mitä mies oppii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Halu yrittää ja halu tehdä ei ole aivan yksinkertainen asia. Minun mielestäni kysymys on voimista, eikä niinkään halusta. Uskoisin suurimman osan ihmisistä kuitenkin asuvan mieluiten siististi ja ilman suurempia etsintäoperaatioita, kun jotakin tarvitaan. Yksinhuoltajamies on ollut todennäköisesti aivan poikki ja siksi kotityöt ovat jääneet tekemättä. Ongelmat parisuhteessa masentavat. Töistä voi olla aivan poikki. Sillä on suuri ero jääkö kotityöt kokonaan tekemättä vai tehdäänkö ne ns. omalla tavalla. Jokainen tietää, että apuja tarvitaan, jos talo alkaa hajota päälle, mutta jos työt tehdään omalla tyylillä, niin se onkin jo hyväksyttävämpää ja ongelmaksi tulee vain se , että jos puolisot eivät sitä hyväksykään toisilleen; Niin kuin täällä onkin todettu.

Jotkut ihmiset kiinnittävät kaiken huomionsa siisteyteen.

Olin juuri tullut sairaalasta itsemurhayritykseni jälkeen, olin pahasti masentunut. Useampi lapsi yksin hoidettavana, mies matkatöissä.

Ystävän mies tuli käymään, arvioimaan remonttia varten. Oli jälkeenpäin kommentoinut tiskaamattomia tiskeja (ei konetta).

Se itsariyritys ja masennus ei ilmeisesti ihan rekisteröityneet tämän siisteysintoilijan tajuntaan.

First things first, right? Vaikka henki menisi.

Onko parisuhteenne kannalta tärkeää, että miehesi vaatekaappi on siisti?

Meitä on 2 aikuista, kolme lasta ja koira. Emme ole pitkään aikaan edes kuvitelleet, ettäpärjäisimme ilman ulkopuolista apua. Näistä perussiisteysarvoista (jotka yleensä aina ovat erilaiset, kysykää vaikka keneltä) aiheutuvista ongelmista pääsee kun palkkaa siivoojan.

Loput asiat asetat arvojärjestykseen ja teette niistä jonkinlaisen diilin.
Mieti kuitenkin mikä on tärkeää, ja ärsyttääkö nuo asiat juuri nyt jostain muusta syystä? Usein riidellään ihan muusta kun siitä mikä oikeasti mättää...

Ei sitä saunaa ihan oikeesti pidä joka käytön jälkeen pestä. Jos peffanalusta on ongelma, lopeta niiden käyttö. Jos teillä käy oma perhe saunassa, miksi niitä alustoja tarvitaan? Ne basillit kuolee saunan kuumuudessa joten ei hätää.

Äidit usein opettavat poikansa huonoille tavoille. Olkaamme parempia äitejä pojillemme, eikö? Meillä ei ole meisten ja naisten töitä, kotimme on yhteinen!

Alkuperäinen kirjoittaja mymmelinäiti:
Äidit usein opettavat poikansa huonoille tavoille. Olkaamme parempia äitejä pojillemme, eikö? Meillä ei ole meisten ja naisten töitä, kotimme on yhteinen!

Ja mitenköhän se opetus tapahtuu... tekemällä kaiken poikansa puolesta... puolustamalla tätä lasten välisissä riidoissa... kieltämällä kokkaamisen, kun keittiö sekaantuu... siivoamalla hänen huoneensa... silittelemällä päästä.

Kunpa tosiaan kaikilla ihmisillä olisikin samat siisteyskäsitykset, niin elomme täällä olisi paljon helpompaa! Joku tahtoo että huusholli imuroidaan joka ikinen päivä, toiselle riittää kerta viikossa, kolmannelle kuukausittain.

Yksi pyörtyy, jos aamulla unohtuu likainen kahvikuppi pöydälle, toinen tiskaa pari kertaa viikossa, joku vielä harvemmin. Ja kaikki pärjäävät.

