Mitä mieltä tällaisesta toiminnasta (potilasasiaa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En käsitä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En käsitä...

Vieras
Sain työpaikkalääkäriltä lähetteen keskussairaalan ihotautipoliklinikalle valohoitoon, koska kortisonivoiteet eivät tehonneet enkä niitä voinut enää rikkoutuneen ihon takia käyttää.
Sain ajan, joka oli monen kuukauden päähän. Soitin poliklinikalle, että eikö aikaa voisi yhtään nopeuttaa, koska tilanteeni on sietämätön. Sihteeri vastasi, että valitettavasti vapaita aikoja ei ole. Tyydyin vastaukseen ja ilmoitin että mikäli peruutuspaikkoja tulee, olen halukas tulemaan koska vaan.

Sitten sain tietää luotettavalta taholta, että vapaita aikoja polille on runsaasti paljon aiemminkin. Soitin taas polille, ja sihteeri taas väitti, että valitettavasti kun niitä aikoja ei ole. Sanoin tietäväni, että asia ei ole niin (olen itse samaan taloon kuuluvan, mutta eri sairaalan hoitaja, joten pääsen ihan luvallakin katsomaan heidän ajanvarauskirjojaan, koska joudumme monesti kyseiseen sairaalaan aikoja omille potilaillemme antamaan).
Tähän sihteeri meni ihan hiljaiseksi ja alkoi änkyttää jotain. sanoi, ettei heillä ole oikeutta mennä vaihtamaan aikoja ilman lupaa (No kysy se lupa, saatana!!). Sanoi, että voi yrittää kysyä lääkäriltä. )Sitäpaitsi aikoja voi kyllä muuttaa, kunhan ne pysyvät lääkärin määräämän kiireellisyysluokituksen sisällä.)
Tiesin ettei hän aio sitä tehdä, joten pyysin saada minua hoitavan lääkärin nimen ja sanoin soittavani hänelle itse.
Soitin sitten lääkärille ja hän järjesti minulle heti kiireajan seuraavalle viikolle.

Asia oli siis ok... vai oliko?! Seuraavana päivänä nimittäin kyseisen polin osastonhoitaja soitti minulle ja suoranaisesti huusi ja käyttäytyi muutenkin ala- arvoisesti. Kysyin, millä oikeudella sihteeri oli valehdellut toistuvasti ettei aikoja ole, millä oikeudella hän on jättänyt esittämättä asian lääkärille asian nopeuttamiseksi ja näin ollen itse tavallaan päättänyt täysin omavaltaisesti vailla vaadittavaa ammattitaitoa, ettei vaivani ole kiirehtimisen arvoinen. Osastonhoitaja kielsi sihteerin toimineen mitenkään väärin ja sen sijaan keskittyi sättimään minua, kuinka soittelen suoraan lääkärille jne. Kun yritin kertoa oman näkemykseni asiasta, hän keskeytteli kokoajan kovaäänisesti ja sanoi monesti "nyt sinä olet hiljaa ja kuuntelet minua!"
Kysyin, saavatko teillä kaikki potilaat samaisen kohtelun? Hän oli täysin sekoitanut minun hoitajatittelini ja potilasroolini keskenään. Sanoin , että olen soittanut puhtaasti potilaan roolissa ja vain kysyäkseni voiko aikaani nopeuttaa. Hän sensijaan soittaa potilaalle kotiin ja haukkuu suoraan sanoen pystyyn.

Puhelu päättyi siihen, etten jaksanut kuunnella hänen epäammattimaista käytöstään ja katkaisin puhelun.
Asia menee ainakin omalta puoletani seuraavaksi ylihoitajan käsiteltäväksi.
Puhtaasti asiakaspalautteena.

et sinäkään muuten oikein tehnyt jos olet mennyt hoitajana katsomaan varauskirjoja. Laitat itsesi tietyssä tilanteessa hoitajaksi (eli katselet varauskirjoja ) Ja sitten kun sinulle soitetaan niin oletkin muuttunut potilaaksi. Kummatkin toimineet väärin.

Ihan voivat mennä itseensä jos lääkäri antaa palautetta siitä, että potilaat kehtaavat soittaa suoraan ja vinkua aikaisempia aikoja, joita on tarjolla.

