Mitä niin kummaa on siinä,että vanhemmat ottaa muutaman oluen tms.???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkoholiongelmaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ap, teeppä testi itsellesi. Ole selvinpäin kuukauden ajan ja miehesi jatkaa normaalia tissuttelua, huomaatko hänessä mitään eroa? Tosin ei ne lapset siitä vahingoidu jos joskus näkevät vanhempiensa ottavan alkoholia, mutta onko sekään ihan oikein jos jokapv tahi joka ikinen viikonloppu ollaan pienessä?

Yhden siiderin voin juoda lasten nähden mut siihen se sit jää. Sillon voin ottaa kaks-kolme kun lapset on jo nukkumassa ja mies kotona tipattomana. Ja sillonki meen nukkuu viimestään yheltätoista ja jaksan nousta lasten kans aamulla ylös.
En halua että lapset näkee mun tissuttelun ja tiedän itekkin etten ihan samanlainen oo ku ihan selvänä.

ei tee kenestäkään sen kummempaa ihmistä. alkoholistit tai ympärihumalassa lasten edessä näyttäytyminen ovat eri asia. en todellakaan tuomitse aikuisia ihmisiä, jotka joskus kotona rentoutuakseen ottavat siiderin tai kaksi. ympärillään näkee paljon pahempiakin asioita on kuin äidin tai isän saunaoluet. täytyyhän aikuisilla olla omaakin aikaa välillä, kotonakin.

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Miks pitäis ottaa lasten aikaan? Edes sitä yhtä?Mä en voi sietää moista ja meillä sellaista ei harrasteta. Meillä on tämäkin aikuisten asia vain aikuisten asia.

juoppo se on kaappi juoppokin...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Miks pitäis ottaa lasten aikaan? Edes sitä yhtä?Mä en voi sietää moista ja meillä sellaista ei harrasteta. Meillä on tämäkin aikuisten asia vain aikuisten asia.

juoppo se on kaappi juoppokin...

Toki, mut mun ei tarvitse moista harrastaa. Mä pärjään ilmankin.

Ja tohon pariin, vain pariin.. Alkoholistilla se on vähintään sen mäyräkoiran verran.

se ei vielä tarkoita humalassa olemista. tuskin nostaa promillerajaakaan niin ettei voisi autolla ajaa jos saunaoluen juo. sivistyneestikin voi alkoholia käyttää. en tiedä millainen käsitys sinulla alkoholin käytöstä itselläsi on.

kyllä isäni joskus saunaoluen joi, saattoi mennä joskus useampikin. en saanut siitä minkäänlaisia traumoja eikä minusta sen kummempaa ihmistä tullut kuin muistakaan, eikä tullut sisaruksistanikaan. ihan normaali mielestäni olen. ja juon kyllä joskus saunaoluen itsekin.

mun vanhemmat oli alkoholisteja ja itse en juo lasten nähden tai jos ne on kotona ollenkaan.mutta meillä syödään usein olohuoneessa kun katotaan telkkua:D

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
erikseen. kuten sanottu.

Perustele, miksi kenenkään pitäisi juoda alkoholia lasten hereillä ollessa? Lasten nukkumassa ollessakin ymmärrän sen vain, jos selvin päin joku turvallinen aikuinen paikalla.

Ihmeen tekopyhaa. No esim. vaikka siksi etta lapset nakevat normaalia alkoholinkayttoa kotona, alkoholikin kuuluu elamaan, suurimmalla osalla ihmisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
erikseen. kuten sanottu.

Perustele, miksi kenenkään pitäisi juoda alkoholia lasten hereillä ollessa? Lasten nukkumassa ollessakin ymmärrän sen vain, jos selvin päin joku turvallinen aikuinen paikalla.

Meillä on viini ihan ruokajuomaa. Kuuluu kulttuuriin.

Samoin meilla, lounaallakin viikonloppuisin.

kyllä isäni joskus saunaoluen joi, saattoi mennä joskus useampikin. en saanut siitä minkäänlaisia traumoja eikä minusta sen kummempaa ihmistä tullut kuin muistakaan, eikä tullut sisaruksistanikaan. ihan normaali mielestäni olen. ja juon kyllä joskus saunaoluen itsekin.

samoin ja itse otan kyllä sen yhden tai kaksikin jos lapsi on hereillä. oppii lapsikin näkemään että alkoholia voi ottaa sen yhden eikä, siitä tule sen kummenpaa ongelmaa. eikä mitään räkäkänni meininkiä. niinkuin itse olen lapsena tottunut näkemään.. siltikin mielestäni ei ole paha jos ottaa yhden siiderin.. kun lapsi on hereillä.. riippuu tietysti myös lapsen iästä/luonteesta.. monestikkin 8v alkaa olla jo liian utelias että mitäs tää on?? mutta esim, 3v ei niin tajua se on isin jä äitin limukkaa.. lapsi saa oman pillimehun.. :)
ei toinna pussissa kasvattaa.. kaverini ei koskaan nähnyt vanhemmillaan edes yhtä olutta.. ja se uteliaisuuttaa rupasi, sitten teininä ottamaan ja sillä tiellään on. huumeitakin on kapinassaan kokeillut. kun ei ole tietoutta ja asioista ei pysty puhumaan vanhempien kanssa kun alkoholista on tehty kuin RUTTO..

