Mitä on vikaa lapsessa tai aikuisessa jos lapsi pelästyy 2-3 siiderin/oluen juontia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en jaksanut lukea koko vastauslitaniaa, niin paljon on tullut tekstiä tähän! Itse en ole absolutisti, eli otan toisinaan myös alkoholijjuomia. En ole juoppo, enkä ota päivittäin. Lapseni eivät ole jotunut todistamaan alkoholin väärikäyttöä, josta syystä en ole yllättynyt etteivät ole ahdistautuneita kun olen ottanut pari siideriä.

Toki alkoholin käyttö on aina yksilökohtaista, toiset humaltuvat eri tavalla kuin toiset. Jos on ollut jo nuorempana tapana että alkoholilla nimenomaan humalllutaan, sitä suhtautumistakin varmaan siirtää ihan eri tavalla eteenpäin lapsille. Millään tavalla en siis kannusta vetämään sitä sidukkaa tai olutta tai vahvempia, mutta suosittelen ettette tee alkoholista tabua. Tai tappelemaan täällä siitä mikä on raja humaltumiselle.

Alkoholi on ollut ja tulee aina olemaan osa tätä elämää, voitte itse vaikuttaa miten lapsenne suhtautuu siihen: humalluttavana, (vanhempiakin) järkyttävänä litkuna, tai sitten ihan normi ruokapöydässä (esim viini tai olut) nautittavana juomana, joka ei eroa muulla kuin sillä, että sitä lasitolkulla vetämällä saa aikaan tosi pahan olon ja luultavasti pahan mielen.l

Lapsiani rakastan yli kaiken, enkä missään nimessä halua heidän joutuvan jossasin elämän vaiheessa alkoholin orjiksi. Hysteriaa tai tätä "tabua" en kuitenkaan halua luoda, itsekin olen oppinut vanhemmiltani alkoholin normaalikäytön. Ja turha on kuvitella että jos kotona ei oteta alkoholia ollenkaan, lapsi ei joudu sen kanssa tekemisiin. Nimenomaan esimerkki tässä toimii parhaiten. Eli ei niitä kännejä, vaan viinilasillinen ruoan kanssa ja vaikkapa se olut saunan jälkeen

Juu ei meilläkään lapset hyperventiloi tai ahdistu jos grillibileissä naapureiden kanssa tai saunan jälkeen otamme muutaman!

Jos tarvii perseet vetää, silloin lasten on parempi olla yökylässä vaikka mummolassa. Tai kun meidän miehet kerran grillibileissä vähän intoutui ja löytyi autotallista jemmapullo, emme todellakaan kieltäneet ottamasta :D eikä meiltä taidettu ees kysyä, mut sinä kertana lapset meni naapuriin loppuillasta leffaileen ja jäivät siskonpedille raskaanaolevan naapurin vaimon kanssa.

Tuota iltaa ne on monesti muistellut, oli kivaa :-) ja monia muita grillibileitä.

minusta syynä on pätemisen tarve, tarve näyttää että on hyvä vanhempi, ja hänen mielestään se hyvä vanhempi on raivoraitis. tai sitten syynä voi olla trauma, jos vaikka kotona on käytetty alkoholia runsaasti ja on pelännyt, tai edellisessä suhteessa ollut alkoholin käyttäjä puolisona. tai sitten ei minkäänlaista kokemusta alkoholista, ja näin ollen luulee, että jo se yksi tai kaksi saa ihmisestä jonkun ihme örveltäjän

• Tykkää
Reactions: vieras ap
Siis kukaan ei varmasti paheksu, jos ottaa tilkan viiniä lasin pohjalle ruokailun yhteydessä. Mun mielestä 3 siideriä ei todellakaan ole sama, kuin tilkka viiniä! Mulla ainakin 3 siideriä nousee jo hattuun, tilkka viiniä tuhdin ruoan yhteydessä korkeintaan kuumottaa hieman poskia.. Eri asia tietysti, jos sen viinilasin kaataa täyteen, silloin olen nimittäin jo humalassa.

Mun mielestä on ok näyttää lapsille, että sitä viiniä voi maistella ruoan kanssa ja saunassa voi ottaa yhden kaljan. Mutta miksi ihmeessä täytyy sitten ottaa vielä enemmän, jos tarkoituksena ei ole tulla hiprakkaan? Ja mikä siinä on niin outoa, että jotkut ei halua olla lasten kanssa hiprakassa?

asuin -90 -luvun alussa vuosia Italiassa,siellä joutu tällanen kohtuukäyttäjä suomestakin välillä ihmettelemään eri kulttuureissa vallitsevaa kaksinaismoralismia.Suurin osa mutseista oli siellä pienessä sievässä aamupäivästä iltaan...hoitivat kodin ja lapset(kukaan ei sitä kyseenalastanu,vaikka hieman haisikin viinlle),oli täysin normaalia,että kesken duunipäivän käytiin tauolla terävillä ja siittä rattiin,samaa harrasti sekä carabinieerit että poliziet.. Hiekkalaatikon reunalla osa mutseista poltti marisätkät vaikkeivat muuten

Jännää lukea kokemuksistasi.

