Mitä olit tekemässä, kun synnytyksesi käynnistyi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 38+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin käymässä nukkuun, kunnes kuului pienen pieni napsahdus ja polttava tunne levisi lantiolle. Luulin aluksi että lonkka alkaa vihoitteleen, sillä olin samana aamuna liukastunut. Ajattelin käydä vielä kerran pissalla ennen nukahtamista ja olin vetämässä vessaa, huomasin että vesi/ pissi pöntössä on ihan hiutaleista ja samalla alkoi vedet jo kunnolla loriseen pitkin jalkoja. Ai kun se oli jännää :) Viikkoja oli 41+2. Vesien menosta alkoivat säännölliset, voimakkaat supistukset, jotka sitten kestikin yli 34 tuntia ja kiireelliseen sektioon sitten päädyttiin. Hyvä muisto silti sekin, kaikin puolin!

Siinä se jo tulikin :)

Niin ja miten käynnistyi, missä ja millä viikolla?

Esikoisen synnytyksessä yritettiin rakastella, jolloin tuli lapsivedet eikä keretty sen pitemmälle. Sairaalaan ja pitkä synnytys oli edessä. Olin sillon viikolla 38 ja 3.
Toisen lapsen synnytyksen käynnistyessä olin nukkumassa, tai vaikka heräsin yöllä mahakipuun niin en älynnyt että se voi siitä johtua, vasta aamulla tiedostin että synnytys on alkamassa. Kotona olin pitkään ja sairaalassa kolmisen tuntia ennen vauvan syntymää. Viikolla 40 tapahtu tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja kahen äiti;23220409:
Esikoisen synnytyksessä yritettiin rakastella, jolloin tuli lapsivedet eikä keretty sen pitemmälle. Sairaalaan ja pitkä synnytys oli edessä. Olin sillon viikolla 38 ja 3.
Toisen lapsen synnytyksen käynnistyessä olin nukkumassa, tai vaikka heräsin yöllä mahakipuun niin en älynnyt että se voi siitä johtua, vasta aamulla tiedostin että synnytys on alkamassa. Kotona olin pitkään ja sairaalassa kolmisen tuntia ennen vauvan syntymää. Viikolla 40 tapahtu tämä.

muoks edelliseen*
siis ei tietenkään esikoisen synnytyksessä yritetty rakastella vaan esikoisen syntyessä..siis sillon ku alkoi ns tapahtumaan.. ;)

1.Aamulla meni vedet poks:) 39+jotain (edellis iltana seksiä)
2.Yöllä meni medet poks:) 41+4 (edellis päivänä ronskimpi yliaikais tutkimus)
Molemmat synnytykset kesti n.7h. vauvat:4kg ja 4,4kg

1. rv 36+6, yöllä kahden maissa heräsin outoon tunteeseen ja vedet meni sänkyyn ja lattialle. Supistuksia ei tullut lainkaan, aamulla 9n maissa tehtiin perätilan vuoksi sectio

2. rv 38+2, illalla 10 maissa oltiin telkkaria katsomassa sängyssä kun tunsin että jotain lorahtaa ja taas oli vedet sängyssä ja lattialla. Eka supistus tuli puolen yön paikkeilla ja tyttö syntyi illalla vaille 7.

Mulla synnytys käynnistettiin 40+2. Yöllä kahen aikaan tuli olo että pakko mennä vessaan ku kohta jotain tulee housuun, pääsin vessaan ja veet meni sinne lattialle. Tätä ennen tosin oli ollut pieniä suppareita koko päivän.

esikoinen: käynnistettiin rv 42, ensin tableteilla -> ei tulosta. Sitten rv 42+1 puhkastiin kalvot + oksitosiini. Joten sairaalassa oltiin.
Tämä uusin ihanuus, olin aamusella pissille lyllertämässä kun vedet holisi lattaille rv 40+1. Siitä ei mennytkään kuin 4½ tuntia niin vauva oli sylissä.

Yritin nukkua, mutta oli aika levoton olo. Ravasin muutaman minuutin välein vessassa. Sit joskus kahen aikaan nousin vessaan ja mahan sisällä kuulu napsaus ja luulin että, meijän sängystä pääsi se ääni. Pääsin vessaan kun mulla hulahti housut märäks ja luulin todella että, pissasin housuun. Aattelin siinä hetken että, ei se mitään. Riisuin housut ja sit rupeski tulee limatulppa ulos ja tuliki pitkänä kirkkaana nauhana ja sen jälkeen tuli heti perään lapsi vedet ja sitä kyllä riitti. Sit iski jonkin tajuttoman vapinan päälle, koko kroppa tärisi kuin horkassa. Kävin herättää miehen ja sit hetken siinä olohuoneessa pyörin ja mietin mitä pitäs tehä. Sit soitin sairaalaan ja ne käski tulla heti sinne. Mulla oli sillon rv 39+2 ja 18h30min jälkeen oli tytär sylissä :)

