Mitä olette mieltä näistä ja miten itse toimisitte ko.tilanteissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekäs nykymaailma?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itsekäs nykymaailma?

Vieras
Kutsuin ystäväni meille saunomaan kahden lapsensa kanssa, minulla myös kaksi lasta.
Sanoin, että hankin saunajuomat ja teen jotain iltapalaa.

Ostin mehua ja cokista ja tein pizzaa.

Ystäväni tuli ja toi mukanaan OMILLE lapsilleen angrybirds-limut ja karkkia.
Mun lapset jäi ilman.

Lapsen kaveri oli meillä ulkona leikkimässä. He tulivat sisälle juomaan mehua ja tarjosin jäätelöt.
Seuraavana päivänä mun lapsi oli siellä leikkimässä ja tuli sitten kotiin "liian aikasin" ja kysyin, että mitäs nyt jo tulit? Niin lapsi vastasi hieman surkeana, että hänet oli "passitettu" siksi aikaa kotiin kun kaverinsa syö jäätelönsä ja sitten leikit voivat jatkua.
(Tarjosin omallenikin kotona jäden, et ei siinä mitään... Mutta...)

Olimme kaveriperheen luona pääsiäisenä, oli sovittu jo etukäteen hyvissä ajoin et tullaan lasten kanssa jne.
Paikanpäällä ei kuitenkaan ollut pääsiäismunia kun heidän lapsilleen, vaikka olivat sanoneet et hoitavat kaiken kun kysyin et tuonko jotain munia tms tullessamme.
Kävin sitten kaupasta hakemaan omallenikin pääsiäismunia.

Kysymys kuuluu; Olenko mä tosiaan niin tyhmä kun OLETAN ihan typeränä asioita? Olettaisitteko te muut, että vastaavissa tilanteissa myös teidän lapsenne huomioitaisiin?
Olenko mä jotenkin kieroon kasvanu kun musta noi oli aika tökeröitä?

Ei, mun lapset ei ole mitään maailmannapoja ja ei nyt tarvii tätä kääntää väkisin niin et mun lapsille pitäis muun maailman tarjota jäätelöt ja munkit ja karkit ja mä en pistä tikkua ristiin, vaan mä jotenkin ajattelen et olisin itse noissa tilanteissa toiminut toisin...?

Toivottavasti ymmärrätte mut oikein ja saan asiallisia kommentteja :)

Minulle tulisi typerä olo, jos tarjoaisin vain omille lapsilleni jotain ja lasten kaveri seisoisi vieressä. Joko passittaisin kotiin ennen ruokaa/herkkuja tai sitten pyytäisin jäämään ja tarjoaisin hänellekin. Kokonaiselle laumalle en ehkä alkaisi herkkuja tarjoamaan, mutta ymmärsin hyvin sinun pointin.

Tuntuisi hölmöltä sekin, että menisin jonnekin saunomaan tai illanistujaisiin enkä veisi mukanani mitään.

Onko tää sama kaveriperhe joka jutussa? Jos näin on, voin vain todeta, että heillä on nyt sitten tuontapainen tyyli hoitaa asioita. Ehkä siitä voisi puhua, tai sitten ei, en tiedä.

Ei mulla ollut noin tapana toimia, kun lapset oli pieniä, eikä niiden kaveriperheilläkään (eikä mun kaveriperheillä, joilla käytiin puolin ja toisin kylässä). Jos ei ollut esim. varauduttu vieraita varten jäätelöin, niin sitten ei saaneet omatkaan, sillä kertaa.

Vaikka yleensä ottaen, riippuen lapsen iästä, yleensä kyllä hiukan katsottiin syökö lapsi toisen perheessä. Ohje oli yleensä, että kotiin tullaan ruoka-ajaksi. Itse kukin.

Niin tyypillistä. Täällä oli joskus ketju vieraisillä käynnistä ja tarjoiluista. Paras oli se, jossa henkilö oli tarjonnut tuttavilleen useasti ruokaa ja yösijan heidän vierailessaan. Kun henkilö itse meni pyynnöstä vastavierailuille, niin hänen vietiin ensiksi kauppaan ostamaan itselleen ruuat vierailun ajaksi.

Vaikka siis itse tarjoat toiselle, ei toinen välttämättä toimi samalla tavalla. Usein ihmiset pyrkivät toimimaan samoin kuin toinen eli annetaan vastapalveluksia vastaavasti kuin on itse saanut, mutta kaikkiin ihmisiin tämä ei päde lainkaan.

Tosi tökeröitä tapauksia minunkin mielestä. Mun suku on just tollaista paskasakkia, siksi en halua heitä enää tavata. Varsinkin nuorin siskoni...

Esim 1.

On sovittu että mennään rannalle retkelle, ja kumpikin ostaa syötävää ja juotavaa. No, minä innoissani meille kaikille kaikkea laitan, ja kun päästään rannalle, niin huomaankin että sisko on ostanut omille lapsilleen karkkia mutta ei mun. ja muita eväitä heillä ei olekkaan, vaan syödään minun laittamia. ja tämähän toistuu seuraavalle kerralle.