Minäkin olen asunut Italiassa monta vuotta, enkä kyllä törmännyt moiseen. Marisätkien polttajiin kyllä, mutta olivat lapsettomia nuoria. Vanhempiin "pienessä sievässä" en törmännyt koskaan.

että ihan kursseja=)=) OK! nyt on pakko sanoo,että sulla on sisälukutaidossa hieman puutteita.....!!Ristus ku vituttaa toistaa noinkin hyvin koulutetulle...lääkispoitzukaverin tytsylle............ Kultapieäni oot samanikänen kuin mun toisiks vanhin lapsi......kerrottuas ettei NYKYÄÄN mt-ongelmat ole tabu!WAU:Ei ne ollu -80-luvullakaan!!!;) etkä poloinen ymmärtäny kysymykseni miten kertoo mielenterveysongelmasta EHKÄVÄSSÄ toimenpiteessä....kuten alkohoolin ennaltaehkäsevät toim.pit.,huumeidenvastaset valistukset niin JUMALAUTA mun kysymys oli RETORINEN!!!!Ymmärrätkö?MITEN KERTOO LAPSELLE ENNALTAEHKÄSEVÄSTI MT-ongelmista,miten huomata oireet,mistä hakee apuu jos mutsi kilahtaa!!!!Käsitätkö?Eli en kysynyt miten kertoa lapselle mt-ongelmista!!!RISTUS........................hhuooohhh....

Huh, sun sekavan ja raivoisan tekstisi perusteella voisi kuvitella, ettei kaikki ole ihan kondiksessa, sori vaan.

Outoa näissä alkoholikeskusteluissa on se, että jos mamma on lapsena pelännyt yhden oluen ottanutta isää niin siitä vedetään johtopäätös että kaikki tai vähintään suuri osa lapsista pelkäisi myös :D
Vaahdotaan että lapset ovat erilaisia, mutta ei koskaan niinpäin että suurelle osalle lapsista leppoisa parit ottanut aikuinen olisi ok. :)

Toiseen ketjuun viitaten, millainen aikuinen tulee 2-3 siideristä känniin ja alkaa känniörveltämään tai millainen lapsi ahdistuu nähdessään aikuisella alkoholia lasissa tölkissä?

Onko todella sellaisia aikuisia jotka hihittelevät pitkin seiniä parista siideristä, vaikka sitten 0,5l tölkkejä olisi? Miten vitussa joku vetää känniörvellys tai huoltamiskyvyttömyys kortin esiin 2-3 miedosta annoksesta alkoholia?

Minusta, jos monot lähtee alta 3 pienestä sidukasta illan mittaan (esim. 2-3 tuntia) niin suosittelen tosiaan olemaan kokonaan ottamatta.

Luulen, että tuollaisten kommenttien taustalla on
a) trauma alkoholista
b) ääretön pätemisen tarve parempana vanhempana
c) katkeruus kun elämä muka meni ohi kun synnytti
tai

d) mikä muu?

Keksiikö joku d) kohtaan jotain järkevää?

No. Mulla on kaveri, joka alkaa oksentaa toisen 0,5 litran siiderin jälkeen. Oksentaa useita kertoja ja aamulla alkaa sama homma, kun herää.
Tuntuu se itsestäkin ihan hullulta, mutta niin se vain menee.

Toinen ystävä voi juoda 2 0,5 litran juomaa, mutta kolmas on aina liikaa. Menee hihittelyksi ja häsellykseksi, eikä aamulla kertakaikkiaan herää MILLÄÄN.

Että ei ihan hirveästi kannata oman viinapään mukaan sieltä huudella, että muut suoritukset ei ole mahdollisia.

Nämäkin viestit on ihme jeesustelua, että "Siis kukaan ei varmasti paheksu, jos ottaa tilkan viiniä lasin pohjalle ruokailun yhteydessä. Mun mielestä 3 siideriä ei todellakaan ole sama, kuin tilkka viiniä!"

Voi hirveetä sentään, jos sitä ilman ruokaa vähän tissuttelee. Voi voi, huihui.

Olettekos lukeneet Mikko Mallikas kirjoja? Siellä kuulkaa Mikon isä (yh) istuu nojatuolissa ja juo kaljaa. Mutta ei näy silti konttamvan ja oksentelevan, taiu käyttäytyvän muutenkaan holtittomasti. Mä olen kuin tuo Mikon isä. Haluan joskus rentoutua ja juoda vähän olutta kun katson tv:tä. Jälkikasvu tekee sillon ihan omia juttuja tai nukkuu.

