Äitini on aikuinen, normaalikokoinen naisihminen, ja kyllä hänen käytöksensä muuttuu 2-3 alkoholiannoksen jälkeen. Ei känniörvellykseksi, mutta epänormaaliksi, ja voisin kuvitella että jos hän olisi käyttäytynyt seurassani noin ollessani lapsi, olisin kokenut sen kiusalliseksi ja epämukavaksi ja epävarmuutta aiheuttavaksi. Koen sen kiusalliseksi nytkin, aikuisena, että ihminen joka muuten on melko pintaviileä haluaa yhtäkkiä halata tai silitellä tai letittää hiuksia kun on vähän siideriä hatussa, se on itse asiassa aika ällöä. Ahdistuminen olisi siitä suureellinen sana, mutta joka tapauksessa, käytös muuttuu.
Itse olen käyttänyt 3 annosta alkoholia yhden illan aikana viimeksi opiskeluaikaan, ja olen aika varma, että oma käytökseni myös muuttuisi kolmesta annoksesta. Vilkkaammaksi, äänekkäämmäksi, sopivan ikäisen lapsen näkökulmasta ehkä hämmentävästi.
Itseltä laillinen ajokunto menisi jo kauan ennen kuin kolmas tölkki olisi tyhjä, miksi siis kuvittelisin, ettei sama määrä alkoholia vaikuttaisi kykyyni havainnoida ja käsitellä vaikkapa vauvaa?
Mutta en siis ole kieltämässä KAIKILTA 2-3 alkoholiannoksen nauttimista lasten seurassa, koska ihmiset reagoivat alkoholiin eri tavalla, lapset ovat eri ikäisiä ja koko seurueen kokoonpano vaihteleva. Ja olen tainnut kerran juoda kaksi lasia viiniä kun lapsonen oli jo isänsä kanssa nukkumassa. Imetetty lapsonen vielä kaiken lisäksi!