Esim 2.

Hoidan siskon ipanaa, ja kun tuleevat hakemaan, niin antaa karkkia vain omalleen siinä mun lapsen silmien alla. Miksi ei voinut vasta autossa pois lähtiessään... Ja tämä toistuu joka päivälle.

Esim 3.

Kaikki lapsenlapset ovat äidillämme. Rupeaa penkomaan kaapista ostamiaan leluja lapsille. Mun lapsi jää ilman. Äidilläni ei ole ikinä ollut tapana ostaa hänelle mitään. Surullista katseltavaa.

Kaikki siis eri perheitä/tapauksia, ei samat henkilöt..

Ja tuo kun mentiin kyläileen, niin vein kyllä suolaisen piirakan, mutta mulle nimenomaan sanottiin et he hoitaa kaiken muun munista lähtien..

Ihanaa kun ymmärsitte mun pointin, jotenkin ajattelin et tää palsta kääntäis mun tekstin päälaelleen ja tekis musta ihan hirveen ihmisen :D

Jos tämän toisen käytöksen etukäteen jo tietää, niin voisiko sen ottaa puheeksi seuraavaa tapaamista suunniteltaessa. Esim. "viimeks oli vähän kurja tilanne, kun meidän villellä ei ollu sitä ja tätä niin voidaanko nyt sitten keskenään sopia mitä kukakin tuo yhteiseksi ja mitä tuo omilleen..."
Tai sitten vaan varautuu syöttämään omaa porukkaansa. Varaa kaikki tietämänsä herkut, ja mitä tahansa toinen nykäisee pakastimesta tai kaapista, niin täältä pesee, kaksin verroin... parempaa ja suurempaa.
Luulis tosta sitten oppivan?

Kysymys kuuluu;

Olenko mä tosiaan niin tyhmä kun OLETAN ihan typeränä asioita?
En sanoisi sinua tyhmäksi enkä typeräksikään, mutta valitettavasti on olemassa ihmisiä joiden kanssa asioita ei voi olettaa.

Olettaisitteko te muut, että vastaavissa tilanteissa myös teidän lapsenne huomioitaisiin?
Automaattisesti tuskin olettaisin, jos en tunne ihmisen tapoja entuudestaan

Olenko mä jotenkin kieroon kasvanu kun musta noi oli aika tökeröitä?
Et, mutta tarkemmin asiaa tuntematta vaikea sanoa onko kyse tökeryydestä, ajattelemattomuudesta vai jostakin muusta.

Kyllä vähän oudolta tuntuu minusta. Onko sun kaveripiiri sitten jotenkin kauheen köyhiä, että niillä on omasta mielestään vain itselle ja omille lapsille varaa ostaa syötävää?

Samaa ilmenee aikuisten kesken työ- ja harrasteporukoissa. Osa ihmisistä tuo esim. tuliaismakeisia matkoilta, toiset eivät koskaan. Kuitenkin nämä, jotka eivät koskaan tarjoa mitään, ovat ahneimmin syömässä, vaikka saisivat allergisen reaktion makeisista tai niiden ainesosasta.

[QUOTE="vieras";26168783]Samaa ilmenee aikuisten kesken työ- ja harrasteporukoissa. Osa ihmisistä tuo esim. tuliaismakeisia matkoilta, toiset eivät koskaan. Kuitenkin nämä, jotka eivät koskaan tarjoa mitään, ovat ahneimmin syömässä, vaikka saisivat allergisen reaktion makeisista tai niiden ainesosasta.[/QUOTE]

Ei tää nyt mun mielestä kyllä ihan sama asia ole ollenkaan.

Mä harvoin muistan tuoda mitään tuliaisia työkavereille mistään. Olen eräänlaisena pomona neljässä eri työryhmässä, joten neljät sitten pitäisi ainakin tuoda, ja ehkä johtoryhmälle sitten vielä omat. Enkä mä jaksa keskittyä mihinkään syömisiin muutenkaan kovin paljon... syöminen nyt vaan ei ole mulle koskaan ollut se kaikkein tärkein juttu. Mutta kun lapset oli pieniä, niin en mä noin toiminut, enkä ystäväperheiden kanssa muutenkaan, edes aikuisten yhteisillä piknikeillä, porijazzeilla tai missä nyt on milloinkin oltu. On sovittu mitä kukakin tuo, ja katsottu että kaikilla on.

Olen mä sen verran oppinut noista työpaikkatuliaisista, että jos meille jostain kumman syystä on joku tuonut tai itse ostanut jotain keksejä tms. joita sitten aina jää yli (kun oma porukka ei semmoisia syö), ne voi viedä mihin tahansa työryhmään vaikkei ole mikään juhlapäivä eikä ole käynyt edes lomalla. Kaikki moska menee... kaikkea ne ihmiset syö.

Yhteistyössä