Mitä on vikaa lapsessa tai aikuisessa jos lapsi pelästyy 2-3 siiderin/oluen juontia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierasmies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Selitä ihmeessä tarkemmin koska nyt sun viestistä saa vain käsityksen, että sua vituttaa kun joku puhuu asiaa ja ehkä eri näkemyksin kuin palstamamma. Teet vain itsestäsi tyhmä tuollaisilla kommenteilla.

Ei mitään muuta kommentoitavaa, kuin että "vierasmies" osoittaa jälleen yksinkertaisuutensa. Mutta jatka toki, viihdyttäväähän sun kommentteja on lukea :D

Tunge se autos sinne hanuriis, ketään ei kiinnosta. Lopeta toi ajamis juttu. Oletko humalassa, kun joka paikassa jankkaat tätä samaa asiaa?

Eikö ymmärryksesi riitä että ei autoilu ole mitenkään erillinen juttu johon juominen vaikuttaisi ja muuhun toimintaan ei? Onko siiderintuskasi noin kova että on pakko päästä pineen hiprakkaan vaikka vauva roikkuisi tississä?

Samaa mäkin ihmettelin. Tosi surullista ja harmi ettei vanhemmat voi opettaa omalta osaltaan kohtuullista ja normaalia alkoholin käyttöä jälkikasvulleen. Ihan kun ei voisi ruokajuomana ottaa lasin viiniä tai perjantai iltana lasten nukkuessa siideriä..?! Mitä ihmettä, onko todella örveltämisestä ja alkoholin VÄÄRIN käytöstä tullut normaalia?

Itse matkusteltuani ja nähtyäni erilaisia (alkoholi)kulttuureita olen tullut siihen tulokseen että omille lapsilleni opetan että alkoholia saa nauttia - kohtuudella! Mitään ongelmaa siinä ei ole, paitsi jos on alkoholisti eikä voi ottaa pisaaraakaan :)

Joku sanoi hyvin edellisessä ketjussa, että alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja tai absolutisteja ja kohtuukäyttäjien lapsista kohtuukäyttäjiä. Tuossa on paljon perää.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kissimi
Äitini on aikuinen, normaalikokoinen naisihminen, ja kyllä hänen käytöksensä muuttuu 2-3 alkoholiannoksen jälkeen. Ei känniörvellykseksi, mutta epänormaaliksi, ja voisin kuvitella että jos hän olisi käyttäytynyt seurassani noin ollessani lapsi, olisin kokenut sen kiusalliseksi ja epämukavaksi ja epävarmuutta aiheuttavaksi. Koen sen kiusalliseksi nytkin, aikuisena, että ihminen joka muuten on melko pintaviileä haluaa yhtäkkiä halata tai silitellä tai letittää hiuksia kun on vähän siideriä hatussa, se on itse asiassa aika ällöä. Ahdistuminen olisi siitä suureellinen sana, mutta joka tapauksessa, käytös muuttuu.

Itse olen käyttänyt 3 annosta alkoholia yhden illan aikana viimeksi opiskeluaikaan, ja olen aika varma, että oma käytökseni myös muuttuisi kolmesta annoksesta. Vilkkaammaksi, äänekkäämmäksi, sopivan ikäisen lapsen näkökulmasta ehkä hämmentävästi.

Itseltä laillinen ajokunto menisi jo kauan ennen kuin kolmas tölkki olisi tyhjä, miksi siis kuvittelisin, ettei sama määrä alkoholia vaikuttaisi kykyyni havainnoida ja käsitellä vaikkapa vauvaa?

Mutta en siis ole kieltämässä KAIKILTA 2-3 alkoholiannoksen nauttimista lasten seurassa, koska ihmiset reagoivat alkoholiin eri tavalla, lapset ovat eri ikäisiä ja koko seurueen kokoonpano vaihteleva. Ja olen tainnut kerran juoda kaksi lasia viiniä kun lapsonen oli jo isänsä kanssa nukkumassa. Imetetty lapsonen vielä kaiken lisäksi!

tai ajamaan autoa... Pitäisikö lakia muuttaa? Kumpaan suuntaan? Kuinka moni valvova vanhempi ajaa autoa?

