiä!

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26915943:
Ei siinä mitään pahaa olekaan, en tajua miksi jotkut meuhkaavat noin pienestä asiasta.

miksi sillä lapsella ei ole oikeutta vapaapäivään ja kotona vanhempien kanssa höntyilyyn?
mä olen aina kuvitellut että vaikka tarha on ihan mukava paikka lapsille enkä kiihkomielisesti kotihoidon puolesta puhu niin se on silti paikka mihin lapset viedään kun on töiden takia PAKKO viedä, mutta olenpa tässä vuosien varrella havainnut ett'ä näköjään se on paikka mihin on lysti tunkea ne lapset pois silmistä ja omalta vastuulta (ja tästä syystä en kyllä tosissaan ymmärrä ihmisten hinkua vääntää niitä lapsia kun ei kerran lasten kanssa pakollista aikaa enempää vietetä, viikonloput ja lomat ovat tuskaa kun herranen aika niitä lapsia pitää sietää kotona)

• Tykkää
Reactions: Littledeath ja Knox
Itse en sitä ymmärrä siksi, että haluan viettää vapaa-aikaani nimenomaan perheeni eli lasteni kanssa.
Jos viikonloppuinakin on välillä töitä, niin sitä tärkeämpiä minulle olisi ne arkivapaat YHDESSÄ lasten kansssa.
Ja luulisi lastenkin viihtyvän äitinsä kanssa (vaikka kuinka hyvä hoitopaikka olisikin).
Kyllä itse olisin aika surullinen, jos lapset haluaisivat mielummin päiväkotiin kuin kotiin.

• Tykkää
Reactions: Knox
[QUOTE="vieras";26915973]No meilläpä ei ole kavereita arkisin päivällä. Täällä asuu vain työssäkäyviä ihmisiä![/QUOTE]

No eikö teidän lapset keksi MITÄÄN tekemistä ilman kavereita sen yhden päivän ajan edes? Voi huoh. En ymmärrä eikä mun tarvikkaan.

[QUOTE="Neith";26915977]miksi sillä lapsella ei ole oikeutta vapaapäivään ja kotona vanhempien kanssa höntyilyyn?
mä olen aina kuvitellut että vaikka tarha on ihan mukava paikka lapsille enkä kiihkomielisesti kotihoidon puolesta puhu niin se on silti paikka mihin lapset viedään kun on töiden takia PAKKO viedä, mutta olenpa tässä vuosien varrella havainnut ett'ä näköjään se on paikka mihin on lysti tunkea ne lapset pois silmistä ja omalta vastuulta (ja tästä syystä en kyllä tosissaan ymmärrä ihmisten hinkua vääntää niitä lapsia kun ei kerran lasten kanssa pakollista aikaa enempää vietetä, viikonloput ja lomat ovat tuskaa kun herranen aika niitä lapsia pitää sietää kotona)[/QUOTE]

Miksi olet noin hyökkäävä? Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi sinulle :)

[QUOTE="vieras";26915965]En mä sun lapsista tiedä, mutta siltä vähän kuulostaa jos ylimääräinen vapaapäivä kotona on jotenkin vastenmielinen lapselle. Meille se on lähinnä luksusta, vaikka ei pitkiä päiviä olekkaan. [/QUOTE]

Lapsia on yhtä erilaisia kuin aikuisiakin. Yhdelle voi olla tärkeetä olla kotona ja toinen voi olla menossa innoissaan jatkamaan esim. jotain tiettyä leikkiä mikä jäi edelliskerralla kesken tai tekemään jotain kivaa askartelua tms. Ja jos lapsi on jo ollut valmis menemään hoitoon, on sen sisäiseen kelloonsa ajastanut, muutos suunnitelmissa voi olla hänelle haaste. Vähän niinkun minä tykkään lähteä töihin tekemään kaikkee kivaa ja tapaamaan työkavereita, mutta mieheni viihtyy parhaiten kotona, ja inhoaa jos rutiineista poiketaan.

Riippuu ihan siitä mikä on normi pituinen päivä, 4-5 tunniksi voisin viedä vapaapäivänä. Riippuu toki siitäkin kuinka paljon lapsella on hoitopäiviä, jos puhutaan esim. vuorotöistä.

[QUOTE="vieras";26915983]Ja maksetaanhan hoitomaksua siitä päivästäkin![/QUOTE]

Mäkin maksan mutten silti veis lasta hoitoon. En voi mitään sille että mun päähän ei iskostu se että minkä takia lapsi pitää viedä hoitoon jos vanhemmalla vapaapäivä. Lapsi tykkää olla hoidossa? Joo ehkä mutta saahan se siellä sitten muuten olla ja pitääkö lapsen nyt muutenkaan saada aina kaikki mistä sattuu tykkäämään.

[QUOTE="vieras";26915973]No meilläpä ei ole kavereita arkisin päivällä. Täällä asuu vain työssäkäyviä ihmisiä![/QUOTE]

No eikö sitä vapaapäivää voi viettää ihan sen äidin kanssa?
Mennä vaikka uimahalliin tai metsäretkelle.
Kyllä meidänkin lapset kavereidensa kanssa viihtyy, mutta viihtyvät ONNEKSI myös minun ja mieheni kanssa. Eikä perheen yhteisenä vapaapäivänä kyllä ole koskaan itkeskelty kavereiden perään, kun on mukavaa touhuta perheen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja meitä on erilaisia;26915997:
Lapsia on yhtä erilaisia kuin aikuisiakin. Yhdelle voi olla tärkeetä olla kotona ja toinen voi olla menossa innoissaan jatkamaan esim. jotain tiettyä leikkiä mikä jäi edelliskerralla kesken tai tekemään jotain kivaa askartelua tms. Ja jos lapsi on jo ollut valmis menemään hoitoon, on sen sisäiseen kelloonsa ajastanut, muutos suunnitelmissa voi olla hänelle haaste. Vähän niinkun minä tykkään lähteä töihin tekemään kaikkee kivaa ja tapaamaan työkavereita, mutta mieheni viihtyy parhaiten kotona, ja inhoaa jos rutiineista poiketaan.

:D Onneksi meillä ei menet pasmat sekaisin kenelläkään yhdestä vapaapäivästä. Noh, korkeintaan ilosta.

[QUOTE="vieras";26915965]En mä sun lapsista tiedä, mutta siltä vähän kuulostaa jos ylimääräinen vapaapäivä kotona on jotenkin vastenmielinen lapselle. Meille se on lähinnä luksusta, vaikka ei pitkiä päiviä olekkaan.

Mutta en mä sitä pahana pidä, muiden lasten kohdalla. Omistani lähinnä huolehdin. Muut tekee mitä lystää, ja jos tietää että se on omalla kohdalla hyvä juttu niin mitä sitä tämmösiä kyselemään.[/QUOTE]

Noh, omat lapseni ovat olleet kotona pitkään. Toinen 5vuotiaaksi saakka ja toinen 3v saakka. Ja varsinkin isompi on selvästi kaivannut enempi tekemistä ja kavereita. Joten nauttii olostaa pk:ssa. Ja eivät ole vielä kauaa pk:saa käyneetkään. 2kk, joten voi olla uutuudeen viehätystäkin. Mutta en nää siinä mitään pahaa että isompi lapsi tykkää olla päiväkodista ja menee sinne mielellään.

Yhteistyössä