Mutta jos kaksi erilaista osuu saman katon alle niin voi ei. Minua todella tuskastuttaa välillä, kun ei koskaan saa kenekään kanssa hommaa toimimaan kohdalleen. Eksäni oli tosi siivoton, ikinä ei kotona auttanut ja sain jälkiään siistiä jatkuvasti. Tuore miesystäväni taas on paljon minua siistimpi, ja nyt HÄN valistaa MINUA miten kotia tulisi hoitaa... voihan nenä.

Tärkeintä siivoamisessa minun mielestäni on se, ettei päästä paikkoja koskaan täysin rempalleen ja likaa pinttymään. Pieni epäjärjestys ajoittain ei vie hautaan, jatkuva puunaaminen sen voi tehdäkin, kun väsyttää tekijänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt vaimo:
Pitkään parisuhteessa olleenna
Antoisa avautuminen. Todellakin. Otsikointisi oli niin turruttava etten viitsinyt klikata ketjuasi moneen päivään, nyt kun täällä ei ole ollut mitään älyllistä keskustelua missään niin päätin sitten viimein katsoa mitä sinulla on sydämelläsi.[/quote]
Sinä siis sitouduit suhteeseesi sellaisella ajatuksella ja edellytyksellä että sinä opetat kumppaniasi sekä että hän haluaa/viitsii/tahtoo "oppia" sen mukaisesti kuinka sinä häntä koulutat? Sellainenko tilanteesi nyt on?

Kokemukseni mukaan aivan kaikki tuo trivia josta nyt nariset, sekä kaikki muukin trivia josta et muistanut narista tai joka sinua vielä ei niin riivatusti ole nyppinyt että siitä viitsisit narista, sujuu kuin itsestään, omia aikojaan, ja aivan täysin ilman minkäänlaista narinan aihetta juuri niin kauan kun parisuhteen peruspilarit seisoa jököttävät tukevasti pystyssä. Kun/jos ne tunteet laantuvat niin sitten aivan joka tahansa muukin mitätön seikka, kuin vain nuo jotka sinä nyt tilitit, ärsyttävät aivan sietämättömästi.

Ongelmasi/ongelmanne on aivan muualla kuin triviassa, arvaatko missä?

Jussi

Meillä on toisin päin eli avovaimo on se epäsiistimpi osapuoli. Pääosan ajasta menoa jaksaa hyvin, mutta välillä vituttaa kyllä kunnolla, kun tuntuu että olisi joku lastentarhan kaitsija. On vaikea olla puuttumatta asioihin, kun pestyt vaatteet menevät koreihin korkeintaan parin kuukauden välein vasta kun lattialla on niin iso pino ettei sen ohi pääse liikkumaan. Ja silloinkin tulee jo säälistä avuksi ettei järjestäminen kestä yli 4 tuntia aamukahteen asti. Pestyt vaatteet olisivat muuten niin rypyssä narulla että homehtuvat sinne eivätkä kuivu. Ruokaa sentään ei tarvi tehdä juuri koskaan eikä aina siivota kun ei ole kotona (jota ei usein tapahdu), mutta pääosin kaikki muut kotityöt jäävät omalle vastuulle.

Entäs sitten. kun mies on lopulta oppinut siivoamaan, tiskaamaan. pyykkäämään. silittämään- mankeloimaan, parsimaan, virkkaamaan ja nypläämään pitsejä. Kun se pissii istualtaan ja katsoo kainaloisena kuherrellen pelkästään romanttisia komedioita ja ihmissuhdedraamoja. Sillonhan se joutaa heittää mäkeen ja ottaa tilalle tosi 'ori'. 'sonni' ja 'eläin', jota voi alkaa taas kouluttaa...

Näin naisena voisin sanoa, että jo on pienet ongelmat parisuhteessa mikäli ovat kuten alkuperäisellä pyykin ripustamisineen ja kattauksineen. Eiköhän em. ole enemmänkin luonne-eroja ja asioita mitä toinen pitää tärkeinä ja toinen ei.

