Mitä pahaa siinä on jos lapsi viedään vanhemman vapaapäivänä päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Neith";26915977]miksi sillä lapsella ei ole oikeutta vapaapäivään ja kotona vanhempien kanssa höntyilyyn?
mä olen aina kuvitellut että vaikka tarha on ihan mukava paikka lapsille enkä kiihkomielisesti kotihoidon puolesta puhu niin se on silti paikka mihin lapset viedään kun on töiden takia PAKKO viedä, mutta olenpa tässä vuosien varrella havainnut ett'ä näköjään se on paikka mihin on lysti tunkea ne lapset pois silmistä ja omalta vastuulta (ja tästä syystä en kyllä tosissaan ymmärrä ihmisten hinkua vääntää niitä lapsia kun ei kerran lasten kanssa pakollista aikaa enempää vietetä, viikonloput ja lomat ovat tuskaa kun herranen aika niitä lapsia pitää sietää kotona)[/QUOTE]

Ainakin meillä lapsilla on aina viikonloput vapaana, koska mieheni tekee vain arkityötä.

[QUOTE="vieras";26916014]:D Onneksi meillä ei menet pasmat sekaisin kenelläkään yhdestä vapaapäivästä. Noh, korkeintaan ilosta.[/QUOTE]

Niin, olepa sä onnellinen siitä :) Mä en tiedä onko miehellä ja pojalla joku syndrooma, ei oo diagnoosia, mut molemmat on erittäin hankalia extempore-muutosten kanssa. Mutta tätä just tarkotan että ihmisiä on niin erilaisia.

Meillä lapsi pärjää päiväkodissa ihan hyvin. Saa aina kivaa palautetta hoitajilta ja pk-kavereilta. Mutta ikinä ei ole ollut sellaista päivää, että olisi mieluummin mennyt päiväkotiin kuin ollut kotona, jos mahdollisuus vain on ollut valita. Pitkien kesälomien tylsimpinäkään sadepäivinä ei ole tarhaan kaivannut.

TIETENKÄÄN siinä ei ole mitään pahaa, että lapsi tykkää olla päiväkodissa ja menee sinne mielellään. Sehän on hienoa.
MUTTA olisikin kyllä aika huolestunut, jos oma lapseni ei siitä huolimatta, että päiväkodissa on kivaa, viihtyisi edes yhtä päivää minun kanssani.
Me otamme KAIKEN ilon irti vapaapäivistä. Ja sitten tarhapäivinä nautitaan tarhasta ja kavereista.

No eikö sitä vapaapäivää voi viettää ihan sen äidin kanssa?
Mennä vaikka uimahalliin tai metsäretkelle.
Kyllä meidänkin lapset kavereidensa kanssa viihtyy, mutta viihtyvät ONNEKSI myös minun ja mieheni kanssa. Eikä perheen yhteisenä vapaapäivänä kyllä ole koskaan itkeskelty kavereiden perään, kun on mukavaa touhuta perheen kanssa.

Joskus on sellaisia vapaapäiviä. Joskus äidillä on ylityövapaapäivä, jolloin käyn hammaslääkärissä, kampaajalla, kosmetologilla ja kirpparilla.

Ei se ole niin mustavalkoista että jos haluaa oman vapaapäivän, ettei ikinä koskaan haluaisi olla lapsensa kanssa kotona.

[QUOTE="kolmen äiti";26916047]TIETENKÄÄN siinä ei ole mitään pahaa, että lapsi tykkää olla päiväkodissa ja menee sinne mielellään. Sehän on hienoa.
MUTTA olisikin kyllä aika huolestunut, jos oma lapseni ei siitä huolimatta, että päiväkodissa on kivaa, viihtyisi edes yhtä päivää minun kanssani.
Me otamme KAIKEN ilon irti vapaapäivistä. Ja sitten tarhapäivinä nautitaan tarhasta ja kavereista.[/QUOTE]

Miten ihmeessä niin moni vetää tästä johtopäätöksen ettei lapsemme viihdy kotona? :D
Niinkuin jo aijemmin kirjoitin, lapsemme ovat saaneet olla pitkään kotihoidossa.
ja nyt selvästi nauttii kun on leikkikavereita mielin määrin. Itse en nää siinä mitään pahaa, eikä omantunnon arvoni äitinä koe kolausta. :)

Meillä pojilla AINA viikonloput vapaata, mutta vien arkivapaapäivinäni hoitoon a) jos itellä pitempi työputki takana tai tulossa (parhaillaan painoin 10 päivää töitä, 1 vapaa ja taas 9 töitä), b) ettei pph:lle tulisi palkatonta päivää kun meiän pojat on ainoat ketä hänellä on hoidossa. Jos itellä esim. useampi vapaa, pitkä viikonloppu tai "normaali" työrytmi, niin silloin pojatkin vapailee kun ite vapailen. En kuitenkaan näe siis mitään pahaa siinä, että lapsi olisi vapaapäivinäkin hoidossa jos esim. sitten viikonloppu vapaa kuitenkin.