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
erikseen. kuten sanottu.

jeesustelua...

ENTÄ JOS JOKU MUU SATTUU OTTAMAAN TEIDÄN LASEN NÄHDEN ESIM JOSSAIN JUHLISSA...? JOUTUUKO NE SIITÄ IHAN HUNNIGOLLE... HAH vai joutuuko muut elämään teidän sääntöjen mukaan, ja menemään jonnekkin puskaan ottamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ei kaappi juoppo.:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
erikseen. kuten sanottu.

jeesustelua...

ENTÄ JOS JOKU MUU SATTUU OTTAMAAN TEIDÄN LASEN NÄHDEN ESIM JOSSAIN JUHLISSA...? JOUTUUKO NE SIITÄ IHAN HUNNIGOLLE... HAH vai joutuuko muut elämään teidän sääntöjen mukaan, ja menemään jonnekkin puskaan ottamaan...

Ehdottomasti Jeesustelua ja pumpulissa pitämistä. Mutta eikö nykypäivänä ole jo valmiiksi kaikkea pahaa riittämiin, että suojelisi lapsiaan edes kotonaan moiselta. Ja nyt sataa paskaa niskaan niiltä, jotka viimeseen asti puoltaa alkon ottoa kotana lasten ollessa hereillä.

Esim häissä muut juo shampanjan, minä lasten kanssa pommakit. Asiasta ei meillä ehdä numeroa ja kerrotaan miksei saa ottaa samasta kuin aikuiset.

Me ei mentäis sellaisiin juhliin, jossa juodaan. Tai jos mentäis, niin silloin meillä ei olisi lapset mukana. Lapset ja alkoholi ei mulla kuulu samaan lauseeseen..

Koska se on hyvää? Esimerkiksi viinilasillinen juuston kanssa on nautinto. Tai saunaolut saunassa, lapsilla ja äidillä sitten pillimehut. Lapsille kyllä pitää antaa rehellinen selitys miksi he eivät saa juoda alkoholia sisältäviä juomia. Jos itse ei tiedä, niin sitten pitää ottaa selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Minusta oli ahdistavaa, kun vanhempani joivat. Äidillä alkoi silmät seisomaan päässä jo yhdestä kaljasta ja siitä tuli sellainen ärsyttävä lässyttäjä :(

Tämäkin on muuten sellainen juttu, että joissakin ihmisissä ihan oikeasti tapahtuu selkeitä muutoksia jo sen yhden olutpullon jälkeen.

Yöks. Mitä jos minäkin olen sellainen?! Kuulun niihin, jotka osaavat nauttia hyvästä ruuasta ja viinistä, mutta kohtuudella (heh, siis juoman osalta...). Kuvittelen olevani ihan fiksukäytöksinen parin viinilasin jälkeen, mutta pitäisiköhän kaiken varalta ottaa vähän videokuvaa seuraavalla kerralla...

Mä oon vähän sitä mieltä, et jos siitä oluen juonnista tehdään sellanen "kielletty" juttu, niin ei lapset osaa siihen teineinäkään kovin fiksusti suhtautua.
Jos taas otetaan ne saunaoluet ihan lasten nähden tekemättä siitä mitään sen suurempaa numeroa, niin lapsetkin toivottavasti osaavat vanhempina suhtautua siihen järkevästi.

Suomessa on hyvin mustavalkoinen suhtautuminen alkoholiin. Luullaan että joko nollalinja tai änkyräkänni ovat ainoat vaihtoehdot.
Itse olen varttunut iloisessa kulttuurissa, jossa esim. kohtuullinen viinin tai oluen nauttiminen ruokajuomana on ok, yömyssyt joissain tilanteissa, kohotetaan shampanjat juhlissa, ja esim. sukujuhlissa voidaan ottaa iloisesti ja sievästi viiniä ruuan kanssa, juominen ei ole pääasia, mutta kaikilla on hauskaa, lauletaan ja nauretaan ja syödään hyvin- ja omat muistot näistä iloisista perhe-ystävä-juhlista ovat pelkästään positiivisia.
Itse otan erittäin harvoin alkoholia, mies juo saunakaljat, mutta joissain juhlissa ruokaviinit, esim. pikkujoulujen glögit, juhannuksen muutamat siiderit ja uudenvuoden juhlistus on ihan ok, näin on meidän ystäväperheissäkin. Humalaisia lasten ei tarvitse nähdä, enkä niitä kotona sietäisikään.

Koittakaa nyt ihmiset muistaa, että ne juhlat on asia erikseen! Se, että vanhempien on pakko jokaikinen viikonloppu juoda ne muutamat pakolliset, voi jättää jäljet iäksi.

Mun vanhemmat joi joka ikinen viikonloppu, isä niin että oli krapulassa seuraavan päivän, äiti luuli olevansa normaali kun tissutti vaan sohvan nurkassa pahalta haiste, ja seuraavana päivänä oli ajoissa ylhäällä. Vieläkin lähes kolmekymppisenä, mulle tekee pahaa kaljapullon avausääni. Miettikää, te normaalit vanhemmat joiden mielestä joka ikinen viikonloppu on normaalia juoda.

Yhteistyössä