On yksi parisuhdetta kannattava tekijä, että siisteyskäsitykset ovat suht samanlaiset oli sitten kumpi tahansa ääripää tai siltä väliltä.

Haloo, kannattaisko miettiä mikä parisuhteessa on olennaista eiköhän se ole rakkaus ja hyvä olo. Ja miettiä miksi on yhdessä, jos pikkuasioihin takerrutaan noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mipsukka:
Näin naisena voisin sanoa, että jo on pienet ongelmat parisuhteessa mikäli ovat kuten alkuperäisellä pyykin ripustamisineen ja kattauksineen. Eiköhän em. ole enemmänkin luonne-eroja ja asioita mitä toinen pitää tärkeinä ja toinen ei.

On yksi parisuhdetta kannattava tekijä, että siisteyskäsitykset ovat suht samanlaiset oli sitten kumpi tahansa ääripää tai siltä väliltä.

Haloo, kannattaisko miettiä mikä parisuhteessa on olennaista eiköhän se ole rakkaus ja hyvä olo. Ja miettiä miksi on yhdessä, jos pikkuasioihin takerrutaan noin.

Olen ihan samaa mieltä. Meillä menikin vuosia yhdessä tosi mainiosti kun siisteyskäsitykset olivat aika samanlaiset. Ja kun vielä minäkin (miehenä) osallistuin paljon kotitöihin, niin ruoan laittoon kuin siivoukseenkin. Vaimo vielä aina kehui kuinka olen monissa hommissa häntä kätevämpi. Nyt sitten vain on jo parin vuoden ajan vaimon siisteyskäsitykset tiukentuneet jatkuvasti. Se mikä oli ennen hyvin ja riittävää, ei enää riitäkään. Ja se mitä ennen tein hyvin ja oikein, ei enää kelpaakaan. Sanomattakin selvää että parisuhde ei enää voi entiseen malliin parin vuoden nalkutuksen jälkeen kun tietää itse tekevänsä enemmän kuin 90% miehistä ja vielä hyvin ja nopeasti. Vaimokin kyllä tiedostaa asian mutta ei osaa tehdä asialle mitään. Siivojakin käy kun yritettiin sillä keventää kaikkien taakkaa mutta nyt pitääkin sitten siivota edelleen aina sillä siivoojan käynnin väleilläkin joten taakka on ihan yhtä suuri kuin ennen, nyt vain maksetaan myös ulkopuoliselle... Nyt alkaa olla se olo että parempi olisi heittää hanskat tiskiin ja heittäytyä vain sohvalle. Ei siitä paljon suurempaa nalkutusta varmaan saisi kuulla.

"Antoisa avautuminen. Todellakin. Otsikointisi oli niin turruttava etten viitsinyt klikata ketjuasi moneen päivään, nyt kun täällä ei ole ollut mitään älyllistä keskustelua missään niin päätin sitten viimein katsoa mitä sinulla on sydämelläsi.
Sinä siis sitouduit suhteeseesi sellaisella ajatuksella ja edellytyksellä että sinä opetat kumppaniasi sekä että hän haluaa/viitsii/tahtoo "oppia" sen mukaisesti kuinka sinä häntä koulutat? Sellainenko tilanteesi nyt on?

Kokemukseni mukaan aivan kaikki tuo trivia josta nyt nariset, sekä kaikki muukin trivia josta et muistanut narista tai joka sinua vielä ei niin riivatusti ole nyppinyt että siitä viitsisit narista, sujuu kuin itsestään, omia aikojaan, ja aivan täysin ilman minkäänlaista narinan aihetta juuri niin kauan kun parisuhteen peruspilarit seisoa jököttävät tukevasti pystyssä. Kun/jos ne tunteet laantuvat niin sitten aivan joka tahansa muukin mitätön seikka, kuin vain nuo jotka sinä nyt tilitit, ärsyttävät aivan sietämättömästi.

Ongelmasi/ongelmanne on aivan muualla kuin triviassa, arvaatko missä?"

