Mitä on vikaa lapsessa tai aikuisessa jos lapsi pelästyy 2-3 siiderin/oluen juontia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on kyllä aivan sun ongelmasi. Tämä alkaa kuulostamaan hyvin pitkälti sitä kuin tyttölapsille kaikki miehet ovat pahasta kun ne voi olla pedoja tms.

Teidän pitää teoin tai sanoin jankata päähän se että isä ja äiti on samoja ihmisiä kuin muutkin. Järkyttävää demonisointia, että lapset ahdistuu oman vanhemman yhdestä viinistä, mutta muut sukulaiset esim. voi vetää kaksin käsin.

Kerros mulle sitten, ihan tarkkaan, millä helvetin sanoilla ja lauseilla mä sen selitän, jotta se menisi perille? Sulta tuskin tulee mitään sellaista, mitä en olisi jo sanonut ja kokeillut.

Muuten, onko muka missään laissa että ruokatauolla ei saisi ottaa lasillista viiniä pihvin kanssa? En ole kuullut tuollaisesta laista. Joissain poikkeustapauksissa saatetaan muutenkin ottaa lasillinen kuohuvaa juhlistaessa jotakin. Eli mihin tuo mainittu luulo perustuu, että Suomessa olisi nollatoleranssi työpaikoilla?

En usko, että tuollaista yleistä lakia on olemassa. Toki esim. töissä, joissa ajetaan autoa tai käytetään raskaita työlaitteita, lienee työpaikalla säädös/ohjeistus siitä, että alkoholin suhteen on täysi nollatoleranssi. Mutta kyllä ainakin omalla työpaikallani on juhlistettu isoja kauppoja kuohuvalla. Samoin esim. asiantuntijaseminaareissa ja koulutuksissa saattaa olla tarjolla alkumaljat tai ruoan yhteydessä viiniä eikä sitä pidetä mitenkään kummallisena.

Kyllä tässäkin keskustelussa näkyy, että jos et käytä alkoholia, se pitää aina selittää. Meillä mies ei käytä alkoholia lainkaan, itse juon muutaman kerran vudessa lasin viiniä ruuan kannsa, samoin kotona menee alle viisi siideriä vuodessa. Kodin ulkopuolella otan enemmän muutaman kerran vuodessa. Ja kyllä meillä lapset yrittävät jopa kieltää sen alkoholin juomisen. Olen päätellyt niin, että tämä johtuu siitä, mitä koulussa alkoholista puhutaan. Minusta on ihan yhtä tärkeää näyttää lapsille, ettei alkoholia tarvitse käyttää lainkaan, ettei alkoholia tarvitse käyttää joka viikko ja että ruuan kanssa riittää se lasi viiniä. Ja 3 siideriä muuttaa suurimman osan käytöstä ja se saattaa lapsia pelotttaa. Ihan liian paljon Suomessa on niitä lapsia, jotka saavat pelätä kotona vanhempiensa alkoholin käyttöä joka viikko. Sen vuoksi jokaisen olisi syytä miettiä tarkkaan omaa alkoholin käyttöään lasten läsnäollessa.

• Tykkää
Reactions: mars bébé
asuin -90 -luvun alussa vuosia Italiassa,siellä joutu tällanen kohtuukäyttäjä suomestakin välillä ihmettelemään eri kulttuureissa vallitsevaa kaksinaismoralismia.Suurin osa mutseista oli siellä pienessä sievässä aamupäivästä iltaan...hoitivat kodin ja lapset(kukaan ei sitä kyseenalastanu,vaikka hieman haisikin viinlle),oli täysin normaalia,että kesken duunipäivän käytiin tauolla terävillä ja siittä rattiin,samaa harrasti sekä carabinieerit että poliziet.. Hiekkalaatikon reunalla osa mutseista poltti marisätkät vaikkeivat muuten toisin kuin meikäläinen omas samankaltasen imeskelyriippuvuuden normitupakkaan!Hyi mua!=)Yökerhoissa ei ollut örveltäviä asiakkaita,paitti pohjoseurooppalaiset "barbaarit"..Miksi?Miksi siellä ei ollut hulluja jonoja baaritiskille?vastaus löyty harvinaisen helposta paikasta:Vessa!!kuten meilläkin sikäläisistä naisten vessoista löyty meikkaavia,hihitteleviä naikkosia....oksennusta oli vähemmän!Mutta jotain outoa valkoista jauhoa nää naikkoset veteli nenäänsä joka veskikäynnillä!Jäin haikailemaan ja muistelemaan suomalaisia yökerhoja joissa viattomasti naisten vessaan vietiin drinksut mukaan ja kaivettiin käsilaukun uumenista taskumatti,viereisessä kopissa joku kaveri oksensi ja toisessa itki ja uhkaili itsemurhalla!!Nää oli vaan niin kylmänviileitä naikkosia...jostain kumman syystä!!!=) Erään kerran kaverieni kanssa lähdettyä viihteelle ja kerrottuani heille sanan POHJAT seikkaperäsen italian käännöksen sain osakseni OOoooo-lausahduksia,mutta metroon päästyämme kaivaessani käsilaukusta 0,5l olut-pulloo(mitä ei suomessa vielä ollut)nää kaverit sai yksmielisen kohtauksen ja huusivat,että nyt kaikki näytämme alkoholisteilta!!!Ei voinu pieni ihminen suomesta ymmärtää moista etenkään kun kavereista 3/5:llä oli se pikkiriikkinen jauhopussi mukana ja kun joku halus nenutella niin muut suojas....MIKSI se mun saatanan OLUT oli niin kamala???

