Mitä olit tekemässä, kun synnytyksesi käynnistyi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 38+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka: lapsivedet loirahti yöllisellä wc-käynnillä,tosin varsinaisesti synnytys alkoi vasta 5h päästä.RV 38+3.
Toka: shoppaillessa alkoi lapsivettä tihkua,parin tunnin päästä alkoi poltot ja n.3h päästä vauva syntyikin. RV 40+3.

Katselin Miamin tatuointitarinoita sohvalla maaten, kun lapsivesi meni. Synnytys käynnistyi tosin vasta reilun vuorokauden päästä tästä, sairaalassa. Silloin en saanut unta ja katselin tietokoneen näytöllä olevia supistuskäyriä kun tunsin, että nyt taitaa jotain alkaa tapahtua.

1. aamulla herätessä rv 38+2
2. esikoista vessassa käyttäessä rv 41
Molemmat siis alkoi lapsiveden lorahtelulla, supistukset alkoi noin puoli tuntia myöhemmin molemmilla kerroilla.

Laskeekohan lapsiveden meno käynnistymiseksi? Silloin istuin tietokoneella ja surffailin. oli 40+0. Varsinaisesti supistukset alkoi sitten sen jälkeisenä aamuyönä, eli olin nukkumassa ja heräsin siihen.

Eka lapsi: olin osastolla käynnistyksessä odottamassa että jotain tapahtuu, rv 42+1.
Toka lapsi: nukuin, rv 41+3.

Luonnollisesti käynnistyneessä synnytyksessä supparit olivat heti alettuaan kipeitä ja säännöllisiä, ja siitä vain kipeytyivät kun aikaa kului. Ei tarttenut yhtään miettiä onko tosi kyseessä.

itsellä 37.viikko menossa niin samaa pohdiskelen tässä kun esikoinen alettiin käynnistelemään murusilla sovitusti 40+5(oli kuulemma omia supistuksia, itse en huomannut mitään), syntyi 41+2 kalvojen puhkaisusta 12h myöhemmin imukupilla autettuna... niin nyt tässä kotona ollessa kun tuli ihan pieni limatulpan riekale niin siitä lähtien ollut säännöllisen epäsäännöllisiä supistuksia, mitkä tuntuu jo siltä että lämpökääreille olisi käyttöä jos sellainen kotiin olisi muistettu hankkia... :) itse kyllä toivon että ei ihan vielä alkaisi kun ei olla oikein kaikkea ehditty viel ostaa ja en ole pakannut esim kassia... käynnistys olisi ihan jees jos ei kestäis enää noin kauan.. mut en usko et ihan oikeita viel on koska panadolilla ja kunnon yö-päivä unilla aina menneet ohi, alkaa tulemaan uudelleen kun hetken olen pystyssä, sitten niitä tuleekin kunnes menen taas makaamaan unille. uutta tässä toisessa on myös se että vauveli laskeutui muutama viime viikon alussa, ekahan ei ollut laskeutunut edes silloin kun puhkaistiin kalvot...

Yöunilla molemmista :D

Ekasta meni lapsivedet, luulin ekana että kusin alleni ja tokasta heräsin siihen ku tuntu et jotain pulpahti alkkareihin, limatulppa oli ja siit alko heti sit supparit
Ennen yöunille menoa ei ollut lainkaan mitään tuntemuksia, eka synty reilusti ennen laskettua, toka pari päivää ennen LA:ta

Olin kotona nukkumassa (flunssassa, aivastelin ja niistin koko päivän) yöllä 12 aikaan kun pieniä supistuksia alkoi tulemaan, niitä jatkui pitkin yötä epäsäännöllisinä eikä kamalan kipeinä. Aamulla 7aikaan irtosi limatulppa ja maha meni sekaisin. 10 aamulla alkoi sitten tulemaan kipeempiä suppareita. Sekstailtiin vielä siinä välissä, viideltä lähdettiin sairaalaan. Ja yhdeltä yöllä syntyi vauva. Rv 40+2. Luulen että yskiminen ja aivastelu auttoivat asiaan. 1cm olin auki koko viimeisein kuukauden ja vauva oli lähtöasetelmissaan. Suppareita tuli aina kun kävelin viimeisen 3vk aikana mutta eivät olleet kipeitä.

1. Heräsin aamulla 5-6 välillä kipeisiin supistuksiin. Lapsi syntyi rv 39+4.
2. Heräsin 5-6 väillä aamulla, kun tunsin, että on vessahätä. Lähdin kiireellä vessaan, kun lapsivedet alkoivat menemään matkalla. Matkalla vessaan mietin, että valuuko jalkojani pitkin kusi vai vedet. Vessassa istuessa ei ollut epäillystäkään kummasta oli kyse. Limatulppa tuli samalla ja vedet suorastaan hulahti pönttöön. Melekin samantien alkoi säännölliset supistukset. Lapsi syntyi rv 41+1.