Hyvä että sait aikaisemman ajan ja sihteerit ja hoitajat palautteen toiminnastaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
et sinäkään muuten oikein tehnyt jos olet mennyt hoitajana katsomaan varauskirjoja. Laitat itsesi tietyssä tilanteessa hoitajaksi (eli katselet varauskirjoja ) Ja sitten kun sinulle soitetaan niin oletkin muuttunut potilaaksi. Kummatkin toimineet väärin.

samaa mieltä.. itsekin hoitajana..

on menneet roolit vissiin kaikilta vähän sekaisin?

Itseasiassa en niitä varauskirjoja suoraan katsonut vaan asiasta kertoi ensin työkaverini, joka oli huomannut vapaat ajat antaessaan aikoja toiselle potilaalle. Hän tiesi vaivastani ja siitä etten ollut saanut aikaa kun vasta monen kuukauden päähän.
Sitten katsoin itsekin ajanvarauskirjoja, että niinpä...

Tämä mua todellakin vituttaa tässä eniten:

millä oikeudella hän on jättänyt esittämättä asian lääkärille asian nopeuttamiseksi ja näin ollen itse tavallaan päättänyt täysin omavaltaisesti vailla vaadittavaa ammattitaitoa, ettei vaivani ole kiirehtimisen arvoinen. Osastonhoitaja kielsi sihteerin toimineen mitenkään väärin ja sen sijaan keskittyi sättimään minua, kuinka soittelen suoraan lääkärille jne. Kun yritin kertoa oman näkemykseni asiasta, hän keskeytteli kokoajan kovaäänisesti ja sanoi monesti "nyt sinä olet hiljaa ja kuuntelet minua!"

Tuota minäkin mietin, mutta jos varauskirjoihin pääsee luvallisesti, niinkuin ap kertoi. Mutta jos ei, niin sitten sun ystäväsi joutuu pahaan pulaan. Rikkoi salassapitovelvollisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:

Tuota minäkin mietin, mutta jos varauskirjoihin pääsee luvallisesti, niinkuin ap kertoi. Mutta jos ei, niin sitten sun ystäväsi joutuu pahaan pulaan. Rikkoi salassapitovelvollisuutta.

Ei ole rikkonut mitään salassapitovelvollisuuksia enkä minäkään kirjoja katsellessani, koska en ole kenenkään potilaan tietoja mennyt katselemaan. Ja meillä on niihin salasanat ja tunnukset ihan talon puolesta ja käytämme niitä päivittäin muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

millä oikeudella hän on jättänyt esittämättä asian lääkärille asian nopeuttamiseksi ja näin ollen itse tavallaan päättänyt täysin omavaltaisesti vailla vaadittavaa ammattitaitoa, ettei vaivani ole kiirehtimisen arvoinen. Osastonhoitaja kielsi sihteerin toimineen mitenkään väärin ja sen sijaan keskittyi sättimään minua, kuinka soittelen suoraan lääkärille jne. Kun yritin kertoa oman näkemykseni asiasta, hän keskeytteli kokoajan kovaäänisesti ja sanoi monesti "nyt sinä olet hiljaa ja kuuntelet minua!"

Kuule tämä on ihan arkipäivää meille jotka emme ole töissä sairaalassa. Olemme täysin sen varassa mitä ne puhelimeen vastaavat sihteerit sanovat. Toisaalta ymmärrän senkin että kalenteriin jätetään aikoja hätätapauksia varten.

yksityisen kautta asian olisi saanut hoidettua muutamassa minuutissa. Me ei tosiaankaan mennä katselemaan polin ajanvarauskirjoja, vaikka sinne päästäänkin, vaan jos ei saada aikaa työterveyteen tai terveyskeskuslääkärille niin mennään sitten yksityiselle. Näin minun työkaverit tekevät ja minä myös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuule tämä on ihan arkipäivää meille jotka emme ole töissä sairaalassa. Olemme täysin sen varassa mitä ne puhelimeen vastaavat sihteerit sanovat. Toisaalta ymmärrän senkin että kalenteriin jätetään aikoja hätätapauksia varten.

näin juuri! Meillä jotka näemme varauskirjat ei ole mitään oikeutta mennä vaatimaan vapaita aikoja itsellemme, siellä oleva henkilö arvioi tilanteen ja tekee päätöksen. siihen on tyydyttävä ja mentävä sitten yksityiselle tai odotettava aikaa. Osastonhoitaja käyttäytyi väärin, mutta niin käyttäydyit sinäkin!