[QUOTE="vieras";26915921]Ei meillä mukulat tuollaisia kysele, niillä on kyllä puuhaa ja kavereita pk;n ulkopuolellakin. Harmi että joidenkin lasten koko elämä on päiväkodissa.[/QUOTE]

:D
Mukulat => pellossa => elää kuin pellossa :D

Ok, ihan kiva teidän mukuloille. Joidenkin lapsilla vaan ei ole tuollaista kaveripiiriä kotona.

[QUOTE="vieras";26916061]Joskus on sellaisia vapaapäiviä. Joskus äidillä on ylityövapaapäivä, jolloin käyn hammaslääkärissä, kampaajalla, kosmetologilla ja kirpparilla.

Ei se ole niin mustavalkoista että jos haluaa oman vapaapäivän, ettei ikinä koskaan haluaisi olla lapsensa kanssa kotona.[/QUOTE]

Näin justiinsa. Ja varsinkin jos tukiverkosto on melko heikko niin kuin ap kertoi, en yhtään mollaisi vanhempia, jotka joskus tarvitsevat muutaman tunnin ihan vain itselleen.

Ei se väärin olekaan, mutta päiväkoti on kyllä lapselle aika iso stressitekijä oikeasti. Niinkuin tulee koulukin olemaan. Kun on toista- tai kolmattakymmentä lasta samassa tilassa, siitä syntyy pakosti kuhinaa, meteliä, tiettyä levottomuutta, jota en osaa edes sanoin kuvailla. Ei sellaisen vaikutuksia omaan mieleen ja vointiin aikuinen ehkä tajuakaan, ennen kuin on tuollaisessa paikassa töissä. Itse haluan, että lapsi viettää tällaisessa ympäristössä niin vähän aikaa kuin mahdollista. Koulussa sitä saa sitten istua vähintään kokonaisen vuosikymmenen, joten nautin vielä kun saan pitää lasta kotona. Lapsuus on niin lyhytkin. :( Meillä takana rankka talvi, jolloin lapsi oli PALJON hoidossa ja pitkää päivää. Sen väsymyksen nähneenä ajattelen asiasta tietty nyt vähän toisin kuin esim. vuosi sitten. Mut asioissa on toki puolensa. Ne kaverit on siellä päiväkodissa, ja vanhemman lepo on tärkeää koko perheelle...

Noihin lasten "turhiin" hoidossaoloihin on alettu nyt ensimmäisissä päiväkodeissa puuttumaan. Vuorotyötä tekevät vanhemmat toimittavat työvuorolistan päiväkotiin, jonka mukaan katsotaan hoitopäivät. "Ylimääräiset" lapset kuormittavat päiväkotia aivan turhaan ja vievät aikaa niiltä lapsilta, jotka sinäkin päivänä hoitoa todella tarvitsevat. Kerhot ja harrastustoiminta erikseen.

Minun lapseni viihtyvät mainiosti hoidossa. Mutta jos heille antaa vaihtoehdon hoitopäivä vai vapaapäivä äidin/isän kanssa, niin ehdottomasti haluavat olla vapaalla! Olisin erittäin huolissani, jos lapseni haluaisivat kotipäivän sijaan mennä hoitoon.. Lapsilla ei tarvitse ihan koko ajan olla kavereita viihdykkeenä, vaan sitä kivaa puuhaa voi keksiä ihan omallakin porukalla. Ulkoilua, retkellä käyntiä, uimahallissa käyntiä, kirjasto-reissuja, leivontaa jne. jne.. Lapsetkin takuulla nauttivat kun saavat osallistua arkisiin puuhiin yhdessä vanhempiensa kanssa. Jos joku väittää että tarvitsee viikoittain omia vapaapäiviä (kokonaisia päiviä!) niin kyllä ne lapsetkin niitä tarvitsevat ihan yhtälailla! Voihan sitä omaa aikaa itselleen järjestää silloinkin kun toinen vanhemmista on lasten kanssa.

[QUOTE="aloittaja";26916073]Miten ihmeessä niin moni vetää tästä johtopäätöksen ettei lapsemme viihdy kotona? :D
Niinkuin jo aijemmin kirjoitin, lapsemme ovat saaneet olla pitkään kotihoidossa.
ja nyt selvästi nauttii kun on leikkikavereita mielin määrin. Itse en nää siinä mitään pahaa, eikä omantunnon arvoni äitinä koe kolausta. :)[/QUOTE]

No miksi ihmeessä teet tälläisen aloituksen? kyllä nää aloitukset kielii nimenomaan omasta epävarmuudesta tai huonosta omastatunnosta.

Ei mun ainakaan tartte kysellä täällä että mitä pahaa siinä nyt on jos pidän lapsen kotona vapaapäivänä. Kyllä mä tiedän sen vastauksen ihan itse.

Yhteistyössä