Minä olen ajanut ihan täysin valvotun yön jälkeen autoa (lapsella korvatulehdus). Ja sen jälkeen töissä vielä olin vastuussa ihmistä.... Että helekutin turhaa tässä jauhaa jostain hevon kolmesta siideristä! Jos olisin ne juonut, olisin ehkä nukkunut senkin yön paremmin ja antanut hoitovapaalla olevan miehen hoitaa sen itkevän lapsen enkä olisi herännyt joka ärähdykseen. Tämän kokemuksen jälkeen opin, että joskus pieni pöhnä ennen nukkumaan menoa voi olla ihan hyväkin juttu....

Minä ahdistuin lapsena vanhempieni alkoholin käytöstä. Äitini kun joi pari kaljaa niin hänestä tuli hihittelevä ja ärsyttävä lässyttäjä, joka saattoi tulla pihalle vaikka hyppäämään narua, kun kavereiden kanssa hyppäsin. Äidillä oli tapa aloittaa se tissutus perjantai -iltapäivänä, kun tiedossa oli viikonloppuvapaa. Tuosta myös alkoi isälle nalkutus ja jee jee riita aina kaikenkukkuraksi.

Pelkäsin ja inhosin viikonloppuja vuosikaudet ja sain traumoja. Ikinä ei meillä lasten tarvitse nähdä hiprakkaisia aikuisia. Kyllä otan alkoholia pari kertaa vuodessa, mutta en kotona lasten nähden.

:headwall: Voi jeesus maria kun ei ole sisälukutaitoa.... Mä olen varmaan kahteen otteeseen sanonut, että lapsen kysyessä alkoholista ollaan puhuttu kohtuukäytöstä. Siitä, että muutama lasillinen ei tee kenestäkään alkoholistia ja että ruuan kanssa on ihan ok ottaa viiniä ja juhlissa onnittelumaljoja jne jne. Koska täällä päin noita alkoholisteja kuitenkin on, hän on vissiin jotenkin ajatellut, että tuohon jamaan kaikki päätyy jos juo alkoholia. Kyllä se asenne varmaan ajan myötä muuttuu ja hän tajuaa ottaa vähän rennommin, mutta nykytilanne on se, että varmasti ahdistuisi meidän juomisesta.

Jos hän noin pahasti ahdistuu asiasta, niin itse kyllä pyrkisin poistamaan pelkoa ja osoittamaan, että kohtuukäyttö on ok eikä yksi viinilasillinen muuta ihmistä miksikään. Jos lapsi ei ole nähnyt koskaan kohtuukäyttöä vaan pelkästään noita alkoholisteja, niin miten hän oppii suhtautumaan terveellä tavalla alkoholiin :/

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="vieras";29064438]Minä olen ajanut ihan täysin valvotun yön jälkeen autoa (lapsella korvatulehdus). Ja sen jälkeen töissä vielä olin vastuussa ihmistä.... Että helekutin turhaa tässä jauhaa jostain hevon kolmesta siideristä! Jos olisin ne juonut, olisin ehkä nukkunut senkin yön paremmin ja antanut hoitovapaalla olevan miehen hoitaa sen itkevän lapsen enkä olisi herännyt joka ärähdykseen. Tämän kokemuksen jälkeen opin, että joskus pieni pöhnä ennen nukkumaan menoa voi olla ihan hyväkin juttu....[/QUOTE]

Tuossa toisessa ketjussa oikeastaan kaikki sanoo että töissä ollessa ei saa ottaa ollenkaan. Kuitenkin väsymys ei haittaa. Mistä tämä ehdottomuus sitten tulee? Minusta ei olisi ollenkaan paha vaikka ruokatauolla ottaisi yhden.

[QUOTE="vieras";29064452]Minä ahdistuin lapsena vanhempieni alkoholin käytöstä. Äitini kun joi pari kaljaa niin hänestä tuli hihittelevä ja ärsyttävä lässyttäjä, joka saattoi tulla pihalle vaikka hyppäämään narua, kun kavereiden kanssa hyppäsin. Äidillä oli tapa aloittaa se tissutus perjantai -iltapäivänä, kun tiedossa oli viikonloppuvapaa. Tuosta myös alkoi isälle nalkutus ja jee jee riita aina kaikenkukkuraksi.

Pelkäsin ja inhosin viikonloppuja vuosikaudet ja sain traumoja. Ikinä ei meillä lasten tarvitse nähdä hiprakkaisia aikuisia. Kyllä otan alkoholia pari kertaa vuodessa, mutta en kotona lasten nähden.[/QUOTE]

No äitis on nyt ehkä ollut sen kohtuukäytön ulkopuolella.