Millä kiireellisyysluokituksella lähettävä lääkäri oli sut laittanut eteenpäin? Ja miksi et ottaut häneen yhteyttä ja pyytänyt kyselemään kiirehtimistä, tai soittamaan polille. Niin potilaat yleensä tekee. Oon samaa mieltä että on sullakin mennyt roolit pikkuisen sekaisin, "pelkkä" potilas ei mene katselemaan ajanvarauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nimeomaan! Se hyvä puoli tässä kokemuksessa oli, että tajusin kerrankin hoitajana, että potilaiden todellakin on pidettävä kiinni oikeuksistaan! Jos se meille alan ammattilaiseillekin on näin vaikeaa niin entäs sitten maallikoille!!??

Niin ja tässä ajanvarauskirjassa oli ns. kiireajat erikseen ja niitä oli huru mykke. SEN LISÄKSI tavallisia vastaanottoaikoja oli paljon vapaana muutenkin. Eli niitä ei oltu tarkoitettu kiireellisille. Ja vaikka olisikin, sihteerin olisi pitänyt laittaa lääkärille viestiä, että potilas otti yhteyttä, vaiva pahentunut, saako aikaa kiiruhtaa.

Yleisestikin ottaen sihteerin olisi kuulunut joko
A) Siirtää suoraan aikaani vähän lähemmäksi kuitenkin niin että se pysyy lääkärin määräämässä kiireellisyysluokassa

tai B) Viedä paperini lääkärit lääkärille ja selittää asia. Lääkäri sitten olisi päättänyt mitä tehdään.

Nythän minä tavallaan tein tuon sihteerin homman eli kysin itse lääkäriltä mitä tehdään ja lääkäri kiireihti aikaa reilusti.
Sihteeri ei tehnyt mitään ja tahallisesti viivytti hoitoonpääsyäni, eikä hänellä ole koulutusta eikä ammattitaitoa arvioida/ tehdä sellaista!

Alkuperäinen kirjoittaja En käsitä...:
Tähän sihteeri meni ihan hiljaiseksi ja alkoi änkyttää jotain. sanoi, ettei heillä ole oikeutta mennä vaihtamaan aikoja ilman lupaa (No kysy se lupa, saatana!!). Sanoi, että voi yrittää kysyä lääkäriltä. )Sitäpaitsi aikoja voi kyllä muuttaa, kunhan ne pysyvät lääkärin määräämän kiireellisyysluokituksen sisällä.)
Tiesin ettei hän aio sitä tehdä, joten pyysin saada minua hoitavan lääkärin nimen ja sanoin soittavani hänelle itse.
Soitin sitten lääkärille ja hän järjesti minulle heti kiireajan seuraavalle viikolle.

Asia oli siis ok... vai oliko?! Seuraavana päivänä nimittäin kyseisen polin osastonhoitaja soitti minulle ja suoranaisesti huusi ja käyttäytyi muutenkin ala- arvoisesti. Kysyin, millä oikeudella sihteeri oli valehdellut toistuvasti ettei aikoja ole, millä oikeudella hän on jättänyt esittämättä asian lääkärille asian nopeuttamiseksi ja näin ollen itse tavallaan päättänyt täysin omavaltaisesti vailla vaadittavaa ammattitaitoa, ettei vaivani ole kiirehtimisen arvoinen.

Huomaatko että puhut ristiin? Sihteeri tarjoutui kysymään aikaa -> sulle ei kelpaa koska tiedät ilmeisesti joillain telepaattisilla kyvyillä, ettei hän sitä tee. Sitten valitat ettei hän ole puhunut lääkärille. Millä ihmeellä hän olisi sen tehnyt kun kerran et edes antanut mahdollisuutta? :o

Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Millä kiireellisyysluokituksella lähettävä lääkäri oli sut laittanut eteenpäin? Ja miksi et ottaut häneen yhteyttä ja pyytänyt kyselemään kiirehtimistä, tai soittamaan polille. Niin potilaat yleensä tekee. Oon samaa mieltä että on sullakin mennyt roolit pikkuisen sekaisin, "pelkkä" potilas ei mene katselemaan ajanvarauksia.