Huvittaa nämä keittiöpsykologit. Heti tekemässä luonne- ja parisuhdeanalyysiä muutaman lauseen perusteella..mutta kiitos kommenteista, lähinnä halusin hahmottaa olenko tosiaan turhaan nipo ja ärsyttääkö muita parisuhteessa toisen tavat/huonot tavat. Minua ärsytti eilen ihan suunnattomasti ja siksi kirjoitin. En nipota asioista joka päivä enkä joka viikkokaan, saatan pyytää miestä auttamaan ja jälkeenpäin totean että just joo, olisiko voinut pestä astiat eikä vaan huuhdella..ja on elämässäni tapahtunut yhtä sun toista joten osaan laittaa asiat oikeiseen perspektiiviin, once in a while. ; )

Totta, olemme kuin eri planeetalta mieheni kanssa. Hän ei ole äidin poispilaama lapsi, koska äiti ei ole ollut miehen elämässä, hänellä on lapsuuskodistaan vain isän malli. Ja hyvä malli osittain onkin; osaa laittaa ruokaa, ei mene avuttomaksi "miesten hommissa" ja on korkeastikoulutettu, fiksu ja komea, mukava luonteeltaan mutta tosiaan, kotitöissä varsin selektiivinen. Eli tykkää kokkaamisesta, laittaa siis ruokaa. Ei pidä siivoamisesta, ei halua siivota tai tekee sen mielestäni huolimattomasti. En pidä minäkään mutta jonkun on pidettävä kodin siisteyttä yllä. Ja meillä on kouluikäisiä lapsia, huusholli ei siivoudu itsestään. Lapset osallistuvat kodin järjestyksenpitoon joten odotan samaa mieheltä. Ollaan keskusteltu siivojasta, siis minä olen sitä ehdottanut, mies ei ymmärrä miksi siitä pitäisi maksaa koska teen sen ilmaiseksi.

Minulla on opiskelut, työ, kodin hoito ja myös omat harrastukset siinä sivussa. Olen aina ollut varsin energinen ja täytyy myöntää että minun on vaikea sietää laiskoja tai saamattomia ihmisiä jollaisena osittain katson mieheni olevan. Eilinen "avautuminen" oli tunteenpurkaisu josta saa olla eri mieltä. Pääasiassa että jotain mieltä. Jatketaan keskustelua. Keittiöpsykologi-analyysit jätän omaan arvoonsa. : D

...Eli olet jo siis päättänyt että sinä olet oikeassa ja sinua kritisoivat, mukaanlukien miehesi, ovat väärässä. Mitä sinä sitten täällä oikein kyselet. Jatka nalkuttamista.

Mies =

"osaa laittaa ruokaa, ei mene avuttomaksi "miesten hommissa" ja on korkeastikoulutettu, fiksu ja komea, mukava luonteeltaan mutta tosiaan, kotitöissä varsin selektiivinen. Eli tykkää kokkaamisesta, laittaa siis ruokaa. Ei pidä siivoamisesta, ei halua siivota tai tekee sen mielestäni huolimattomasti."

+

Vaimo =

Minulla on opiskelut, työ, kodin hoito ja myös omat harrastukset siinä sivussa.

+ lapset

= MAHDOTON YHTÄLÖ ja olette ahnehtineet liikaa elämässänne

Ongelman ratkaisu: hankkikaa siivooja ja lopeta ruikutus!!!!!

Voisiko ajatella, että pidätte pienimuotoisen palaverin aiheesta kuka mitäkin tekee ja miten? Mieheltä voisi karsia ne kaikista veemäisimmät hommat pois ja ne jotka jäävät jäljelle, ne hän sitoutuisi tekemään hyvin. Jos mies oikeasti on fiksu, hän kyllä haluaa olla tasavertainen myös kodin askareissa. Tekeekö hän siivoushommien lisäksi/sijaan esim pihatöitä, kodin kunnostustöitä yms. joita sinä et välttämättä arvota samoin kuin pyykin viikausta?