• Tykkää
Reactions: vieras ap
Ottamatta nyt kantaa itse ap:n kysymykseen, mutta jos n. 55-kiloinen nainen juo kolme 0,5 tölkkiä siideriä ja se ei tunnu eikä näy missään, niin kyllä silloin takana on (valitettavasti) vuosien harjoittelu ja tällöin ei enää ehkä kannata kehuskella hyvällä viinapäällä tai ihmetellä miksi muut tulevat tuiteriin.

[QUOTE="Polly";29065739]Nämäkin viestit on ihme jeesustelua, että "Siis kukaan ei varmasti paheksu, jos ottaa tilkan viiniä lasin pohjalle ruokailun yhteydessä. Mun mielestä 3 siideriä ei todellakaan ole sama, kuin tilkka viiniä!"

Olettekos lukeneet Mikko Mallikas kirjoja? Siellä kuulkaa Mikon isä (yh) istuu nojatuolissa ja juo kaljaa. Mutta ei näy silti konttamvan ja oksentelevan, taiu käyttäytyvän muutenkaan holtittomasti. Mä olen kuin tuo Mikon isä. Haluan joskus rentoutua ja juoda vähän olutta kun katson tv:tä. Jälkikasvu tekee sillon ihan omia juttuja tai nukkuu.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Heh, toi kirjahan on ruotsalainen. Suomalaista vastaavaa versiota ei varmaan koskaan tehtäisi juuri tämän kummallisen alkoholikulttuurin vuoksi..

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="vieras";29065749]Samaa mieltä. Heh, toi kirjahan on ruotsalainen. Suomalaista vastaavaa versiota ei varmaan koskaan tehtäisi juuri tämän kummallisen alkoholikulttuurin vuoksi..[/QUOTE]

Voi olla.

pyssel_sl_pappa.gif

Aika outoa jos aikuisella ihmisellä ei ole omassa kodissa oikeus tällaseen?

että ihan kursseja=)=) OK! nyt on pakko sanoo,että sulla on sisälukutaidossa hieman puutteita.....!!Ristus ku vituttaa toistaa noinkin hyvin koulutetulle...lääkispoitzukaverin tytsylle............ Kultapieäni oot samanikänen kuin mun toisiks vanhin lapsi......kerrottuas ettei NYKYÄÄN mt-ongelmat ole tabu!WAU:Ei ne ollu -80-luvullakaan!!!;) etkä poloinen ymmärtäny kysymykseni miten kertoo mielenterveysongelmasta EHKÄVÄSSÄ toimenpiteessä....kuten alkohoolin ennaltaehkäsevät toim.pit.,huumeidenvastaset valistukset niin JUMALAUTA mun kysymys oli RETORINEN!!!!Ymmärrätkö?MITEN KERTOO LAPSELLE ENNALTAEHKÄSEVÄSTI MT-ongelmista,miten huomata oireet,mistä hakee apuu jos mutsi kilahtaa!!!!Käsitätkö?Eli en kysynyt miten kertoa lapselle mt-ongelmista!!!RISTUS........................hhuooohhh....

Et varmaan ole enää täällä mut jos satut olemaan niin vastaan oman mielipiteeni. Minusta psyykkisiä sairauksia kuten myös kaikkia muitakin, tulee aina olemaan. Niiden puhkeamiseen vaikuttaa (varhais)lapsuus, elämäntilanne ja perinnöllisyys JA tuuri.

Ennaltaehkäisevästi voidaan vaikuttaa ja ehkäistä elämällä mahdollisimman tasapainoista ja tervettä elämää - välttää kovaa stressiä, päihteiden liika käyttöä ja antamalla lapsille turvallinen lapsuus. Esim. kokaiinin käyttö lisää psykoosi alttiutta ja traumaattiset kokemukset lapsuudessa (perusturvallisuudentunteen puute) vaikuttavat pitkälle ihmisen myöhempään elämään.

Minusta psyykkinen terveys ja fyysinen terveys kulkevat käsi kädessä. Jos elimistö on tulehdustilassa on riski sairastua kansansairauksiin kuten diabetes, masennus moninkertainen. Terveelliset elämäntavat ja tasapainoinen elämä ehkäisee kaikenlaisia sairauksia.

[QUOTE="vieras";29065747]Ottamatta nyt kantaa itse ap:n kysymykseen, mutta jos n. 55-kiloinen nainen juo kolme 0,5 tölkkiä siideriä ja se ei tunnu eikä näy missään, niin kyllä silloin takana on (valitettavasti) vuosien harjoittelu ja tällöin ei enää ehkä kannata kehuskella hyvällä viinapäällä tai ihmetellä miksi muut tulevat tuiteriin.[/QUOTE]

Vähän vääristetty totuus sinällään, kun ei voi tietää sitä aikaa missä ne 3 tölkkiä on juonut. Ei voi sanoa että on harjoitellut tai alkkis vain tuon perusteella.