Kummastakaan ei ole ollut minkäänlaisia ennakko varoituksia. En ole yhtään aavistanut nukkumaan käydessä, että lapsi alkaa syntymään yön/aamun aikana. Mietinkin että jos olisin osannut aavistaa kuopuksen aikaan, niin olisin mennyt aiemmin nukkumaan kuin klo 1 yöllä. :)
Supistukset on ollu heti sitä luokkaa ettei ole tarvinu miettiä, että mitä tää on... Kyllä on heti tieny että tosi on kyseessä.
Nyt on menossa rv 38+6 ja jotenkin olen asennoitunut, että tää menee viikolla 40 ainakin. Yllätys ois melkonen jos vaikka nyt yöllä alkaiskin syntymään. :D

Seksillä ei muuten ole ollut osuutta kummankaan synnytyksen alkamisessa.:)

Viimeksi muokattu:
Esikoisesta rv 40+3: Olin sairaalassa "hautomossa" tipassa, toista kertaa käynnisteltiin, muut oli jo päässeet tositoimiin joten satuin olemaan siellä ihan yksin, katsoin olympialaisia telkkarista kun ei muutakaan tullut. Lapsivedet (tai siis osa siitä) meni ja hälytin kätilön paikalle, soitin kaverini paikalle ja mut kannettiin synnytyssaliin koska sattu niin perkeleesti. Vajaa 5h siitä niin poika syntyi.

Kuopuksesta rv 41+3: Heräsin yöllä taas kerran pieniin epämääräsiin supistuksiin, ja ajattelin että eipä nääkään taas mitään tee. Sit tuli kiire vessaan (se luonnollinen tyhjentyminen kai :)) mies heräs ja alko panikoimaan, olin että ei tää mitään tarkota :). Sitten supistus > oksennus > kuset housuun jne (siinä välissä aloin kuitenkin varmuuden vuoks pakata sairaalakassia). Lähdettiin sitten lopulta (miehen ja mun äidin pakottamana koska matkaa 45km) sairaalaan vaikka olin varma että mitään ei tapahdu vielä aikoihin, ja parin tunnin päästä oli poika pihalla :).

1. yöllä nukkuessa vedet 2. aamu auringossa terassilla syödessä vedet 3. yöllä nukkuessa järkyttävät supistukset ja siitä 1h olin ponnistamassa.

Niin ja kaikki ovat syntyneet laskettuna päivänä. Muistan jokaisen kohdalla edeltävän päivän euforisen oltilan eli olen ollut ihan super rento ja onnellinen ennen h-hetkeä vaikka muutoin odotuksien aikana olenkin ollut aika kamala akka ;)

yritin katsoo,luulin et oisin jo vastannu tähän, mut en kai sitten,,

1.riitelin miehen kanssa ja ajoin sen pois kotoa..meni kaverilleen yöksi sitten..heräsin yöllä supistuksiin..aamulla mentiin sitten sairaalaan yhdessä.. 39+3
2.kävin verenvuodon takia sairaalassa mökiltä,mutta käskivät takasin ettei oo alkamassa vielä.. puoli tuntii mökillä tuli lapsivedet ja supparit 2minuutin välein..lähettiin kaupunkia kohti,mutta bensa loppui? (siis täh?), onneks ohikulkeva auto saatiin pysäytettyä ja käytti hakemassa bensaa..supistukset ja paine vaan peheni kun jännitti keretäänkö sairaalaan.. :D 38+6
3. käynnistin itse kun en jaksanu enää ootella! 40+1

luulen että multa meni vedet puol kuudelta tänä aamuna, ei tullut varmaan kaikki, mutta peini lätäkkö tuli keittiön lattialle. en oo soittanut vielä mihinkää koska supistuksia tulee tosi harvakseltaan. kivuliaita ne on ekaa kertaa tällä tavalla hereillä olleessa kivuliaita, joskus tullut yöllä.. mutta noin kerran tunnissa tulee. aattelin että kai mä voin tässä kotona vielä olla. oon kuullu että lähettävät kotiin sairaalasta jollei ihan irvistele sinne mennessään. :) mutta tiedän että pitäis mennä kyllä 24h sisään ettei vauvalle tuu mitään tulehdus vaaraaa... olen 41+0 tänään.

Yhteistyössä