Mitä n. 2 v. osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Kertokaa omista n. 2v. tai alle lapsistanne, mielellään POJISTA. Mitä osaavat, mitä tekevät, mistä tykkäävät, mitä ongelmia teillä on jne. Miten kielellinen kehitys? Syövätkö itse?

Mä olen niin huolissani. Meidän lapsi täyttää kuukauden päästä 2v. ja tuntuu, että se on jotenkin jäljessä muista :( puhuu sanoista vaan alku- ja lopputavuja ja ei aina edes ymmärrä puhetta tai halua ymmärtää. Luin 2v. neuvolan vaatimuksista ja tuskin niitä kriteerejä täyttää. Ahdistaa jo valmiiksi mennä sinne.

syö itse. Nukkuu 10h yöllä ja parin tunnin päikkärit. Puhuu pitkillä lauseilla, osa kirjaimista puuttuu vielä. Tykkää kovasti palapeleistä, tekee näppärästi 20-25 palan pelejä. Rakentaa legoilla. Karkeamotoriikassa on kömpelö. Juoksee toki, mutta esim portaissa tulee aina ylös ja alas oikea jalka edellä ja vaatii kovasti tukea ja kannustusta. 2v neuvolassa ei minusta ollut mitään ihmevaatimuksia. Palloa potkivat terkan kanssa, nuppipalapeli piti koota ja kasasivat tornin.

Meillä elokuussa 2v täyttävä poika
- on syönyt itse jo pitkään (ei edes anna syöttää, kun on niin MINÄ ITSE)
- on juonut tavallisesta lasista jo pitkään
- yksittäisiä sanoja tulee jo tosi paljon, ensimmäisiä kaksisanaisia lauseita on alkanut tulla n kuukausi sitten
- ymmärtää kaiken mitä hänelle puhutaan
- tykkää rakentaa dubloja, tehdä nuppipalapelejä, kuunnella kun luetaan, kuunnella kun lauletaan, leikkiä laululeikkejä, juosta isosiskojen perässä, hyppiä trampoliinilla (joskin tasajalkahyppy ei vielä täysin onnistu)
- ei pue eikä riisu vielä itse, sitä aletaan opettelmaan seuraavaksi

syö itse. Nukkuu 10h yöllä ja parin tunnin päikkärit. Puhuu pitkillä lauseilla, osa kirjaimista puuttuu vielä. Tykkää kovasti palapeleistä, tekee näppärästi 20-25 palan pelejä. Rakentaa legoilla. Karkeamotoriikassa on kömpelö. Juoksee toki, mutta esim portaissa tulee aina ylös ja alas oikea jalka edellä ja vaatii kovasti tukea ja kannustusta. 2v neuvolassa ei minusta ollut mitään ihmevaatimuksia. Palloa potkivat terkan kanssa, nuppipalapeli piti koota ja kasasivat tornin.

Niin ja mitään ei pue, eikä riisu. Ei voisi vähempää kiinnostaa, mies siis pienestä pitäen;)

Meidän poika täytti tiistaina 2v. Puhuu muutaman sanan, ehkä juuri sen neuvolan "vaatiman" 10kpl. Ymmärtää kyllä puhetta, vaikka ei ole papukaijana perässä toistamassa jokaista sanaa. Syö itse useinmiten, välillä syötetään toisella lusikalla. Ei potkinut palloa terkkarin nähden, mutta osaa potkaista. Liikkumiseen terkkari ei voi kauheasti poikaamme verrata muihin ikäisiinsä, koska hänellä on kampurajalat, joiden hoitoon on mennyt jonkin verran aikaa. Kävelee ja juoksee kyllä mielestäni ihan kuin muutkin, tuo nyt vaan on aika rauhallinen tapaus. Palapelejä ei kotona ole tehty ollenkaan, neuvolassa laittoi pari kolme palaa oikeisiin koloihin ja se riitti terkalle. Autot ja moottoripyörät/mopot on ihan ykkösjuttuja, muut lelut ja tavarat eivät oikeastaan ollenkaan kiinnosta. Nukahtaa itse omaan sänkyynsä omassa huoneessaan, nukkuu öisin n.10h ja päivisin 2-3h.

Sisarenpoikani 2v3kk:

Syö itse mutta ei erityisen siististi
Juo mukista ja pillillä
Puhuu monisanaisia lauseita, kirjaimia puuttuu vielä
Ei pue, saattaa riisua esim sukat tai myssyn, sellaisen vaatteen jonka voi riuhtaista pois
Ei voisi vähempää kiinnostaa rakentaa palapelejä tai palikkatorneja, heittelee vain palikoita
Haluaa tehdä asioita itse mutta hermo on lyhyt, jos ei onnistu alkaa kiljua

2v neuvolassa kieltäytyi täysin yhteistyöstä mutta pääsi silti jatkoon :D

[QUOTE="Santtu";24009269]Meidän poika täytti tiistaina 2v. Puhuu muutaman sanan, ehkä juuri sen neuvolan "vaatiman" 10kpl. Ymmärtää kyllä puhetta, vaikka ei ole papukaijana perässä toistamassa jokaista sanaa. Syö itse useinmiten, välillä syötetään toisella lusikalla. Ei potkinut palloa terkkarin nähden, mutta osaa potkaista. Liikkumiseen terkkari ei voi kauheasti poikaamme verrata muihin ikäisiinsä, koska hänellä on kampurajalat, joiden hoitoon on mennyt jonkin verran aikaa. Kävelee ja juoksee kyllä mielestäni ihan kuin muutkin, tuo nyt vaan on aika rauhallinen tapaus. Palapelejä ei kotona ole tehty ollenkaan, neuvolassa laittoi pari kolme palaa oikeisiin koloihin ja se riitti terkalle. Autot ja moottoripyörät/mopot on ihan ykkösjuttuja, muut lelut ja tavarat eivät oikeastaan ollenkaan kiinnosta. Nukahtaa itse omaan sänkyynsä omassa huoneessaan, nukkuu öisin n.10h ja päivisin 2-3h.[/QUOTE]

Ai niin, nokkamukista juo enimmäkseen mutta nyt parin viikon ajan on opeteltu juomaan tavallisesta mukista, vain pari senttiä juotavaa pohjalle. Sukat osaa riisua, hatun ottaa pois päästään ja kädet osaa laittaa hihoihin, muutoin ei pukeminen kiinnosta.

Meillä 2v3kk poika:

-puhuu pitkillä lauseilla, ainoa puuttuva kirjain on r
-Syö ja juo itse tavallisesta mukista
-riisuu itse, pukeminenkin onnistuu hattu, käsineet, sukat ja housut, paidat vielä vaikeita
-rakentaa duploja, junaratoja yms, leikkii itsenäisesti pitkäänkin kun saa inspiraation
-tekee 25 palan palapelejä
-käy potalla itse pissalla, kakka tulee vaippaan, öisin myös vaippa
-nukahtamisen hetkellä tarvitsee vielä aikuista, mutta sitten nukkuu omassa huoneessaan n. 10h yössä heräämättä
-osaa kiittää, pyytää kauniisti "saisinko, antaisitko"
-kulkee portaissa sujuvasti, potkii ja heittää palloa
-osaa 15 väriä
-luettelee numerot 1-10, mutta osaa oikeasti laskea vasta kolmeen
-piirtää selkeän auton ja pääjalkaisen
-laulaa hienosti (ei ehkä ihan nuotilleen, mutta kuitenkin :)) muumisarjan tunnarin ja muutaman muun lastenlaulun
-pusuttelee, halii ja paijailee paljon <3

Yhteistyössä