Millaisia traumoja mahtaa olla italialaisilla, ranskalaisilla tai espanjalaisilla lapsilla? Jokohan sen italialaisen äidin, joka oli joitakin viikkoja sitten jossin tv:n ajankohtaisohjelmassa kertomassa ja näyttämässä italialaista viininjuontimallia, lapset on huostaanotettu?

Hitto, mä saan trauman tästä suomalaisesta holhoamisesta. Pumpulissako niiden lasten pitäisi kasvaa?

Jotain on mennyt pieleen teidän kasvatuksessa tai sitten lapsi on tosiaan nähnyt ja saanut päälleen liikaa kaatuilevia känniläisiä.
Kukaan normaali lapsi EI AHDISTU lasista viiniä kotona jos aikuiset osaa sen oikein selostaa ja kasvattaa.
Kai te opetatte lapsille myös sen, että jos äiti syö suklaa niin se syö sitten niin paljon että se räjähtää ja kuolee ellei vammaudu aiemmin ylipainoonsa?

:headwall: Voi jeesus maria kun ei ole sisälukutaitoa.... Mä olen varmaan kahteen otteeseen sanonut, että lapsen kysyessä alkoholista ollaan puhuttu kohtuukäytöstä. Siitä, että muutama lasillinen ei tee kenestäkään alkoholistia ja että ruuan kanssa on ihan ok ottaa viiniä ja juhlissa onnittelumaljoja jne jne. Koska täällä päin noita alkoholisteja kuitenkin on, hän on vissiin jotenkin ajatellut, että tuohon jamaan kaikki päätyy jos juo alkoholia. Kyllä se asenne varmaan ajan myötä muuttuu ja hän tajuaa ottaa vähän rennommin, mutta nykytilanne on se, että varmasti ahdistuisi meidän juomisesta.

Eikö ymmärryksesi riitä että ei autoilu ole mitenkään erillinen juttu johon juominen vaikuttaisi ja muuhun toimintaan ei? Onko siiderintuskasi noin kova että on pakko päästä pineen hiprakkaan vaikka vauva roikkuisi tississä?

Miten sä jaksat vetää autoilun tähän. Ei kukaan ole menossa autoilemaan EI KUKAAN. Perusta oma ketju autoilusta alkoholinvaikuituksen alaisena jos haluat siitä keskustella.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Miten sä jaksat vetää autoilun tähän. Ei kukaan ole menossa autoilemaan EI KUKAAN. Perusta oma ketju autoilusta alkoholinvaikuituksen alaisena jos haluat siitä keskustella.

Alkoholin vaikutusta suorituskykyyn on parhaiten määritelty autoilun kautta, siksi otin sen esille. Missään muussa ei oikein ole laitettu rajoja humalatilalle, siksi se on mukana. Ei ole ollut missään vaiheessa kyse siitä meneekö henkilö autoilemaan vai ei, sitä sinun on ollut vaikea ymmärtää. Ehkä alkoholi on alentanut suorituskykyäsi taikka olet luonnostasi sellainen.

Miksi tällaiset vihamieliset kommentit? Mun mielestä autoilu on ihan toimiva esimerkki tähän. Jos juot alkoholia, se vaikuttaa käytökseesi, reaktionopeuteesi, arviointikykyysi jne. Ja jos alkoholin juominen vaikuttaa autoiluun, niin tottavieköön se vaikuttaa siihen, minkälainen olet lasten kanssa. Mikä tässä on niin vaikea asia?

• Tykkää
Reactions: Data ja mars bébé
Todella kummallista aloittajalta ahdistua muiden ihmisten tavoista. Kyllä niitä perheitä varmaankin enemmän on Suomessakin joissa juodaan alkoholia lasten aikana. Joten ei siis syytä huoleen ap.

Omituisia päätelmiäkin täällä tehdään. Vastaajia on ollut kahden sivun aikana kolmisen kymmentä, niin viittaillaan siihen että toisissa ketjussa kaikki miehet ovat känniörvelöitä, ja tässä ketjussa vaimon pakottamia absolutisteja. Ettekö ymmärrä että palstalla liikkuu enemmän kuin 40 ihmistä?

Sun äitis luultavasti veti pullon mesimarjaa salassa parin oluen lisäksi.