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="vieras";29064809]Sanon tässä aivan varmaksi, että et tiedä kaikkea kaikista ihmisistä keitä teillä on rampannut. Ehkä luulet toisin kun se toimisi sinulle.[/QUOTE]

Edelleen... no voi... sinulla taitaa olla iso trauma asian kanssa.

Meillä ei "ramppaa" ketään. Kaikki vieraat juhlissamme ovat läheisiä, rakkaita ja kutsuttuja. Niin lapset kuin aikuiset.

Ilmeisesti sinulle sanat "juhla" ja "viini" aiheuttavat mielleyhtymän "kännibileet". Olen siitä pahoillani.

Tiedoksesi: juhlia on monenlaisia. Niissä voi olla tarjolla ruokaa ja juomaa. Hauskaa yhdessäoloa sekä lapsille että aikuisille. Se, että aikuiset nauttivat alkoholia, ei tarkoita, että lapset olisivat "heitteillä" tai että aikuiset olisivat "kännissä".

Meillä vietetään usein juhlia, joista nauttivat kaikki - sekä lapset että aikuiset. Ja kaikilla on hyvä olla. Usko pois, se on mahdollista. :)

Se on kyllä aivan sun ongelmasi. Tämä alkaa kuulostamaan hyvin pitkälti sitä kuin tyttölapsille kaikki miehet ovat pahasta kun ne voi olla pedoja tms.

Teidän pitää teoin tai sanoin jankata päähän se että isä ja äiti on samoja ihmisiä kuin muutkin. Järkyttävää demonisointia, että lapset ahdistuu oman vanhemman yhdestä viinistä, mutta muut sukulaiset esim. voi vetää kaksin käsin.

Sä olet kyllä niin yksinkertainen... Karkeasti sanottuna ja karrikoiden ilmaistuna, me lapsen vanhemmat ollaan, ne joiden tekemisillä on merkitystä. Hänelle siis. Ei hän ahdistu, jos vaikkapa serkku ottaa vähän olutta. Tai jos pappa ottaa kahvin kanssa konjakin. Mutta vanhempien tekemisillä on enemmän vaikutusta. Tässä tapauksessa.

[QUOTE="vieras";29064842]Edelleen... no voi... sinulla taitaa olla iso trauma asian kanssa.

Meillä ei "ramppaa" ketään. Kaikki vieraat juhlissamme ovat läheisiä, rakkaita ja kutsuttuja. Niin lapset kuin aikuiset.

Ilmeisesti sinulle sanat "juhla" ja "viini" aiheuttavat mielleyhtymän "kännibileet". Olen siitä pahoillani.

Tiedoksesi: juhlia on monenlaisia. Niissä voi olla tarjolla ruokaa ja juomaa. Hauskaa yhdessäoloa sekä lapsille että aikuisille. Se, että aikuiset nauttivat alkoholia, ei tarkoita, että lapset olisivat "heitteillä" tai että aikuiset olisivat "kännissä".

Meillä vietetään usein juhlia, joista nauttivat kaikki - sekä lapset että aikuiset. Ja kaikilla on hyvä olla. Usko pois, se on mahdollista. :)[/QUOTE]

Niin ne juopot itsellensä uskottelee..

ainiin ja huvittavaa oli kun appivanhempieni kanssa istuskelin päivällispöydässä,hykertelivät onnesta kun join viiniä...."Kun nykyajan italialainen nuoriso on aivan pilalla kunneivat juo enää kuin sitä coca-colaa"en raatsinu kertoa,että kyllä niille tietty maistu cocacola kaiken sen toisen colan imuroimisen takia.....