Esimerkiksi jos ensimmäisen ottaa ruuan kanssa n. klo 17, seuraavan saunassa klo 20 ja viimeisen illalla leffaa katsoessa klo 22-23,niin enpä sanoisi että siinä humalaan tulee.

Vähän vääristetty totuus sinällään, kun ei voi tietää sitä aikaa missä ne 3 tölkkiä on juonut. Ei voi sanoa että on harjoitellut tai alkkis vain tuon perusteella.

Esimerkiksi jos ensimmäisen ottaa ruuan kanssa n. klo 17, seuraavan saunassa klo 20 ja viimeisen illalla leffaa katsoessa klo 22-23,niin enpä sanoisi että siinä humalaan tulee.

Miksi muuten juot alkoholia, jos ei se tunnu missään?

• Tykkää
Reactions: mars bébé
[QUOTE="Polly";29065739]Nämäkin viestit on ihme jeesustelua, että "Siis kukaan ei varmasti paheksu, jos ottaa tilkan viiniä lasin pohjalle ruokailun yhteydessä. Mun mielestä 3 siideriä ei todellakaan ole sama, kuin tilkka viiniä!"

Olettekos lukeneet Mikko Mallikas kirjoja? Siellä kuulkaa Mikon isä (yh) istuu nojatuolissa ja juo kaljaa. Mutta ei näy silti konttamvan ja oksentelevan, taiu käyttäytyvän muutenkaan holtittomasti. Mä olen kuin tuo Mikon isä. Haluan joskus rentoutua ja juoda vähän olutta kun katson tv:tä. Jälkikasvu tekee sillon ihan omia juttuja tai nukkuu.[/QUOTE]

Tiedättehän että sadut eivät ole totta :)

[QUOTE="vieras";29065877]Tiedättehän että sadut eivät ole totta :)[/QUOTE]

Minä nyt satun elämään tuon kyseisen sadun mukaan, Mikon isän lailla. Rentoudun kotona oluen kera kun siltä tuntuu.
Siksi otin sen esimerkiksi. Jos et sattunut (mukamas) huomaamaan.

[QUOTE="vieras";29065872]Miksi muuten juot alkoholia, jos ei se tunnu missään?[/QUOTE]

Koska laadukas olut maistuu hyvältä? Harvoin juon tölkeissä itse, mutta näin vertauskuvana.

[QUOTE="...";29064341]Itse en tunne yhtään pariskuntaa jossa vanhemmat eivät kävisi ulkona tuulettumassa. Tapana on, että vuorotellen käydään, harvemmin lapsi on hoidossa yötä. Kyllä se lapsi aamulla näkee krapulaisen ihmisen ja on kumma jos siitä ahdistuu.[/QUOTE]

Minä käyn ulkona tuulettumassa lenkillä tai luontoretkellä, en kännisten parissa baareissa... Ja miksi pitäis juoda niin paljon että tulee krapula? Ei ole sen arvoista.

• Tykkää
Reactions: mars bébé
Vastaan nyt vain otsikon kysymykseen.

Kyllä se nyt on vain niin, että tuollasessa tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa.
A) Kotona ei käytetä ollenkaan tai käytetään hyvin vähän alkoholia niin, ettei lapsi sitä koskaan ole nähnyt.
B) Kotona käytetään liikaa alkoholia, jolloin vanhemmilla on alkoholiongelma.

A-tapauksesta on omaa kokemusta. Meillä toinen vanhemmista ei käytä alkoa ollenkaan ja toinenkin vain lähinnä juhlissa jonkun viinilasillisen. Ei meidän lapsi ole koskaan pelästynyt, mutta eräissä illanistujaisissa taisi olla ainoa, jonka mielestä alkoholin nauttimisessa oli jotakin erikoista. Alkoi hihitellä, että "Ne juo viiniä." Paikalla oli varmaan 10 lasta ja saman verran aikuisia. Muut lapset katsoivat vierestä, että jaa.

B-tapauksessa lapsella voi tietysti olla kokemusta joistakin muistakin aikuisista kuin omista vanhemmista, mutta kuitenkin joistain niin läheisistä henkilöistä, keiden pitäisi olla hänestä vastuussa. Lähinnä tämä on se tapaus, jolloin lapsi saattaa todella pelästyä ja vaatia aikuista olemaan juomatta.

Mikä tää ajatusmaailma on että alkoholia ei voisi juoda kuin känni-tarkoitukseen?
Yksi-kaksi annosta rentouttaa ja jos makukin on hyvä niin miksei sitä hitaasti voisi muutaman nauttia viikonloppuiltana?

Yhteistyössä