[QUOTE="vieras";29064452]Minä ahdistuin lapsena vanhempieni alkoholin käytöstä. Äitini kun joi pari kaljaa niin hänestä tuli hihittelevä ja ärsyttävä lässyttäjä, joka saattoi tulla pihalle vaikka hyppäämään narua, kun kavereiden kanssa hyppäsin. Äidillä oli tapa aloittaa se tissutus perjantai -iltapäivänä, kun tiedossa oli viikonloppuvapaa. Tuosta myös alkoi isälle nalkutus ja jee jee riita aina kaikenkukkuraksi.

Pelkäsin ja inhosin viikonloppuja vuosikaudet ja sain traumoja. Ikinä ei meillä lasten tarvitse nähdä hiprakkaisia aikuisia. Kyllä otan alkoholia pari kertaa vuodessa, mutta en kotona lasten nähden.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";29064464]No äitis on nyt ehkä ollut sen kohtuukäytön ulkopuolella.[/QUOTE]

Luitko tarkkaan? Kirjoitin, että äiti parin kaljan jälkeen jo muuttui hihitteleväksi lässyttäjäksi ja hänestä tuli aivan eri ihminen. Tuo jo ahdisti. Sen jälkeen lisää alkoa ja täydellinen riita.

ÄItini muuttui ihan eri ihmiseksi. Hän ei esimerkiksi koskaan nalkuta eikä koskaan riitele normaalisti. Se on ahdistavaa ja pelottavaa että ihmisen käytös muuttuu.

Seuraavan kerran kun alkoholia otatte niin videonauhuri pyörimään.

[QUOTE="vieras";29064477]Millaisia traumoja mahtaa olla italialaisilla, ranskalaisilla tai espanjalaisilla lapsilla? Jokohan sen italialaisen äidin, joka oli joitakin viikkoja sitten jossin tv:n ajankohtaisohjelmassa kertomassa ja näyttämässä italialaista viininjuontimallia, lapset on huostaanotettu?

Hitto, mä saan trauman tästä suomalaisesta holhoamisesta. Pumpulissako niiden lasten pitäisi kasvaa?[/QUOTE]

No mutta sitähän se nykyään on. Lapset on "projekti" josta pitää suoriutua, oma elämä unohdetaan kun "kasvatetaan" lapsia. Maailma esitetään lapsille pelottavana paikkana, lapset pitää nukuttaa eikä laittaa nukkumaan, lapset pitää ehdottomasti hoitaa kotona koska muuten ei tule mistään mitään, huolehditaan koko ajan miten lapset pärjää missään, niin että ne varmasti kuulee sen ja oppii ettei varmasti pärjää, yritetään piilottaa kaikki "normaalista poikkeava" lapsilta jottei ne ahdistu tai traumatisoidu..

Miksi tällaiset vihamieliset kommentit? Mun mielestä autoilu on ihan toimiva esimerkki tähän. Jos juot alkoholia, se vaikuttaa käytökseesi, reaktionopeuteesi, arviointikykyysi jne. Ja jos alkoholin juominen vaikuttaa autoiluun, niin tottavieköön se vaikuttaa siihen, minkälainen olet lasten kanssa. Mikä tässä on niin vaikea asia?

Ne on ne alkkikset ketkä ahdistuvat muiden juomattomuudesta.

Toi valvomisen vertaus osu nappiin,nimittäin meikäläinen menee valvomisesta aivan tutkalle!!!=) Mää en tuu känniin 3oluesta tai siideristä,sori! Mää juon viikollakin himassa,en humalaan pyrkien vaan kun mun makuhermot tykkää punaviinistä...samoten ne tykkää sipulista,salmiakista,sinihomejuustosta jne.Mikään em.aineiden HÖNKÄYS ei liene miellyttävää!?Hassuu on,että mun mukulat on heränneet siihen karmeaan tosiasiaan että meitinki huudeilla liikkuu "niitä kännisiä"joista osa kavereittensa vanhempia palaamassa lähäristä!!!!=) kyselevät miks joku juo viinaa,miksne käyttäytyy oudosti!!??(olen väistänyt kysymykset hienovaraisesti,koska en tiedä miksi joku juo ittensä kuntoon missä vaipuu 6kk:n ikäsen vauvan tasolle vain käydäkseen ULKONA kerran vuodessa)Mää juon viikollakin kuten viikonloppuna,mulle viikonloppu ei ole mitenkään erityinen(kenelle vanhemmalle se sitten on?) Olin tossa pari viikkoo sitten kovassa kuumeessa ja SILLON lapsiani pelotti isolla P:llä istuivat sängynlaidalla ja itkivät=( noin ei ole käynyt edes juotuani enämpi kuin se 3 sidukkaa!!!!!Miten tohon kuumeen huumaavaan vaikutukseen pitäs suhtautua?