Meillä minä teen selkeästi enemmän kotitöitä, mutta tämä on sovittu asia, koska siivoamisesta yms. on aivan jonninjoutavaa ja hedelmätöntäkin riidellä (paitsi teinien ollessa kyseessä sanon naputtamisen olevan osa kasvatustyötä, jolla karsin mahdolliset uusavuttomuuden elkeet pois). Mies tekee tiettyjä asioita jotka hän on valinnut. Meillä oli oikeasti perhepalaveri muuttaessamme isompaan kotiin, mitä kukin tekee viikottain -mies sai valita ensimmäisenä omat työnsä. Yksi kotitöistä oli pyykinpesu. Alkukankeuksien jälkeen sujuu hyvin, mutta minä laitan pyykit kaappiin, koska mies ei niitä osaa /halua laittaa tahtomallani tavalla. Hänelle on aivan se ja sama miten pyyhkeet ja sukat kaapissa makaavat, minusta ei, joten laitan ne itse -so simple. Kun tätä valinnanvapautta on, tekee mieheni aika paljon suhteessa vapaa-aikaan asioita, mm. käy kaupassa, laittaa ruokaa, hakee lapsia harrastuksista ym.

Tuo väsyn esimerkki on surullinen, onkohan kuinkakin yleistä, kun miehinikin joutui noista asioista riitelemään exän kanssa? Voisi jopa sanoa, että hänellä oli jonkinasteinen protestiluonteinen siivouskammo kun aloimme yhdessä olemaan.

Ps. ap, tuo Jussin avautuminen ja tieto-taito asiasta kuin asiasta täytyy olla jonkin sortin humoristista provoa, hän mm tuolla yhdessä ketjussa ilmoitti, että tietää pari riviä lukemalla naisen hormoninkäytön tason ym. pa*kaa, heh.

Jussi käy vähän joka ketjussa esittämässä viisasta ja ilkeilemässä, olenpa huomannut. Mutta aika moni hänen jutuilleen lopulta vain nauraa, niin vahingossa-koomisia ja teennäisiä juttuja hän näppäimistään päästelee.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkäpähän:
se on Jussin ainoa ilo elämässä, joten suodaan se hänelle

Luultavasti onkin ainoa ilo. Jos on noin huima tuhannen taalan itseluottamus, että jaksaa loputtomiin paasata netissä ihkaomia psykologisia näkemyksiään, mutta silti niin huono itsetunto, ettei siihen ilkeilemättä pysty, niin tehköön sen sitten. Vaikka keskustelupalstoilla roikkumista terveellisempää olisi käydä vaikka uimassa kilometri tai hakata motti halkoja. Saisi sillä purettua energiaansa kivemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkäpähän:
se on Jussin ainoa ilo elämässä, joten suodaan se hänelle

Hah! feministimuijia vituttaa Jussin miesnäkökulmaa hivenen korostava katsomus. Se on hyvin helppo tyrmätä sanomalla, että Jussilla on huono itsetunto. Onko teillä parempi, häh? Eipä ole.
Toivottavasti olitte itse koulukiusattuja aikananne. Olisin ilomielin liittynyt kiusaajiinne!

nim. Jussin kamu, ei Jussi itse

Ootko varmasti ilmaissut itseäsi selvästi?
Tiedätkös, että jos miehelle sanoo: "Roskis on aika täynnä" hän ajattelee: "Niin taitaa olla". Jos haluat jotain tapahtuvan, sano: "Veisitkö roskat?" ja tapahtuu.

Useimmat miehistä haluavat olla mieliksi. Auta häntä antamalla selkeät ohjeet.

Tällaiset asiat on niitä jotka mun mielestä pitäisi sopia ja käydä läpi jo ennenkuin muutetaan yhteiseen talouteen. Ikävän usein jostain syystä naiset siivoavat nämä miehet kodeistaan, eikä miehillä ole aavistustakaan mistä on kyse. Valtaa, beibi, valtaa.

p.s. ei noi jussin jutut mun mielestä ihan tyhmiä ole...

Yhteistyössä