Oltiin lähdössä puolen päivän aikoihin tekemään muuttosiivous mun yksiöön, niin hulahti lapsivettä housuun. Tai siis ensin luulin että gusasin housuun. Klo 15 saikkuun. Supparit alkoi tasan klo 24, ja tytär syntyi aamulla 10.42

Ekassa taisin jutella jonku kaverin kanssa mesessä oisko ollu perjantai- illalla about ysin, kympin maissa, kun alko tulee menkkamaisia kipuja pikkuhiljaa voimistuen, mut ei mitään erityisen kipeitä. Samaa jatku koko illan ja kävin koiran kanssa ulkona pikku lenkin. Heräsin kahden aikaan yöllä supistuksiin, enkä pystynyt enää nukkumaan vaikka ei mitään mahdottoman kipeitä olleetkaan. Supparit tuli 7-10min välein ties kuinka kauan ja taisin käydä aamustakin vielä koiran kans pihalla. Synärillä oltiin varmaan kasin maissa, missä sit supparit alko hiipumaan ja lähdettiin miehen kanssa kävelylle että supparit ois voimistuneet ja päädyttiin heselle :)

Liikkuessa tuli siis ihan säännöllisesti suppareita, mutta heti ku menin synnärillä maaten ja otettiin käyrää, niin ne loppui.

En enää tarkkoja aikoja muista, mutta kotiin palattiin miehen kanssa lepäämään ja sainkin nukuttua ihan hyvin muutaman tunnin, kunnes taas alkoi supparit about kympin maissa illalla, tällä kertaa 3-5min välein ja paljon voimakkaampina. Ja taas menin koiran kans ulos, koitin siis vähän rehkiä ettei supparit tällä kertaa loppuis. Synnärille palattiin yöllä noin yhden maissa ja tyttö syntyikin täsmällisesti laskettuna päivänä, joka sattui vielä olemaan äitienpäivä, joskus kahdentoista maissa.

Virallinen kesto tais olla joku 15h, mut ite oon kyl sitä mieltä että viikonloppu siihen meni ku typy halus sinnitellä viimeseen asti.

Tokassa oltiin lintsillä kaveriperheen kanssa ja siellä kävellessä, ehkä kuuden seitsemän maissa illalla, alkoi satunnaisesti nappailemaan pieniä suppareita, mut ne loppu ku päästiin kotiin. Parin tunnin päästä menin suihkuun, missä totesin että suppareita senkus tulee ja tulee... Ja siellä sitten olin niin kauan, kunnes tuntui ettei suihkusta ole apua ja menin sanoo miehelle, että tänä yönä tulee lähtö. Poju syntyi seuraavana aamuna kuudelta, rv 40+3.

Yöllä. Kolmen aikaan yöllä heräsin ja tunsin märkää pöksyissä. Menin vessaan tarkistamaan tilanteen ja pistin siteen pöksyihin, kun lorina oli sen verran antoisaa. Puoli tuntia myöhemmin alkoi supparit. Viikkoja 38+6.

mites niitten sänkyyn tms. lorahtaneiden vesien siivous? Haiseeko vai voiko antaa kuivua ittelleen?

Mulla oli ainakin kerinnyt tuleen niin vähän, että pikkarit imi itseensä sen. Ei mennyt patjat ja lakanat. Ei se muistaakseni millekään haissut. Nenä pöksyissä yritin aluksi selvittää, jotta kusasinko unissani vai mitä tämä on. Pöntöllä ollessa lorisi sit ihan kuin hanasta.

Eka: supistuksia oli ollut jo yli vuorokauden säännöllisen epäsäännöllisinä ja ehdittiin hätäisinä kääntyä synnärilläkin mutta tultiin takas kotiin kun paikat ei ollu ku sentin auki. Kipulääkkeiden voimin pari tuntia unta. Seuraavana päivänä supistuksen oliki hyytyny ja illalla olo oli ihan mainio. Valvoskeltiin kuitenkin toivoen että jospa ne vielä alkas.. No, ei alkanu joten painuttiin sänkyyn. Ja juuri kun sain silmät kiinni niin tuntui se naps ja vedet meni. Vessaan lorisi loput ja vatsa meni kuralle myös. Samantien alko tosi kivuliaat supistukset myös. Tästä 13 tuntia niin poika syntyi. <3 Raskausviikkoja syntymäpäivänä 39+3.

Kolmas: rv 38+0 vastaisena yönä iski vatsaflunssa. Oksensin ja ripuloin yön ja aamun ja päivällä nousi kuume. Makasin koko päivän sohvalla ja illalla aloin just kattomaan Täydellisiä naisia kun tuntui että jotain lämmintä valuu jalkovälistä. Vedet siis meni, osa sohvalle ja loput pönttöön kun sinne kiputtelin. Supistukset alko hissuksiin pari tuntia vesien menosta. :) Mahtavaa oli että vaikka tauti oli päällä niin se pahin olo silti katos kun tajus että nyt se vauva sitten syntyy.. Vesien menosta kahdeksan tuntia niin tyttö syntyi. Syntymäaamuna siis rv 38+1.

Yhteistyössä