Alkoholin vaikutusta suorituskykyyn on parhaiten määritelty autoilun kautta, siksi otin sen esille. Missään muussa ei oikein ole laitettu rajoja humalatilalle, siksi se on mukana. Ei ole ollut missään vaiheessa kyse siitä meneekö henkilö autoilemaan vai ei, sitä sinun on ollut vaikea ymmärtää. Ehkä alkoholi on alentanut suorituskykyäsi taikka olet luonnostasi sellainen.

Jos tarvitset ns. rajan sille kuinka paljon saa viinaa vetää ja sinusta lähtökohtaisesti ihmiset ottaessaan alkoholia vetävät överit, niin sanotaanko vaikka arkijärjellä näin: Lapsen vanhempi ja aikuinen ihminen ottaa sen verran sopivasti alkoholia lapsen nukkuessa, ettei menetä järkeään ja toimintakykyään lähellekään.

MUTTA koska sulla on ongelmallinen alkoholisuhtautuminen etkä osaa ottaa kohtuudella, se lienee vaikea ymmärtää :/

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";29064477]Millaisia traumoja mahtaa olla italialaisilla, ranskalaisilla tai espanjalaisilla lapsilla? Jokohan sen italialaisen äidin, joka oli joitakin viikkoja sitten jossin tv:n ajankohtaisohjelmassa kertomassa ja näyttämässä italialaista viininjuontimallia, lapset on huostaanotettu?

Hitto, mä saan trauman tästä suomalaisesta holhoamisesta. Pumpulissako niiden lasten pitäisi kasvaa?[/QUOTE]

Suomalaisilla on kaksijakoinen suhtautuminen asiaan. Nollatoleranssi autolla ajoon taikka töissä, mutta vauvaa hoitaessa ei pieni pöhnä haittaa.

Tuossa toisessa ketjussa oikeastaan kaikki sanoo että töissä ollessa ei saa ottaa ollenkaan. Kuitenkin väsymys ei haittaa. Mistä tämä ehdottomuus sitten tulee? Minusta ei olisi ollenkaan paha vaikka ruokatauolla ottaisi yhden.

No haittaahan se ruokataukoviini Suomessa, koska se on laitonta käsittääkseni...

Työvierailullani Keski-Euroopassa kaikki (paitsi minä) joivat lasilliset viiniä lounaalla ja se oli ihan ok.

Pointtini oli, että normaalia, järkevää suhdetta alkoholiin on vaikea lapsille opettaa, jos pari siideriä demonisoidaan. Jos perheessä aikuiset juovat viinin/oluen ilman sen kummempaa hässäkkää, välittyy viesti lapsillekin: on ihan ok juoda viini/olut. Ei sen kummempaa.

Mutta jos oluesta/viinistä tehdää kauhea haloo, huomaa sen lapsikin: "Nyt se juo viiniä!!!! Kamalaa!!!! Viini on pahasta!!!!" Ja murrosiässä se kamala ja paha ja kielletty alkaa kiinnosta...

Miksi ei oteta veneilyä tähän esimerkiksi mielummin jos johonki pitää tää perustaa, siinä olisi promilleraja 1.00%, mä käytän tätä mun mittarina.

Jos tarvitset ns. rajan sille kuinka paljon saa viinaa vetää ja lähtökohtaisesti ihmiset ottaessaan alkoholia vetävät överit niin sanoitusti, niin sanotaanko vaikka arkijärjellä näin: Lapsen vanhempi ja aikuinen ihminen ottaa sen verran sopivasti alkoholia lapsen nukkuessa, ettei menetä järkeään ja toimintakykyään lähellekään.

MUTTA koska sulla on ongelmallinen alkoholisuhtautuminen etkä osaa ottaa kohtuudella, se lienee vaikea ymmärtää :/

Miksi epäkohtelias ja alentava asenne?

Yhteistyössä