[QUOTE="Jenis";29064761]Minkäikäiset lapset sulla on? Tuntuu omituiselta, että perheessä, jossa ei alkoholia käytetä, puhutaan siitä noin paljon. Tai että lapsella on siitä noin vahva hyvä/huono-asenne, vaikka sitä ei normaalielämässään näe.

Meillä siis käytetään alkoholia kohtuudella lasten nähden, eikä meillä ole aiheesta keskusteltu juuri muuten kuin että miksi kaupungilla joskus viedään juoppoja poliisiautolla putkaan.[/QUOTE]

Mun tyttö on tokaluokkalainen. Ja meillä puhutaan paljon, kaikenlaisista asioista. Hän tykkää kysellä ja mä tykkään selittää. Mm. päihteistä taidettiin keskustella parisen tuntia, siis muistakin päihteistä kuin alkoholista. Eikä me alkoholista puhuta päivittäin, miksi puhuttais? Sori jos annoin sellaisen käsityksen :). Mä vastaan kun hän kysyy, ja tosiaan, hän kyselee paljon.

[QUOTE="vieras";29064842]Edelleen... no voi... sinulla taitaa olla iso trauma asian kanssa.

Meillä vietetään usein juhlia, joista nauttivat kaikki - sekä lapset että aikuiset. Ja kaikilla on hyvä olla. Usko pois, se on mahdollista. :)[/QUOTE]

Ehkä laitoit kuitenkin tarkoituksella ilmaisun 'Juhlissamme virtaa viini' :p

[QUOTE="poikia3";29064825]Kyllä tässäkin keskustelussa näkyy, että jos et käytä alkoholia, se pitää aina selittää. Meillä mies ei käytä alkoholia lainkaan, itse juon muutaman kerran vudessa lasin viiniä ruuan kannsa, samoin kotona menee alle viisi siideriä vuodessa. Kodin ulkopuolella otan enemmän muutaman kerran vuodessa. Ja kyllä meillä lapset yrittävät jopa kieltää sen alkoholin juomisen. Olen päätellyt niin, että tämä johtuu siitä, mitä koulussa alkoholista puhutaan. Minusta on ihan yhtä tärkeää näyttää lapsille, ettei alkoholia tarvitse käyttää lainkaan, ettei alkoholia tarvitse käyttää joka viikko ja että ruuan kanssa riittää se lasi viiniä. Ja 3 siideriä muuttaa suurimman osan käytöstä ja se saattaa lapsia pelotttaa. Ihan liian paljon Suomessa on niitä lapsia, jotka saavat pelätä kotona vanhempiensa alkoholin käyttöä joka viikko. Sen vuoksi jokaisen olisi syytä miettiä tarkkaan omaa alkoholin käyttöään lasten läsnäollessa.[/QUOTE]

Lapsia pelottaa uusi ja tuntematon, ei niinkään se alkoholi jos ei ole nähnyt teitä vanhempia tai joitain muita läheisiä juomassa liikaa. Niin yksinkertaista kun se on. Alkoholin haju on myös lapsille pistävä ja paha (jos he haistoivat sitä pullosta)

Meidän kulttuuriin niin kun muihinkin, kuuluu alkoholi ja mielestäni on karhunpalvelus tehdä siitä kauhea peikko, ongelma kun todellisuudessa sitä voi käyttää kohtuudella, ja terveellisesti.

Kuten on tullut puheeksi tässä ketjussa että jos vanhemmat eivät käytä alkoholia niin asia selvä..? Kuitenkin kannattaa suhtautua siihen fiksusti eikä tehdä lasten tulevaisuudesta vaikeaa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kissimi
kyllä sun ääni voi muuttua jo 0.5L sidukasta lapsi aistii muutokset helposti. lapsella tuskin entuudestaa traumoja.
itselläni on ns huono viinapää enk äsitä kyll ähäpeä koska on halpaa tulla känniin. kyllä mä ihan mukavassa nousuhumalassa olen yhestä sidukasta. 3mesta olisin jo varmaan jonkunlaisessa humalassa

kyllä sun ääni voi muuttua jo 0.5L sidukasta lapsi aistii muutokset helposti. lapsella tuskin entuudestaa traumoja.
itselläni on ns huono viinapää enk äsitä kyll ähäpeä koska on halpaa tulla känniin. kyllä mä ihan mukavassa nousuhumalassa olen yhestä sidukasta. 3mesta olisin jo varmaan jonkunlaisessa humalassa