En tiedä kiirellisysluokkaa, mutta tilanne oli muuttunut. Ja olisi sihteeri voinut heti sanoa, että jos tilanne muuttunut, hae kiirehtimislähete. Sen olisin tehnyt ja olisin voittanut suoraan ajassa monta viikkoa kuin odotella olematonta aikaa, jota ei koskaan tule. Ja miksi olisin hakenut kiirehtimislähetteen tässä tapauksessa, koska minun annettiin ymmärtää ettei vapaita aikoja ole eikä tule.
Meillä on vähän eri käytäntö eikä meillä pallotella potilaita hakemaan heti kiirehtimislähetettä vaan viesti kulkee hyvin hoitajan/ sihteerin välityksellä.

Mun mielestä tää nyt on muutenkin vähän sivuavaa asiaa tässä, soitteleehan monet potilaatkin asioistaan ja tilanteestaan suoraan hoidettavaan yksikköön eikä silloin sihteeri kuulu valehdella ja osatonhoitajan soitella potilaalle sättiäkseen.
ja kyllä nyt Suomen maassa jokaisella potilaalla on oikeus soittaa häntä hoitavalle lääkärille, siitä ei yksikään sihteeri tai hoitaja päätä. Lääkäri päättää itse ottaako puhelua itse vastaan vai mitä tekee.

Ilmeisesti se lääkäri, joka sinut ihopolille lähetti, ei ollut oikein tajunnut asian kiireellisyyttä? Itsekin hoitoalalla olevana tiedän kyllä, että joskus täytyy ottaa ohjia vähän omiin käsiin, jos meinaa, että jotain tapahtuu. Ja jos kerran sulla oli lähete kunnossa, niin en näe mitään omituista siinä, jos ottaisitkin yhteyttä siihen ihopolilla sua hoitavaan lääkäriin. Tais tuo ylihoitaja olla sen kansan ihmisiä, jotka pitää lääkäreitä jumalina ja heitä ei saa moisella asialla vaivata... Monet lääkärit tänä päivänä tykkää kyllä olla ihan kontaktissa asiakkaisiin :)

Muoks: sori, se olikin oh eikä yh...

Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Alkuperäinen kirjoittaja En käsitä...:

Asia oli siis ok... vai oliko?! Seuraavana päivänä nimittäin kyseisen polin osastonhoitaja soitti minulle ja suoranaisesti huusi ja käyttäytyi muutenkin ala- arvoisesti. Kysyin, millä oikeudella sihteeri oli valehdellut toistuvasti ettei aikoja ole, millä oikeudella hän on jättänyt esittämättä asian lääkärille asian nopeuttamiseksi ja näin ollen itse tavallaan päättänyt täysin omavaltaisesti vailla vaadittavaa ammattitaitoa, ettei vaivani ole kiirehtimisen arvoinen.

Huomaatko että puhut ristiin? Sihteeri tarjoutui kysymään aikaa -> sulle ei kelpaa koska tiedät ilmeisesti joillain telepaattisilla kyvyillä, ettei hän sitä tee. Sitten valitat ettei hän ole puhunut lääkärille. Millä ihmeellä hän olisi sen tehnyt kun kerran et edes antanut mahdollisuutta? :o

No sattuneesta syystä en luottanut häneen pätkän vertaa koska oli suoraan valehdellut minulle kaksi kertaa aiemmin! Siinä mitään ristiriitaista ole.

Ja oikeasti, ihmiset hyvät... Jos ei oikein meinaa kuulua mitään siitä yksiköstä, johon teidät on lähetetty, niin soittakaa sinne yksikköön ja kysykää, onko lähete ylipäätään tullut perille! Meille on käynyt useamman kerran niin, ettei kyseiseen yksikköön ole koskaan edes toimitettu lähetettä.

Näin ohimennen mainiten... :whistle:

Yhteistyössä