Mutta miksi muuttuminen olisi niin pahasta? Moni muukin asia vaikuttaa meihin, oli se sitten urheiluottelu, pelin pelaaminen tai laihdutuksesta johtuva näläntunne.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mun tyttö on tokaluokkalainen. Ja meillä puhutaan paljon, kaikenlaisista asioista. Hän tykkää kysellä ja mä tykkään selittää. Mm. päihteistä taidettiin keskustella parisen tuntia, siis muistakin päihteistä kuin alkoholista. Eikä me alkoholista puhuta päivittäin, miksi puhuttais? Sori jos annoin sellaisen käsityksen :). Mä vastaan kun hän kysyy, ja tosiaan, hän kyselee paljon.

Ok, meillä on kans kyseleväisiä tapauksia mutta pikkuisen nuorempia :) Alkoholista ei juuri tosin ole kyselty, ainakaan vielä - lähinnä joistain juopoista, että miks ne puhuu hassusti. Asutaan seudulla, jossa ei tuollaisia lieveilmiöitä juuri ole, ja kun keskustassa käydään niin siellä poikkeuksetta törmätään johonkin pikkuisen pihalla olevaan yksilöön, joka herättää kysymyksiä. Mutta en usko että meidän lapset osaa yhdistää esim. viiniä ruualla noihin kännikaloihin.

Lapsia pelottaa uusi ja tuntematon, ei niinkään se alkoholi jos ei ole nähnyt teitä vanhempia tai joitain muita läheisiä juomassa liikaa. Niin yksinkertaista kun se on. Alkoholin haju on myös lapsille pistävä ja paha (jos he haistoivat sitä pullosta)

Meidän kulttuuriin niin kun muihinkin, kuuluu alkoholi ja mielestäni on karhunpalvelus tehdä siitä kauhea peikko, ongelma kun todellisuudessa sitä voi käyttää kohtuudella, ja terveellisesti.

Kuten on tullut puheeksi tässä ketjussa että jos vanhemmat eivät käytä alkoholia niin asia selvä..? Kuitenkin kannattaa suhtautua siihen fiksusti eikä tehdä lasten tulevaisuudesta vaikeaa.
Karhunpalvelus tehdä kauhea peikko, tehdä lasten tulevaisuudesta vaikeaa? Mistä tällaisia keksit? On tutkittu, että sellaisten perheiden lapset, joissa alkoholiin suhtaudutaan kileteisesti, juovat kaikkein vähiten.

Meinaatko, sinä että nämä lapset itkevät yksinäisinä jossakin nurkassa myöhemmin ilman alkoholia tai kuolevat alkoholin yliannostukseen, kun eivät ole mallioppineet tissuttelua tai ryhtyvät "peikon" kiehtovuuden vuoksi juopoiksi vai mitä ihmettä? Ei tuossa ole totuuden häivääkään.

• Tykkää
[QUOTE="...";29064341]Musta tossa on omituista jos tollasesta ahdistuu. On vanhempien velvollisuus opettaa lapselle alkoholin kohtuukäyttöä. Se on kuitenkin osa yhteiskuntaa niin on hyvin omituista jos ei ruuan kanssa tai vaikka telkkaria katsoessa voi viinilasillista juoda ilman, että lapsi hyperventiloi.

Itse en tunne yhtään pariskuntaa jossa vanhemmat eivät kävisi ulkona tuulettumassa. Tapana on, että vuorotellen käydään, harvemmin lapsi on hoidossa yötä. Kyllä se lapsi aamulla näkee krapulaisen ihmisen ja on kumma jos siitä ahdistuu.[/QUOTE]

Vanhempien ei tarvitse opettaa lapsille alkoholinkäyttöä. Meillä eivät vanhemmat juoneet alkoholia ja itse en myöskään käytä alkoholia kuin hienommilla illallisilla lasillisen tai kaksi maksimissaan muutaman kerran vuodessa. Vanhemmat voivat olla ihan juomattakin. Kummallista ajatella, että vanhempien pitää sen takia juoda lasten nähden, että lapset oppisivat "käyttämään" alkoholia. Miksi lasten pitäisi oppia käyttämään alkoholia? Parastahan olisi, että ei joisi ollenkaan.

• Tykkää
Karhunpalvelus tehdä kauhea peikko, tehdä lasten tulevaisuudesta vaikeaa? Mistä tällaisia keksit? On tutkittu, että sellaisten perheiden lapset, joissa alkoholiin suhtaudutaan kileteisesti, juovat kaikkein vähiten.

Meinaatko, sinä että nämä lapset itkevät yksinäisinä jossakin nurkassa myöhemmin ilman alkoholia tai kuolevat alkoholin yliannostukseen, kun eivät ole mallioppineet tissuttelua tai ryhtyvät "peikon" kiehtovuuden vuoksi juopoiksi vai mitä ihmettä? Ei tuossa ole totuuden häivääkään.

Lähinnä tarkoitan sitä että jos asiasta tehdään ongelma vaikkei fiksuilla ja sivistyneillä ihmisillä sen käyttö ole ongelma, niin totta kai se on ristiriitaista sille lapselle ja nuorelle. Hän kohtaa ulkomaailman ja suomalaisen kulttuurin.

Joku sanoi edellisessä keskustelussa hyvin, että alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja tai absolutisteja ja kohtuukäyttäjien lapsista kohtuukäyttäjiä. Toki hieman kärjistetty! Mutta tuossa on hyvä pointti! Kotoa kaikki lähtee.

Olen ollut useilla leireillä harrastustoiminnan puitteissa nuorten kanssa.
Valitettavasti alkoholin kanssa on ollut välillä ongelmia.

Kauheaa sanoa, mutta eniten ongelmia on tullut sellaisten perheiden nuorten kanssa joista ei olisi ikinä uskonut. Siis tyyliin isä on pastori ja äiti abbedissa. Jos alkoholi on lähtökohtaisesti tuntunut olevan perheessä synti tai muuten paha ja tuntematon asia on se kiinnostanut ihan kauheasti ja väärällä tavalla niitä nuoria joilla ei varmaan kotoa ole ollut mitään kontaktia alkoholiin kun se sitten on tullut eteen.

Sitten on oltu kännissä ja oksenneltu ja itkien on nuoria lähetetty kotiin käytöksen vuoksi ja vanhemmat ovat olleet aivan järkyttyneitä. kun "meillä ei käytetä lainkaan alkoholia".

• Tykkää
[QUOTE="vieras";29064949]Vanhempien ei tarvitse opettaa lapsille alkoholinkäyttöä. Meillä eivät vanhemmat juoneet alkoholia ja itse en myöskään käytä alkoholia kuin hienommilla illallisilla lasillisen tai kaksi maksimissaan muutaman kerran vuodessa. Vanhemmat voivat olla ihan juomattakin. Kummallista ajatella, että vanhempien pitää sen takia juoda lasten nähden, että lapset oppisivat "käyttämään" alkoholia. Miksi lasten pitäisi oppia käyttämään alkoholia? Parastahan olisi, että ei joisi ollenkaan.[/QUOTE]

Awww, kuinka monta kertaa tässä täytyy sanoa, että missään nimessä EI tarvitse alkaa juoda ja käyttää alkoholia kohtuullisesti ja niin edelleen..??? Eikä tarvitse puhua SANALLAKAAN alkoholista. Fine. Minä haluan ainakin opettaa lastani tähän maailmaan ja koen että vanhemmat yleensä haluavat :) Toiset eivät puhu mistään mutta minusta se on sääli lapselle.

[QUOTE="vieras";29064949]Vanhempien ei tarvitse opettaa lapsille alkoholinkäyttöä. Meillä eivät vanhemmat juoneet alkoholia ja itse en myöskään käytä alkoholia kuin hienommilla illallisilla lasillisen tai kaksi maksimissaan muutaman kerran vuodessa. Vanhemmat voivat olla ihan juomattakin. Kummallista ajatella, että vanhempien pitää sen takia juoda lasten nähden, että lapset oppisivat "käyttämään" alkoholia. Miksi lasten pitäisi oppia käyttämään alkoholia? Parastahan olisi, että ei joisi ollenkaan.[/QUOTE]

Miksi täysi absolutismi olisi parasta? Esimerkiksi punaviinillä on todettu olevan ihan terveyshyötyjä. Lisäksi alkoholijuomat kuuluvat tietyllä tapaa kulttuuriin ja esimerkiksi tiettyihin juhlatilanteisiin, kuten kuohuviinimaljan kohotus. En ymmärrä, miksi olisi parasta, että tällaisista juomista kieltäydyttäisiin täysin.

• Tykkää

Yhteistyössä